Pražský okruh, mýtné a kamiony na okreskách
Říčany se bouří. Spolu s dalšími městečky či obcemi kolem Prahy narychlo uzavírají silnice kamionům. Nákladní vozy se na ně totiž nahrnuly po otevření jižní části městského okruhu.
Kamiony ve vaší ulici
Není to nic nového. Kamiony na okreskách jsou notorický problém, který trápí řadu měst a obcí i krajů. Hlavní vinu nese špatně nastavené mýtné. Vztahuje se totiž pouze na dálnice a rychlostní silnice. Dohromady platí jen na jedné padesátině silniční a dálniční sítě. Řidiči toho využívají a placené úseky objíždějí, aby ušetřili.
Příkladem je středočeská Rudná. Po krajské silnici přes město projíždějí kamiony, které nechtějí platit mýtné na paralelní dálnici Praha–Plzeň–Norimberk. Radnice odhaduje, že kamiony tam každý den obtěžují asi 800 místních lidí.
Experti z ČVUT odhadli, že placené úseky dálnic objíždí asi 10 % nákladních vozů v daném směru. Důsledkem jsou nebezpečné silnice i hluk a výfukové plyny, které poškozují zdraví místních lidí. Pokud se každý desátý kamion vydá po silničkách, znečištění vzduchu v obcích kolem nich může stoupnout až na dvojnásobek.
Na pražském okruhu se k tomu přidal ještě druhý problém. Stát není schopen dostavět potřebné silnice hlavně proto, že vyhazuje peníze na nepotřebné projekty a umanutě prosazuje špatně vybrané trasy, které narážejí na odpor obcí a místních lidí. Finance chybí tam, kde by opravdu je potřeba stavět, a lepší řešení, jež by byla průchodnější, úředníci předem smetou ze stolu.
Rychle změnit mýtné
Starostové devatenácti měst či obcí už společně s ekologickými organizacemi apelovali na vládu, aby urychleně připravila reformu mýtného. Coby první krok jej musí rozšířit na všechny silnice první, druhé a třetí třídy.
Potom musí následovat rozsáhlejší reforma. Sazby mýtného by mělo stoupnout tak, že budou firmy motivovat, aby své náklady na dálku posílaly raději po železnici a aby tam, kde to lze, kupovaly místní zboží. Hnutí DUHA také navrhlo, aby stát po vzoru Švýcarska dvě třetinu výnosu z mýtného investoval do modernizace železniční dopravy, která zajistí rychlejší a operativnější nákladní vlaky.
Pouze tak totiž nebezpečných a zdraví škodlivých kamionů na českých silnicích skutečně ubude.
Kamiony ve vaší ulici
Není to nic nového. Kamiony na okreskách jsou notorický problém, který trápí řadu měst a obcí i krajů. Hlavní vinu nese špatně nastavené mýtné. Vztahuje se totiž pouze na dálnice a rychlostní silnice. Dohromady platí jen na jedné padesátině silniční a dálniční sítě. Řidiči toho využívají a placené úseky objíždějí, aby ušetřili.
Příkladem je středočeská Rudná. Po krajské silnici přes město projíždějí kamiony, které nechtějí platit mýtné na paralelní dálnici Praha–Plzeň–Norimberk. Radnice odhaduje, že kamiony tam každý den obtěžují asi 800 místních lidí.
Experti z ČVUT odhadli, že placené úseky dálnic objíždí asi 10 % nákladních vozů v daném směru. Důsledkem jsou nebezpečné silnice i hluk a výfukové plyny, které poškozují zdraví místních lidí. Pokud se každý desátý kamion vydá po silničkách, znečištění vzduchu v obcích kolem nich může stoupnout až na dvojnásobek.
Na pražském okruhu se k tomu přidal ještě druhý problém. Stát není schopen dostavět potřebné silnice hlavně proto, že vyhazuje peníze na nepotřebné projekty a umanutě prosazuje špatně vybrané trasy, které narážejí na odpor obcí a místních lidí. Finance chybí tam, kde by opravdu je potřeba stavět, a lepší řešení, jež by byla průchodnější, úředníci předem smetou ze stolu.
Rychle změnit mýtné
Starostové devatenácti měst či obcí už společně s ekologickými organizacemi apelovali na vládu, aby urychleně připravila reformu mýtného. Coby první krok jej musí rozšířit na všechny silnice první, druhé a třetí třídy.
Potom musí následovat rozsáhlejší reforma. Sazby mýtného by mělo stoupnout tak, že budou firmy motivovat, aby své náklady na dálku posílaly raději po železnici a aby tam, kde to lze, kupovaly místní zboží. Hnutí DUHA také navrhlo, aby stát po vzoru Švýcarska dvě třetinu výnosu z mýtného investoval do modernizace železniční dopravy, která zajistí rychlejší a operativnější nákladní vlaky.
Pouze tak totiž nebezpečných a zdraví škodlivých kamionů na českých silnicích skutečně ubude.