Každý miluje americké prádelny!
Mám ráda americké prádelny. Vyperete, usušíte a často si ještě popovídáte.
Prádelny jsou na každém rohu a pračku doma holt nemá každý. V prádelně na Hayes street v San Franciscu visí v okně volební plakát „Ed Lee gets it done“ (Ed Lee to zvládne), majitel prádelny asi podporuje v blížících se listopadových volbách současného starostu města.

Čekám až se nám dosuší to naše prádlo a bavím se slečnou Kim, která studuje na sanfranciské univerzitě. Ptám se jí koho bude ve volbách volit, či kdo podle ní bude nejlepší starosta a ukazuji na plakát ve výloze.



Ve výlohách různých krámků či restaurací se začínají objevovat plakáty, které hlásají podporu kandidátům. Lidé si je dávají i do oken. Nálepky na nárazníky automobilů nejsou v San Francisku moc oblíbené, prý vám může kvůli neoblibě kandidáta či kandidátky někdo klíčem poškrábat celé auto, vysvětluje mi Kim.
Ještě neví koho volit a více ji zajímá, co si v Evropě o Americe myslíme, a co si myslíme o jejich prezidentovi.

Prezidentské volby budou za rok a tak se soustředíme chvíli na to lokální. Slečna Kim je registrovaná volička demokratické strany a mezi šestnácti kandidáty je deset Demokratů, dva Republikáni a zbývající jsou nezávislí.
Volba tedy není úplně jednoduchá a do toho zde mají jeden z nejvíce komplikovaných volebních systému „rank choice voice“, které je známe jako alternativní hlasování. Voliči si vybírají kandidáta na první pozici, druhé a třetí. Šanci ve volbách má tak sice hodně kandidátů, ale pro voliče to není úplně snadné.
Mě zajímá kandidát Tony Hall , kterému děla hlavního stratéga kampaně můj dobrý známý. Jamie pracuje současně jako stratég na několika kampaních - jedna z nich je o pro Rickyho Gilla, který kandiduje do kalifornského kongresu a představuje velikou naději pro zdejší Republikány.
Tenhle mladý syn indických imigrantů za první měsíc své kampaně vyfundrisoval půl milionů dolarů. Asi o něm ještě uslyšíme.
Kalifonie je pro politické konzultanty vůbec země zaslíbená, je jich tu plno a vznikly tu i první konzultační firmy. Chcete-li dělat politického konzultanta v Americe, tak buď ve Washingtonu nebo sídlíte v Sacrementu či Los Angeles.

Ale vraťme se ke kampani samotné. Jak říkal Jamie, hlavní stratég kampaně, naposledy byla volební účast při posledních volbách 50 procent. Poklesne mi brada obrazně řečeno a hlesnu, že to přeci není malá volební účast. Jamie to pak upřesní, že volila polovina lidí z těch, kteří se registrovali.
Nutnost registrovat se, jako volič mi vždycky připadala pro voliče poměrně náročná. Navíc se musíte registrovat, jako volič konkrétní strany v USA to znamená buď Republikán, Demokrat či Nezávislý. Dostanete pak konkrétní volební lístky a volební stratégové seznamy lidí, kteří volí buď tak či onak. V průběhu kampaně je pak klíčové buď zaregistrovat nové voliče či ty své opravdu přimět volit případně alespoň kampaň finančně podpořit.
It’s all about the money a to doslova. Americké volební kampaně začínají rok dopředu čistě tím, že si najmete člověka, který shání na kampaň peníze. Podle míry a schopnosti vygenerovat peníze se pak rozhodnete, má-li vůbec smysl kampaň spustit.
Následuje velký výzkum, který zkoumá volební prostředí, šance kandidáta, testování témat. Speciálně mě zaujal způsob, jakým je možné využívat telefonování voličům ne pouze s cílem je přimět volit, ale jako rychlý průzkum, kdy si můžete testovat témata a jejich důležitost.
Vzhledem k tomu, že existují seznamy voličů, můžete si je jako organizátor kampaně pořídit, pak můžete používat různé programy a softwary, které vám dále umožňují telefonovat nejenom velmi levně, ale přímo tak, že jste napojeni do databáze a všechny údaje rovnou zadáváte do telefonu a ony se přímo ukládají online do vaši databáze. Jeden dobrovolník, tak může telefonovat identifikovaným voličům a další může dělat průzkumy.
Dobrovolníci, to je opět něco typického pro americké kampaně - lidé, kteří se staví v hlavním sídle kampaně a buď lepí známky nebo roznáší letáky či jakkoli jinak pomáhají. V hlavním centrále Tonyho Halla jsme minulou sobotu potkali starší rusky mluvící pár. Na kampani pomáhají proto, že je Tony Hall konzervativní, má za sebou třicet let práce na radnici a je pro vyrovnaný rozpočet.
Dina a její manžel lepí známky a po chvíli se s námi dají do řeči. Její muž má rád Prahu a pak najednou řekne. „Byl jsem na vojně v roce 1968. Stál jsem v řadě, když říkali, že každý třetí pojede do Československa. Naštěstí jsem měl číslo dvě.“ A tak ještě chvíli všichni mlčky lepíme známky na dopisy pro voliče Tonyho Halla.

Večer nás čeká debata kandidátů, tak o ní zase příště.
Prádelny jsou na každém rohu a pračku doma holt nemá každý. V prádelně na Hayes street v San Franciscu visí v okně volební plakát „Ed Lee gets it done“ (Ed Lee to zvládne), majitel prádelny asi podporuje v blížících se listopadových volbách současného starostu města.

Sídlo volebního štábu kandidáta Ed Lee, Market Street
Čekám až se nám dosuší to naše prádlo a bavím se slečnou Kim, která studuje na sanfranciské univerzitě. Ptám se jí koho bude ve volbách volit, či kdo podle ní bude nejlepší starosta a ukazuji na plakát ve výloze.



David Chiu a další se snaží oslovit početnou skupinu čínsky mluvících kandidátů
Ve výlohách různých krámků či restaurací se začínají objevovat plakáty, které hlásají podporu kandidátům. Lidé si je dávají i do oken. Nálepky na nárazníky automobilů nejsou v San Francisku moc oblíbené, prý vám může kvůli neoblibě kandidáta či kandidátky někdo klíčem poškrábat celé auto, vysvětluje mi Kim.
Ještě neví koho volit a více ji zajímá, co si v Evropě o Americe myslíme, a co si myslíme o jejich prezidentovi.


Prezidentské volby budou za rok a tak se soustředíme chvíli na to lokální. Slečna Kim je registrovaná volička demokratické strany a mezi šestnácti kandidáty je deset Demokratů, dva Republikáni a zbývající jsou nezávislí.
Volba tedy není úplně jednoduchá a do toho zde mají jeden z nejvíce komplikovaných volebních systému „rank choice voice“, které je známe jako alternativní hlasování. Voliči si vybírají kandidáta na první pozici, druhé a třetí. Šanci ve volbách má tak sice hodně kandidátů, ale pro voliče to není úplně snadné.
Mě zajímá kandidát Tony Hall , kterému děla hlavního stratéga kampaně můj dobrý známý. Jamie pracuje současně jako stratég na několika kampaních - jedna z nich je o pro Rickyho Gilla, který kandiduje do kalifornského kongresu a představuje velikou naději pro zdejší Republikány.
Tenhle mladý syn indických imigrantů za první měsíc své kampaně vyfundrisoval půl milionů dolarů. Asi o něm ještě uslyšíme.
Kalifonie je pro politické konzultanty vůbec země zaslíbená, je jich tu plno a vznikly tu i první konzultační firmy. Chcete-li dělat politického konzultanta v Americe, tak buď ve Washingtonu nebo sídlíte v Sacrementu či Los Angeles.

Sídlo volebního štábu Tony Halla, 99 West Portal Avenue
Ale vraťme se ke kampani samotné. Jak říkal Jamie, hlavní stratég kampaně, naposledy byla volební účast při posledních volbách 50 procent. Poklesne mi brada obrazně řečeno a hlesnu, že to přeci není malá volební účast. Jamie to pak upřesní, že volila polovina lidí z těch, kteří se registrovali.
Nutnost registrovat se, jako volič mi vždycky připadala pro voliče poměrně náročná. Navíc se musíte registrovat, jako volič konkrétní strany v USA to znamená buď Republikán, Demokrat či Nezávislý. Dostanete pak konkrétní volební lístky a volební stratégové seznamy lidí, kteří volí buď tak či onak. V průběhu kampaně je pak klíčové buď zaregistrovat nové voliče či ty své opravdu přimět volit případně alespoň kampaň finančně podpořit.
It’s all about the money a to doslova. Americké volební kampaně začínají rok dopředu čistě tím, že si najmete člověka, který shání na kampaň peníze. Podle míry a schopnosti vygenerovat peníze se pak rozhodnete, má-li vůbec smysl kampaň spustit.
Následuje velký výzkum, který zkoumá volební prostředí, šance kandidáta, testování témat. Speciálně mě zaujal způsob, jakým je možné využívat telefonování voličům ne pouze s cílem je přimět volit, ale jako rychlý průzkum, kdy si můžete testovat témata a jejich důležitost.
Vzhledem k tomu, že existují seznamy voličů, můžete si je jako organizátor kampaně pořídit, pak můžete používat různé programy a softwary, které vám dále umožňují telefonovat nejenom velmi levně, ale přímo tak, že jste napojeni do databáze a všechny údaje rovnou zadáváte do telefonu a ony se přímo ukládají online do vaši databáze. Jeden dobrovolník, tak může telefonovat identifikovaným voličům a další může dělat průzkumy.
Dobrovolníci, to je opět něco typického pro americké kampaně - lidé, kteří se staví v hlavním sídle kampaně a buď lepí známky nebo roznáší letáky či jakkoli jinak pomáhají. V hlavním centrále Tonyho Halla jsme minulou sobotu potkali starší rusky mluvící pár. Na kampani pomáhají proto, že je Tony Hall konzervativní, má za sebou třicet let práce na radnici a je pro vyrovnaný rozpočet.
Dina a její manžel lepí známky a po chvíli se s námi dají do řeči. Její muž má rád Prahu a pak najednou řekne. „Byl jsem na vojně v roce 1968. Stál jsem v řadě, když říkali, že každý třetí pojede do Československa. Naštěstí jsem měl číslo dvě.“ A tak ještě chvíli všichni mlčky lepíme známky na dopisy pro voliče Tonyho Halla.

Večer nás čeká debata kandidátů, tak o ní zase příště.