Ani ti nejbohatší si nemohou dovolit ztratit svou zem. Školy musí vést žáky k vlastenectví
Často slýcháme, že by ze škol měly vycházet silné osobnosti schopné uplatnit se na trhu práce. Zapomínáme však, že kvalitní vzdělání není pouze o znalostech, ale i o hodnotách. A tou nejvyšší společnou hodnotou nás všech je naše země – Česká republika. Nejde koneckonců jen o naši svobodu a nezávislost, ale i o naše rodiny a přátele. Republika je totiž tvořena svými občany. Otázka, zda vést žáky k vlastenectví, postrádá smysl. Ptejme se: Jak daného cíle dosáhnout?
Velel protektorátnímu vojsku, přesto však sloužil republice. Generál Eminger byl hrdý Čech, ne zrádce
Jaroslav Eminger – národní hrdina, čestný muž, pravý vlastenec. Škoda, že jméno tohoto statečného člověka je dnes takřka neznámé.
Povinné domácí úkoly aneb překvapivé jablko sváru
V poslední době se rozvířila debata o postupu, který byl léta pokládán za zcela samozřejmý. Řeč je o povinných domácích úkolech. Otázkou však zůstává, jak se k této záležitosti postavit.
Kdo je dobrý učitel?
Bez dobrých učitelů je jakákoliv reforma školství odsouzena k nezdaru. To je všeobecně známý fakt. Co přesně však znamená být jedním z nich?
Věřím ve spravedlnost. Věřím v oprávněný trest smrti
Zrušení trestu smrti považuji za trpkou prohru spravedlnosti v českých zemích, neboť tento krok umožnil pachatelům nejtěžšího zločinu – vraždy nevinného člověka – uniknout zákonnou formou před zaslouženým postihem.
Nedostupná gymnázia – fikce vs. realita
Čtyřletá gymnázia budou letos čelit náporu silného populačního ročníku. Poptávka po studiu v některých případech jako obvykle převýší nabídku. Než však prohlásíme, že tento fakt zmaří životní cíle tisíců žáků, je třeba se seznámit s několika podstatnými skutečnostmi.
Reforma gymnázií aneb jak správně vykročit vpřed
Otázka, zda gymnázia uvázla v minulosti, postrádá smysl. Odpověď je všeobecně známá. Je však třeba se ptát, jaké kroky musíme učinit, aby daný typ škol odpovídal realitě 21. století.
Učitelé dostanou přidáno. Bohužel už zase úplně všichni
Stále platí, že pedagogové hodnotí žáky. Nastal čas, aby to bylo i naopak. Bez toho se české školy nezbaví svého zásadního problému.
Kariérní poradenství aneb proč žáci nevědí co studovat
Nevím, který obor si na univerzitě zvolit. Co když si vyberu špatně? Tyto myšlenky trápí řadu českých středoškoláků. Z čeho však pramení? Lze vůbec vyřešit problém, jenž náš vzdělávací systém provází celé dekády?
Jádrové a rozvíjející učivo
Českým základním školstvím v současnosti rezonuje diskuse o zavedení jádrového a rozvíjejícího učiva. Bohužel je až příliš zatížena vzájemným neporozuměním. Může však tento krok přispět ke zkvalitnění našeho vzdělávacího systému?