Metoda Quid pro quo
A pak se to stalo. Hráz se protrhla. Najednou za mnou chodili úplně cizí, ale velmi známí lidé, a zvali mě na svoje představení a na své vlastní teprve rozezkoušené inscenace. Každý chtěl znát můj názor. Připomínky. To není u divadla nic tak neobvyklého. Prostě chtěli znát pohled někoho zvenčí, kdo je zároveň od řemesla.
Moderní meditace aneb co mnozí nevědí
Vydat se do kláštera, ideálně pěšky a bos, dneska touží kdekdo. Alespoň jednou za život si vyčistit hlavu! V tichu a osamění. Každý druhý top manažer si to své „Óm“ již zabroukal. Tak proč ne i já? Za tuto zkušenost jsou mnozí ochotni vyhodit statisíce a kláštery se na našince těší. Zuj si boty, zaplať a vejdi. Existuje však mnohem prozaičtější způsob, jak si uspořádat myšlenky a totálně si vyčistit hlavu. Je všem dostupný. Ženám, mužům i veškerým dalším dosud známým pohlavím. A navíc - nestojí ani korunu!
Vliv kritiky na zisk
Veškeré snahy lidského konání se na Broadway upínají k pochvalné kritice. Ověnčení inscenace nejlépe pěti hvězdičkami a označení za tip kritiků. Tak se připravuje půda pro rozšíření informace, že jde o divadelní událost sezony a každý divák je vyzván zasednout do divadelního křesla. Strhne se boj o vstupenky, v němž obě strany zvítězí, neboť jejich reálná cena tím závratně stoupne.
Kultura za pár dolarů
Stojí za to, abych se zmínila ještě o jednom zásadním rozdílu proti našim poměrům. Týká se výchovy budoucích diváků. Každý student, tedy nikoliv pouze místní, měl podle broadwayského nepsaného zákona dvojí právo.
Herecká příprava a zkoušení
Herecká příprava a zkoušení na Broadwayi mají hlavního jmenovatele - totální nasazení pro věc. Vyznačuje se na první pohled především obrovskou koncentrací všech zúčastněných na práci. Divadelní produkce k tomu poskytuje maximum představitelného. Cokoliv herec potřebuje, má k dispozici. Od lékaře až po sekretářku, která za něj převezme veškerou komunikaci s venkovním světem. Ač se to zdá banální, přítomnost doktora je nezbytná, neboť herce musí produkce pojistit, a lékař pak zodpovídá za jeho fyzickou způsobilost ke každému vystoupení. Představa, že někdo po vzoru Molièra zemře na jevišti, je dnes na Broadwayi nemyslitelná. A pokud se tak stane, produkce na tom díky pojištění vydělá.
Herec, který nehraje
Understudy se může na první pohled zdát jako synonymní slovo pro alternaci. Do češtiny se překládá jako „náhradník“ a jeho praktický význam je z hereckého hlediska od alternace naprosto odlišný. Jde o určité „podstudování“ role. Pro ilustraci toho, co je alternace v českém prostředí, využiji poměrně trefný komentář Taťjany Medvecké k alternovanému nastudování role Alžběty v Schillerově Marii Stuartovně: „Jediné, co znamená alternace, je, že má člověk o polovinu času míň na zkoušení. Tady to bylo ještě tak, že pánové se nestřídali. Střídaly se pouze dámy. A co si budeme povídat, ženské jsou pracovitější. Takže pánové, když to jeli podruhé s druhou alternací, tak už se taky dvakrát nepřetrhli. Už to přece jednou dělali. Já se jim ani nedivím.“
Toto bezprostřední konstatování Medvecké je tou nejzákladnější věcí, která alternování provází. Alternant má většinou zhoršené podmínky. Herec má v tomto případě na nazkoušení jen polovinu času, než mají ostatní. „Od začátku jsme četly a zkoušely spolu. Obě alternace. Já i Iva. Ale pak Lubo řekl, že se na sebe vzájemně ani nebudeme chodit koukat. Přesně si pamatuji, jak jsme [režiséra Ľubomíra] Vajdičku se Salzmannkou prosily, jestli bychom nemohly mít doučování ještě odpoledne...“
Obsazování dalších rolí
Jedním z největších a nejtěžších úkolů broadwayských produkcí je nalákat do své inscenace hlavní hvězdu. Její parametry nesmí být v žádném případě pouze lokální, ale mělo by jít o herce světového formátu. Lokální herci mají svůj prostor na Off-Broadwayi a v repertoárových divadlech.
Jak ulovit hvězdu
V českých podmínkách, kde je skutečně velkých komerčních projektů jako šafránu, se vesměs hvězdy přitáhnou samy. Příkladem je Studio Dva (stejně jako divadlo Kalich, projekty agentury GoJa a mnohé další). Není výjimkou, že se například na muzikálové role pořádají konkurzy i mezi hvězdami. Zde se střídají s nastudovanou ústřední písní postav z daného kusu známá jména, především držitelů slavíků a defilé dalších zájemců zvučných jmen.
Připravte se včas. Čekají nás Vánoce online.
Letos to vůbec nevypadá dobře. Tradiční Vánoce pravděpodobně vůbec nebudou. Naopak se v tomto čase nejspíš můžeme těšit na zákaz vycházení. Jak si užít letošní Vánoce a nezbláznit se?
Broadwayský systém hraní
Následující příspěvek je pokusem o popis rozdílných podmínek a přístupů při vzniku inscenace v českých a broadwayských podmínkách. Jako první z celé řady broadwayských kusů jsem měla možnost sledovat zrod inscenace Seminar (premiéra 20. 11. 2011) v Golden Theatre od preview až po opening. Uvedu zde pouze zjednodušující hrubé srovnání.