Učitelé konečně jednotní! Aneb metrové rozestupy, roušky a jiné švejkoviny
Je zjevné, že se našemu premiérovi a jeho spolupracovníkům podařila nebývalá věc – (téměř) sjednotit kantorský stav, doposud dost rozpolcený v názorech - na stávku, maturity a přijímačky a spoustu dalších otázek. Výroky o možnosti otevřít školy s tím, že děti budou udržovat metrové rozestupy, vyučovat se bude v rouškách, v menších skupinách apod. vyvolaly až na výjimky jednoznačnou reakci – jde o neproveditelný nesmysl s neodhadnutelnými následky.
Jsme pozitivní aneb Oceán nápadů a činů
Ve svých příspěvcích zde bývám spíše kritický, tentokrát se ale soustředím na to pozitivní, co dnešek přináší – a naštěstí i ve zlých časech je toho dobrého požehnaně. Můj výběr ze záplavy zpráv, nápadů, tipů a souhrnů je zaměřen hlavně na oblast kulturní a vzdělávací a neomezuje se na jednu věkovou skupinu.
Maturity a přijímačky: Další Plagův eintopf
O tom, že loňskou novelou školského zákona se ministr školství pokoutně pokusil a zakrýt, že hlavním maturitním problémem je to, že jsou ke studiu přijímáni i žáci bez dostatečných studijních předpokladů, jsem už psal i zde. Dnes ohlášené úpravy maturitního a také přijímacího řízení ukazují, že ministr – snad pod vlivem B. Kartouse a dalších lobbistů – není schopen rozhodovat tak, aby nepoškodil vzdělávání a jeho etiku. Uvádím zde v souhrnu své (v několika detailech upravené) odpovědi na otázky Zuzany Hronové, jež některé pasáže zveřejnila ve svém článku na zdejším webu.
K testům vytvářeným pro potřeby přijímacího řízení na střední školy
Veřejnost je "zásluhou" povrchní práce médií a názorové předpojatosti už dlouhou dobu doslova bombardována negativními soudy ohledně centrálně zadávaných testů a současné podoby přijímacího řízení a maturity vůbec. Kritika zaznívá od ministra školství, ze strany některých dalších politických subjektů a jednotlivých politiků (senátor Jiří Drahoš), vlivových společností (Bohumil Kartous, EDUin) či podnikatelů v oblasti testologie (O. Šteffl a jeho Scio) i některých komentátorů. Řekněme rovnou, že je to kritika z valné části nepravdivá, nepoučená a nepodložená fakty, leckdy demagogická. Psal jsem o tom už v blogu (Ne)maturita z matematiky aneb Když nás to ti učitelé nenaučí...
Stávka aneb Školství není StarDance
Jako učitel, kterého už pro těch pár zbylých let žádný tarif nevytrhne, chci říci jasně:
(Ne)maturita z matematiky aneb Když nás to ti učitelé nenaučí…
Záměr zrušit povinnou maturitu z matematiky, ohlášený ministrem školství na přelomu prázdnin a školního roku, bude vbrzku zřejmě posvěcen vládou a následně i poslanci, panuje na něm totiž široká politická shoda. „Experiment založený na tom, že pokud se stane maturita z matematiky povinnou, žáci se ji začnou více učit,“ (Robert Plaga), který by přinesl více než dvacetiprocentní maturitní neúspěšnost (na některých školách by neodmaturovala více než polovina žáků), realizován nebude, nebude se přece „začínat represí“ (opět R. Plaga), maturanti jsou zachráněni, plus pro zodpovědné politiky… Nebo spíš důvod pro trpký úsměv či mávnutí rukou nad alibismem a zakrýváním hlubšího problému?
O autorovi
Absolvoval jsem obor čeština-dějepis na filosofické fakultě brněnské univerzity, učím od r. 1985, nejprve na ZŠ, od r. 1995 na gymnáziu v Praze. Zajímá mne vše, co souvisí s bohemistikou, školstvím a vzděláváním, literaturou, nevyhýbám se však žádnému dalšímu tématu, jež mne zaujme. Jsem předsedou Asociace češtinářů, píšu verše, zejména pro děti. Orientační náhled mých publikačních aktivit z posledních let viz ZDE.