Jan Kaczor: Proč je novela zákona o pedagogických pracovnících dobrý nápad
Uvažujme o učitelském vzdělávání takovém, jaké opravdu reálně je, a nikoliv v iluzích jaké by ideálně mohlo či mělo být.
Jak dobře učit děti uvězněné doma?
Karanténa dala dětem velkou svobodu si samy určit, jak bude jejich učení probíhat, a s tím na ně vyvinula nebývalý tlak. Pěstujme v nich samostatnost, v životě je už učitel za ručičku nepovede
který se zabývá pedagogickým výzkumem ve společnosti Scio.
Text vyšel 4. 12. 2020 v Hospodářských novinách a na Ihned.cz .
Zveřejňuji ho se souhlasem autora.
Učitel koronavirus
Ať už jde o vzdělávání nebo jinou oblast, koronavirová krize nabourala naše životní jistoty. Zároveň ale může urychlit změny, o kterých se po léta jen mluví. Měli bychom přemýšlet o tom, jak bychom chtěli, aby se děti vzdělávaly, až dnešní problémy budou jen historií
Pandemie, svoboda a škola
"Nesmíme dopustit, aby rozdíly mezi pravdivým a nepravdivým, dobrým a špatným byly stírány; to, co se ukázalo jako vědecky nesprávné, musí být jako takové jasně pojmenováno. Na našem vztahu k faktům a informacím závisí nejen demokratická debata. Závisejí na tom lidské životy, dámy a pánové!" Angela Merkelová
Zavírat školy? Ne! Jen omezit, ale chytře
Polovina dětí chodí prezenčně v pondělí na celý den, druhá polovina v úterý, ve středu a ve čtvrtek je distanční výuka a v pátek mají děti volno a do školy přijdou jen ty, co se nepřipojují. A nejdřív bary a hospody.
Není všechno černé. Koronavirus nás učí improvizovat, řešit problémy, adaptovat se na novou situaci. Učí každého z nás, epidemiology i MŠMT. A učí se to také děti. To se jim bude v životě hodit víc než láčkovci.
Může přijít druhá i třetí vlna
Ano, může přijít druhá i třetí vlna a je možné že školy se budou různě uzavírat celý rok. Rodiče by pak neměli podléhat diktátu školy, že musí udělat vše, co škola požaduje. A pokud už rodiče mají z jara opravdu špatnou zkušenost s online výukou, můžou změnit školu.
Rozhovor vyšel 2. 9. 2020 v časopisu Reportér
Vzhůru do nejistoty
Koronavirus probudil mnohé z nás ze sna o tom, že svět je stabilní, jak býval, a že v životě máme nějaké jistoty. Dnešní školáky čeká život plný změn. A škola by přece děti měla připravovat na budoucnost. Letošní školní rok, jakkoliv bude náročný, je pro to skvělá příležitost.
Dvě žákyně ZŠ píší na ministerstvo školství.
"Byly bychom rády, kdyby se tohle dostalo na veřejnost a začalo se o tom mluvit. Já, Ema ze Scio školy vím, že na mě budou ve škole hrdí. Já, Anna ze státní základní školy doufám, že si na mě učitelé nezasednou."
Ano my ze ScioŠkol jsme na ně pyšní, i když jedna není naše.
Změna musí být trvalý stav - i ve vzdělávání
Vzdělání na dálku se prosadí, už nyní by se mělo zkoušet i mimo krizi. Pro mnoho dětí by bylo lepší být dva nebo tři dny ve škole a zbytek doma nebo týden na expedici a tři týdny v dálkové výuce doma.
Školství se nesmí bát novinek, jedním z kroků by mělo být zrušení přijímaček a státní maturity. Koronavirus nám jasně ukázal, že změna je už trvalý stav společnosti. A pokud se školství bude změnám vyhýbat, naše děti nebudou na budoucnost dobře připraveny. Budou žít nenaplněné životy ve strachu a ve stresu z nejistoty.
Už to víme: Sezení ve škole škodí vzdělání
Nejdelší prázdniny v dějinách zásadně promění celé české školství. Pandemie koronaviru postrčila celý systém o několik let dopředu, ukázala, co nefunguje, odhalila, kteří učitelé a ředitelé škol jsou schopní a kteří by měli hledat uplatnění jinde. Předvedla, jaké nesmysly se leckdy ve školách učí a otevřela dosud jen tušené možnosti.
Rozhovor pro nový týdeník Hrot.