Sankce vůči Rusku a co se týká nás
Situace se dá řešit tím, že se najdou jiné země, do kterých by české produkty cestovaly (dlouhodobě prospěšné) a že se bude vyvážet do Ruska přes jiné země. Ze strany vlády a v tisku se dozvídáme o strategii tzv. kurzarbeit, tedy hrazení dotčeným firmám za zkrácené práce a snížené zisky.
V debatě o ušlém zisku a jeho „hrazení“ zatím chybí (dle typicky českého přístupu) to podstatné: jaký je právně podložený „nárok“ pro českou firmu pro „odškodnění“ v rámci sankcí EU proti Rusku?
Dle JUDr. Jana Wintra, právníka zabývajícího se ústavním právem, sankce stanovené EU mají zpravidla charakter přímo závazných aktů EU, a tudíž za ně nese odpovědnost EU, nikoli Česká republika. Mgr. Josef Beran (dříve z Úřadu vlády ČR, Sekce předsedy Legislativní rady vlády, Odboru kompatibility s evropským právem), to potvrzuje a uvádí následující fakta:
Normativním základem sankcí EU vůči Rusku je několik tzv. sekundárních právních aktů vydaných Radou EU složenou ze zástupců všech členských států. Jako první Rada přijala rozhodnutí č. 2014/145/SZBP ze 17.3.2014 o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem narušujícím nebo ohrožujícím celistvost, svrchovanost a nezávislost Ukrajiny, jímž Rada uložila opatření týkající se cestovních omezení a zmrazení majetku osob, které se podílely na narušení celistvosti, svrchovanosti a nezávislosti Ukrajiny. Toto rozhodnutí nemělo přímý dopad na český export resp. české podnikatele.
Vzhledem ke stoupajícímu napětí přijala Rada rozhodnutí 2014/512/SZBP a nařízení č. 833/2014 ze dne 31.7.2014. Těmito akty Rada (tedy i vláda ČR) zavedla restrikce v oblasti:
• přístupu ruských státem vlastněných bank na kapitálové trhy
Omezení se vztahuje na obchodování s dluhopisy, akciemi, které mají splatnost vyšší než 90 dní a byly vydány významnými ruskými finančními institucemi založenými v Rusku, kde má stát podíl minimálně 50 %, jedná se o pět bank.
• obchodu se zbraněmi
Zákaz obchodování se zbraněmi do/z Ruska, a to i v případě, že uvedené zboží nepochází z území členských států EU. Sankce se nevztahují na případy dodávek náhradních dílů a servisu nezbytného pro údržbu již existující výzbroje v EU.
• vývozu zboží dvojího užití
Zakázáno je obchodování se zbožím dvojího užití určeného pro vojenské využití v Rusku či vojenskému koncovému uživateli v Rusku, a to i v případě, že uvedené zboží nepochází z území členských států EU. Zákaz se nevztahuje na civilní dodávky zboží, ani na zboží určené smíšenému příjemci.
• vývozu citlivých technologií
Možný zákaz vývozu technologií určených pro hlubinný průzkum a těžbu ropy, arktický průzkum a těžbu ropy či projekty těžby ropy z břidlic v Rusku. O autorizaci k vývozu bude rozhodovat příslušný orgán státní správy.
Uvedené sankce tak primárně nedopadají na obchod s civilním zbožím, které tvoří naprostou většinu českého exportu do Ruské federace (zdroj: http://www.vlada.cz/assets/media-centrum/aktualne/Struktura-exportu-CR-do-Ruske-federace.pdf).
Podstatné tedy je, že se na základě první vlny sankcí neočekával jejich zásadní vliv na českou ekonomiku . Dnem 12. září 2014 vstoupily v platnost a účinnost další evropské právní předpisy, jimiž Rada EU novelizovala a zesílila sankce přijaté v první vlně, zejména rozšířila seznam osob, jimž mají být zmrazeny finanční prostředky, rozšířen byl seznam podniků, s nimiž jsou zakázány či omezeny obchodní styky, a byla omezena obchodovatelnost s ruskými cennými papíry s 30 denní splatností. Dopady sankcí na českou ekonomiku se průběžně vyhodnocují, vláda za tímto účelem ustanovila pracovní skupinu, jež má navrhovat případná opatření. Každopádně, jak sám upozorňuje Mgr. Beran: „Z žádného ustanovení českého ani evropského právního předpisu nelze vyvodit právní nárok českých resp. evropských exportérů na jakoukoli kompenzaci ztrát, které by exportéři mohli v důsledku zavedení výše uvedených sankcí utrpět, resp. na náhradu zisku, který v jejich důsledku nemohou realizovat.“
Jak dále upozorňuje Mgr. Beran, „potenciálně mnohem větší dopad na české exportéry mají nikoli sankce zavedené EU vůči Rusku resp. ruským subjektům a osobám, ale „odvetné“ potravinové a zemědělské sankce zavedené Ruskou federací vůči EU, tedy zákaz dovozu mléka a mléčných výrobků, masa a výrobků z něj, ryb, ovoce a zeleniny z EU. Ministerstvo zemědělství aktuálně odhaduje výši primárních finančních ztrát na tržbách za zboží na cca 250 – 300 milionů Kč do konce roku 2014, přičemž největší dopad se odhaduje na sektor zpracování mléka (zdroj: http://eagri.cz/public/web/mze/ministerstvo-zemedelstvi/zahranicni-vztahy/ruske-sankce/aktualni-odhad-dopadu-sankci-vyhlasenych.html). V návaznosti na zpřísněná sankční opatření přijatá v září však již Rusko avizovalo, že zavede sankce na dovoz evropských aut, strojírenských výrobků a oděvů.“
Souvislosti se ztrátami potravinářského a zemědělského sektoru v důsledku zavedení ruských sankcí a jejich možná kompenzace evropským, a tedy i českým, vývozcům se bude dále řešit na půdě Rady EU a v jednotlivých státech. Je to však především otázka politická a ekonomická, nikoli otázka právní.
MUDr. Martin J Stránský
Psáno ve spolupráci s Mgr. Josefem Beranem, JUDr. Janem Wintrem a JUDr. Alešem Janochem
Dne 26. září 2014 uveřejněno v časopisu Přítomnost