Úřad, který tápe ve svých právech a povinnostech, může vážně ohrozit českou ekonomiku
Článek předsedkyně Energetického regulačního úřadu nazvaný Patálie s obnovitelnými zdroji (LN, 9. 11. 2015) překvapil zejména základními neznalostmi vlastních práv a povinností ERÚ a ostatních orgánů státní správy v energetice dokonce i ty odborníky, kteří jsou z úst paní předsedkyně za poslední dobu zvyklí na zkreslování faktů a jejich účelovou interpretaci mohutně podpořenou vyhrocenými mediálními výstupy.
Už jen výrok o tom, že se ERÚ zabývá energetickou bezpečností, je značně zarážející. Jedná se totiž o oblast, která ani podle evropské legislativy ani podle energetického zákona Energetickému regulačnímu úřadu vůbec nepřísluší a prohlášení paní předsedkyně tak signalizuje možné překračování kompetencí úřadu. Za oblast energetické bezpečnosti odpovídá jak vůči občanům, tak i vůči Evropské unii výhradně vláda ČR, jelikož patří mezi klíčové oblasti celkové bezpečnosti země. Odhlédneme-li od rizik takové nekoordinované činnosti, naznačuje tento výrok možnost, že právě kvůli zájmu o oblasti, které ERÚ nepřísluší, není úřad dostatečně činný v oblastech, které jsou výhradně v jeho zodpovědnosti (např. prodlužování regulačních období a nestabilita regulace).
Ani v oblasti notifikace se zjevně předsedkyně ERÚ příliš neorientuje. Za notifikaci příslušné legislativy v Bruselu odpovídá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Gesčně je za energetiku včetně notifikace zodpovědné MPO a za oblast cenové regulace včetně regulovaných cen na podporu OZE pak ERÚ. Oba úřady se spolu se Stálým zastoupením ČR v Bruselu notifikace aktivně účastní.
V lepším případě neznalostí Občanského zákoníku a Zákona o obchodních korporací jsou též výroky, že ministerstvo řídí OTE (operátora trhu). OTE je akciová společnost ve vlastnictví státu, řízená svými orgány, a protože jde o specifickou instituci, její činnost je popsána přímo v energetickém zákoně. Stejnou logikou, jako paní předsedkyně použila, by mohla říci, že MPO řídí i ERÚ, neboť gesčně je za oblast energetiky odpovědné. Do této oblasti spadá i její nesmyslný výrok, že výplata podpor je v kompetenci MPO.
Důvod chování paní předsedkyně je bohužel zjevný. ERÚ se průhledně snaží vyvléci ze své zákonné odpovědnosti a tváří se, jakoby pouze vydával jakýsi papír (Cenové rozhodnutí) a jinak neměl s podporou OZE nic společného. Nicméně ERÚ je ze zákona plně odpovědný za regulaci cen a stanovení podmínek jejich aplikace jak v cenových rozhodnutích, tak i ve vyhláškách. Chování paní předsedkyně je navíc pokrytecké i z toho důvodu, že jakémukoliv upřesnění podmínek, za kterých ceny reguluje, se při minulé novelizaci zákona její úřad zoufale bránil s odkazem na svojí nezávislost. Nyní se naopak své nezávislosti leká a dokonce si její úřad vyžádal stanovisko MPO a dalších orgánů k vypsání podpor pro obnovitelné zdroje. To lze vnímat jako přímé porušení nezávislosti úřadu, který si přímo ze zákona nesmí vyžádat žádné pokyny ani doporučení od žádných jiných orgánů státní správy.
Před ERÚ přitom nestojí nic nového. Samotná výplata podpor pro OZE uvedené doposud do provozu byla přes probíhající notifikaci ERÚ v minulosti opakovaně vypisována. ERÚ rovněž podle předpokladu objemů podpor stanovoval i výši ceny na podporu OZE hrazenou spotřebiteli a požadovanou výši příspěvku ze státního rozpočtu. Všechny tyto činnosti ERÚ připravoval donedávna i na podpory pro rok 2016 a ještě v průběhu října potvrzoval Ministerstvu financí jím očekávaný objem vyplácených podpor v plném rozsahu. Notifikace se pracovníci ERÚ trvale účastní a jsou o postupu neustále informováni. Notifikace zdrojů podle zákona 165/2012 Sb., je již od platnosti zákona s Evropskou komisí projednávána, kdy příslušné finanční prostředky jsou zařazeny do kategorie již vyplácených dosud nenotifikovaných podpor.
Není tedy zřejmé, co se stalo s vedením ERÚ v posledních dvou týdnech, že najednou začalo hovořit o zastavení vyplácení podpor, přestože k žádné změně právního ani faktického stavu nedošlo. Ministerstvo opakovaně upozorňovalo na skutečnost, že oblast cenové regulace je výlučně v kompetenci ERÚ a že zákon zakazuje ERÚ vyžadovat si jakékoliv pokyny od vlády či jiných orgánů, natožpak se jimi řídit. Je třeba jen dodat, že případné svévolné zastavení vyplácení podpory ze strany ERÚ, které probíhá již řadu let, by mělo zničující dopady na celou českou ekonomiku a to nejenom energetiku, ale i bankovnictví a průmysl, o ochotě investorů investovat peníze u nás nemluvě. Věřím, že ERÚ rozhodně s vědomím své odpovědnosti a všech platných zákonů a nikoliv účelových intepretací některých ustanovení.
Už jen výrok o tom, že se ERÚ zabývá energetickou bezpečností, je značně zarážející. Jedná se totiž o oblast, která ani podle evropské legislativy ani podle energetického zákona Energetickému regulačnímu úřadu vůbec nepřísluší a prohlášení paní předsedkyně tak signalizuje možné překračování kompetencí úřadu. Za oblast energetické bezpečnosti odpovídá jak vůči občanům, tak i vůči Evropské unii výhradně vláda ČR, jelikož patří mezi klíčové oblasti celkové bezpečnosti země. Odhlédneme-li od rizik takové nekoordinované činnosti, naznačuje tento výrok možnost, že právě kvůli zájmu o oblasti, které ERÚ nepřísluší, není úřad dostatečně činný v oblastech, které jsou výhradně v jeho zodpovědnosti (např. prodlužování regulačních období a nestabilita regulace).
Ani v oblasti notifikace se zjevně předsedkyně ERÚ příliš neorientuje. Za notifikaci příslušné legislativy v Bruselu odpovídá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Gesčně je za energetiku včetně notifikace zodpovědné MPO a za oblast cenové regulace včetně regulovaných cen na podporu OZE pak ERÚ. Oba úřady se spolu se Stálým zastoupením ČR v Bruselu notifikace aktivně účastní.
V lepším případě neznalostí Občanského zákoníku a Zákona o obchodních korporací jsou též výroky, že ministerstvo řídí OTE (operátora trhu). OTE je akciová společnost ve vlastnictví státu, řízená svými orgány, a protože jde o specifickou instituci, její činnost je popsána přímo v energetickém zákoně. Stejnou logikou, jako paní předsedkyně použila, by mohla říci, že MPO řídí i ERÚ, neboť gesčně je za oblast energetiky odpovědné. Do této oblasti spadá i její nesmyslný výrok, že výplata podpor je v kompetenci MPO.
Důvod chování paní předsedkyně je bohužel zjevný. ERÚ se průhledně snaží vyvléci ze své zákonné odpovědnosti a tváří se, jakoby pouze vydával jakýsi papír (Cenové rozhodnutí) a jinak neměl s podporou OZE nic společného. Nicméně ERÚ je ze zákona plně odpovědný za regulaci cen a stanovení podmínek jejich aplikace jak v cenových rozhodnutích, tak i ve vyhláškách. Chování paní předsedkyně je navíc pokrytecké i z toho důvodu, že jakémukoliv upřesnění podmínek, za kterých ceny reguluje, se při minulé novelizaci zákona její úřad zoufale bránil s odkazem na svojí nezávislost. Nyní se naopak své nezávislosti leká a dokonce si její úřad vyžádal stanovisko MPO a dalších orgánů k vypsání podpor pro obnovitelné zdroje. To lze vnímat jako přímé porušení nezávislosti úřadu, který si přímo ze zákona nesmí vyžádat žádné pokyny ani doporučení od žádných jiných orgánů státní správy.
Před ERÚ přitom nestojí nic nového. Samotná výplata podpor pro OZE uvedené doposud do provozu byla přes probíhající notifikaci ERÚ v minulosti opakovaně vypisována. ERÚ rovněž podle předpokladu objemů podpor stanovoval i výši ceny na podporu OZE hrazenou spotřebiteli a požadovanou výši příspěvku ze státního rozpočtu. Všechny tyto činnosti ERÚ připravoval donedávna i na podpory pro rok 2016 a ještě v průběhu října potvrzoval Ministerstvu financí jím očekávaný objem vyplácených podpor v plném rozsahu. Notifikace se pracovníci ERÚ trvale účastní a jsou o postupu neustále informováni. Notifikace zdrojů podle zákona 165/2012 Sb., je již od platnosti zákona s Evropskou komisí projednávána, kdy příslušné finanční prostředky jsou zařazeny do kategorie již vyplácených dosud nenotifikovaných podpor.
Není tedy zřejmé, co se stalo s vedením ERÚ v posledních dvou týdnech, že najednou začalo hovořit o zastavení vyplácení podpor, přestože k žádné změně právního ani faktického stavu nedošlo. Ministerstvo opakovaně upozorňovalo na skutečnost, že oblast cenové regulace je výlučně v kompetenci ERÚ a že zákon zakazuje ERÚ vyžadovat si jakékoliv pokyny od vlády či jiných orgánů, natožpak se jimi řídit. Je třeba jen dodat, že případné svévolné zastavení vyplácení podpory ze strany ERÚ, které probíhá již řadu let, by mělo zničující dopady na celou českou ekonomiku a to nejenom energetiku, ale i bankovnictví a průmysl, o ochotě investorů investovat peníze u nás nemluvě. Věřím, že ERÚ rozhodně s vědomím své odpovědnosti a všech platných zákonů a nikoliv účelových intepretací některých ustanovení.