Informační válka v Česku – neumíme hledat pravdu
Podle experta v oboru, Jakuba Kalenského, je Česká republika kvetoucím podhoubím pro šíření ruských dezinformací. Zavádějící zprávy, které proudily (a stále proudí) z krajiny medvěda kodijaka, se tak přímo podílí na formování demokracie v našem státě. Veškeré dezinformace, které mají svůj původ na Kremlu, tak pravděpodobně ovlivnily nemalé události v naší zemi. Od volby prezidenta Zemana počínaje až po naladění společnosti na proti-imigrační notu konče.
Proč právě teď, proč právě my?
Jakub Kalenský zároveň zmiňuje, že naši politici se od dezinformací drží dál, a bojí se si spálit prsty. I proto ruské dezinformace u nás nabírají na síle, neb žádný veřejně činný politik není schopen se proti nim ostře ohradit. Ostatně, že mlčí i prezident republiky, když je země napadána ruskými hackery a dezinformátory, vypovídá o celé situaci.
Narozdíl od baltských a skandinávských zemí, které úspěšně proti dezinformacím bojují. Dokáží hoaxy a podvodné zprávy včas indikovat a zastavit jejich šíření, popřípadě informovat o relativnosti zprávy. Ostaní země by se tedy podle Kalenského měly od těchto zemí přiučit, neboť po observaci politického dění v Evropě jasně vyplývá, že Rusko chce destabilizovat Evropu. A v České republice se mu to nesmírně daří. Možná i proto, že si tyto klamavé zprávy hrají s čtenářovými emocemi. Jejich cílem je vždy vyvolat silné negativní emoce. I proto je české publikum snadným cílem. Je českou podstatou si stěžovat, bát se a nenávidět.
Je to prosté. Cílem dezinformačních kampaní je oslabit a pozvolna rozložit důvěru v ověřený zdroj informací.
Můžeme tím myslet Českou televizi nebo Český rozhlas. A hned nám do scénáře zapadají figurky jako je Jiří Ovčáček, prezident republiky či premiér Babiš, kteří ostře vystupují proti zpravodajství České televize. Míra angažovanosti proti českým seriózním médiím u těchto osob už dávno překročila pouhé ,,naštvání“.
Cílem dezinformačních kampaní je podpora radikálních a protievropských nálad ve společnosti. Propagace kampaní a politiků, kteří šíří tyto nálady a dehonestování osob, která naopak smýšlí liberálně, proevropsky a demokraticky.
Názornou ukázkou je prezidentské kampaň, kdy občané volili mezi Milošem Zemanem a Jiřím Drahošem. Senioři (kteří jsou v ČR početnou voličskou skupinou) obdrželi řetězové e-maily, které popisovaly Drahošovu minulost, jeho pro imigrantské smýšlení a jeho možné sklony k pedofilii. Tyto podvodné e-maily byly nadále šířeny ,,osobami v bílých pláštích“, tedy i doktory, kteří disponují přirozenou autoritou.
A ruští trollové si razí svoji cestu i pomocí českých občanů. Jedním z nich je senátor Ivo Valenta, který se hrdě hlásí k vlastnictví Parlamentních listů, které jsou číslo jedna na seznamu populárních dezinformací. Ruku v ruce s nimi jdou české mutace sputniknews.com a Aeronet.cz. Stejně tak náš nejvyšší, prezident Miloš Zeman, je přímým vysílačem ruských dezinformací. Stačí zmínit kauzu Novičok či Zemanův věčný boj proti podnikateli Zdeňku Bakalovi, který se podle něj podílel na úpadku strategického těžebního podniku OKD. Prezident je nakloněn na východ a brzy přepadne přes okraj úplně.
Ruští trollové zkrátka moc dobře ví, co činí. A o to jejich práce jednodušší je, když mají své buňky přímo na místě. Česká republika svými vrchními činitely napomáhá šíření dezinformací. Ruští trollové jsou stvořeni jako špatně diagnostikující doktoři - nabídnou vakcínu, která symptomy (strach z imigrantů, projevy nacionalismu, proevropské nálady) zhorší.
Ještě stále pochybujeme o ruském vlivu?
Proč právě teď, proč právě my?
Jakub Kalenský zároveň zmiňuje, že naši politici se od dezinformací drží dál, a bojí se si spálit prsty. I proto ruské dezinformace u nás nabírají na síle, neb žádný veřejně činný politik není schopen se proti nim ostře ohradit. Ostatně, že mlčí i prezident republiky, když je země napadána ruskými hackery a dezinformátory, vypovídá o celé situaci.
Narozdíl od baltských a skandinávských zemí, které úspěšně proti dezinformacím bojují. Dokáží hoaxy a podvodné zprávy včas indikovat a zastavit jejich šíření, popřípadě informovat o relativnosti zprávy. Ostaní země by se tedy podle Kalenského měly od těchto zemí přiučit, neboť po observaci politického dění v Evropě jasně vyplývá, že Rusko chce destabilizovat Evropu. A v České republice se mu to nesmírně daří. Možná i proto, že si tyto klamavé zprávy hrají s čtenářovými emocemi. Jejich cílem je vždy vyvolat silné negativní emoce. I proto je české publikum snadným cílem. Je českou podstatou si stěžovat, bát se a nenávidět.
Je to prosté. Cílem dezinformačních kampaní je oslabit a pozvolna rozložit důvěru v ověřený zdroj informací.
Můžeme tím myslet Českou televizi nebo Český rozhlas. A hned nám do scénáře zapadají figurky jako je Jiří Ovčáček, prezident republiky či premiér Babiš, kteří ostře vystupují proti zpravodajství České televize. Míra angažovanosti proti českým seriózním médiím u těchto osob už dávno překročila pouhé ,,naštvání“.
Cílem dezinformačních kampaní je podpora radikálních a protievropských nálad ve společnosti. Propagace kampaní a politiků, kteří šíří tyto nálady a dehonestování osob, která naopak smýšlí liberálně, proevropsky a demokraticky.
Názornou ukázkou je prezidentské kampaň, kdy občané volili mezi Milošem Zemanem a Jiřím Drahošem. Senioři (kteří jsou v ČR početnou voličskou skupinou) obdrželi řetězové e-maily, které popisovaly Drahošovu minulost, jeho pro imigrantské smýšlení a jeho možné sklony k pedofilii. Tyto podvodné e-maily byly nadále šířeny ,,osobami v bílých pláštích“, tedy i doktory, kteří disponují přirozenou autoritou.
A ruští trollové si razí svoji cestu i pomocí českých občanů. Jedním z nich je senátor Ivo Valenta, který se hrdě hlásí k vlastnictví Parlamentních listů, které jsou číslo jedna na seznamu populárních dezinformací. Ruku v ruce s nimi jdou české mutace sputniknews.com a Aeronet.cz. Stejně tak náš nejvyšší, prezident Miloš Zeman, je přímým vysílačem ruských dezinformací. Stačí zmínit kauzu Novičok či Zemanův věčný boj proti podnikateli Zdeňku Bakalovi, který se podle něj podílel na úpadku strategického těžebního podniku OKD. Prezident je nakloněn na východ a brzy přepadne přes okraj úplně.
Ruští trollové zkrátka moc dobře ví, co činí. A o to jejich práce jednodušší je, když mají své buňky přímo na místě. Česká republika svými vrchními činitely napomáhá šíření dezinformací. Ruští trollové jsou stvořeni jako špatně diagnostikující doktoři - nabídnou vakcínu, která symptomy (strach z imigrantů, projevy nacionalismu, proevropské nálady) zhorší.
Ještě stále pochybujeme o ruském vlivu?