Proč se náš „drahý“ stát „prodal“ tak levně?

08. 04. 2014 | 12:34
Přečteno 4091 krát
Ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze pan Jiří Růžička prohlásil v nedávném televizním rozhovoru, že u nás máme vyrabovanou morálku a vyrabovanou ekonomiku, a že bychom o to více měli dbát na růst našich talentovaných dětí. V nich pan ředitel vidí naši jedinou naději. Zní to realisticky. Je v tom patřičná míra skepse a zároveň jistá šance, že by snad někdy za jistých okolností mohlo být lépe. Chápu.

Omyl pana ředitele však tkví v tom, že nelze z péče o talentovanou mládež utvořit ostrůvek pozitivní deviace uprostřed nefunkční země, opírající se dvojí morálku ve virtuálním skeletu fasádní demokracie. I ty děti jsou organickou částí společnosti. Žijí v rodinách v různých prostředích a působí na ně nejrůznější možné vlivy. I ony jsou vystavovány rafinovaným propagandistickým atakům okolního světa, všudypřítomné konzumní manipulaci a mediálním prezentacím pseudoreality.

Jakousi zvláštní spirálou se po 25 ti letech vracíme na samotný začátek. Tohle jsme chtěli? Co vlastně chceme? A co vlastně nechceme? Nebo jsme již rezignovali na naše sny o lepší zemi v lepší době? Byli jsme jen nepřipraveni a naivní? Ano. Na rozdíl od jiných, kteří připraveni byli, zorientovali se a vrhli se na nás ostatní jako lační predátoři na svou kořist. A dav jim k tomu ještě nadšeně tleskal (a kupodivu stále tleská). Obávám se, že se opět stáváme svědky či účastníky další vlny emigrace nejen elit. A nemusí to být jen emigrace do jiných zemí. Častější je ta vnitřní – do ulity svých mikrosvětů. To je ten prostor, který mohu ovlivnit. Na ostatní nemám sílu, energii a ani žaludek.

„Nehas, co tě nepálí a všechno sleduj z povzdálí“, zpívají Chinaski o éře husákových dětí. V mnohém si to přisvojily i děti zrozené na konci milénia. Některé z nich se alespoň snaží dopátrat toho, jak se to vlastně u nás všechno odehrálo v těch uplynulých dvou dekádách. Kdo a co nám to navařil v tom našem divotvorném hrnci? Proč jsou stále patrná rezidua minulosti hlavně ve školství a justici? Kam se poděla podstatná část naší domácí produkce? Co jsou to ty tzv. transformační ztráty? Jak jsou vysoké a kdo je způsobil? Kde jsou hranice obyčejného šlendriánu a kde již jde o loupeže ze společného měšce? Co a proč si o nás myslí okolní svět? Kdo a jak řídil kumulaci kapitálu? Jak to bylo s českými bankami? Proč se náš „drahý“ stát „prodal“ tak levně? Nákladná administrace ještě automaticky neznamená kvalitní péči dobrého hospodáře.

Talentované děti, o nichž mluvil pan ředitel gymnázia, budou muset mít hodně odvahy, štěstí, trpělivosti, pokory a maximální míru profesionality, aby někdy v budoucnu mohly napravovat dědictví naší nedávné společné minulosti. Ptám se však – budou to chtít a budou to umět? A hlavně – nebude již pozdě?

Žijeme v zemi, v níž nic není hanba. Pánové Rittig a Janoušek, ale i Kájinek, jsou mediálními celebritami. A nejen to. Setřel se rozdíl mezi světy oligarchů, politiky a médií. V parlamentu sedí symboly minulé i předminulé mocí. Své zaručeně neotřelé recepty nám servíruje mimo jiné i mediálně nepřehlédnutelný extrémní populista se svou družinou samurajů. Pomyslné dno české politiky je opravdu hodně hluboké. Stokrát vyřčená lež se stává pravdou. A stokrát vyřčená pravda žije na okraji zájmu v zaprášeném ústraní, jako marketingově nepotřebné zboží, které se špatně nabízí, které obtěžuje, překáží a ohrožuje zájmy vyvolených.

Sledujeme nákladnou produkci těch, kteří neznají vzájemnou úctu, respekt, natož pak vzájemnou důvěru. Fungují na bázi kumpánství. A vůbec je netrápí, že tak činí z veřejných zdrojů. Nemají problém si přesedat na obě strany pomyslného stolu. Jednou prý hájí stát a jindy své vlastní zájmy. Ono jim to splývá a pak se jen diví, že se tomu někdo diví. Své vlastní zákony přeci neporušují, říkají to i jejich odvolací soudy. Staré neplatí, současnému nevěříme a budoucího se obáváme. Nezávidím našim talentovaným dětem. Čeká je těžký souboj o své místo na slunci.

Samotná deklarace o svobodě a demokracii mnoho neznamená, není li naplňována každodenní plnohodnotnou praxí. Svoboda bez svobodných, nezávislých a hrdých občanů je jen heslem z plakátu. Demokracie bez bytostných demokratů není demokracií. A ostatně i ono budování kapitalismu bez kapitálu a kapitalistů (prosím neplést s posttotalitními šíbry!), kteří by respektovali pravidla fair play a ctili veřejný zájem, je pouhou verbální exhibicí.

Pokud bude slušnost vydávána za slabost a vše ovládne relativizace hodnot a právní nihilismus, pak lze těžko v dohledné době očekávat nápravu poměrů. A už vůbec ne pokání, solidaritu a sounáležitost těch, kteří ovládli disciplíny jako odklánění, pumpování a vysávání veřejných zdrojů. A bohužel to nemusí být jen otázka věku a osobních zkušeností s pokřivenou morálkou toho či onoho režimu. Větší pohromou než staří rošťáci jsou ti mladí, protože ti ty své rejdy budou páchat o mnoho déle. Jenom změní komodity – dříve se učili při privatizaci státního majetku, posléze již divoce privatizovali celý stát a nakonec to bude naše budoucnost. Konečná. Poslední stanice. Předposlední stanicí bude, zdá se, vláda jedné silné ruky? ANO nebo ne? Uvidíme, možná už brzo. Model podle vzoru „Orbán“ je velice lákavý.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

K.V napsal(a):

Havlíku, v roce 1989 mluvčí OF, poté pomáhal zakládat ODS.
A teď už se i samotní tchoři diví že v tom smradu se nedá žít, že je opravdu rozkradeno, morálka neexistuje, natož vymahatelnost práva. A také se díváme jak mizí sociální vymoženosti před desítkami let pro naše rodiče a prarodiče naprosto běžné, jak se stát už ani neumí uživit a jen se pohledem králíčka na kobru koukáme kdy to celé praskne, a nikdo neví co bude dál a kudy z toho ven
08. 04. 2014 | 12:58

David napsal(a):

"...Stokrát vyřčená lež se stává pravdou. A stokrát vyřčená pravda žije na okraji zájmu v zaprášeném ústraní, jako marketingově nepotřebné zboží, které se špatně nabízí, které obtěžuje, překáží a ohrožuje zájmy vyvolených. ..."

--------------------------

Společnost založená na lži, podvodu a krádeži musí zcela zákonitě skončit katastrofou!!!

Jediná správná cesta je učit už malé děti změně žebříčku životních hodnot.

Cestou do pekel je to, když o peníze jde až v první řadě!!!

Chorobnou touhu po penězích, které jsou kořenem všeho zla, je nutné silně a hlavně už i rychle upozadit až za takové životní hodnoty, jakými jsou :

Pokora, láska, pravda, spravedlnost, čest a zdraví.

Proto naprosto souhlasím, že:

"...Pokud bude slušnost vydávána za slabost a vše ovládne relativizace hodnot a právní nihilismus, pak lze těžko v dohledné době očekávat nápravu poměrů...."
08. 04. 2014 | 12:58

JF napsal(a):

pan ředitel uhodil hřebíček na hlavičku, páč a poněvadž ekonomickému marastu jak známo z mnoha nejen učebnic občanské prvouky předchází marast morální.

O zářné zítřky však žádné strachy o ty je postaráno, to správné a nejsprávnější mládí včetně toho nejsprávnějšího světonázoru se správnými a nejsprávnějšími vzory nám dozajista dozrává za čezké peníze v jelitnělibovém PORKu ! Vepřového bude dost! ;-)
08. 04. 2014 | 13:10

Qin napsal(a):

Pravdivá jeremiáda,ale jak z toho?Pane autore ,zkuste něco vymyslet klonkretního!
08. 04. 2014 | 13:31

Jirka napsal(a):

http://news.e-republika.cz/HomePage
08. 04. 2014 | 13:53

Ludva napsal(a):

Škoda, že jsou Češi tak ambiciózní. Všechno pramení u toho, každý chce být velkým pánem. Tohle je ta zkažená morálka. Žádná spolupráce, žádná společné cíle či zájmy. Jen ta nesmírná ambicióznost.
08. 04. 2014 | 14:16

Divák napsal(a):

Pan Havlík všechno zkritizoval. Dle něj je všechno špatně.
Ale přece všechno u nás je podle práva.

Takže buď má pan Havlík pravdu a vše je u nás špatně,
nebo je špatné to právo,
případně jsou špatní vykladači toho práva.

Zná někdo odpověď.
08. 04. 2014 | 14:24

Ludva napsal(a):

Právo a morálka je něco jiného. Právo jsou technické normy, morálka je o lidskosti a lidech samotných.
08. 04. 2014 | 14:26

K.V napsal(a):

Ludvo, právo je morální princip povýšený na zákon. Zákon je morální pravidko sepsané a schválené parlamentem jako závazné, a mělo by být vymahatelné, v nouzi i pomocí trestů.
Bez morálky právo neexistuje. Také by měla být vazba mezi zákony / právem a spravedlností.
.
U nás chybí posledních 24 let už ta morálka, takže právo nemá na čem stavět
08. 04. 2014 | 15:01

Ludva napsal(a):

K.V. analogicky lze tedy říct, že právo nenaučí lidem morálce. Jinak řečeno, pokud někomu zakážeme např. krást, nebude to znamenat, že konkrétní člověk také nebude chtít krást. On to třeba neudělá, protože se bude bát trestu, ale uvnitř si bude dál chtít a bude si jist, že to je jediný způsob, jak se dostat k majetku.
Já tu vidím rozpor mezi vnitřním viděním světa, mezi skutečným já a mezi tím, jak se člověk chová navenek, protože to navenek se dá omezit právními zákony, to uvnitř musí pramenit jinde.
08. 04. 2014 | 15:28

K.V napsal(a):

Ludvo, ale o tom tu celou dobu mluvím, že základem společnosti je morálka, ta musí určovat chování drtivé většiny, a na nějaké 1% nepolepšitelných musí dopadat ruka zákona.
Jsou země kde morálka existuje, tam se mínění společnosti spolu se zákonem stará o pořádek a spravedlnost. Zločinci jsou pronásledovaní.
.
Jenže u nás po cinkání klíči došlo k tomu, že jsme poctivost, práci a slušnost prohlásili za odporný komunistický zločin. A dnes se divíme že kriminálníci byli i ve vládě a v parlamentu, dokonce v hojném počtu. Poctivou prací jste za blba, neuživíte se a díváte se jak pravidla určují ti co morálku neznají. Slušnost je zde považována za slabost, ovečka vhodná k oškubání a sežrání
08. 04. 2014 | 15:55

Qin napsal(a):

Náš národ je lev s několikrát přeraženou páteří a nehojícími se vředy/např.postkomunizmus/.Kdo věří, že se lev může uzdravit,ať pro to něco dělá..Bez morálního národa/lixí/ níc nepůjde.Začněme každý u sebe drobnou prací v okoilí.Rozšiřujme slušnost, soudržnost a dobrou náladu.
08. 04. 2014 | 16:01

Ludva napsal(a):

Komunisty jsem nezažil, tedy přesněji bylo mi 8, když došlo k revoluci. Nemohu zodpovědně soudit, ale vytvořil jsem si na to vlastní názor. Komunismus jsem zažil jako dítě, tedy zažil jsem na vlastní kůži např. chování učitelek. To byl také obraz té doby. Bezduchost, strach, strach cokoliv říct... Já znám komunismus z této stránky, proto ho odsuzuji.
08. 04. 2014 | 16:08

K.V napsal(a):

Ludvo proboha, ve druhé třídě se vám učitelka z ideových důvodů bála prozradit co?? Násobilku, krasopis, obrázek kozy, kde se píše i a kde y??? Z čeho měla strach a bezduchost takovou že to děsilo 8 leté děti???
Nepropadl jste náhodou primitivnímu hurá antikomunismu trošku později, kdy "statečné učitelky" vás přiměly odsoudit celou dobu, i když jste v ní nebyl a nic o ní nevíte. Maturita za 1 * za to že jste statečně řekl socialismus = fuj??
. ÓÓó ta svoboda, už si troufly nadávat na Husáka. A kdo nás osvobodil v roce 1945 vám také řekli beze strachu??
.
Zeptejte se raději svých rodičů jestli tehdy uživili 2-3 děti bez strachu z ekonomické a sociální újmy , a porovnejte jestli si to troufnete vy i vaše okolí dnes. Na kolik desetiletí byli vaši rodiče zadluženi aby mohli bydlet, a porovnejte s dneškem. V kolika letech šel do důchodu váš dědeček a kdy půjdete vy.? Proč jemu stačila 1/2 důchodu na nájem, a vašim rodičům, natož později vám nebude stačit ani na postel v domově pro seniory.
.
Nechválím tu socialismus, v mnoha věcech byl odporný, ale že by 8leté dítě muselo být přesvědčený antikomunista, to je tedy hodně divné.
08. 04. 2014 | 16:35

Yosif K napsal(a):

K.V napsal(a):
1) Ludvo, ale o tom tu celou dobu mluvím, že základem společnosti je morálka, ta musí určovat chování drtivé většiny, a na nějaké 1% nepolepšitelných musí dopadat ruka zákona.
2) Jsou země kde morálka existuje, tam se mínění společnosti spolu se zákonem stará o pořádek a spravedlnost. Zločinci jsou pronásledovaní.
3) Jenže u nás po cinkání klíči došlo k tomu, že jsme poctivost, práci a slušnost prohlásili za odporný komunistický zločin.
4) A dnes se divíme že kriminálníci byli i ve vládě a v parlamentu, dokonce v hojném počtu.
5) Poctivou prací jste za blba, neuživíte se a díváte se jak pravidla určují ti co morálku neznají. Slušnost je zde považována za slabost, ovečka vhodná k oškubání a sežrání
08. 04. 2014 | 15:55
KONEC CITATU.
ad 1) ano a morálka je v česku horší než v Rakousku a SRN kde neměli komunisty ve vládě a lepší než na Ukrajině či Rusku kde komanči vládli skoro 100 let.
ad 2) ano jde o země kde neměli komunisty. Zkažené mravy se těžko spravují, zvláště když bývalí komunističtí korytáři jsou nalezlí všude.
ad 3) to co píšete bylo za komunistů. Kdo byl ve straně a byl blbej jako troky se měl lépe než ten co makal a ve straně nebyl.
ad 4) and a většinou to jsou bývalí komunisté nebo jako v případě Rittiga bývalá elita komunistického režimu - veksláci a pinkli a jejich pasáci (Paroubek = pasák inklů veksláků na Praze 1)
ad 5) poctivou prací jste byl za blba hlavně za minulého režimu. Kdo poctivě pracuje a něco umí, tak se uživí. Politické lačenky byly za starého režimu, jsou i nyní a nyní jsou mnohdy mezi "Svazem Známých" daných dokopy ještě za starého režimu.
08. 04. 2014 | 16:43

Ludva napsal(a):

K.V. ne, v celku mi nerozumíte. i s tím propadnutím antikomunismu jste vedle. nešlo o to, že by něco nechtěla učit, ale o to, jaký to byl člověk. a ve své podstatě šlo o bezduchost žen obecně, ten příklad učitelky nebyl až tak přesný. máma dělala v dopravním podniku, dost komunistickej podnik, prostě ten strach tam byl všude přítomen. Vy jste možná politik, takže jste z těch, kdo ten strach v lidech vyvolával, ale já jsem zase z těch lidí, takže mám k tomu docela zdravý odpor ;-)
08. 04. 2014 | 16:48

smutný napsal(a):

Kdopak to vyjadřoval bezmeznou nekritickou podporu Klausovi a jeho ODS v páchání těch zlodějen a podvodů?? Že by Marťani??
Jaké si to lidi udělali, takové to mají!
08. 04. 2014 | 17:52

T.Paine napsal(a):

Autor je jeden z mála veřejně vystupujících lidí v ČR, kteří dokáží nahmatat, měřit a prezentovat tep ve společnosti.
08. 04. 2014 | 18:13

babočka napsal(a):

Komunisti naši společnost zdegenerovali. Ekonomická reforma se povedla, jsme celkem vypělý stát ale morální reforma stále pokulhává. Máme miliardáře Babiše, který má velkou podporu voličů. Ale chybí nám morální autority jako byl svého času pan Volejník z ODS.
08. 04. 2014 | 18:33

Dušan napsal(a):

Na Aktualitách vždy rád čtu a vyhledávám názory Petra Havlíka, protože je mimořádně nadán popsat skutečnost u nás.
08. 04. 2014 | 18:44

Terry Fox napsal(a):

Zatleskejme si! Máme mezi sebou mladého génia, který už v osmi letech byl schopný vycítit bezduchost učitelek, jakož o všudypřítomný strach v podniku kde pracovala jeho máma. Není on ten Ludva další reinkarnací dalajlámy? Jinak si tak geniální osmileté dítě nedovedu vysvětlit.
Mimochodem, aktualne.cz jde zřejmě definitivně ke dnu. Jestli jako hlavní autoři napravo nahoru se skví fotky pánů Lipolda (Za co?), Fendrycha (Bože můj!), a Urbana (Ježíší-Panenkomarijá-všichnisvatí!), a hlavním diskutujícím je všude na blozích Yosif K., a na zprávách jistý Skynet, Alexandr Backovský a nejnověji nějaký František Krob, řekl bych, že v takové společnosti a na takovém serveru slušný a normální člověk nemá co pohledávat. Pan Stejskal asi už to taky vzdal a šel někam mezi normální lidi.
08. 04. 2014 | 18:56

petrph napsal(a):

příliš nadějí do téhle generací nevkládejme - ono bude trvat tak dvě,tři dekády než "probublají"do těch řídících pozic-politiků,soudců,státních zástupců, top manažerů, ředitelů škol,rektorů VŠ, šéfredaktorů novin,ministrů, náměstků-tedy do těch pozic ve kterých budou moci sami (a třeba odvážně)něco pozitivně měnit ve prospěch národa.
Do té doby si budou muset pomoct "ty generace " před nimi. A jestli těm mladým opět prokáží že to neumí, a že skutečně krade každej kdo se do té politiky a k tomu řízení svěřených peněz dostane, tak až to bude pro tuhle generaci "ten správný vzor" :):)
08. 04. 2014 | 19:13

K.V napsal(a):

Ludvo, už vám to tu napsali jiní, ale že jste byl v 8 letech schopen chápat atmosféru na pracovišti vaší matky natolik, že to zformovalo vaše ideologické postoje na celý život, to je k úžasu.
.
Nebo spíš k pláči jak lze někomu vymýt mozek a on to nepochopí ani po daších 30 letech
08. 04. 2014 | 19:27

šašek z Jihlavy napsal(a):

Petře Havlíku, možná byste měl místo stále a marně omílaných témat napsat paměti, něco jako báječná léta s Klausem. Jména, data, události. Jako výstrahu pro mladou generaci. Na změnu poměrů už je pozdě.
08. 04. 2014 | 19:43

Zbyněk napsal(a):

Ludvo....
nic si s toho nedělejte, diskuse s KV je těžká, ten zde nežil, nebo nikdy nekoukl z okna. Neviděl tu špínu a smrad, oprýskané baráky, fronty na všechno, i na nepotřebné. Za šusťáky, což byly kabáty do deště v kapitalistické cizině se dávaly horentní sumy, stejně tak jako za džíny, kterých jsou dnes štosy i na tržištích. V každé vinárně, bylo jich málo, seděl fízl a sledoval co kdo pije, stejně jako v hospodách. Při tanci jste se, milý Ludvo, nesměl nechat unést rytmem, jinak jste byl ze sálu vynesen opilým hasičem s rudou páskou na rukávu. Když jste makal o sobotách a nedělích, abyste vydělal na družstevní byt, neboť jako nekomouš jste na státní neměl šanci, zase jste narazil na stejného ožralu ve funkci předsedy uličního výboru, který vám nepodepsal žádost do jeslí a školky pro vaše děti, anšto s ním nechlastáte o brigádách, na které nechodíte. Takže věřte rodičům a panu KV poraďte, ať mrkne z okna aspoň nyní a vidí nádherné zateplené paneláky, opravené domy,čisťounké fabriky, kde se dbá na bezpečnost práce, ohromná nákupní střediska i v malých městech plná zboží za přijatelné ceny, rodiče sváží své děti do škol auty, nikoli jako dříve v létě v zimě na kole nebo pěšky spoustu Km. Dnes objeví v prodejně myší hovínko a ihned se to řeší zavřením. Za časů pana KV, byly ty ošuntělé krámky bez klimatizace, vlhké, plesnivé a pastička za každým rohem. Přes všechny problémy, které dnes máme, žijete v ráji, tak Vám Ludvo přeji ať to trvá věčně.
08. 04. 2014 | 20:42

Amonre napsal(a):

Heh a co takhle opřít volební právo alespoň o zaměstnání, nebo o daňový census? To by mohlo vést k tomu aby se z voleb vyloučili ti, kteří jsou závislí na dávkách a ne v důchodovém věku. Ale to je jen jedna malá náplast na ty všechny problémy.
08. 04. 2014 | 20:49

ld napsal(a):

Zbyňku, můžete napsat, v jakém okrese jste nastřádal vámi popsané vzpomínky?
Ty vaše pitomosti ani nejdou dočíst do konce.
08. 04. 2014 | 21:39

Vandal napsal(a):

Své zaručeně neotřelé recepty nám servíruje mimo jiné i mediálně nepřehlédnutelný extrémní populista se svou družinou samurajů. Pomyslné dno české politiky je opravdu hodně hluboké.

xxxxxxxxxxxxxx
autore

z toho smrdí zapšklá závist, pan Okamura je úspěšný člověk a důvěryhodný politik.

Doporučuji se mu postavit silou vašich myšlenek, pokud tedy nějaké máte.

Vás si média nevšímají, nevíte proč?
08. 04. 2014 | 22:43

jozef napsal(a):

Rad by som poprosil autora o komentar
k nasledujucim vyrokom:

Joshua Charap,ekonomicky poradca vlady V,Klausa:
"bude to Divoky Zapad" /in:Pritomnost c.6 r.1991/

J.Atalli,sef Europskej banky pre obnovu a rozvoj:
"Europania dobyjaju Europu,ako dobyjali Ameriku"
V Holandsku,pri prilezitosti 500. vyrocia dobyjania Ameriky.
V tomto roku polovica vojnovych konfliktov sveta prebiehala v Europe.
Domorodcom na dobyjanom uzemi "europania" slubovali bohaty zivot v spolocnom dome od Atlantiku po Ural.Ziadali pravo na sebaurcenie vo federacii Gorbacova a inde,ziadali za pomoc na oplatu slobodne podnikanie, dodrziavanie ludskych prav a okamzitu privatizaciu narodneho majetku...

Ako si autor spomina na ulohu zahranicnych poradcov,politikov,MMF ap.?

Ako by autor okomentoval vyrok V.Komarka: "Na ociach svojich synov som videl,ze uz ani doma nemozno hovorit pravdu.

Kedy bude mozne v mediach najst konstatovanie,ze predikcie /rozsiahle ,analyticke/ V.Komarka /Klausom a spol oznacene za nezodpovedne strasenie/ presne sa vyplnili?
Kedy bude mozne v masmediach uverejnit stanoviska osobnosti okolo V.Komarka?
Ked padne Wall Street?
08. 04. 2014 | 23:03

mb napsal(a):

Jakousi zvláštní spirálou se po 25 ti letech vracíme na samotný začátek. Tohle jsme chtěli? Co vlastně chceme? A co vlastně nechceme? Nebo jsme již rezignovali na naše sny o lepší zemi v lepší době? Byli jsme jen nepřipraveni a naivní? Ano. Na rozdíl od jiných, kteří připraveni byli, zorientovali se a vrhli se na nás ostatní jako lační predátoři na svou kořist. A dav jim k tomu ještě nadšeně tleskal (a kupodivu stále tleská).

copak tleskal a tleská ... někdo se v Klausovi uplně viděl, co Havlíku ... ???

njn ... stane se ...

selhal jste pane Havlíku v rozpoznání zla a zastavení Klause když teprve šel nahoru ... a na stará kolena jste se stal vrchním moralizátorem ...

... to není hezký pohled ... achjo
08. 04. 2014 | 23:40

mb napsal(a):

T.Paine napsal(a):

Autor je jeden z mála veřejně vystupujících lidí v ČR, kteří dokáží nahmatat, měřit a prezentovat tep ve společnosti.
08. 04. 2014 | 18:13

... to jo ... občas dokáže i vystřelit nahoru Klause jako raketu ... jako bonus k hmatání tepu společnosti ...
08. 04. 2014 | 23:43

santawizard napsal(a):

Pane Havlíku.Určitě mluvíte o normalizaci a transformaci.
Pochopitelně v Rakousku nic takového nebylo.
09. 04. 2014 | 00:33

Snow napsal(a):

Zaznamenal jsem to u babičky, tedy té mojí, ne té knižní - Já to tu musím vydržet, uskromnit, přečkat aby ty si se měl líp. Pak s tím přišla matka, je to takovej místní koloryt, taková česká sv.... jo znáte to. Někdo se má dobře již dnes ale těch devadesát procent se musí uskromnit.
Tak jsem čekal kdy příjdou za mnou, kdy mne přesvědčí, že se mám obětovat za lepší zítřek. Realita předčila očekávání, přišli a říkají ne že se mám obětovat ale já a další dvě generace musí vymřít a pak tu bude lépe. Opravdu, to jsem nečekal, to mi to ukázali. Přímo předčili má očekávání. I tady mezi zdejšími psavci jsou borci a borkyně co čekají až vymřu, píšou to tu a ani se nestyděj. Osobnosti "vzdělanci" kterých by si mohl člověk vážit, tento hnus s ůsměvem na rtu vypoštějí do světa.
Ale já už jsem taky jinej, připravenej, už nemám holé ruce ale mám v ruce hůl a až vystřelí Aurora - se setkáme.
Jo, tohle jsem Vám chtěl říct.
A pan Havlík, popisuje přesně to co mě pálí.
09. 04. 2014 | 06:17

born65 napsal(a):

To Zbyněk (20:42):
Připojuju se k přání nicku Id, abyste nám aspoň rámcově prozradil, kde je ten ráj, v němž žijete (okres, město). Ale jsem si téměř jistý, že tohle nevyslyšíte.
Já třeba žiju v malém městě na českomoravském pomezí (historicky řečeno v Sudetech). Pamatuju ty jednobarevné, šedě zažloutlé a oprýskané domy za komárů, i to shánění lecčeho nedostatkového (hajzlpapír, kakao, strouhaný kokos, mák, česnek, bicykly Favorit/Eska, odpolední fronty na čerstvý chleba, balíčkované maso, ...). Pak si dobře vybavuji ten elán v letech 1991 až cca 1995, kdy se fasády domů historických center měst rozsvítily novými barevnými fasádami, pomalu v každém nebytovém prostoru byl soukromý obchůdek... (= Lidi utráceli, resp. investovali volný kapitál z doby komárů). Dnes, po čtvrtstoletí? Příklad z našeho města: kdysi barevné fasády opadávají nebo aspoň zasmušile šednou, řekněme každý sedmý obchod se slepou výlohou toliko s cedulí "K pronájmu", hafo Vietnamců, na okraji města pár fabriček s otroky lisujícími za necelých 10 tis netto z granulí plasty na cizí auta, lidi stojící tupě ve frontách v cizím supermarketu se zbožím "v akci" v košíku.
Před pár dny jsem vezl přítelkyni s dítětem autem z Moravského krasu na vlak do Č.Třebové. Neveselý pohled. ČKD Blansko - téměř mrtvolný klid v kdysi obřím podniku se světoznámým sortimentem turbín, zaprášená, evidentně slepá okna prázdných hal. (Podobně Adast v nedalekém Adamově). Letostroj v Letovicích dtto. Ryzí zříceniny textilek (Hedva, Vitka) v Brněnci - pohled jak v Drážďanech před 70 lety! Atd.
Takhle si váš ráj, Zbyňku, tedy nepředstavuju. Nemám dojem, že tímhle bychom to Rakousko už měli na dosah, jak kdysi tvrdil zemský škůdce V.K. Na dosah máme nanejvýš rakouský protektorát; opět po 100 letech.
09. 04. 2014 | 07:04

K.V napsal(a):

Zbyňklu, vy jste v socíku stál frontu na nepotřebné?? Divná úchylka.
Namalované fasády na bance vidíte, bezdomovce, nezaměstnané, gheta, žebráky, exekuce, kriminalitu nevidíte nebo NECHCETE VIDĚT. Sbírku potravin pro žebráky děláme z rozmařilosti?
Zadlužení státu , měst i jednotlivců je znakem prosperity.? Feldkurát Katz by z vásd měl radost
09. 04. 2014 | 07:42

K.V napsal(a):

Born 65- mám stejné zážitky- náhodná cesta z Vysočiny do Brna- Vyrabované kravíny na Vysočině, zkrachovalý MEZ Nedvědice, mrtvý Doubravník a okolní obce, ruiny papírny a Zetoru v Předklášteří, další 3 zkrachovalé objekty v Tišnově viditelné ze železnice i silnice,, zbytky areálu kdysi slavné TOS Kuřim, Lachema Brno po krachu, v areálu se pokoušejí nějaké nové firmy, ale nic moc. Zbrojovka Brno, textilky v Brně, z Vaňkovky je alespoň nákupní centrum a Brown field galerie.
Jako perlička- u Čebína v polích vyčnívá těleso dálnice z Brna na Svitavy a Polsko- náhrada děsivé silnice smrti E43.
Hitler připravil, dodnes chátrá, a hádáme se kudy tu silnici vést.
.
Neveselo, smutno z pohledu na krásnou krajinu, kdysi i bohatou
09. 04. 2014 | 07:52

..nebudu komentovat... napsal(a):

Od té doby co jsem poznal jednu ředitelku jistého
" Slovanského" gymplu,paní P.(jedná se o silnou aktivní rusofilku),mne nepřekvapí jakékoliv vyjádření podobných osob.......
09. 04. 2014 | 08:03

Lila napsal(a):

born65

Nedávno mi do počítače doplul film, který v našem městě natočil kdosi neznámý na konci prosince roku 1989. Auto s kamerou projelo hlavní ulice města, zamířilo i na předměstí a do příměstských částí...
To nenadálé srovnání - včera a dnes - bylo naprosto šokující, lidé, kteří se sem přistěhovali v posledních letech, ani nechtěli uvěřit, že jde o jedno a totéž město. Kamera v prosinci ´89 zachytila ponuré, šedé, depresivní město s oprýskanými fasádami, na nichž se skvěly komunistické poutače s rudými hvězdami, mezi auty převažoval trabant a místo současných elegantních a pohodlných autobusů MHD město křižovaly odpudivé staré rachotiny.
(Nad videem jsem si připomenula návštěvu architektů a urbanistů ze západních zemích, z raných 90. let, kteří se tehdy svěřili, že jim naše město svou ponurostí připomíná Londýn v pětačtyřicátém roce.)

Dnes se naše město může s klidem řadit mezi nejkrásnější města v republice. Největší pozornost si zasluhuje regenerované středověké historické jádro; ještě před 30 lety téměř chudinské ghetto, se zchátralými domy podepřenými trámy proti zřícení, dneska výkladní skříň města, kam se vrátil život. Opravené je centrum města s širokými chodníky, stromy a lavičkami, hlučné a prašné ulice se proměnily v živoucí centrum s venkovními předzahrádkami. Generální rekonstrukce se dočkala i sídliště, nemocnice, poliklinika a všechny školní budovy a hřiště. A také infrastruktura, která byla na začátku 90. v dezolátním stavu.

Naše město nikdy nebylo bohaté, téměř žádný průmysl tu nebyl, takže tu nemáme ani ruiny zavřených továren. Uznávám, že jsou mezi městy a obcemi velké rozdíly, ale ono hodně záleží na tom, jak schopné vedení si lidé zvolili a jak se sami angažovali v místním dění.

Zmíněné video z roku ´89 můžu na požádání poslat každému, kdo bude mít zájem a také mohu připojit fotky dokumentující současný stav :-)
09. 04. 2014 | 08:21

K.V napsal(a):

Lilo, vy jste z Rathova nebo z Íčkova města , nebo se postaral jiný poslanec??
Fasády udělané z dotací jsou hezké, ale jen nepatrný segment stavu země.
.
Stejně jako když si kupujete banány na dluh, vypadá to hezky ale znak bohatství to není
09. 04. 2014 | 08:47

Ludva napsal(a):

Zdravíčko. Jestli pochybujete o mých dětských schopnostech, pak tím naznačujete, že jsem byl geniální dítě ;-) Začeš vám z celého srdce děkuji :-)
09. 04. 2014 | 08:47

K.V napsal(a):

a ještě něco Lilo, prohlédněte si třeba fotky středu Prahy, ale i Plzeňské škodovky a vlastně každého města r 1945 a po 24 letech vlády komunistů, tedy fotky kolem 1970, také to bude vypadat jinak. ten rozdíl je mnohem výraznější, a navíc spojený s nesmírným rozmachem životní úrovně a sociálních vymožeností pro lidi.
Což se o posledních 24 letech od cinkání klíči říci nedá
09. 04. 2014 | 08:56

Ludva napsal(a):

A co třeba mladoboleslavská škodovka, 24 let po cinkání klíči, to je teprv proměna :-)
09. 04. 2014 | 09:02

jozka napsal(a):

Amonre:

Vyzkouseno, vysledky nevalne. Historia magistra vitae.
09. 04. 2014 | 09:03

K.V napsal(a):

Ludvo, a co má firma Volkswagen Skoda Auto společného s námi? že jsou na našem území? Takových montoven mají po světě více
09. 04. 2014 | 09:07

jozka napsal(a):

Ludvo, jako dite jste byl nesporne genialni. Jen je potreba se zeptat, kde jste pozdeji klopytl :-)

Lila:

Krumlov? A ano, srovnavat 1989 a 2014 bez prihlednuti k technickemu pokroku a stavu uctu ma dati-dal je oblibena kratochvile. Tech jednodussich.
09. 04. 2014 | 09:12

Ludva napsal(a):

A co třeba proměna pražských panelákových sídlišť? Ty nové fasády, barvy místo šedi. Trochu podezírám tvůrce dotace Zelená úsporám, že jsou to dobří lidé:-) - že jejich úmyslem bylo právě to polidštění pražských paneláků. Ale je to jen spekulace ;-)
09. 04. 2014 | 09:14

strýc virus HxNx napsal(a):

born 65 a K.V. - poslední příspěvky

naprostý souhlas!
09. 04. 2014 | 09:16

Ludva napsal(a):

born, K.V a strýc virus: vy jste se hledali, až jste se našli, že?;-)
09. 04. 2014 | 09:20

born65 napsal(a):

To Ludva:
Úďo! To je napuosto noumální!
09. 04. 2014 | 09:31

Terry Fox napsal(a):

to Ludva
Ano, oni už se našli, na rozdíl od vás. Vám se to zřejmě nepodaří ani do konce života. Ale pište dál, abychom si nedělali zbytečné iluze o výši průměrné lidské inteligence.
09. 04. 2014 | 09:35

Ludva napsal(a):

born: ty jsi chudák, co?;-)
09. 04. 2014 | 09:36

Ludva napsal(a):

pánové, vaše příspěvky akorát dokazují vaši úroveň. ukazujete úroveň komunistů, nezapomínejte na to;-)
09. 04. 2014 | 09:37

born65 napsal(a):

Ludva:
Možná jsem chudák, ale zase takový, abychom si museli tykat, to ještě ne.
Úroveň komunistů? Přiznám se, že nevím, co toto spojení obnáší. Ale vy jste geniální (víte, že společenský pokrok spočívá mj. v barevnosti paneláku) a určitě mi to objasníte.
09. 04. 2014 | 09:55

Ládik!!! napsal(a):

Text pana Havlíka celkem přesně popisuje mé pocity a vidění minulosti, i náhled do budoucnosti.
Co může jednotlivec změnit? U voleb nezmění nic. Z peněz daňových poplatníků si strany rozeberou 0,5miliardy na svou další zadlužovací činnost. Strany nemají vizi, kam a jak směřovat v budoucnu. Strany jsou gangy straníků, které se rvou ke zdroji peněz - s cílem, aby jim koryto nevyschlo ani za 4 roky.
Jednotlivec se ale může přizpůsobit změněným podmínkám. Může minimalizovat kontakty se státem (vyjma placení za odpadky), může minimalizovat kontakt s bankou (nepůjčovat si, neukládat do ní peníze). Může snižovat závislost na energiích. Aby to dokázal, musí něco umět a svůj um musí umět prodat tomu, kdo o něj má zájem. Je to běh na dlouhou trať, ale jiná cesta není. A tohle musí učit své nástupce. Aby nikdy nepodporovali to, co je může zahubit.
09. 04. 2014 | 10:00

Ludva napsal(a):

born: tak tedy jste chudák :-) ne, odpusťte, jen jsem reagoval na váš příspěvek a přišlo mi, že jste mi taky tykal. Geniální nejsem, to jste si jistě všimnul, nemám tedy co k tomu ještě dodat ;-)
09. 04. 2014 | 10:03

turista napsal(a):

Babočka píše, že ekonomická reforma se povedla. Tomu se musím smát. Sám kdysi mocný polistopadový muž pan Stráský nedávno nahlas řekl, že potřebovali vytvořit třídu bohatých lidí a že měli 4 možnosti jak to udělat. Jednou z možností bylo dovolit lidem krást, respektive tunelovat, což prosazoval pan Klaus, pan Dušan Tříska, pánové Kočárník, Ježek, Dyba, Klak, Dlouhý, Rudlovčák, Češka a další. Výsledek je ten, že transformační náklady se vyšplhaly odhadem až na 1,2 biliónu Kč. Relativní vzestup HDP od 62% průměru starých zemí EU v roce 1989 na 80% průměru nových zemí EU za 25 let není také nic moc. Klausova aboliční amnestie a šikana seniorů exekucemi do té Aljašky pouze zapadá. Snad to Babiš dá trochu do pořádku.
09. 04. 2014 | 10:17

strýc virus HxNx napsal(a):

Ludva

po lobotomii? po lobotomii? časem si zvyknete--- vždyť vy mozek na nic moc nepotřebujete.
09. 04. 2014 | 10:21

K.V napsal(a):

Turisto, a to nám za komunistů HDP dělala výroba, dnes je to palmare právníků, obrat sázkového průmyslu a odměny politologům sociologům, humanistům a začleňovačům nepřizpůsobivých. A přistoupily do EU chudé země, tak se náš relativní podíl na úrovni zvedl.
09. 04. 2014 | 10:21

Lila napsal(a):

Asi před rokem odvysílala Česká televize dokument o dvou obcích, jedna byla asi z Hlučínska, druhá od Tachova. Téměř stejná situace, přibližně stejný počet obyvatel, podobně vysoká (nadprůměrná) nezaměstnanost.

Když zůstali bez práce lidé v obci na Hlučínsku, využili volný čas k tomu, že začali opravovat bytovky a jejich okolí. Když vedení obce vidělo jejich úsilí, dalo jim peníze na další obnovu obce; co bylo potřeba se opravilo nebo natřelo, vysázely se keře a květinové záhony. Postupně si lidé za domy nebo na obecních pozemcích zřídili zeleninové zahrádky, začali pěstovat brambory, někteří si pořídili kozy, králíky, slepice a jedna paní dokonce krávu. A přebytky si vyměňovali nebo i prodávali zájemcům, kteří se naučili do té obce pro ně jezdit.
Na pohled příjemná, úpravná, rozkvetlá obec, kde se lidé naučili spolu koexistovat a vzájemně si pomáhat.

Na Tachovsku se nic takového nestalo. Zůstala jim odpudivá, zanedbaná vesnice s obyvateli, kteří s lahváčem v ruce nadávají na všechny a na všechno. Není asi náhodou, že Tachovsko je tradičně rudým krajem, kde s přehledem vyhrávají volby komouši.
Asi jim to s poroučením větru dešti nevyšlo a práci zřejmě také nevymysleli. :-)

KV, nejste z Tachovska?
09. 04. 2014 | 10:26

K.V napsal(a):

Lilo, z Tachovska nejsem.
A to že JEDINÝM ZDROJEM bohatství je práce, to věděli právě ti komunisté, a po cinkání klíči jsme to zrušili jako odporný komunistický zločin. Podle toho to v této zemi vypadá.
.
Kdybyste trochu znala národnostní složení, věděla byste že na Hlučínsku sídlí oúvodem Germáni, bylo to Prusko, asi staré vyky a genetika hned tak nezmizí.
jen poznámka k přemýšlení.
09. 04. 2014 | 10:46

Divobyj napsal(a):

Díky za článek,pane Havlíku.

Vaše názory jsou v pořádku.To však nestačí.Stojíte zatím jen přede dveřmi.Nebojte se je otevřít!
09. 04. 2014 | 10:51

Ludva napsal(a):

jediným zdrojem bohatství je práce, zajímavé že sami komunisti moc pracovat nechtějí, ve státních podnicích lidé z půlky pracovní doby nemají co dělat a práce je vůbec nebaví. vy také kážete víno ale pijete vodu, že ;-)
09. 04. 2014 | 10:53

Pompeius Magnus napsal(a):

já také znal jednoho ředitele gymnázia. Neměl jsem ho rád, on mě myslím ani nevnímal. Nelíbílo se mi, že se sbližoval s náctiletými studentkami jsouce ženat, leč s odstupem tomu jako vilný faun rozumím. Rovněž se mi nelíbilo, že ( nebyl ještě panem řídícím a učil tělocvik a tuším zeměpis) měl v různých ročnících své "milce", kterým umetal cestičku. Tomu již ani s odstupem času nerozumím, ale možná k tomu ještě dospěji. Ale nejméně ze všeho se mi líbí, když takový pan ředitel moralizuje. K tomu už zbývá dodat něco o třísce v oku bližního a břemeni v bulvě vlastní.
09. 04. 2014 | 12:48

Divobyj napsal(a):

Ludva

Takže sami komunisti moc pracovat nechtějí.....
To jste vyčetl kde?
Kolik vám je roků,Ludvo?
Ti,kterým se pracovat nechtělo byli tzv.aparátčíci.KSČ měla statisíce členů.
Většinou to byli lidé,kteří šli ostatním v práci příkladem.
Máte-li v sobě kousek sebereflexe,omluvte se těmto lidem!
09. 04. 2014 | 13:01

K.V napsal(a):

Když porovnám přínos, slušnost a pracovitost komunistů a "disidentů", je jasné že Ludva má velký zmatek v hlavě. Hlavně když se mu tam usadil už v jeho 8 letech
09. 04. 2014 | 13:04

Terry napsal(a):

Autor píše:
"Byli jsme jen nepřipraveni a naivní? Ano. Na rozdíl od jiných, kteří připraveni byli, zorientovali se a vrhli se na nás ostatní jako lační predátoři na svou kořist. A dav jim k tomu ještě nadšeně tleskal.."

Stačí si přečíst "Operace Golgota - Tajný plán perestrojky" (stále ještě ke stažení na http://www.i-sn.cz/clanky/dokumenty-doby/operace-golgota-----gen.-michail-petrovic-ljubimov.html), a bude všem jasné,
- proč tak "spořádaně" padly všechny totalitní komunistické režimy,
- proč (a vůči komu) musela být ta "revoluce" tak sametová,
- proč se tak vehementně do listopadového a polistopadového dění hrnulo takové množství pracovníků z Prognostického ústavu (Komárek, Klaus, Dyba, Dlouhý = předseda KSČ, Ježek, Zeman, Ransdorf a další) - viz http://cs.wikipedia.org/wiki/Prognostick%C3%BD_%C3%BAstav,
- proč tito "prognosťáci" obsadili většinu významných polistopadových institucí (vláda, ministerstva, FNM...) a nových "demokratických" politických (ODS, ODA, ČSSD, KSČM...),
- proč právě v jejich režii proběhla slavná privatizace, v níž (a v jejíchž důsledcích) byl vytunelován = rozkraden majetek za cca 2 biliony korun,
- proč byl (se souhlasem Moskvy!!) zvolen v roce 1989 komunistickým parlamentem prezidentem "disident" Václav Havel (více o něm v článku "Opilec Václav Havel" - http://euportal.parlamentnilisty.cz/Articles/5553-opilec-vaclav-havel-svedek-vypravi-o-byvalem-prezidentovi.aspx),
- proč musela být jejich přičiněním vybudována "demokratická" společnost tak asociální, s tak velkými sociálními rozdíly,
- proč rostou preference "nových" komunistů..

Jde o předem připravený scénář, který je důsledně naplňován...

A pro hloupé občany - Golgota...
09. 04. 2014 | 13:05

viamala napsal(a):

v roce 1989, to byla krása: všichni si řekli, že začnou podnikat a stanou se kapitalisty. asi se to mělo nějak kočírovat, protože všechno se rozběhlo živelně, nekontrolovaně, a to bohužel nejen v malinkatých provozovnách a nově opravených domech, ale i tam, kam oko obyčejného občana neodvážilo se ani dohlédnout: ve státních podnicích, národních podnicích i jiných společnostech s majetkovou účastí státu, na hrdě přejmenovaných obecních úřadech, v politických stranách a v zákonodárných sborech. obyčejný občan netušil, že někteří jeho spoluobčané už začali prefíkaně přemýšlet o tom, jak to, co "patří všem", zaparkovat někde u sebe doma nebo u svých kamarádů. než jsme se rozkoukali (trvalo to víc než 10 let, a třeba hlídací psi demokracie nám v tom moc nepomáhali, protože nepřestávali velebit různé nekritizovatelné Václavy a jiné panovníky), bohatství státu začalo mizet jako sníh na slunci.
normy chování jsme za totality brali jako obtížná pouta, stavidla, protivné mantinely. s listopadem 1989 to padlo: lid se urval ze řetězu, nepoznamenaný morálkou; morální normy nedošly zvnitřnění a ztotožnění a staly se přítěží
morálka jako produkt společnosti má jednu velkou chybu, a to tu, že funguje kontinuálně; do nových časů s námi přišly staré móresy. můžeme se vozit v Bentley a připalovat si jeden kubánský doutník od druhého - duchovně budeme stále na úrovni opic z džungle (omlouvám se opicím, i ty mají svá přísně stanovená a vyžadovaná pravidla, jinak by nepřežily)
to samé čeká nás
09. 04. 2014 | 15:27

pětiletka napsal(a):

Nesuďte Ludvu podle sebe. Vzpomínám, bylo mi 9 roků, byla jsem ve 3. třídě, a přitáhla jsem do školy knihu Hovory s TGM, abych naštvala naši paní učitelku, velkou komunistku. Tenkrát mi řekla: rychle to schovej. Léta sedmdesátá...
09. 04. 2014 | 15:41

K.V napsal(a):

Pětiletko, to je vidět že jsi ženská Kluci v tom věku se snažili dohlédnout učitelce pod sukně, někteří ji platonicky milovali ( měli jsme docela hezkou a mladou). A po škole na fotbálek, v zimě sáně a brusle. Nepamatuji si že bych v tom věku řešil ideologii učitelky, už vůbec bych jí nenosil Masaříka, a už vůbec jsem nehodlal ideologicky bojovat proti čemukoliv. A nemyslím že to byla chyba.
Ale někdo se asi jako disident už narodil. a dosud ho to nepustilo.
09. 04. 2014 | 16:30

Zbyněk napsal(a):

Ludvo......
neomlouvat, Divobyj zná tehdejší ráj pouze z knížek a filmů. Jako pamětník Vám povím, jak to s těmi pilnými komunisty, říkalo se jim úderníci a nosily zlaté hvězdy brigád socialistické práce. Takže jedinec toužící po této hvězdě, postupoval stejně jako dnešní podvodníci, jen profit byl menší. Odpíchl si na píchačkách ve 14.00 a pomalinku pracoval do 18.00, Takže plán plnil na 150%. Dostal rekreaci a zlatou hvězdu.
Ludvo klidně tykejte dál, protože nemůžete napsat, že je někdo vůl, pan Stejskal by to smazal, tykání pomůže.
09. 04. 2014 | 16:50

born65 napsal(a):

To pětiletka:
Jste (ultra)levicový provokatér, naštěstí průhledný. Absurdita a směšnost toho, co jste napsal(a), je nebetyčná.
To Zbyněk:
Jen dokazujete, že vaše zkušenosti s BSP a údernictvím jsou osobní. Vy "pamětníku". Ani nemusím připomínat, kdo si na tykání v oněch dobách potrpěl, že?
09. 04. 2014 | 18:02

Divobyj napsal(a):

Zbyněk
Vy se nejen mýlíte,ale i záměrně lžete
A ještě něco-neumíte ani psát .(úderníci nosily,jo?)
Co vy vlastně umíte?
Odhaduji,že umíte počítat prachy na svém kontě,o které jste ostatní okradl.....
09. 04. 2014 | 18:05

Zbyněk napsal(a):

Divobiiiiiij.....
za tu chybu se omlouvám, jinak vše pravdivé, osobní prožitek socialismu. Všimněte si, že si nenaříkám, jen věrně popisuji dobu, kterou jste pravděpodobně nezažil.
09. 04. 2014 | 18:44

Anellus napsal(a):

Když už se tady psalo o tom, jak se po sametu rozsvítily ty dříve zanedbané, teď zateplené paneláky, tak bych si dovolil skromě podotknout, že komunisté dokázali ty paneláky postavit komplet všechny a tahle doba je nedokáže ani všechny zateplit a pomalovat omítky. Pravda, trocha barvy a sem tam nová omítka udělala své a (velká) města zhezkla. Což je také tím, že se vše natáčí v superkoloru, no a potom porovnání s uniformním černobílým snímkem starým 25 let holt musí vyznít v neprospěch socializmu. Prostě reklama se musí umět a vo tom to je a "socík" jí opravdu neuměl. Je však třeba vidět, že každá nová omítka, nebo opravený kostel nás ve svých důsledcích stál jednu fabriku, výrobnu, družstvo nebo státní statek. No a teď je výrobní základna totálně rozkulačena a po 25 letech barevné omítky již nejsou tak barevné a chtěly by obnovit. Ale již není z čeho zaplatit nové. Jinak, města, která znám já, hlavně ta ze severu Čech se dnes vyznačují hlavně vysleplými okny dnes zničených fabrik,a provozoven, kterých bývalo v každém z nich něurekom. Dnes, sem tam nějaká skladová hala obvykle postavená na zemědělské půdě vysoké bonity (to má krycí jméno průmyslová zóna). Jinak mrtvo a v reálu každý čtvrtý práceschopný je nezaměstnaný. Samozřejmě, Praha bude ještě dost dlouho dál žít ve svém barevném šlaráfenlandu, tvrdě zaplaceném doslovným zbídačením zbytku státu. Je to přesně, jako za první republiky, kdy se prosperita také týkala jen Prahy a tam nově etablované věrchušky. Idyla trvala 10 let, pak přišla krize a po ní se tehdejší ČSR již jen bezvládně potácela ke krachu let 38/39. Naše současnost to v novějších kulisách, bohužel, v podstatě kopíruje.
09. 04. 2014 | 19:24

dd napsal(a):

Protože naše postkomančská a postestébácká verchuška potřebovala levně nakoupit.
Proto absolventi Prognostvůmlu "zhasínali" a "utíkali před právníky", proto zmezinárodnělo české slovo "tunel, tuneling", proto pravicovou ODS zakládali hoši z ústavu, založeného ÚV KSČ a řízené jejím 9. oddělením, 13. odborem, řídícím a kádrujícím i StB ČSSR,
proto v Klausistánu jako v jediné zemi Evropy platil a platí "trh bez přívlastků" a la checo, proto "prognosticipolitici" se ani nesnažili umravnit obchodní řetězce, aby se v ČR alespoň v náznaku chovali jako na západě, proto si Klausistán na západě pletou s Čečenskem
nebo ČR umísťují do Afriky.
09. 04. 2014 | 21:27

franky napsal(a):

K autorovi blogu
Otázka dne je "Kde se nacházíme"? Až si odpovíme na tuto otázku, pak se můžeme tázat "Jak jsme sem došli"? Ale toto otázka není na pořadu dne. Tou je otázka "Kam chceme jít"? Víme vůbec co chceme? Co chceme "jako kdo"? Jednotlivci, skupiny, národ, stát? Mnoho otázek a žádná odpověď. A tak jak se kumulují problémy, tak se zvyšuje množství otázek. Kdo na ně má vlastně odpovědět? Je vnitřní emigrace (sociální exkluze) jen českou specifikou, nebo se jedná o celosvětový trend, vyplývající ze současné etapy transformace lidské společnosti? Kdo, jak a proč chce bojovat proti dominujícímu "zábavnímu průmyslu", který vymývá mozky, který si opravňuje prezentovat doporučenou morálku společnosti? Jaké společenské normy dnes vlastně platí? Kdo má dnes určit celkovou představu správného jednání (morálku) ve společnosti? Jak chce někdo, kdo podporoval rozkrádání "národního majetku", či kdo se tohoto rozkrádání aktivně účastnil, být kazatelem morálky? Přesto jej znovu zvolíme do vrcholových politických funkcí. Na pořadu dne je pak otázka "Je špatný systém, či lidé"? Hoříme o nesvobodě (omezené svobodě) za minulého režimu a o svobodě v současném režimu, ale zapomínáme, že svoboda na jedné straně představuje osvobození se od pout před-individualistické společnosti, na druhé straně je doprovázena růstem osamělosti a pocitem izolace, úzkosti a bezmocnosti. Skok od "nesvobody" k současné svobodě v našich podmínkách zahrnuje dvě paralelně probíhající etapy. První etapou byl přechod od tzv. totalitní společnosti k tzv. svobodné společnosti, druhou etapou je transformace industriální společnosti v informační společnost. Pro českou společnost tak vznikla obrovská změna v požadavcích na jednotlivce z hlediska zvýšené náročnosti na odpovědnost z rozhodnutí v nově získané svobodě. Je logické, že jedněm více vyhovoval socialismus, který umožňoval určité skupině se vyhřívat na sluníčku a nemuset přemýšlet a pochybovat. Je logické, že jiným chyběla touha po větší svobodě, ve které by mohli soutěžit o úspěch a o růst bohatství vycházejících z jejich schopností se rozhodovat a přijímat rizika. Je to vše o svobodě, o míře svobody o vyhlášení a dodržování norem ve kterým je zamezeno získat svobodu jednotlivce na úkor celé společnosti. Dnešní absence či nejasnost těchto norem způsobují u jedné skupiny obyvatelstva ztrátu schopnost rozvoje a u druhé vyvolávají strach a pochybnost. A otázka nakonec. Je vůbec možné za současné situace, kdy vláda nadnárodního kapitálu neumožňuje národním státům vytvářet efektivní politiku vůbec něco změnit?
11. 04. 2014 | 13:45

00 napsal(a):

Tohle se také vztahuje k tématu

Karel Kryl - dnes 70 let

http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3100523
12. 04. 2014 | 12:04

Pepa Josef napsal(a):

Pompeius: správný tvar přechodníku je v tomto případě jsa.

Neužívám jazyk, jenž neovládám. Ale to je asi jedno. Spíš mě trvale udivuje, a to učím skoro 28 let, že pro naprostou většinu učitelů začíná obzor ve sborovně nebo v kabinetu a končí ve třídě. Nevím, proč při vší skromnosti pro mě ne. Z toho, že celý život (teda ještě ne celý:) jen učím, jsem měl svého času mindrák, ten mě postupně přešel v době, kdy jsem zjistil, že se mě chodí žáci ptát na věci, které jim slovutní kolegové "s praxí" nedokázali vysvětlit. Asi to souvisí s tím, že se do praktického života nehodím, jsem založením kavárenský povaleč. Nebo Igor Hnízdo?:))) To je fuk... Jak říkal Werich? "... a co chci vlastně říct?..." V roce 1989 jsem chápal, že změna je nevyhnutelná a zároveň jsem měl na paměti slova svého moudrého děda: "Nepřijde nic lepšího...".

Na druhé straně - co měl ten ředitel říct? Že bude zachraňovat morálku tohoto podivného státu? Není péče o schopné žáky vlastně pouhým pragmatismem vycházejícím z vlastních reálných možností, Kdo je víc mimo - autor blogu, nebo onen "pomýlený" ředitel?

Omluvte mě - Fernet a Svatovavřinecké.
12. 04. 2014 | 22:17

Pepa Josef napsal(a):

franky: ježíšmarjá, to už všechno řekli Plastic People: Kam jdeme? Co chceme? Stejně se tam všichni pos...me... A vy tolik slov:))))
12. 04. 2014 | 22:19

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza C Cimburek Ludvík Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy