Český průmysl u konce s dechem

31. 08. 2010 | 10:05
Přečteno 10546 krát
Jednou z největších brzd dalšího růstu české ekonomiky je špatně fungující vzdělávací systém. Jsme země silně závislá na průmyslu a ten pro svůj rozvoj a přechod k výrobě s vyšší přidanou hodnotou potřebuje vysoce kvalifikovanou pracovní sílu. Té se ale nedostává. Vysokoškoláků bylo po dlouhá léta málo. Teď jich sice přibylo, často ale na úkor kvality. Navíc nevzrostl počet absolventů nejpotřebnějších oborů, především těch technických. Důsledkem jsou potíže společnosti ČEZ s dostavbou Temelína nebo Škody Auto s naplněním nového technologického centra kvalitními pracovníky. Co s tím? Inspirovat se dobou minulou a diktovat počet absolventů jednotlivých oborů je nesmysl. Přesto existuje pár nástrojů, jak ekonomice pomoci.

Prvním z nich je zavedení školného. Na základě zkušeností ze zahraničí lze očekávat, že pomůže zatraktivnit dosud nepříliš oblíbené obory. Na školách, o které je tradičně velký zájem, může být školné vysoké a tam, kam se hlásí pouze málo studentů, přestože jsou tyto obory pro další rozvoj ekonomiky klíčové, naopak nízké nebo žádné.

Za druhé by pomohlo systematické zveřejňování uplatnitelnosti absolventů a průměrné výše jejich platů. Přestože na toto téma existuje kvalitní analýza nazvaná Prognóza trhu práce, volně dostupná prostřednictvím Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí, školy ani politici s podobnými údaji nedokážou pracovat. Pokud by bylo všeobecně známé, že absolvent přírodních věd má takřka jisté místo s nadprůměrným platem, jak ze studie vyplývá, lze předpokládat, že by to přinejmenším pár rodičů vedlo k zamyšlení, kam své děti poslat.

Třetím lékem je větší spolupráce mezi podniky a školami. Za poslední roky jsme zjistili, že čekat na stát, až tento problém vyřeší, je naivní. Podniky a školy si musejí pomoci samy. Není to jednoduché, předsudky jsou na obou stranách, ale tam, kde se to podařilo, přináší spolupráce skvělé výsledky. Důkazem je projekt automobilového průmyslu s názvem IQ Industry. Studenti se díky němu učí pracovat s moderní technikou poskytovanou podniky, zkušenosti jim předávají odborníci z praxe a osnovy společně připravují akademici se zástupci firem podle toho, co budoucí zaměstnavatelé požadují. Je jen na ostatních, zda budou nadále čekat, nebo se do toho pustí sami.

Publikováno v týdeníku EURO

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

jozka napsal(a):

ale ale... takhle ovlivnovat svobodne rozhodnuti co vlavstne studovat :-)
31. 08. 2010 | 10:37

honza napsal(a):

na homepage odkud vede link sem máte portrétku Jiřího Dienstbiera st. :)
31. 08. 2010 | 10:43

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Honzo,

to je moje chyba, omlouvám se. Všiml jsme si toho hned, ta nesprávná fotografie tam byla asi třicet vteřin.

Libor Stejskal, editor blogů
31. 08. 2010 | 10:45

bape napsal(a):

Neoblíbené obory zůstanou neoblíbené, jak jinak, akorát přidáte barieru v podobě školného pro ty oblíbené. Opravdu skvělá myšlenka! Moc asi studujete a málo přemýšlíte, při Vašem vzdělání,tinktanku.
31. 08. 2010 | 11:00

franťýk napsal(a):

bape
Co je platné, že jsou oblíbené obory, když jejich absolventi pak nenajdou uplatnění. A ne každý neoblíbený obor zůstane i po zahájení studia neoblíbeným. Někdy člověk (zejména mladý) potřebuje trochu postrčit, aby zjistil, že to, co se mu zdálo špatné (techniky) je naopak velice zajímavé. Jen se to zase nesmí brát paušálně.
31. 08. 2010 | 11:09

Míval napsal(a):

jozka: svobodné rozhodnutí, co studovat, ovlivněné přece není.
bape: oblíbené obory a neoblíbené obory jsou sice realitou, ale notně podporovanou především v médiích. Většina těch, kteří v nich dostanou příležitost hovořit (obvykle tzv. celebrity), neopomene při první vhodné příležitosti zdůraznit, jak nenáviděli matiku, fyziku. A protože to jsou alespoň zdánlivě úspěšní lidé, posluchači ta klišé rádi přejímají. Proč studovat něco, kde se musí vědět a dokazovat, když mohu studovat obory, kde vše prostě okecám. A že se jich vyrojilo!
Myslím, že dětí, schopných tzv. technického myšlení, je obrovské množství. Jen jsou v jeho rozvoji společností kolem nich bržděni. Pokud technika přestane být považována za neslušné slovo, možná se poměry studentů humanitních a technických oborů přinejmenším vyrovnají, a to bez jakéhokoliv násilí.
31. 08. 2010 | 11:18

David napsal(a):

...“Prvním z nich je zavedení školného. Na základě zkušeností ze zahraničí lze očekávat, že pomůže zatraktivnit dosud nepříliš oblíbené obory. Na školách, o které je tradičně velký zájem, může být školné vysoké a tam, kam se hlásí pouze málo studentů, přestože jsou tyto obory pro další rozvoj ekonomiky klíčové, naopak nízké nebo žádné.“...

Tomu nerozumím. Myslíte si, že zatraktivníte neoblíbené obory tím, že tam nebude žádné školné?

Ty školy, které si vysokým školným vydělají, tak si to rozdělí do mzdy. Méně atraktivní obory budou dále bez peněz. To by musel stát to školné přerozdělovat z těch atraktivních oborů do těch méně atraktivních. A to dělat nebude.

Důležité je zavést to, aby soukromé školy nebyly vůbec dotovány ze státního rozpočtu. U nás se na tom jen rejžují peníze od státu a kvalita právě těch „polosoukromých“ škol je horší než těch státních.

Odložené školné považuji za nesmysl. Nedovedu si představit kdo a jak bude hlídat zda absolvent dosáhl nadprůměrného výdělku. Ty administrativní náklady budou šílené a výsledek ubohý.

...“Za druhé by pomohlo systematické zveřejňování uplatnitelnosti absolventů a průměrné výše jejich platů ... že by to přinejmenším pár rodičů vedlo k zamyšlení, kam své děti poslat.“...

Zamyšlení pár rodičů nás nevytrhne z tohoto problému.

Nemyslím si, že by absolventi práv a ekonomie měli platy nižší, než absolventi přírodních věd – zemědělci, ekologové, apod. (s výjimkou těch, kteří pracují v jaderných elektrárnách a s počítači). Pokud důvodem by byla skutečně jen výše platu, tak by už teď byl zájem o tyto neatraktivní obory. Ten ale není kvůli penězům, ale kvůli tomu, že se nikomu nechce moc pracovat. Přece jenom řídit atomovou elektrárnu je na odpovědnost mnohem náročnější, než vyplňovat smlouvy o stavebním spoření.

S Třetím lékem souhlasím. To je fakt dobrý.
31. 08. 2010 | 11:20

bape napsal(a):

franťýk

Ale ano, jenže školné nic neřeší.Kdo chce studovat, ať studuje. Školné jen vytahuje peníze z kapes a dělá dluhy do budoucna.
31. 08. 2010 | 11:21

Martin napsal(a):

Toto musí vyřešit pracovní trh sám. A také je to věc rodičů. Těžko se určuje, co bude třeba za 10 let, až dítě odcházející z ZŠ příjde do praxe. A nejlépe to vše usměrní výše mezd včetně uplatnění. Vždyť ať studují humanitní obory. Je jejich problém, že pak budou bez práce. Zatímco dobrý řemeslník se uživí kdykoliv. To samé absolovent technického oboru. Ale ukončení technické školi, ještě nic neříká o kvalitě daného člověka. A v tom vidím ten největší problém u nás. Na co je mi VŠ strojař, když čeká jen co se mu zadá a řekne jak to má dělat?
31. 08. 2010 | 11:22

močálem černým kolem bílých skal napsal(a):

Právě takový postbolševici po 20 letech úmyslného ničení země dnes dělají rozumy.
Podobného Špicara nám nasadili ve fabrice, vede ji ke krachu. Má školy a fotra stbákem. Obávám se ,že se páně Špicar snaží šikovně požidovsku vymluvit na to ,že na zmíněné provozy najmou cizince ,Ukrajince ,Rusy a Vietnamce, ale zaplatí to čezký ovčan ,tím že přijde o všechno. Všemocný exekutorský zákon se o to postará.
31. 08. 2010 | 11:25

jipindripich napsal(a):

Jako teorie slušný blog.
Jako mentor ke svým mentee.
Leč, co v zemi, kde výzkumná a vývojová platforma svázaná s tradičním českým průmyslem byla z většiny zlikvidována, kde výraz přidaná hodnota je vnímána většinou jako schopnost přivézt, zabalit a prodat, kde schopnost přečíst technický výkres je pokládána za vrchol invence a kde ten kdo něco neprodává, jako by tu ani nebyl.
Penězi vlohy nenajdete.
Motorem je tradice a kontinuita v řešení problémů a ůkolů, na jejichž konci je právě ta vysoká přidaná hodnota.
Roztřelením českého průmyslu v posledních letech došlo ke generačnímu propadu schopnosti návazat a rozšířit Vámi vyzývaný potenciál.
Bohužel.
31. 08. 2010 | 11:26

Jana napsal(a):

Ach jo, zas jedna z obhajob trhu bez pravidel, rádoby všemocného, navíc ve smyslu lichvy. Je snad žádoucím, aby solventní neuměl studoval cokoliv jen proto, že za to může platit. Císařpán, blahé paměti, tu byl v obraze víc než celý dnešní NERV.
31. 08. 2010 | 11:26

jozka napsal(a):

Mival:

Ne, ani trosku, vstupni podminky jsou naprosto stejne :-)

Aby nedoslo k mylce, ja pana spicara naprosto chapu. Co nechapu jsou ty davy na humanitni obory. Ale sam Spicar model 1995 by z podobneho prispevku dostal osypky, vse prece vyresi trh, nikoli nejake administrativni narizenmi, at uz kvoty ci ruzna vyse skolneho.
31. 08. 2010 | 11:32

franťýk napsal(a):

bape
neobhajuji školné, ale nesouhlasím s dělením škol na oblíbené a neoblíbené a priori
Martin
trh, jak je vidět ještě sám nic nevyřešil. Takže je třeba mu pomoci. Je pravda, že nejvíce by mu pomohli ti, kteří takové absolventy hledají. Například nějakými vhodnými vzory (kariérně i finančně zhodnocenými) často uveřejňovanými v médiích. Pokud ovšem naše zpitomnělá media nebudou neustále propagovat jiný druh studia.
31. 08. 2010 | 11:38

hk136 napsal(a):

Můžu se zeptat kohokoli, jaké má ČEZ problémy s dostavbou Temelína (stačí odkaz)? Žiju v domnění, že je už pár let dostavěn...
31. 08. 2010 | 11:42

bape napsal(a):

pro franťyk

Souhlasím s Vámi.

Pro Špicara a jemu podobné:

Dost bylo bulíkování. Zalistujte v Britských listech 30.8. a čtěte článek "Čím vyšší školné, tím lepší universita". Jak to chodí v současném světě, na nějž se odvoláváte.
31. 08. 2010 | 11:49

Ládik!!! napsal(a):

Třeba já techniku mám, kvalifikaci taky a OSVČ jsem cca 20 let. Zkoušel jsem "pro srandu" hodit životopis na volná místa s odpovídajícími požadavky. Nezájem, nezaměstnatelný, nebo za babku nebo na podřadnou práci. Na techniku jsem kdysi šel s tím, že jednou se požadavky přece musí změnit, jinak půjdeme "do kytek". Nic se nezměnilo. Techniku ano, ale potom určitě ne do zaměstnaneckého poměru.
31. 08. 2010 | 11:59

franťýk napsal(a):

hk136
spěte sladce dál. Vy si nevšímáte toho, že se chystá dostavba v podobě další bloků? On totiž Temelín v původní podobě měl mít právě o ty dva bloky víc. Proto dostavba a ne rozšíření.
31. 08. 2010 | 11:59

franťýk napsal(a):

Ládik!!!
myslím si, Váš (ostatně i můj) problém je v tom OSVČ. Na to firmy slyšet nechtějí, ačkoli OSVČ mívá více praktických zkušeností. Takže nesuďte jen podle toho. I když je to také špatně
31. 08. 2010 | 12:03

MacX napsal(a):

Studenti půjdou na technické a přírodovědné obory, pokud budou mít solidní pravděpodobnost, že je dostudují.

V současné době na technikách odpadá kolem 50% nastupujících do studia, v některých oborech jsou to 2/3.

Za současné úrovně středoškolské výuky matematiky a fyziky je nástup na technickou VŠ čirým masochismem.
31. 08. 2010 | 12:06

jogín napsal(a):

Problémy školství jen odrážejí přístup společnosti. Postoj není problém vyrobit, ale prodat zákonitě vede k vysokým platům pro obchodního cestujícího, kterému stačí umět okecávat a k podcenění producentů. Dneska jsou nejvyšší příjmy za minimum práce v odvětvích, kde se peníze přerozdělují- finance, management, právo. A studenti se chovají racionálně, dřít za pár šupů je nezajímá, okecávání je nejproduktivnější obor. Nápravu přinese až krach Euroameriky, která nebude mít co prodávat.
31. 08. 2010 | 12:07

jozka napsal(a):

močálem černým kolem bílých skal napsal(a):

V letech 94-01 jsme kompletne prestavovali barak. Naklady se vysplhaly na dva a pul nasobek. Ze bysme si to taky rozkradali? Ne? Cimpak to asi bylo?

A tech 500 mld nebylo jen za Temelin, to jen tak mimochodem.
31. 08. 2010 | 12:11

franťýk napsal(a):

jozka
na některé se nereaguje
31. 08. 2010 | 12:13

jezis napsal(a):

Dejte lidem skutečné vzdělání a ta vaše globalizace se zhroutí jako domeček z karet.
31. 08. 2010 | 12:15

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem dva antisemitské příspěvky, neboť tyto jsou v rozporu se záměrem našich stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů

P.S. Díky, pane franťýku.
31. 08. 2010 | 12:17

močálem černým kolem bílých skal napsal(a):

Zdravím Libore
žid je sprosté slovo?

Jste si jist ,že žid je Semita?
Nejsou Semité náhodou teroristé ,tedy Palestinci.))))

http://www.novinky.cz/domac...

http://revue.idnes.cz/micha...
31. 08. 2010 | 12:24

Rumcajs napsal(a):

Silná sociální duchna a škola zadarmo vede spoustu rodičů a dětí k nepříliš odpovědnému výběru školy a následně k nepříliš usilovnému studiu. Taktéž věřím, že školné posune tento trend směrem k odpovědnosti za vlastní budoucnost a že omezí nabídku různých pseudosociálních oborů.
31. 08. 2010 | 12:26

močálem černým kolem bílých skal napsal(a):

Rumcajs
ono vůbec to sociálno je zbytečné ,stejně jako humanita ,že?
prostě vyhladit vše co dle těch co si tisknou prachy je zbytečné, a bude klid na hody, že?

Jen udavači a práskači nebudou zbyteční ,jako franťýk.
31. 08. 2010 | 12:31

jogín napsal(a):

Jožka a franťýk: Přečtěte si někde, co znamená slovo inflace. Podle statistického úřadu byla r. 1993 56%, takže v současné statistiky začínají 1994.
31. 08. 2010 | 12:33

radek napsal(a):

taky bych chtěl být tak jednoduchý jako autor...
31. 08. 2010 | 12:34

jozka napsal(a):

močálem černým kolem bílých skal:

Co je lepsi? Sedm let makat a dalsi tri platit nebo dva roky cekat, az to nekdo dodela a dalsich petadvacet let platit?
31. 08. 2010 | 12:35

franťýk napsal(a):

Pane Stejskale, to jste mi dal. Teď si nějaký ... myslí, že jsem na něj upozornil a neví, že Vaše reakce byla k něčemu jinému. Ale to někteří nemůžou pochopit
31. 08. 2010 | 12:35

franťýk napsal(a):

jogín
a co já s tím?
31. 08. 2010 | 12:39

Rumcajs napsal(a):

močál:

Nemluv o sociálnu . Ty vůbec netušíš co to je. Ty si to pleteš s pošťačkou, co ti nosí důchod.
31. 08. 2010 | 12:44

jozka napsal(a):

močálem černým kolem bílých skal:

To je prave ta legrace, postavit barak na zelene louce za dva roky umi kazdy jouda, ale prestavet barak tak, aby se v nem alespon castecne dalo bydlet chvili trva.

S tema pujckama to je pravda. Ale zas byly jiny fajnovy veci, treba jako nechteny najemnik v dome a a tak...
31. 08. 2010 | 12:49

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane franťýku,

omlouvám se, že jsem Vás do toho takto namočil. Ty dva hrubě antisemitské příspěvky bych smazal tak jako tak, s Vámi to nemá nic společného. Jen se mi líbila jedna Vaše reakce, kéž by zde debatovalo více lidí, kteří necítí potřebu reagovat na sprosťárny.

Libor Stejskal
31. 08. 2010 | 12:53

Joska napsal(a):

Ale, ale. Jestli Špicarovy nápadady jsou lékem, tak to ani náhodou. Stačí se podívat kolem - nejvyšší platy mají tzv. manažeři, kteří často nic z oboru, který řídí, neznají, ekonomové, právníci..T.j. lidé , kteří během studia nemuseli makat, kde stačilo jen okecávat a v dnešní době, kdy se pustil trh do školství, tak ani v podstatě nemusí chodit do školy a titul se za peníze dá zmáknout za několik víkendů. Ve srovnání s těmito jsou technici nebo přírodovědci chudáci. Takže zveřejnění jejich platů by spíše nadělalo škodu. Školné nic nevyřeší. Těžko někoho budou lákat školy bez školného, kde se ale bude muset dřít a pak celý život dřít za pár šupů. Jedině snad spolupráce firem s technikami a přírodovědnými obory, ale pokud to bude 1 nebo 2 firmy, tak to nic neznamená. Prodejem firem do zahraničí tyto pak nebudou podporovat a nepodporují vývoj v naší zemi a vývoj si dělají doma (tady jse z nás udělali montovnu, která techniky a vývojáře tak nepotřebuje). Účinnější by bylo se vrátit k některým konceptům komunistického školství = matematika jako povinný předmět (dnes se klade málem větší důraz na přeměty typu mediální výchova, sexuální výchova, teď se snad bude zavádět filmová vývhova..), státní jednotné maturity a eliminace podvodných soukromých škol. A pak techniky a přírodovědce slušně odměňovat = srovnatelně s ekonomy, právníky a jinými jen žvanili. A pak odstranit nepotismus z firem, kde troubové na vedoucích místech poroučí těm schopnějším.
31. 08. 2010 | 13:00

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane jozko,

omluvám se, že Vám zde mažu oponenta. Dokud však bude ve svých textech opakovaně vyvolávat dojem, že původcem všeho zla jsou Židé, nebudou zde jeho texty dlouho ke čtení (Evropa má s podobnými lidmi a jejich názory historicky dost špatnou zkušenost).

Libor Stejskal, editor blogů
31. 08. 2010 | 13:00

franťýk napsal(a):

Pane Stejskale
ale stejně mu to nevymluvíme, že?
31. 08. 2010 | 13:01

stejskal napsal(a):

To určitě ne, pane franťýku.

Nicméně šíření podobných názorů je v této zemi trestné (podobně jako v celé řadě jiných evropských států, jejichž obyvatelé mají zkušenosti s holokaustem a milióny jej nepřežili). Nemáme nejmenší důvod poskytovat na těchto stránkách prostor protiprávnímu jednání.

Libor Stejskal
31. 08. 2010 | 13:04

Mirek napsal(a):

Pane Špicare, pláčete trochu na špatném hrobečku. Kvalifikovaní lidé tu jistě jsou, dokonce jsou i ochotní pracovat, ale nemají sebemenší důvod nechat se buzerovat bolševickými bratrstvy jaká ovládala v ČEZu spouštění Temelína. Kdo nezažil neuvěří, že v roce 2000 bylo možné dostat na Temelíně dotaz "kdo vás s tím (papírem) poslal" a dostat odpověď v závislosti na tom, zda dotyčný byl soudruh nebo ne. Další lahůdky jako psychotesty (3x jsem prošel, jednou ne, co z toho jako o mně vyplývá?!) a tzv. program kvality (napráskej víc lidí než napráskalo tebe) vyžadují kvalifikaci spíše dozorce Gulagu než absolventa technické vysoké školy. Co jste si tam vyfiltrovali, to tam máte...
31. 08. 2010 | 13:16

franťýk napsal(a):

Joska
Jenže jak byste chtěl něčehop takového dosáhnout? Ta by tady museli být všude samí Baťové a ne to, co je tu dneska. Dneska strýček synovce nevyhodí, protože nic neumí, ale maximálně mu sežene někoho, kdo by to za něj udělal a nechopného synovce povýší. Jen vyjímečně s tím povýšením je také odstrčení z rozhodování, aby nemohl dál mršit práci. Většinou smí do věcí kecat dále a ten schopný je pak označen za neschopného a vyhozen.
31. 08. 2010 | 13:21

Realista napsal(a):

Pane Špicare, vy jste se asi zbláznil: bylo-li dosud vysokoškoláků málo, bude jich po zavedení školného - ať malého, či velkého - ještě MÍŇ!!!!! Názor, že zavedením školného přijde víc kvalitních lidí studovat technické obory, je pomýlený. Prostě chceme-li vzdělané lidi, musíme do nich investovat.
31. 08. 2010 | 13:21

močálem černým kolem bílých skal napsal(a):

Pane Stejskal
víte kdo sepisoval seznamy lidí do lágrů? ,židovští finanční šéfové.
víte kdo vedl lágry? židovští financ šéfové.
Víte ,že celá známá elita Říše byli židé, včetně Hitlera ,Goebbelse či Heydricha?
Hitlerův synovec byl uplacen a vyexportován do Anglie ,aby mlčel o Hitlerově židovství.
Heydrich byl ve stejné loži jako starý Havel.
Víte že tzv hospodářskou krizi vyvolali úmyslně židovští finančníci a po té sponzorovali NSDAP ,aby se dostala k moci?
Víte ,že dnes se děje úplně to samé?
Víte ,že Shoah je židovská filosofie upevnění moci a Starý zákon(Tora) je plný odkazů na něj ,viz např Mojžíš.

Opravdu si myslíte ,že v systému kde peníze jsou vším ,tedy Božstvem ,by ti kdo je tisknou trpěli?

Neumučilo židovstvo Ježíše právě proto ,že nazval tyto věci pravým jménem?
31. 08. 2010 | 13:24

kuk napsal(a):

Joska to napsal správně...technika bolí...jak ve studiu, tak v praxi. Jo úředníček, ekonom, manažer , advokát...to jsou jenom řeči, nic konkrétního neumí..!!žádná!!! odpovědnost...už jste viděl advokáta, který by zaplatil klientovi za prohraný soud..? už jste viděl ministra, že šel sedět za špatný či nedodržený rozpočet. V technikcých oborech ja každá čárka ve "výkresu " dohledatelná a může být fatální.
A to už nemluvím o tom, jaká je kvalita dnešních studentů. Než vysokoškoláka s human. oborem, to si raději vezmu středoškoláka se školou" za komančů"...Praxe přátelé, to je praxe...!
31. 08. 2010 | 13:28

stejskal napsal(a):

Určitě, pane Močálem černým kolem bílých skal.

Nicméně na tom, že tyto stránky nebudou poskytovat prostor k hanobení rasy, národa či přesvědčení a vzbuzování nenávisti vůči národům, etnikům či rasám, to nic nemění.

Toto byl Váš poslední příspěvek na dané téma, který zde pro ilustraci nechávám.

Hezký den.

Libor Stejskal
31. 08. 2010 | 13:29

hk136 napsal(a):

franťík:
Třetí a čtvrtý blok Temelína tu nejsou proto, že se na tom tak nějaká vláda dohodla... A problémy s rozšířením, o které jde dnes, jsou také politického rázu. S nedostatkem odborníků to nemá co dělat...
31. 08. 2010 | 13:36

Tencokida Hnuj napsal(a):

"Nabytí prakticky neupotřebitelných vědomostí je bezpečný prostředek, jak udělat z člověka revolucionáře."

(Gustave Le Bon - Psychologie davu)

Proto se tolik lidí hlásí na ekonomické školy. Chtějí bojovat s revolucionáři takříkajíc jejich vlastními prostředky. :----()
31. 08. 2010 | 13:43

franťýk napsal(a):

hk136
chtěl jste vědět proč dostavba Temelína. Tak jsem Vás informoval. O ničem jiném. Takže vaši reakci nechápu
31. 08. 2010 | 13:45

pravicova media napsal(a):

1.Zavest skolne znemozni kvalitnim studentum z (jak dnes se hnusne casto rika) nizsich socialnich vrstev, ktere tvori snad tretinu i vetsi cast naroda, studium ... jedine, ze by nejakym zazrakem dostali nejakou charitu, ale kdyz rodice maji neco pres minimalni mzdu tak dostanou nejspis velky ... .
2.Studovat kvuli penezum muze jenom omezenec ... normalni clovek vzdy hleda to ( cinnost, praci, ... ), co jej uspokojuje ... za penize si spokojenost z prace clovek nekoupi a proto to tak dopada, ze tito vrcholovi manazeri a pod. chteji vic a vic, protoze vnitrni spokojenosti se svym povolanim nedocili, a tak pouze hledaji nahrazky ... samozrejme vnitrni nespokojenost zustava a nepomaha ani kdyz si druhe muzete koupit, predvadet se ... jen se clovek prehoupne do sveta sebenalhavani si ke kteremu potrebuje ty druhe hlupacky aby jej obdivovali .
3.S tim celkem souhlas.
Jinak, obcane pravicoveho vyznani ... radsi ani nereagujte, ponevadz mne ty vase nelogicke, egocentricke,asocialni a casto i oplzle nazory uz opravdu lezou krkem . Pa ... prectete si neco od vaseho guru a neopruzujte slusne lidi .
31. 08. 2010 | 13:47

Alena Čechová napsal(a):

Jsem absolventkou strojní fakulty ČVUT, obod dopravní a manipulační technika. Po promoci jsem marně sháněla místo v oboru. Podotýkám, že nikde nechtěli vidět ani můj diplom a vysvědčení, než mne odmítli. Vykašlala jsem se na to a dělám něco úplně jiného, stejně jako většina mých bývalých spolužáků. Takovým článkům, které generujete vy a lidé vám podobní, se musím smát.
31. 08. 2010 | 13:48

xbr napsal(a):

Pane Špicar ,nevím co jste celou tu dobu na těch školách co máte v úvodu vypsané dělal.Ale rozhodně jste prošel.Což zajisté bylo pro Vás samotného potěšující ale ostatním už toto potěšení odepíráte.Nemáš prachy budeš celý život nešťastný z toho že si mohl vystudovat jen co není pro bohaté zajímavé.Něco jako za komunistů.Nemáš kádrový profil(dnes finanční)tak buď šťasten za to málo.Za druhé uvádíte že vláda nikde neuvádí uplatnění absolventů a výši jejich platů.Pro absolventa UK je asi těžko pochopitelné že si lidé informace seženou sami.Nebo jinak ,plaťte dobře a nemáte ze zaměstnanci problém.A za třetí .Těžko mohu uvěřit výroku že jste čekaly na stát že Vám v něčem pomůže.To nědělá malý český živnostník ale donedávna největší automobilka v zemi zřejmě ano.Nedivím se že převážnou část vysokého managementu Škody nejsou češi.Zvláště po té argumentační smršti co jste zde předvedl.
S pozdravem
xbr
31. 08. 2010 | 13:49

Iaara napsal(a):

Špicar: "Inspirovat se dobou minulou a diktovat počet absolventů jednotlivých oborů je nesmysl."
Hm, a proč vlastně?
31. 08. 2010 | 13:52

lidský zdroj napsal(a):

Iaara
protože to je jen další autorova lež ,která má predikovat jeho antikomunistické a antisociální smýšlení, to se dnes nosí.
Ono totiž za socíku ty tenkrát ještě existující fabriky musely mladé zaměstnat ,dát jim plat a bydlení. Prostě perspektiva.
31. 08. 2010 | 14:11

kapitalistický bolševik napsal(a):

po komunisticku to nejde.tak to vezmeme po kapitalisticku, ale bolševismus to je obojí.jak chcete nařídit výši školného?! a když už kapitalismus, tak škodovka je dost bohatá, založte vlastní školu, nevím proč mají daňoví poplatníci neustále přispívat na soukromý byznys...
31. 08. 2010 | 14:26

Carlos V. napsal(a):

Nemam nic proti velkym korporacim. Vadi mi ale, kdyz chteji diktovat statu, jak jim ma pomahat.

Proto mame nyni jakz tak rozumne firemni dane, proto se meni pracovni pravo, aby firmy mely moznost podnikat.

A kdyz neco potrebuji, proste si zaridit vlastni vzdelavaci zarizeni a doucit lidi tomu, co oni povazuji za vhodne.

A ne statu diktovat, jak jim ma za penize danovych poplatniku pripravit prijemne prostredi.

Dobre napady, pane Spicare. Toz je tedy realizujte a nelobujte za lidi penez firmam.

Stejny hnus jako lobyng pro srotovne ...
31. 08. 2010 | 14:29

vlk napsal(a):

Pane špicare
docela dobrý blog. Ale bohužel značně neúplný. Minimálně tím, že jste zapomenul na jeden podstaný detail.
Ten se jmenuje - kvalitní výuka matematiky. N a základních a středních školách a zavedení povinné maturity z matematiky. Bez této podmínky můžete na technikách, zejéna strojních fakultách klidně zavést záporné školné a stejně nebudete mít dost kvalitních absolventů ani vysokých, ani středních škol.
Prostě matematika je dokonalý strašák, který spolehlivě plní právnické , ekonomické humaniní a kdo ví jaké ještě dnes už silně zbytnělé fakulty. A produkuje zbytetečné a neuplatnitelné absolventy.
31. 08. 2010 | 14:37

Hajek.hakel@tiskali.cz napsal(a):

To co pane navrhujete ,to je velky problem.Platit skolne,to znemozni nekterym chudym vystudovat a naopak tem bohatym zaplatit aby dostudoval.O to se papinek postara.To jsou zkusenosti ze zahranici.A nakonec ten chudy tezko sezene praci a ten bohaty ,to papinek zajisti dobre misto.Viz PRAHA.Mam zkusenosti.Myslim si ,ze Vy novinari prispivate k disproporci v teto lokalite.
31. 08. 2010 | 14:48

Suchec napsal(a):

Carlos - cestami různými, ale výsledek, co by měla třeba Škoda auto udělat, pokud má takový problém, v tom se shodneme.

Dříve měly firmy buď vlastní učňáky, anebo se podílely na financování učˇovských škol (teoretická výuka) s tím, že praxi učnivykonávali ve fabrice na provozech (napřed samozřejmě ve vlastní učňovské dílně).

Ale to byly "náklady" co bránily podnikání.
Na jednu stranu křičí po mobilitě pracovní síly, ale když shání odborné prfese, najednou je to opačně.

Ládík:
Nemlich totožná zkušenost. Ale po tolika letech, upřímně, vlezl bys do zaměstnaneckého chomoutu? :-)))
31. 08. 2010 | 14:49

Da.Rock napsal(a):

Ha ha...jasně, školné určitě něco zatraktivní....
Ach bože, to jsou bláboly.
31. 08. 2010 | 14:53

Carlos V. napsal(a):

Suchec: Souhlas. At si financuji ucnaky, ba at davaji stipendia na vejsku, eventuelne kooperuji s VS a financuji vyuku nekterych oboru.

At firmy nekecaji do politiky a nezadaji od statu vydaje za ucelem dosazeni jejich zisku.
31. 08. 2010 | 15:08

Ládik!!! napsal(a):

Suchec -
to bylo jenom z hecu, zaměstnat bych se už nikdy nenechal, připadal bych si jako blb.
31. 08. 2010 | 15:08

Suchec napsal(a):

Ládík:
Ale i tak. Jak máš jistý "věk" nejsi zajímavý buď proto, že umíš moc, a někomu by to mohlo vadit. Anebo díky paxi nejde s Tebou tak orat, jako s mladýma.

Carlos:
Jenže já mám právě pocit, že nástupem Bárty, Drábka, Vacka, Bakalou podporovaného Švarcenberga dochází přesně k tomu, co říkáš, že by firmy dělat něměly.
31. 08. 2010 | 15:17

Carlos V. napsal(a):

Suchec : budte v klidu. Bude to asi tak stejne jako kdyby vladla treba CSSD.

Vsichni ti konici maje sve pany.

Technicky vzato se to zlepsi - setrenim se zmensi kolac a z mensiho kolace se da min uzrat.
31. 08. 2010 | 15:22

Karel napsal(a):

Tento sympatický chlapec si zřejmě nepřečetl vývody Výzkumného ústavu z resortu ministerstva školství, které byly asi před dvěma týdny publikovány.
Podle tohoto výzkumáku budou chybět právníci a ekonomové. Jak jinak, prostě profese parazitické, které nic nevytvářejí. A očekává se přebytek strojních a elektrotechnických inženýrů. Chlapec asi nic nečte.
A průmyslníci si zařídili tuto vládu, tak asi vědí co dělají, ne?
31. 08. 2010 | 15:38

nimra napsal(a):

autor:

Kolik penez dostava Skoda kazdy rok ze statniho rozpoctu na podporu vyzkumu? Proc je dostava na ukor zakladniho vyzkumu? Proc je nefinancuje ze zisku? Myslite, ze je mozne mit kvalitni aplikovany vyzkum bez kvalitniho zakladniho vyzkumu? Ja ne. Reci o skolnem jsou fakt ubohe, uz vidim, jak Komarek zacne psat rozumne blogy a bude konecne poradne prednaset az budu platit skolne.
31. 08. 2010 | 15:57

franťýk napsal(a):

Carlos V
nebo naopak zhorší, protože z toho koláče budou užírat jen ti, kteří budou mít patřičné známé a patřičné peníze
31. 08. 2010 | 16:01

jasl napsal(a):

Podle posledního průzkumu bude nejvíce nových míst pro právníky,ekonomy zdravotníky,problémy najít práci nebudou mít ani teologové.Prakticky žádná místa nebudou pro techniky.Studovat techniku je nesmysl,je jich pořád moc nikdo je nechce,podívejte se na inzeráty.
31. 08. 2010 | 16:42

Michal Krejsa napsal(a):

No celá 90.tá léta jsem chodil do škol.
Technické obory nám byly prezentovány minimálně jako něco nemoderního.
A opravdu pohled na stav tehdejšího průmyslu(a postavení lidí v něm)dával tomuto názoru za pravdu.A to trvá do dnes.
Tak co chceme :-).
31. 08. 2010 | 16:49

Bflm napsal(a):

Docela mě pobavilo, jak se ve svých úvahách vracíte oklikou k tomu, co tu fungovalo za socializmu. Přehledy o potřebách průmyslu existovaly, stejně jako přehledy o uplatnitelnosti absolventů v krajích. Velké podniky si vychovávaly učně, od cca r. 73 i v maturitních oborech. Na VŠ podniky dávaly stipendium studentům, které si zavazovaly k nástupu u sebe a existovaly VŠ úzce provázané s průmyslem dané lokality: VŠT Liberec, VŠChT Pardubice, VŠB Ostrava atd. Mmch, podnikové školství tu existovalo už za 1. rep. a jistá forma výchovy učňů už za c.k. mocnářství. ČSSR jen pokračovala v osvědčené praxi. Až teprve český kapitalizmus dosáhnul neuvěřitelného: Úplného održení školství nejen od výrobní základny, ale od veškeré reality!
31. 08. 2010 | 17:33

Bflm napsal(a):

P.S.: Jsem zvědavý, kdy už si konečně přiznáme, že ono v EU (i v USA a jinde) uplatňované kritérium posuzování států dle počtu vysokoškoláků na 1000 obyvatel je stejně kvantitativní (a nikoli kvalitativní) a nesmyslné, jako za socializmu ono pověstné posuzování států dle toho, kolik se v nich vyrobí oceli a cementu na hlavu.
Krom toho vlastně všichni Bc. jsou absolventi, kteří mají za sebou stejnou dobu studia, jako měli dříve absolventi nadstavbových pomaturitních kurzů. Jen se nám jaxi přesunuli ze středních na VŠ, takže máme rázem o 30 % vysokoškoláků více (aniž by se jakkoli zvýšila úroveň vzdělanosti).
A školné? Ve skutečnosti u nás funguje právě opačně, než navrhujete. Nejvíce lidí se hlásí tam, kde je vysoké školné. Totiž do těch "garážových" univerzit, kde mají jistotu, že si za své peníze v podstatě kupují titul. A proč ty školy učí to, co průmysl nepotřebuje? Chovají se prostě ekonomicky. Vyberou co nejvyšší školné a přitom učí to, k čemu potřebují jen tabuli a křídu. Prostě standardním způsobem maximalizují své zisky.
31. 08. 2010 | 17:54

Bflm napsal(a):

P.S.2: Podle mého názoru je české školství již natolik odtržené od reality (a čím vyšší škola, tím více) a ta 20-letá přetržka v existenci podnikového školství již tak dlouhá, že sladit potřeby hospodářství a školství by znamenalo přebudovat to školství od základu. Jak dlouho by to asi trvalo? A máme k tomu vůbec vůli? EU (ani USA) rozhodně nemá potřebu, aby se kvalita českého školství zvyšovala. Čím nižší jeho kvalita je, tím více rodičů dává děti od stř. školy studovat v zahraničí, tím více mladých lidí odchází na VŠ do ciziny. Tam samozřejmě zůstávají a posléze zvyšují a urychlují ekonomický růst "hostitelské" země a snižují potenciál zdrojvoé (rodné) země. Tato zdrojová země pak platí základní a střední vzdělání lidem, kteří pak přispívají k růstu větších, vyspělejší, konkurenčních států. Je to logické a přirozené a spravedlivé. Samozřejmě potud, pokud ten zdrojový stát nedovede vytvořit podmínky takové, aby se ti mladí z ciziny vraceli s tím cenným vzděláním domů, aby posílili rozvoj své rodné země. Lidověji řečeno: Kdo (stát) je blbý, bude ještě blbější.
31. 08. 2010 | 18:08

Karel napsal(a):

"Český" průmysl platí velmi malé daně, pokud nějaké vůbec platí. Také platí směšně malé mzdy.
A kdo živí stát? Daně zaměstnanců. A proč by ti zase měli něco platit těm nenažraným průmyslníkům. Pokud se jim zde nelíbí školství, tak ať jdou na Ukrajinu, do Indie, do Číny a tam ať se předvádějí.
31. 08. 2010 | 18:15

Bflm napsal(a):

P.S.3: Za zcela zásadní ale považuji problém, od kterého se vše (i to od reality odtržené školství) odvíjí. Tento stát (podobně jako většina ostatních "vyspělých") nemá dnes žádnou základní ideu, tedy důvod své existence, tedy ani nemůže mít představu o tom, jak ji naplňovat, tedy ani představu o tom, jak by mělo vypadat a fungovat jeho hospodářství, tedy ani představu o tom, jak by mělo vypadat a fungovat jeho školství atd. atd. Ti velcí hráči se aspoň chovají podle nějakých mocenských (a velmocenských) pravidel, která za dlouhou dobu své existnce poznali, a dodržují je. My ani nevíme, co máme dodržovat, takže jsme jen takovým balónkem v rukou těch velkých hráčů, kteří jej vhodně volenými údery směrují tam, kam potřebují. A nebo taky do autu, když zjistí, že vedle leží lepší a lépe napumpovaný míč...
31. 08. 2010 | 18:19

Suchec napsal(a):

Bflm:
S tou ideou je to přesné.

Idea je zde jediná: vydělat prachy a po nás potopa.

Proto má obavy, že se někde najde nějaký ten Dolfík, či Pepík, co tu ideu nějakou (byť by byla sebezvrhlejší) mít bude.

Ona to média správně politicky rozvedou.
31. 08. 2010 | 18:25

franťýk napsal(a):

Suchec
obávám se, že už se našel a jmenuje se Mirek
31. 08. 2010 | 18:39

AP napsal(a):

Studovat techniku není pro každého, a přemýšlení bolí. A protože reálný život vystaví každé společnosti účet za to, jak fungovala účet. Myslím si, že v době krize ten účet bolí nás všechny o to víc.

Jen nevím, kdo nás bude živit. Žvanících oborů je přehršel, jejich absolventů stále víc.......
Možná si za pár let budeme všichni si schopni při svíčkách alespoň hezky povídat, kde jen ti novodobí všeználkové udělali chybu.....
31. 08. 2010 | 18:59

CARLOS DE ESTACIÓN napsal(a):

Není problém jen to, že na techniku nechce moc lidí chodit a že hafo studentů odchází ze školy s nepořízenou, jsou taky tři prdele lidí, kteří až po absolvování zjistí, že se jim ta práce nelíbí a radši by dělali obchodníky nebo podobné darmožróty, a v ideálním případě by k tomu potřebovali sehnat nějaký ten vhodný titul, třeba v Plzni.
31. 08. 2010 | 19:30

speci.men napsal(a):

Učím na gymnáziu, které je už z principu určeno k přípravě budoucích kvalitních vysokoškoláků. A nemám teď na mysli různé humanitní pseudoobory. Skoro polovina našich absolventů končí na technických oborech. Přesto jsme jako škola krajem systematicky likvidováni a to se týká i dalších podobných škol v MS kraji. Vedení kraje se tím ani netají a argumentuje, že prioritu budou mít učňovské obory, protože ekonomika potřebuje hodně levné pracovní síly. Tak jak to jde dohromady s tím, co tady píšete?
31. 08. 2010 | 20:08

Petra,Jana,Michaela,Martin,Olinka,Honzik napsal(a):

Ať jde každej studovat tam,kam ho Srdce táhne.
A NEŘÍDÍ SE PODLE VÝŠE ŠKOLNÉHO!
31. 08. 2010 | 21:28

Jan napsal(a):

Mám takový dojem,že pořád něco vymýšlíme a on už to pan Baťa dávno vymyslel.Školné nic nevyřeší-to je jen chiméra(podívejte se do Anglie) - jen se zvyšuje,ale neřeší nic.Chce-li podnik odborníky - od učňů až po vysokoškoláky - ať se postará.Ono je lepší lamentovat,že stát nic nedělá.Že by ČEZ neměl na zavedení učiliště či průmyslovky?S vysokými školami lze spolupracovat a dávat náměty co má být učeno.
01. 09. 2010 | 00:27

Dalibor Štys napsal(a):

Jak získa techniky - od dělníků až po inženýry? Zaplatit je více než manažery a právníky. Je to prosté, milý Špicare.

Lidé jsou schopni se ledacos naučit, i třeba dostudovat. Jne k tomu musí vidět důvod.
01. 09. 2010 | 06:43

Martin napsal(a):

Třesky plesky. Hlavní příčina nedostatku technických odborníků na pracovním trhu je výše jejich výplaty, on si každý rozmyslí si dneska udělat třeba strojní VŠ, když za 10 let praxe se možná dostane až na 30 000 Kč hrubého, zatímco soused v pojišťovně je mezitím na čtyřnásobku.
01. 09. 2010 | 08:15

já napsal(a):

Pane Špicare, zkoušíte objevovat Ameriku? To co jste napsal mohlo být zajímavé před 40 lety. Vysvětlení?
S velkou slávou havlovci likvidovali sportovní školy, technické školy, zájmové speciální školy, myslím základní děvítiletky, kde od malička se připravovali děti na systém studia, kterému se chtěli do budoucna věnovat.
Po revoluci přišel pan soudruh Dlouhý a spol, a bylo po průmyslu. Vše se zlikvidovalo a rozprodalo a dnes se hledá řešení? Stejně jako ve fotbale jednoduché. Pokud si zájemce nevychováet tak, jak je potřebujete, prostě nebudou. Zavedení ZDŠ se zaměřením technickým, kde se budete podílet jako gigant v technice a přispívat na studium se zaměřením, které očekáváte pro naplnění stavu a hlavně do budoucna, je jediným řešením. Nehledejte přihlouplé důvody ve školném, blbost, to je pro speciální obory dobré, ale proto, že potřebujete 150 lidí ročně do stavu, tak pro to něco dělejte. Každý rok si můžete vychovat celou základní školu a studiem připravit pro to, co potřebujete. Pokud nemáte zdroj lidí, kteří k vám chtějí, ničím je k vám nedostanete. Podle toho potom vypadá kvalita i odvedená práce.
01. 09. 2010 | 08:42

Jozef napsal(a):

Ano,
je potrebne,aby Nemci,Korejci a ini mali k dispozicii konkurencieschopnu pracovnu silu.

Napriek 20-rocnemu upadku skolstva taka slovenska pracovna sila,napriklad,este stale je kvalifikovanejsia,nez britska.Podla nedavneho britskeho prieskumu.Ceska nie je este horsia, pritom este stale nepomerne lacnejsia,nez britska.
Ale treba mysliet na buducnost.

Nastastie na buducnost este kvalifikovanej ceskej a slovenskej pracovnej sily myslia dnes uz aj v zahranici.
Nastastie.Keby megazakazky v Cine,alebo v Moskve siel vybavovat domorody politik,bratislavska a prazska medialna elita v tej chvili by ho popravila ako agenta komunizmu a KGB.Nemcov sa neodvazi popravit.Ta elita.Vladnuca.Este.
01. 09. 2010 | 08:47

Vladimir napsal(a):

Je to hurá komentář, který má zase jenom podpořit sporný efekt ŠKOLNÉHO.
Školné sotva pomůže ke zkvalitnění vzdělávání a ke správnému rozvrstvení vzdělávání.
Na vysoké školy půjdou i ti studenti, kteří na to nemají, ale mají rodiče, kteří si to můžou dovolit. Do učení půjdou pak ti, kteří nemají sice šikovné ruce, ale nemají bohaté rodiče.
Tady jasně může pomoct jen zvýšení nároku na studuim a na zkoušky.
Nelze, aby se na školu dostal kdejaký debil, jenom proto, že má bohaté rodiče. A studium musí být náročné, aby méně schopní vypadávali předčasně ...
Takže STÁTNÍ MATURITY (i když možná upravené oproti těm připravovaným) a vysoké školy by NEMĚLY BÝT PRIVÁTNÍ nebo státní zkoušky, doktorantské - tedy absolventské, by měly být před státní komisí nebo na státních školách. Nelze, aby si někdo kupoval diplom (vzdělání) . takové vzdělání nemá význam.
01. 09. 2010 | 09:30

Roman Pipek napsal(a):

Hypotéza "Homo economica" v praxi příliš nefunguje, pokud v tomto směru nejsou děti vedeny od mala. Myslím, že základní problém neoblíbenosti technických a přírodovědných oborů je v neoblíbenosti matematiky. Je hrůzné, když někdo jde studovat fyziku nebo informatiku s představou, že tam bude málo "matiky". Pak je jádro problém u dvojí:
1) Těžko řešitelný problém sémiotiky českého jazyka, tedy jeho extrémní nejednoznačnosti, kterou dobře svého času charakterizoval Luděk Nekuda větou: "Nemůžu neříct, že tě nemám nerad."
2) Samotný přístup k výuce matematiky na základních školách. Místo počtů na principu "vzorec a dosadit" by měla být výuka zaměřena více na matematické myšlení. To by, ale toto myšlení muselo být vlastní samotným učitelům matematiky a těm, kterým vlastní je by to nesmělo stoupnout do hlavy a k žákům by se nesměli chovat jako k hlupákům nad nimiž vystupují o několik řádů.
Možné řešení by určitě byla větší stratifikace základního školství. Někdo řekne, že to zavání elitářství. Elitářství ano, ale na základě individuální znalostí a schopností a nikoli možností rodičů korumpovat ve prospěch dítěte. Není možné do budoucna tolerovat jednání, kterým jsme v Evropě proslulí: "Něco jiného si myslet, něco jiného říkat a něco jiného udělat".
Ale pokud se podíváme na realitu české společnosti, to co jsem napsal, jsou jen vzdušené zámky, nejspíše stále není tak zle. Snad napomůže větší vliv anglosaské kultury, od kterého jsme bohužel byli ve 20-tém století izolováni.
01. 09. 2010 | 09:32

Levičák napsal(a):

Dobrá diskuse,ale nějak špatně zaměřená.Stále se tu mluví o školách,ale ne o učňovských oborech.Každý rodič pracující jako dělník,má touhu a snahu,aby jeho dítě studovalo nejméně střední a pokud možno vysokou školu.Proč tomu tak je?Protože nádeničina dělníka za mizerný plat není opravdu životní sen.Mladí tuto argumentaci s vděčností přijímají,protože dělat rukama je pro ty druhé.Žijeme sice v době technického pokroku,ale inteligence absolvující vysoké školy národ opravdu neuživí.Zatím nikdo dokonalé roboty nevynalezl.Nesnižuji tím lidi s vysokoškolským vzděláním,bez nich by to samozřejmě nešlo.Ale nadměrný počet vystudovaných lidí bez pracovních míst zrovna k prosperitě nepovede.Likvidace učňovského školství byla v této zemi po revoluci dokonalá.Dnes i elektrotechnické firmy zaměstnávají lidi nekvalifikované nebo vyučené v oborech jako cukrářka,kadeřnice a podobně.Dle toho také vypadá produktivita a kvalita práce.Totalitní model,kdy továrna si vychovávala své učně a zaručovala jim 3 roky po vyučení zaměstnání zase nebyl tak špatný.Ale nebyl to jen model totalitní,již pan Baťa dobře věděl,že potřebuje lidi kvalifikované a proto si založil své vlastní školy,kde byli vychováváni jak kvalitní dělníci,tak i kvalitní mistři a dílovedoucí.A školné mu určitě neplatili.Je ale možné,aby dnes majitelé továren investovali do školství?
Není,protože by to ubíralo ze zisku a dále proto,že neví jak dlouho se se svou výrobou v které postkomunistické zemi zdrží a na jak dlouho.A tak je tomu i u drobných podnikatelů,dnes Vám namontuje sádrokartony číšník,zrovna jako v restauraci Vás obslouží instalatér.Ono totiž stačí,když onu provozovnu přikryje svým výučním listem,nebo střední školou dozor jiného odborníka,popřípadě za 3 - 6 měsíců rekvalifikace výuční list získáte.
Ale zpět k Vysokým školám a otázce školného.Řešení je jednoduché,jak již jsem jednou uváděl.Ze zákona je povinnost rodičů,živit své děti do doby ukončení vzdělání.Takže školné by stejně platili oni.Tak jako u soudu jste na základě dokladu o svých příjmech zproštěni soudních poplatků,zrovna tak na škole by bylo možné na základě dokladu o příjmech rodičů studenta méně majetné školného zprostit.A žádné odložené školné,placení každý měsíc a ještě tento příjem dát do kasy konkretní školy a ne do příjmu ministerstva.U všech studentů v případě opožděného plnění zápočtů,špatných studijních výsledků vyloučit ze studia.Tímto způsobem by bylo zajištěno,že skutečně budou studovat Ti chytří a ne Ti kdo si to zaplatí.
A dále soukromé školy ať se uživí z příjmu od studentů a sponzorských darů a nikoliv dotacemi od státu.Jde o podnikání,jako každé jiné.Tím by možná i některých škol ubylo.
01. 09. 2010 | 10:43

jsk napsal(a):

Jiným slovy, děti rodičů, kteří nebudou mít prachy budou odsouzeni dělat málo placené technické profese i když by třeba práva vystudovaly s výborným prospěchem. Tohle je už snad feudalismus a ne kapitalismus 19. století..
01. 09. 2010 | 12:29

Li-Chang napsal(a):

Na rozdíl od současnosti komunistický minulý režim řadu věcí plánoval, tedy i počty studujících ve všech potřebných oborech. Udělal zásadní chybu v možnosti přístupu všech ke vzdělání jak to stejně činí sočasný režim, proto už dlouho zaostáváme za Evropu v počtu dostatečně vzdělaných odborníků, někteří nedávní političtí "myslitelé" tomu nasadili korunu.
01. 09. 2010 | 16:00

myslím napsal(a):

Li-Chang:
Nemyslím si,(na základě praktických zkušeností), že zaostáváme za Evropou v počtu dostatečně vzdělaných odborníků. Spíš si myslím, že Evropu doháníme v počtu odborníků na žvanění a neodborníků s "papírem".
02. 09. 2010 | 18:29

auto insurance virginia napsal(a):

You really make it seem so easy along with your presentation but I find this topic to be actually one thing that I feel I might by no means understand. It sort of feels too complex and extremely huge for me. I'm looking ahead to your subsequent put up, I’ll attempt to get the cling of it! <a href="http://invirginiaautoinsurance.com/">car insurance in virginia</a>
10. 08. 2011 | 03:27

lezTRRkIvj napsal(a):

<a href=http://www.acworth.org/google/buysomaonline/#3691>buy soma online</a> soma muscle relaxer opiate - soma san diego dance gavin dance
10. 02. 2013 | 04:09

http://www.boola-games.com/images/70.php napsal(a):

I always spent my half an hour to read this weblog content Radek Špicar ? Český průmysl u konce s dechem all the time along with a cup of coffee.
27. 02. 2014 | 10:36

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy