CSR akademie 2013: studenti chtějí více praktických znalostí o CSR a odpovědném podnikání
V posledním květnovém týdnu se konal první ročník CSR akademie, pořádané Agenturou PubliCon. Akce se zúčastnilo přes dvacet studentů ze 14 fakult z vysokých škol z celé České republiky. Odbornými partnery prvního ročníku CSR akademie byly VŠE, platforma Byznys pro společnost a měsíčník CSR fórum. Partnery akce se staly Telefónica ČR, IBM ČR a AXA ČR. CSR akademie ukázala, že zájem studentů o otázky udržitelnosti, a témata příbuzná, roste.
Ale reagují na to univerzity? I této otázce se věnovala celostátní konference o udržitelnosti ve výuce a praxi vysokých škol, která byla součástí CSR akademie. Konferenci uspořádala v Rytířském sále Valdštejnského paláce místopředsedkyně Senátu PČR, paní Miluše Horská.
Videozáznam naleznete ZDE!
Smyslem akademie bylo poskytnout studentům přístup k praktickým informacím z firemní praxe v oblasti strategií odpovědného podnikání, udržitelnosti, CSR a inovativních přístupů ke vzdělávání. Studenti měli v průběhu týdne možnost seznámit se s konkrétními řešeními v oblasti odpovědného podnikání díky přenáškám, které jim zprostředkovali odborníci z firemního sektoru. Hovořilo se například o roli stakeholderů, o spolupráci s dodavateli nebo i o strategiích CSR a jejich implementaci. Přednášky Globální a lokální strategie, Odpovědnost ke společnosti – shared value nebo Udržitelné a odpovědné HR, byly vedeny experty z partnerských firem. „Přednášky jsem ocenila z hlediska praxe, protože jsem konečně viděla, jak některé CSR aktivity vypadají ve skutečnosti a jak se k CSR staví velké korporace,“ říká Lucie Doležilová z Univerzity Palackého v Olomouci, jedna z absolventek prvního ročníku akademie.

Konference v Senátu
„Cílem CSR akademie je založit tradici kreativní spolupráce mezi akademickou sférou, studenty a byznysem v oblasti odpovědného podnikání. I proto přednášky na jeden den vystřídala celostátní konference, která svedla k debatě akademiky, zástupce firem, politiky i studenty,“ říká Michal Růžička z pořádající Agentury PubliCon.
Konference přinesla mnoho zajímavých postřehů; mimo jiné z ní vyplynulo, že české vysoké školy nepřipravují studenty na znalostní ekonomiku budoucnosti a o uplatnění svých absolventů na trhu práce neuvažují jako o své zásadní odpovědnosti. České univerzity také nevnímají, až na výjimky spíše z řad soukromých škol, studenty jako klienty a chybí jim konkurenční prostředí. V otázkách společenské odpovědnosti se české školy coby firmy nechovají strategicky, nýbrž naplňují některé dílčí zásady odpovědného podnikání, především v environmentální oblasti.

Konference v Senátu
Podle jednoho ze studentů byla konference přínosná především tím „že se jí zúčastnili také další lidé, kteří neměli semináře v rámci výuky, tím dostala akademie nový rozměr. Dozvěděli jsme se opět plno praktických informací o tom, jaká je situace ve vysokém školství a jaké jsou názory zástupců akademické půdy, ale i veřejné správy.“
Studenti měli možnost v rámci CSR akademie nahlédnout i do praxe výrobního podniku. Praktická exkurze do krušovického pivovaru byla doplněna o představení CSR strategie společnosti Heineken na lokální úrovni. A jak hodnotili exkurzi samotní studenti? „Exkurze do Krušovic byla pro mě osobně jednou z nejzajímavějších částí akademie a to nejen kvůli novým informacím, týkajících se pivní kultury, ale hlavně kvůli strategii společnosti Heineken, s níž jsem se setkala už na CSR Summitu v DOXu,“ říká Lucie Doležilová.

Studenti na exkurzi v Krušovicích
Podmínkou úspěšného absolvování CSR akademie 2013 bylo také vypracování a prezentace CSR strategie vlastní univerzity. Studentské projekty přinesly mnoho zajímavých nápadů. Poukázaly však i na určitou „krizi identity“, kterou způsobuje propast mezi vedením univerzit a studenty. Studenti své nápady prezentovali před porotou složenou z akademiků, zástupců partnerských firem, platformy Byznys pro společnost a pořádající Agentury PubliCon.

Absolventi CSR akademie 2013
Porota ocenila originální nápady, které se ve studentských projektech objevily, i výborné prezentační dovednosti některých týmů. S nejlepším hodnocením se u poroty setkal projekt CSR strategie pro Vysokou školu finanční a správní v Mostě, jehož autory byli Michal Halačka, Lenka Kalvodová, Magdaléna Rybáková, Lucie Doležilová a Adriana Válová. Studentům se podařilo v jejich strategii jasně definovat problémy, které v současnosti nejvíce trápí jejich univerzitu a navrhnout řešení, vyplývající ze specifického místního kontextu.
Strategie studentů vychází z určení nejdůležitějších stakeholderů, těmi jsou podle studentské strategie studenti a zaměstnanci školy. Cílem strategie je získat novou skupinu studentů, zajistit snadnější uplatnění studentů v praxi a vytvořit pro ně flexibilní a atraktivní prostředí. Přidanou hodnotou strategie bylo zhodnocení socio-ekonomického kontextu, ve kterém škola působí. Studenti se zaměřili na to, aby absolventy školy motivovali k setrvání v regionu, který má tradičně vysokou míru nezaměstnanosti.
Tuto skutečnost zohlednili také v konkrétních návrzích své strategie. Jedním z nápadů bylo zřízení dětského koutku pro studenty-rodiče, kteří tvoří značnou část klientely. Zajištění babysittingu by studenti svěřili místním ženám- důchodkyním, studentkám nebo nezaměstnaným, pro které by bylo hlídání příležitostí k přivýdělku. Realizaci konkrétních návrhů CSR strategie by měla na starosti Agentura VŠFS, založená na spolupráci studentů, místní komunity a dalších zainteresovaných stran.
Smyslem CSR akademie je poskytnout studentům přístup k praktickým informacím z firemní praxe v oblasti strategií odpovědného podnikání, udržitelnosti, CSR a inovativních přístupů ke vzdělávání. Více o prvním ročníku se dozvíte na stránkách www.publicon.cz
Ale reagují na to univerzity? I této otázce se věnovala celostátní konference o udržitelnosti ve výuce a praxi vysokých škol, která byla součástí CSR akademie. Konferenci uspořádala v Rytířském sále Valdštejnského paláce místopředsedkyně Senátu PČR, paní Miluše Horská.
Videozáznam naleznete ZDE!
Smyslem akademie bylo poskytnout studentům přístup k praktickým informacím z firemní praxe v oblasti strategií odpovědného podnikání, udržitelnosti, CSR a inovativních přístupů ke vzdělávání. Studenti měli v průběhu týdne možnost seznámit se s konkrétními řešeními v oblasti odpovědného podnikání díky přenáškám, které jim zprostředkovali odborníci z firemního sektoru. Hovořilo se například o roli stakeholderů, o spolupráci s dodavateli nebo i o strategiích CSR a jejich implementaci. Přednášky Globální a lokální strategie, Odpovědnost ke společnosti – shared value nebo Udržitelné a odpovědné HR, byly vedeny experty z partnerských firem. „Přednášky jsem ocenila z hlediska praxe, protože jsem konečně viděla, jak některé CSR aktivity vypadají ve skutečnosti a jak se k CSR staví velké korporace,“ říká Lucie Doležilová z Univerzity Palackého v Olomouci, jedna z absolventek prvního ročníku akademie.

Konference v Senátu
„Cílem CSR akademie je založit tradici kreativní spolupráce mezi akademickou sférou, studenty a byznysem v oblasti odpovědného podnikání. I proto přednášky na jeden den vystřídala celostátní konference, která svedla k debatě akademiky, zástupce firem, politiky i studenty,“ říká Michal Růžička z pořádající Agentury PubliCon.
Konference přinesla mnoho zajímavých postřehů; mimo jiné z ní vyplynulo, že české vysoké školy nepřipravují studenty na znalostní ekonomiku budoucnosti a o uplatnění svých absolventů na trhu práce neuvažují jako o své zásadní odpovědnosti. České univerzity také nevnímají, až na výjimky spíše z řad soukromých škol, studenty jako klienty a chybí jim konkurenční prostředí. V otázkách společenské odpovědnosti se české školy coby firmy nechovají strategicky, nýbrž naplňují některé dílčí zásady odpovědného podnikání, především v environmentální oblasti.

Konference v Senátu
Podle jednoho ze studentů byla konference přínosná především tím „že se jí zúčastnili také další lidé, kteří neměli semináře v rámci výuky, tím dostala akademie nový rozměr. Dozvěděli jsme se opět plno praktických informací o tom, jaká je situace ve vysokém školství a jaké jsou názory zástupců akademické půdy, ale i veřejné správy.“
Studenti měli možnost v rámci CSR akademie nahlédnout i do praxe výrobního podniku. Praktická exkurze do krušovického pivovaru byla doplněna o představení CSR strategie společnosti Heineken na lokální úrovni. A jak hodnotili exkurzi samotní studenti? „Exkurze do Krušovic byla pro mě osobně jednou z nejzajímavějších částí akademie a to nejen kvůli novým informacím, týkajících se pivní kultury, ale hlavně kvůli strategii společnosti Heineken, s níž jsem se setkala už na CSR Summitu v DOXu,“ říká Lucie Doležilová.

Studenti na exkurzi v Krušovicích
Podmínkou úspěšného absolvování CSR akademie 2013 bylo také vypracování a prezentace CSR strategie vlastní univerzity. Studentské projekty přinesly mnoho zajímavých nápadů. Poukázaly však i na určitou „krizi identity“, kterou způsobuje propast mezi vedením univerzit a studenty. Studenti své nápady prezentovali před porotou složenou z akademiků, zástupců partnerských firem, platformy Byznys pro společnost a pořádající Agentury PubliCon.

Absolventi CSR akademie 2013
Porota ocenila originální nápady, které se ve studentských projektech objevily, i výborné prezentační dovednosti některých týmů. S nejlepším hodnocením se u poroty setkal projekt CSR strategie pro Vysokou školu finanční a správní v Mostě, jehož autory byli Michal Halačka, Lenka Kalvodová, Magdaléna Rybáková, Lucie Doležilová a Adriana Válová. Studentům se podařilo v jejich strategii jasně definovat problémy, které v současnosti nejvíce trápí jejich univerzitu a navrhnout řešení, vyplývající ze specifického místního kontextu.
Strategie studentů vychází z určení nejdůležitějších stakeholderů, těmi jsou podle studentské strategie studenti a zaměstnanci školy. Cílem strategie je získat novou skupinu studentů, zajistit snadnější uplatnění studentů v praxi a vytvořit pro ně flexibilní a atraktivní prostředí. Přidanou hodnotou strategie bylo zhodnocení socio-ekonomického kontextu, ve kterém škola působí. Studenti se zaměřili na to, aby absolventy školy motivovali k setrvání v regionu, který má tradičně vysokou míru nezaměstnanosti.
Tuto skutečnost zohlednili také v konkrétních návrzích své strategie. Jedním z nápadů bylo zřízení dětského koutku pro studenty-rodiče, kteří tvoří značnou část klientely. Zajištění babysittingu by studenti svěřili místním ženám- důchodkyním, studentkám nebo nezaměstnaným, pro které by bylo hlídání příležitostí k přivýdělku. Realizaci konkrétních návrhů CSR strategie by měla na starosti Agentura VŠFS, založená na spolupráci studentů, místní komunity a dalších zainteresovaných stran.