Jak může stát firmám a rodičům ulehčit návrat do práce po mateřské dovolené?
Stát chce zvýšit zaměstnanost rodičů a hlavně mladých žen, které nemají v současné době možnost umístit dítě do předškolního zařízení. Proto schválení zákona o dětských skupinách (celý název je Zákon o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů) by byl řešením a alternativou ke klasickým školkám. Podmínky pro chod dětských skupin a jejich fungování jsou zároveň mírnější než u klasických či firemních školek. Dětské skupiny mají rodičům pomoci, pokud je kapacita ve standardní školce přeplněna. Dětské skupiny nemají však školkám konkurovat.

V čem se dětská skupina od firemní školky bude lišit?
Základní výhodou firemní školky mělo být, že si ji mohl zaměstnavatel zřídit a jako kritérium pro přijímání dětí mohl určit, že jejich rodič bude jeho zaměstnancem. Jenže kvůli náročným normám se do toho zaměstnavatelé příliš nehrnou.
Zřídit dětskou skupinu ale bude nyní podstatně jednodušší. Poskytovatelem může být nejen právnická osoba, ale i fyzická osoba.
Ale i tak jsou zde omezení a pravidla, která je nutné dodržovat:
1) Službou péče o dítě v dětské skupině je činnost spočívající v hlídání a pravidelné péči o dítě od jednoho roku věku do zahájení povinné školní docházky, která je zaměřena na zajištění bezpečnosti a potřeb dítěte a na výchovu, rozvoj schopností, kulturních a hygienických návyků dítěte a která je poskytována mimo domácnost dítěte v kolektivu dětí.
(2) Poskytovatel je povinen při stanovení počtu pečujících osob v jedné dětské skupině zohlednit zdravotní stav dětí, dobu pobytu dětí v dětské skupině a věk dětí, zejména počet dětí ve věku do 2 let.
(3) Zřizovatel dětské skupiny musí zajistit stavebně technické požadavky na prostory, v nichž bude poskytována služba péče o dítě v dětské skupině, a hygienické požadavky na provoz služby péče o dítě v dětské skupině.
(4) Nejvyšší počet dětí v jedné dětské skupině nesmí přesáhnout 24 dětí. Nejnižší počet pečujících osob, který je poskytovatel povinen zajistit v jedné dětské skupině, činí:
1 pečující osoba pro dětskou skupinu 6 dětí,
2 pečující osoby pro dětskou skupinu od 7 do 24 dětí
3 pečující osoby pro dětskou skupinu od 13 do 24 dětí, pokud je v dětské skupině alespoň 1 dítě mladší 2 let.
(5) Je nutná odborná způsobilost fyzické osoby, která bude vykonávat činnost přímo působící na dítě spočívající v hlídání a péči o dítě.
Asi největším rozdílem bude pro rodiče to, že může dojít k tomu, že budou muset připravit svému potomkovi jídlo na celý den, které se pak jen ohřeje v mikrovlnce. Poskytovatel totiž ze zákona není povinen dítěti poskytovat stravovací služby, pokud se tedy rodiče a zřizovatel skupiny nedohodnou jinak. Způsob stravování a úhradu nákladů s ním spojených si poskytovatel a rodič mohou dohodnout ve smlouvě o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině.
Pokud zajišťuje dítěti stravu rodič, je poskytovatel povinen v zájmu ochrany zdraví dětí zajistit uchování, případný ohřev a podání stravy dítěti v souladu s požadavky správné hygienické praxe. Pokud zajišťuje dítěti stravu poskytovatel, vztahují se na výrobu, přípravu, rozvoz, přepravu, značení, skladování a uvádění pokrmů do oběhu, včetně zmrazených a zchlazených pokrmů, právní předpisy upravující činnosti epidemiologicky závažné a provozování stravovací služby musí být zajištěno v souladu s požadavky potravinového práva. Poskytovatel dětské skupiny je povinen zajistit dítěti odpovídající pitný režim.
Dětské skupiny budou mít pro obě zúčastněné strany také daňové úlevy
Podpořit fungování dětských skupin mají dle ministerstva také daňové úlevy. Na straně rodičů to bude sleva na dani z příjmu. Bude možné uplatnit slevu až ve výši 8 tisíc korun ročně.
„Pro rodiče dětí v předškolním věku by byla více motivující daňová úleva rodinnému rozpočtu na měsíční bázi. Je to totiž právě měsíčně, jak rodina tvoří rozpočet. Navrhli jsme k diskusi (jak pro zaměstnance, tak pro zaměstnavatele) osvobození výdajů na umístění dětí v těchto zařízeních z vyměřovacích základů pro výpočet sociálního a zdravotního pojištění a daně z příjmu. V případě zachování režimu slevy na dani za zdaňovací období se domníváme, že pro efektivní fungování systému by byla vhodná sleva minimálně ve výši 25 000 Kč ročně a to i vzhledem k ceně umístění dítěte v zařízení předškolní péče, která se v současné době běžně pohybuje kolem 10 000 měsíčně. Pro srovnání uvádíme, že v sousedním Německu je možné daňově uznat náklady až do výše 4000 eur/ročně za jedno dítě umístěné v zařízení předškolní péče,“ říká k této problematice Mgr. Martin Navrátil ze společnosti Firemní školky s.r.o.
A zkrátka nepřijdou ani zaměstnavatelé, kteří se rozhodnou dětskou skupinu zřídit. Zaměstnavatel bude mít jako daňově uznatelné náklady výdaje na provoz dětské skupiny či péči o děti svých zaměstnanců. Díky tomu budou moci zaměstnavatelé nabízet umístění dítěte ve skupině zřízené přímo ve firmě i mimo ni jako benefit pro své zaměstnance.
„Souhlasíme s možností daňové uznatelnosti nákladů. Do uznatelnosti je však nutné dle našeho názoru zahrnout jak provoz zařízení, tak jeho zřízení,“ dodává Mgr. Martin Navrátil z Firemních školek s.r.o.
Zákon má ale i své kritiky. Ti poukazují především na to, že dětské skupiny budou na rozdíl od klasických školek zajišťovat pouze hlídání dětí, nikoli jejich vzdělávání.

V čem se dětská skupina od firemní školky bude lišit?
Základní výhodou firemní školky mělo být, že si ji mohl zaměstnavatel zřídit a jako kritérium pro přijímání dětí mohl určit, že jejich rodič bude jeho zaměstnancem. Jenže kvůli náročným normám se do toho zaměstnavatelé příliš nehrnou.
Zřídit dětskou skupinu ale bude nyní podstatně jednodušší. Poskytovatelem může být nejen právnická osoba, ale i fyzická osoba.
Ale i tak jsou zde omezení a pravidla, která je nutné dodržovat:
1) Službou péče o dítě v dětské skupině je činnost spočívající v hlídání a pravidelné péči o dítě od jednoho roku věku do zahájení povinné školní docházky, která je zaměřena na zajištění bezpečnosti a potřeb dítěte a na výchovu, rozvoj schopností, kulturních a hygienických návyků dítěte a která je poskytována mimo domácnost dítěte v kolektivu dětí.
(2) Poskytovatel je povinen při stanovení počtu pečujících osob v jedné dětské skupině zohlednit zdravotní stav dětí, dobu pobytu dětí v dětské skupině a věk dětí, zejména počet dětí ve věku do 2 let.
(3) Zřizovatel dětské skupiny musí zajistit stavebně technické požadavky na prostory, v nichž bude poskytována služba péče o dítě v dětské skupině, a hygienické požadavky na provoz služby péče o dítě v dětské skupině.
(4) Nejvyšší počet dětí v jedné dětské skupině nesmí přesáhnout 24 dětí. Nejnižší počet pečujících osob, který je poskytovatel povinen zajistit v jedné dětské skupině, činí:
1 pečující osoba pro dětskou skupinu 6 dětí,
2 pečující osoby pro dětskou skupinu od 7 do 24 dětí
3 pečující osoby pro dětskou skupinu od 13 do 24 dětí, pokud je v dětské skupině alespoň 1 dítě mladší 2 let.
(5) Je nutná odborná způsobilost fyzické osoby, která bude vykonávat činnost přímo působící na dítě spočívající v hlídání a péči o dítě.
Asi největším rozdílem bude pro rodiče to, že může dojít k tomu, že budou muset připravit svému potomkovi jídlo na celý den, které se pak jen ohřeje v mikrovlnce. Poskytovatel totiž ze zákona není povinen dítěti poskytovat stravovací služby, pokud se tedy rodiče a zřizovatel skupiny nedohodnou jinak. Způsob stravování a úhradu nákladů s ním spojených si poskytovatel a rodič mohou dohodnout ve smlouvě o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině.
Pokud zajišťuje dítěti stravu rodič, je poskytovatel povinen v zájmu ochrany zdraví dětí zajistit uchování, případný ohřev a podání stravy dítěti v souladu s požadavky správné hygienické praxe. Pokud zajišťuje dítěti stravu poskytovatel, vztahují se na výrobu, přípravu, rozvoz, přepravu, značení, skladování a uvádění pokrmů do oběhu, včetně zmrazených a zchlazených pokrmů, právní předpisy upravující činnosti epidemiologicky závažné a provozování stravovací služby musí být zajištěno v souladu s požadavky potravinového práva. Poskytovatel dětské skupiny je povinen zajistit dítěti odpovídající pitný režim.
Dětské skupiny budou mít pro obě zúčastněné strany také daňové úlevy
Podpořit fungování dětských skupin mají dle ministerstva také daňové úlevy. Na straně rodičů to bude sleva na dani z příjmu. Bude možné uplatnit slevu až ve výši 8 tisíc korun ročně.
„Pro rodiče dětí v předškolním věku by byla více motivující daňová úleva rodinnému rozpočtu na měsíční bázi. Je to totiž právě měsíčně, jak rodina tvoří rozpočet. Navrhli jsme k diskusi (jak pro zaměstnance, tak pro zaměstnavatele) osvobození výdajů na umístění dětí v těchto zařízeních z vyměřovacích základů pro výpočet sociálního a zdravotního pojištění a daně z příjmu. V případě zachování režimu slevy na dani za zdaňovací období se domníváme, že pro efektivní fungování systému by byla vhodná sleva minimálně ve výši 25 000 Kč ročně a to i vzhledem k ceně umístění dítěte v zařízení předškolní péče, která se v současné době běžně pohybuje kolem 10 000 měsíčně. Pro srovnání uvádíme, že v sousedním Německu je možné daňově uznat náklady až do výše 4000 eur/ročně za jedno dítě umístěné v zařízení předškolní péče,“ říká k této problematice Mgr. Martin Navrátil ze společnosti Firemní školky s.r.o.
A zkrátka nepřijdou ani zaměstnavatelé, kteří se rozhodnou dětskou skupinu zřídit. Zaměstnavatel bude mít jako daňově uznatelné náklady výdaje na provoz dětské skupiny či péči o děti svých zaměstnanců. Díky tomu budou moci zaměstnavatelé nabízet umístění dítěte ve skupině zřízené přímo ve firmě i mimo ni jako benefit pro své zaměstnance.
„Souhlasíme s možností daňové uznatelnosti nákladů. Do uznatelnosti je však nutné dle našeho názoru zahrnout jak provoz zařízení, tak jeho zřízení,“ dodává Mgr. Martin Navrátil z Firemních školek s.r.o.
Zákon má ale i své kritiky. Ti poukazují především na to, že dětské skupiny budou na rozdíl od klasických školek zajišťovat pouze hlídání dětí, nikoli jejich vzdělávání.