VODA 2014: Když jde o vodu, konkurence jde stranou
Konference VODA 2014, která se konala ve čtvrtek 20. března v pražském Hotelu ROTT, svedla na jedno místo firmy, akademiky i neziskové organizace. Akci ke Světovému dni vody, jenž připadá na 22. března, pořádala již druhým rokem Agentura PubliCon, vydavatel měsíčníku CSR fórum a webového deníku o udržitelnosti Souvisíme.cz.
Jiří Hauptmann, HEINEKEN/ foto: Filip Singer
Podle odhadů bude v roce 2025 na světě 8 miliard lidí, spotřeba vody tedy zákonitě vzroste. V současné době je přitom bez běžného přístupu k pitné vodě 768 milionů lidí. Že je voda tím nejcennějším zdrojem, si se stále větší intenzitou uvědomují i firmy, včetně těch českých.
Po úvodním příspěvku Michala Broži, vedoucího Informačního centra OSN v Praze, vysvětlil ve své přednášce Mark Rieder, ředitel Výzkumného ústavu vodohospodářského T.G.M. , že klimatické změny, k nimž dochází, budou mít nevyhnutelně významný dopad na vodní zdroje. Stále častěji bude docházet k extrémním situacím, které se budou projevovat povodněmi, ale i extrémními suchy. „Jedinou možností je přijmout adaptační opatření. Nejedná se přitom pouze o stát a firmy, ale i o jednotlivce“ říká Mark Rieder z Výzkumného ústavu vodohospodářského T.G.M.
Přední firmy, které působí na území České republiky, se rozhodly přijmout konkrétní kroky v naplňování postupů, které směřují k odpovědnému a udržitelnému nakládání s vodou. Představitelé 7 firem: Heineken Česká republika, Ambruz & Dark Deloitte Legal, MOSAIC HOUSE, Plzeňský Prazdroj, Skanska, ŠKODA AUTO a Skupina ČEZ - stvrdili 20. března na konferenci VODA 2014 svým podpisem Prohlášení Firmy a voda 2014+. Firmy, které jako první podepsaly prohlášení, pracují již déle než rok v expertní skupině Firmy a voda v rámci činnosti platformy Byznys pro společnost. Cílem skupiny je otevřít diskuzi o nakládání s vodou ve firemním sektoru v České republice. Právě velké firmy by měly svým přístupem motivovat domácí i zahraniční firmy k odpovědnému chování, založenému na principech udržitelného rozvoje.“ Jaké manažerské a informační nástroje si zvolí, je věcí každé z nich. Cílem by ale vždy mělo být udržitelné řízení vodních zdrojů,“ říká Jiří Hauptmann z firmy Heineken Česká republika, generální patron pracovní skupiny Firmy a voda.
K Prohlášení se mohou následně připojit i další firmy, řada z nich už projevila zájem. „K přijetí těchto základních principů vyzýváme i další společnosti působící v České republice. Jsme si vědomi toho, že i v naší geografické oblasti není budoucnost udržitelných vodních zdrojů samozřejmostí,“ říká Klára Matasová, z Byznys pro společnost, která se odborně zabývá problematikou životního prostředí v ČR.
Co konkrétně mohou firmy dělat pro udržitelné nakládání s vodními zdroji následně představila Jana Blecherová ze společnosti Nestlé. Kromě technologických opatření, vedoucím k úsporám ve výrobě, považuje Nestlé za velmi podstatnou také edukační činnost. Soutěž Nestlé pro vodu v krajině je toho důkazem: "Chceme zvýšit povědomí veřejnosti o možnostech hospodaření s vodou, podporovat místní komunity a jejich praktické projekty, které zvýší retenční kapacitu krajiny a zlepší hospodaření s vodou," říká Jana Blecherová. Součástí projektu je i studentská cena Nestlé Pro vodu. Vojtěch Kundrát, jeden z výherců loňského ročníku této ceny, si získal diváky konference svou prezentací o biodegradabilních filtrech.
"Druhý ročník konference VODA 2014 ukázal, že téma vody a rizik spojených s jejím nedostatkem rezonuje napříč celou společností. Stále více firem si uvědomuje, že je potřeba o vlastních zdrojích uvažovat strategicky a z dlouhodobého hlediska. K tomu, aby bylo dosaženo dobrých výsledků, potřebují spolupracovat nejen mezi sebou, ale i s ostatními aktéry, ať už jde o stát, vědecké instituce nebo neziskové organizace. My se snažíme vytvářet prostor pro takové setkávání a konference VODA 2014 je toho, myslím, příkladem," říká Michal Růžička z pořádájící Agentury PubliCon.
Záštitu nad konferencí převzalo Informační centrum OSN v Praze, odbornými partnery jsou Byznys pro společnost a Výzkumný ústav vodohospodářský T. G. M. Generálním partnerem akce je společnost Heineken, partnerem firma Nestlé.
Záznam z konference ZDE
Jiří Hauptmann, HEINEKEN/ foto: Filip Singer
Podle odhadů bude v roce 2025 na světě 8 miliard lidí, spotřeba vody tedy zákonitě vzroste. V současné době je přitom bez běžného přístupu k pitné vodě 768 milionů lidí. Že je voda tím nejcennějším zdrojem, si se stále větší intenzitou uvědomují i firmy, včetně těch českých.
Po úvodním příspěvku Michala Broži, vedoucího Informačního centra OSN v Praze, vysvětlil ve své přednášce Mark Rieder, ředitel Výzkumného ústavu vodohospodářského T.G.M. , že klimatické změny, k nimž dochází, budou mít nevyhnutelně významný dopad na vodní zdroje. Stále častěji bude docházet k extrémním situacím, které se budou projevovat povodněmi, ale i extrémními suchy. „Jedinou možností je přijmout adaptační opatření. Nejedná se přitom pouze o stát a firmy, ale i o jednotlivce“ říká Mark Rieder z Výzkumného ústavu vodohospodářského T.G.M.
Přední firmy, které působí na území České republiky, se rozhodly přijmout konkrétní kroky v naplňování postupů, které směřují k odpovědnému a udržitelnému nakládání s vodou. Představitelé 7 firem: Heineken Česká republika, Ambruz & Dark Deloitte Legal, MOSAIC HOUSE, Plzeňský Prazdroj, Skanska, ŠKODA AUTO a Skupina ČEZ - stvrdili 20. března na konferenci VODA 2014 svým podpisem Prohlášení Firmy a voda 2014+. Firmy, které jako první podepsaly prohlášení, pracují již déle než rok v expertní skupině Firmy a voda v rámci činnosti platformy Byznys pro společnost. Cílem skupiny je otevřít diskuzi o nakládání s vodou ve firemním sektoru v České republice. Právě velké firmy by měly svým přístupem motivovat domácí i zahraniční firmy k odpovědnému chování, založenému na principech udržitelného rozvoje.“ Jaké manažerské a informační nástroje si zvolí, je věcí každé z nich. Cílem by ale vždy mělo být udržitelné řízení vodních zdrojů,“ říká Jiří Hauptmann z firmy Heineken Česká republika, generální patron pracovní skupiny Firmy a voda.
K Prohlášení se mohou následně připojit i další firmy, řada z nich už projevila zájem. „K přijetí těchto základních principů vyzýváme i další společnosti působící v České republice. Jsme si vědomi toho, že i v naší geografické oblasti není budoucnost udržitelných vodních zdrojů samozřejmostí,“ říká Klára Matasová, z Byznys pro společnost, která se odborně zabývá problematikou životního prostředí v ČR.
Co konkrétně mohou firmy dělat pro udržitelné nakládání s vodními zdroji následně představila Jana Blecherová ze společnosti Nestlé. Kromě technologických opatření, vedoucím k úsporám ve výrobě, považuje Nestlé za velmi podstatnou také edukační činnost. Soutěž Nestlé pro vodu v krajině je toho důkazem: "Chceme zvýšit povědomí veřejnosti o možnostech hospodaření s vodou, podporovat místní komunity a jejich praktické projekty, které zvýší retenční kapacitu krajiny a zlepší hospodaření s vodou," říká Jana Blecherová. Součástí projektu je i studentská cena Nestlé Pro vodu. Vojtěch Kundrát, jeden z výherců loňského ročníku této ceny, si získal diváky konference svou prezentací o biodegradabilních filtrech.
"Druhý ročník konference VODA 2014 ukázal, že téma vody a rizik spojených s jejím nedostatkem rezonuje napříč celou společností. Stále více firem si uvědomuje, že je potřeba o vlastních zdrojích uvažovat strategicky a z dlouhodobého hlediska. K tomu, aby bylo dosaženo dobrých výsledků, potřebují spolupracovat nejen mezi sebou, ale i s ostatními aktéry, ať už jde o stát, vědecké instituce nebo neziskové organizace. My se snažíme vytvářet prostor pro takové setkávání a konference VODA 2014 je toho, myslím, příkladem," říká Michal Růžička z pořádájící Agentury PubliCon.
Záštitu nad konferencí převzalo Informační centrum OSN v Praze, odbornými partnery jsou Byznys pro společnost a Výzkumný ústav vodohospodářský T. G. M. Generálním partnerem akce je společnost Heineken, partnerem firma Nestlé.
Záznam z konference ZDE