Dilema
Svého času mne kontaktoval ředitel městské policie v Děčíně a při osobní audienci v jeho kanceláři mě požádal, jestli bych nenapsal vyjádření do místního tištěného periodika. Jednalo se o tzv. romské hlídky, které spolupracují s strážníky MP přímo v terénu a přispívají znalostí prostředí ke zdárnému řešení konkrétních přestupků atd.
Obyvatelé města jsou rozděleni na kritiky a obhájce... pochopitelně. Já tuto aktivitu svých soukmenovců vítám, ačkoliv mám výhrady k pravomocem, mandátu a jejich fundovanosti. V jádru však tento impuls zevnitř komunity neodsuzuji a tak jsem ten článek napsal. Čas od času mne pozve koordinátorka komunitního plánování sociálních služeb na zasedání skupiny jako hosta a já pak aktualizuji na svém webu nabídku volno časových aktivit pro děti, doučování pro tyto ratolesti, nové projekty, či vytuněné strategie. Vyhýbám se profesionálním Romům a etnobyznysmenům, neboť je proklínám na každém kroku.
Minulý týden mi byla ředitelem MP Děčín předána šokující informace: " Pane Horváth rád bych Vás navrhl na funkci Romského mentora" . Kulantně jsem to hodil do neutrálního rohu a požádal o čas na rozmyšlenou. Vím, že romský mentor spadá pod probační a mediační službu. Vím, že je to smluvně ošetřené, vedlejší pracovní poměr. Vím také, co je náplní práce těchto romských mentorů. Zmínil jsem se doma své paní a její reakce byla předem jasná: " Těch hoby a koníčků máš celkem dost, angažuješ se příliš, nemyslíš?" Zdělil jsem Jí zásadní informaci a to, že se jedná o placenou brigádu. To vykouzlilo úsměv na tváři mé milované. Chápu... ona na mateřské a jediný rodinný příjem je ten můj loděnický a i když se jedná o slušný peníz, tak v dnešní době každá koruna dobrá. Zadarmo toho dělám celkem dost, tak proč si nepřilepšit?
Proč? No, protože tento institut je dle mého zbytečný a naprosto postavený na hlavu. Mám motivovat, přesvědčovat lidi odsouzené k alternativním trestům veřejně prospěšných prací, aby toto vykonali. Nepochybně disponují informací, že při neodpracování jim budou hodiny proměněny na dny strávené ve výkonu trestu odnětí svobody. Jestli to nevědí, tak jim to řeknu a tím mám splněno? Za to si vezmu honorář? Tak to v žádném případě. Člověk, který chce, tak to s tím koštětem na ulici odtancuje a ten který na to kašle nechť obědvá z ešusu a v teplákách. Nikdy nepohnete s nikým, který sám nechce, aby s ním bylo hnuto! Rom bere peníze za to, že působí na jiné Romy... profirom! Hnus a etnobyznys jak vyšitej. Jakou zásluhu mám na tom, že někdo chce alternativní trest vykonat a on ho vykoná? Jakou vinu mám na tom, že někdo nechce makat a tak putuje do VTOS? Za co vlastně jako romský mentor budu brát honorář? Z lidsky vyčuraného hlediska bych potom skočil všemi deseti a vykázal činnost. Z hlediska morálního zase nemohu přijmout.
Na svém webu se snažím nějak národ obrodit, rozhýbat, předat stěžejní informace a osvětu. Nezištně mi poradí jeden pan analytik, zadarmo konzultuji s kurátorem muzea, jeden adragog mě drží při zemi, když se utrhnu ze řetězu a plánuji velké sousto, ale ani On nic ode mě nechce. Také proto nechci od nikoho nic Já, když se jedná o bohulibou činnost a mohu nějak přispět. Institut romského mentora mi jako bohulibá činnost nepřipadá a ještě mi jsou za to nabízeny peníze. Jak snadno bych se mohl dostat na úroveň těch které kritizuji, mě až děsí.
Tohle je můj osobní a velice děsivý zážitek s jedním ze stěžejních bodů Vládní koncepce romské integrace. Vzhledem k tomu, že usnesení z roku 2000 jsem četl celé a jelikož se ke mě dostala i upgradovaná verze na období 2010-2013 tak vím, že těch vykutálených bodů koncepce romské integrace je asi sedm. To bude velice zajímavé, až na té komunální úrovni zastupitelé přistoupí k doporučením a začnou jednat striktně podle této šablony...
Obyvatelé města jsou rozděleni na kritiky a obhájce... pochopitelně. Já tuto aktivitu svých soukmenovců vítám, ačkoliv mám výhrady k pravomocem, mandátu a jejich fundovanosti. V jádru však tento impuls zevnitř komunity neodsuzuji a tak jsem ten článek napsal. Čas od času mne pozve koordinátorka komunitního plánování sociálních služeb na zasedání skupiny jako hosta a já pak aktualizuji na svém webu nabídku volno časových aktivit pro děti, doučování pro tyto ratolesti, nové projekty, či vytuněné strategie. Vyhýbám se profesionálním Romům a etnobyznysmenům, neboť je proklínám na každém kroku.
Minulý týden mi byla ředitelem MP Děčín předána šokující informace: " Pane Horváth rád bych Vás navrhl na funkci Romského mentora" . Kulantně jsem to hodil do neutrálního rohu a požádal o čas na rozmyšlenou. Vím, že romský mentor spadá pod probační a mediační službu. Vím, že je to smluvně ošetřené, vedlejší pracovní poměr. Vím také, co je náplní práce těchto romských mentorů. Zmínil jsem se doma své paní a její reakce byla předem jasná: " Těch hoby a koníčků máš celkem dost, angažuješ se příliš, nemyslíš?" Zdělil jsem Jí zásadní informaci a to, že se jedná o placenou brigádu. To vykouzlilo úsměv na tváři mé milované. Chápu... ona na mateřské a jediný rodinný příjem je ten můj loděnický a i když se jedná o slušný peníz, tak v dnešní době každá koruna dobrá. Zadarmo toho dělám celkem dost, tak proč si nepřilepšit?
Proč? No, protože tento institut je dle mého zbytečný a naprosto postavený na hlavu. Mám motivovat, přesvědčovat lidi odsouzené k alternativním trestům veřejně prospěšných prací, aby toto vykonali. Nepochybně disponují informací, že při neodpracování jim budou hodiny proměněny na dny strávené ve výkonu trestu odnětí svobody. Jestli to nevědí, tak jim to řeknu a tím mám splněno? Za to si vezmu honorář? Tak to v žádném případě. Člověk, který chce, tak to s tím koštětem na ulici odtancuje a ten který na to kašle nechť obědvá z ešusu a v teplákách. Nikdy nepohnete s nikým, který sám nechce, aby s ním bylo hnuto! Rom bere peníze za to, že působí na jiné Romy... profirom! Hnus a etnobyznys jak vyšitej. Jakou zásluhu mám na tom, že někdo chce alternativní trest vykonat a on ho vykoná? Jakou vinu mám na tom, že někdo nechce makat a tak putuje do VTOS? Za co vlastně jako romský mentor budu brát honorář? Z lidsky vyčuraného hlediska bych potom skočil všemi deseti a vykázal činnost. Z hlediska morálního zase nemohu přijmout.
Na svém webu se snažím nějak národ obrodit, rozhýbat, předat stěžejní informace a osvětu. Nezištně mi poradí jeden pan analytik, zadarmo konzultuji s kurátorem muzea, jeden adragog mě drží při zemi, když se utrhnu ze řetězu a plánuji velké sousto, ale ani On nic ode mě nechce. Také proto nechci od nikoho nic Já, když se jedná o bohulibou činnost a mohu nějak přispět. Institut romského mentora mi jako bohulibá činnost nepřipadá a ještě mi jsou za to nabízeny peníze. Jak snadno bych se mohl dostat na úroveň těch které kritizuji, mě až děsí.
Tohle je můj osobní a velice děsivý zážitek s jedním ze stěžejních bodů Vládní koncepce romské integrace. Vzhledem k tomu, že usnesení z roku 2000 jsem četl celé a jelikož se ke mě dostala i upgradovaná verze na období 2010-2013 tak vím, že těch vykutálených bodů koncepce romské integrace je asi sedm. To bude velice zajímavé, až na té komunální úrovni zastupitelé přistoupí k doporučením a začnou jednat striktně podle této šablony...