Pohledem analytičky: UBER taxíky mění ekonomiku. K lepšímu?
Sdílená ekonomika je všude kolem nás a pomalu začíná ovlivňovat naše životy. Projekt Uber taxi je krásným příkladem.
Už jste určitě slyšeli o chytrých městech. Smart City je nástroj, pomocí něhož má být dosaženo změny myšlení spotřebitelů i firem. Tento směr 21. století staví na konceptech ekonomiky sdílení. Jedna taková odnož z tohoto konceptu je, že například pomocí chytré aplikace zjistíte nejbližší volné parkovací místo.
Této myšlence se silně přiblížil projekt Uber taxi. Uber taxislužba funguje přes aplikaci v chytrém mobilu. Objednat si můžete buď soukromý vůz nebo sdílenou jízdu. Taxislužba Uber je také obvykle levnější než klasické taxi. Jelikož má Uber vysokou přidanou hodnotu pro lidi, jeho popularita vzrostla do astronomických výšin. Až se stal trnem v oku klasických taxikářů. Tržby Uberu prudce rostou. V roce 2013 měl Uber tržby 104 milionů USD. V roce 2014 se tržby zvýšily na 400 milionů USD, přičemž očekávané tržby v roce 2015 činí 2 miliardy USD. Ze zprostředkování taxislužby si společnost Uber ponechává 20 %.
V čem je problém?
Uber taxíky díky nízkým nákladům a vyhýbání se regulaci doslova drtí tradičně licencované taxíky. Skvělým příkladem je New York. Pokud se chcete stát v NYC řidičem taxi, nemůžete jen skočit do žlutého taxíku. Každé taxi v New York City musí mít licenci, která je následně připnuta na kapotu auta.
V posledních letech, konkrétně mezi roky 2009 – 2014 vyletěly ceny taxi licence v New Yorku až o 50 % na nové maximum. Pořízení jedné takové licence vyšlo na více než 1 milion USD. Často jsou tyto licence ve vlastnictví společností, které taxi provozují, nicméně někteří řidiči si pořídili vlastní licenci. S rostoucí popularitou Uber taxíků cena licence nabrala diametrálně opačný směr. Nyní je možné pořídit licenci na taxi za 715 000 USD.
Cena licencí NYC taxíků v tisících USD (zdroj: www.nyc.gov)
Díky tak rapidnímu propadu ceny zažívají v této chvíli majitelé taxi licencí finanční krizi. Mnoho z nich totiž nakupuje licenci na úvěr, který je ovšem poskytován pouze na několik let, takže si majitelé budou muset sjednat nové úvěry. To bylo dost snadné dělat v době, kdy ceny licence letěly vzhůru. Problém ale je, že banky dnes už nechtějí refinancovat úvěry pro majitele licencí. Pokud tedy vlastníci nebudou refinancovat své dluhy, tak hrozí, že jim věřitelé vezmou licenci, která byla dána současně do zástavy.
Tato situace je dost vážná, protože způsobí krach mnohých taxikářů a taky to dost pravděpodobně ještě stlačí cenu licence dolů.
Uber, ovšem není jediný důvod, proč ceny licence padají. Další důvod je i ten, že se v cenách vytvořila bublina.
Jaký je Váš názor na sdílenou ekonomiku? Která technologie by Vám usnadnila život?
Už jste určitě slyšeli o chytrých městech. Smart City je nástroj, pomocí něhož má být dosaženo změny myšlení spotřebitelů i firem. Tento směr 21. století staví na konceptech ekonomiky sdílení. Jedna taková odnož z tohoto konceptu je, že například pomocí chytré aplikace zjistíte nejbližší volné parkovací místo.
Této myšlence se silně přiblížil projekt Uber taxi. Uber taxislužba funguje přes aplikaci v chytrém mobilu. Objednat si můžete buď soukromý vůz nebo sdílenou jízdu. Taxislužba Uber je také obvykle levnější než klasické taxi. Jelikož má Uber vysokou přidanou hodnotu pro lidi, jeho popularita vzrostla do astronomických výšin. Až se stal trnem v oku klasických taxikářů. Tržby Uberu prudce rostou. V roce 2013 měl Uber tržby 104 milionů USD. V roce 2014 se tržby zvýšily na 400 milionů USD, přičemž očekávané tržby v roce 2015 činí 2 miliardy USD. Ze zprostředkování taxislužby si společnost Uber ponechává 20 %.
V čem je problém?
Uber taxíky díky nízkým nákladům a vyhýbání se regulaci doslova drtí tradičně licencované taxíky. Skvělým příkladem je New York. Pokud se chcete stát v NYC řidičem taxi, nemůžete jen skočit do žlutého taxíku. Každé taxi v New York City musí mít licenci, která je následně připnuta na kapotu auta.
V posledních letech, konkrétně mezi roky 2009 – 2014 vyletěly ceny taxi licence v New Yorku až o 50 % na nové maximum. Pořízení jedné takové licence vyšlo na více než 1 milion USD. Často jsou tyto licence ve vlastnictví společností, které taxi provozují, nicméně někteří řidiči si pořídili vlastní licenci. S rostoucí popularitou Uber taxíků cena licence nabrala diametrálně opačný směr. Nyní je možné pořídit licenci na taxi za 715 000 USD.
Cena licencí NYC taxíků v tisících USD (zdroj: www.nyc.gov)
Díky tak rapidnímu propadu ceny zažívají v této chvíli majitelé taxi licencí finanční krizi. Mnoho z nich totiž nakupuje licenci na úvěr, který je ovšem poskytován pouze na několik let, takže si majitelé budou muset sjednat nové úvěry. To bylo dost snadné dělat v době, kdy ceny licence letěly vzhůru. Problém ale je, že banky dnes už nechtějí refinancovat úvěry pro majitele licencí. Pokud tedy vlastníci nebudou refinancovat své dluhy, tak hrozí, že jim věřitelé vezmou licenci, která byla dána současně do zástavy.
Tato situace je dost vážná, protože způsobí krach mnohých taxikářů a taky to dost pravděpodobně ještě stlačí cenu licence dolů.
Uber, ovšem není jediný důvod, proč ceny licence padají. Další důvod je i ten, že se v cenách vytvořila bublina.
Jaký je Váš názor na sdílenou ekonomiku? Která technologie by Vám usnadnila život?