Prefekt vatikánské Kongregace pro klérus mluví

FG - Co potřebuje katolický církev?
CH - Myslím, že naše církev bude muset čelit vědeckým a sociálním výzvám 21. století. Otázkám klonování či novému postavení žen v dnešní společnosti.
FG - Takže se domníváte, že by ženám mělo být konečně umožněno stát se knězi?
CH - Nenavrhuji a nemluvím o tom, že by v této věci mělo dojít k zásadní změně. Nemyslel jsem ženy v církevní hierarchii, ale ženy obecně, novou nezávislou ženu v moderní společnosti nebo ženy ve třetím světě...
FG - Zmínil jste potřebu církve adaptovat se na realitu 21. století. Tak co tedy postoj církve ke kondomům a jiným antikoncepčním prostředkům?
CH - Vidíme sex jako božský dar k vytvoření nového života, ne jako prostředek dělání si rychlé rozkoše. Můžeme najít spoustu tělesných rozkoší dotykem, líbáním, prostým bytím s těmi, které máme rádi.
Co se týče kondomů, jsou v církvi někteří, kteří by rádi viděli praktičtější přístup, jenž by neodmítal používání kondomů jako prostředku k zastavení AIDS. Tito lidé se domnívají, že hřích sexu bez reprodukce je něco mezi každým člověkem a Bohem. Soudí, že je to součástí naší Bohem dané svobodné vůle a že bychom měli akceptovat realitu a nebýt proti užívání kondomů. Jiní se s těmito názory neztotožňují. Ale zdá se, že se všichni shodneme na tom, že jiné antikoncepční metody a také potraty nemohou být akceptovány, protože to není způsob, jak si chránit vlastní zdraví.
FG - Mluvíte o dvou křídlech v církvi, co se týče názoru na používání kondomů. Ale neřekl jste, ke kterému křídlu patříte...
CH - Já nepatřím k žádnému křídlu. Pokouším se porozumět tomu, co učí Písmo svaté. Nejsem církev, jsem jen jejím členem.
FG - A co homosexuálové? Římskokatolická církev velmi hlasitě odsuzuje homosexualitu...
CH - Homosexuálové jsou Boží stvoření stejně jako vy nebo já...c
FG - Jako já, určitě! (smích)
CH - ... My neodsuzujeme homosexualitu, prostě jen nemůžeme v Bibli najít, že by svatba měla probíhat mezi někým jiným, než je muž a žena. Všechno ostatní je osobním rozhodnutím každého a jediným soudcem je Bůh.
FG - V zahraničí se o vás hovoří jako o umírněném konzervativci, ale v Brazílii jste považován za člověka s levicovými sklony.
CH - Jsem služebníkem Božím, mojí jedinou ideologií je učení římskokatolické církve. Během vojenského režimu v Brazílii jsem konal v souladu s principy církve. Byl tam režim, který cenzuroval svobodu slova, mučil a perzekvoval lidi.
FG - Kritizujete cenzuru, ale Vatikán má vlastní černou listinu knih. Jako jedna z posledních se na ní ocitla Šifra mistra Leonarda...
CH - Ne ne! Necenzurujeme Šifru mistra Leonarda. Chtěli jsme jen ukázat, kolik vad a chyb ta kniha obsahuje. Je to jenom beletrie s cílem prodávat. A ta kontroverze byla vytvořena jen k marketingovým účelům. Až doteď jsme nic neříkali, protože to pro nás byla jen další kniha, která si pohrává s Biblí. Byla to ta obrovská publicita, která zapříčinila to, že církev musela dát jasně najevo svůj názor proti falešným tvrzením, která jsou v té knize.
FG - Co se Janu Pavlu II. nepodařilo splnit během jeho pontifikátu, co musí být ještě uděláno?
CH - Myslím, že papež udělal vše, co musel. Ale práce nekončí, protože čas přináší nové výzvy a další otázky. Naším hlavním problémem je nyní chudoba a otázka lidských práv. Neoliberální kapitalistický přístup, který se rozšířil ve třetím světě od 90. let, nebyl schopen zmírnit obrovské sociální rozdíly v těchto společnostech. Musíme najít cesty, jak osvobodit lidi od nelidských podmínek.
FG - Ve třetím světě katolická církev ztrácí v posledních desetiletích věřící. Jenom v Brazílii přešlo 22 milionů lidí k evangelíkům. Jak chcete lidi přesvědčit, aby neopouštěli římskokatolickou víru?
CH - Je tu něco, co tyto lidi přitahuje k jiným církvím. Jediné, co můžeme dělat, je hledat mosty, které nás dostanou blíže k lidem, kteří nenalézají domov v římskokatolické církvi. Všichni jsme stvoření Boží a nezáleží na tom, k jaké církvi patříte.
FG - Takže jste otevřený vůči jiným vyznáním?
CH - Jak říkám, všichni lidé pocházejí od stejného Boha.