Aj ty, HN?
Fabiano Golgo www.port.cz
Nový layout Hospodářských novin je grafická spoušť, moc barevný, obrovský titulky, skoro bulvární. Zejména poslední dvě stránky, které mají býti tématičtější a jiné podle dne v týdnu. Šéfredaktor Petr Šimůnek použil své zkušenosti z televize a na internetu je video (http://domaci.ihned.cz/c1-37065860-predpremiera-podivejte-se-jak-budou-vypadat-nove-hospodarske-noviny), ve kterém vysvětluje novinky v deníku. Je velmi dobře slyšet, jak akcentuje, že Hospodářské noviny jsou "mimo jiné" o ekonomice.
Tak člověk nemusí být Columbo, aby odhalil plán HN - bulvarizace, snaha se dostat k většímu počtu čtenářů, masifikace. Ne, že by HN přestaly nabízet kvalitní názorové články a analýzy, pravděpodobně budou i nadále mít nejširší pohled na ekonomiku z místních deníků, ale chtějí marně konkurovat s tzv. tradičníma novinama, jako MfD, LN a Právo. Právě proto budou například každé pondělí bojovat o sportovní fanoušky s novou rozsáhlejší sportovní přílohou.
Jak známo, deníky trpí po celém světě a musejí být kreativnější, aby mohly přežít. Čtenář nemá důvod koupit si noviny, aby se dozvěděl, co se stalo, protože v dnešní době je jednodušší přečíst si žhavé zprávy "zadarmo" na internetu.
Během posledních let začal i přísný deník New York Times tisknout barevné ilustrace. Byl to jeden z posledních deníků v USA, který se tomuto trendu přizpůsobil. Jenže tento krok nespasil nekonečný propad prodeje jejich výtisků. Loni byla kupříkladu ztráta skoro 75 miliónu dolarů.
Nikdo ještě nezjistil, zda-li je vůbec co spasit na konceptu tištěných novin. Mladá Fronta Dnes by se měla správně jmenovat Mladá Fronta Včera, vzhledem k tomu, že nemůže mít dnešní zprávy, jako idnes.cz.
Čtenost papírových novin klesá vzhledem k tomu, že mladí občané nemají zájem o sdělovací prostředek, který jen opakuje, co už znají ze včerejší televize anebo z internetu. Mnoho novinářů v papírových novinách po celém světě už pochopilo, že je nesmyslné opakovat v novinách jen to, co už bylo v elektronických médiích předchozího dne. Takže na významu získávají názorové články a hloubkové analýzy. Noviny by měly mít formou malých článků seznam hlavních zpráv a pak množství dalších článků o věcech, které nebyly předchozího večera v televizi nebo na internet.
Jsou teorie, které předpovídají, že budoucnost tiskovin je v názorech a analýzách, ale málokdo ještě věří, že se může spasit deník tím, že se vytiskne barevnější.
Papírové noviny zachrání pouze exkluzivní články. Odvážné články, které se například mainstreamová televize bude bát odvysílat. Zajímavé a podrobné analýzy, které si čtenář chce schovát pro budoucnost.
Všichni ale víme, že Hospodářské noviny čtou především a zejména lidé, kteří tento deník dostanou na stůl v práci, neboť firmy a podnikatelé jsou nejčastějším předplatitelem. (Když jsem šéfoval bezplatnému deníku Metro, často jsme vtipkovali v redakci, že nejsme první noviny zdarma v České republice, ale že jsou to Hospodářské noviny.) Ostatní noviny se prodávají na základě toho, co mají na titulní straně. Takže, jak se říká mezi novináři, musejí každý den "zabít lva". HN nemusí, ten má loajální čtenáře, kteří si tento noviny dostanou na stůl v práci, bez ohledu na to, co je na titulní nebo další straně. Vzhledem k ekonomickou krizi, sto bohatých čtenářů je lepší než tisíc chudý.
V České republice si většina ředitelů v novinách stále myslí, že jejich list musí být na hranici bulváru, má-li se prodávat, protože vidí úspěch deníku MfDnes, který šel toutou cestu pod Pavlem Šafrem. Tito lidé nechápou, že MfD je pro tento přístup ke "zpravodajství" tradiční a přijatá značka. MfD láká i bulvárního čtenáře, zatímco ostatní potenciální čtenáři chtějí něco jiného. HN sní o tom, že přetáhne k sobě čtenáře MfD nabídkou barevnějších článků...
Problém je, že vládne falešné přesvědčení, že protože je Česká republika tak malý trh, jedinou možnou metodou jak přežít je zaměřit se na všechny lidi. Na takzvané "masy". Což vede deníky a většinu časopisů k tomu, aby přijímaly nejnižší společný jmenovatel. Avšak představa, že všechno musí být mainstreamové, "normální", "všeobecně přijímané" - to je mýtus. V případě deníků, jako jsou HN, je to zásadní chyba. Tento list už měl známou značku. Ale teď se snaži získat masy.
No ale, masám se líbí Blesk, MfD nebo Právo. HN a Lidovky se líbi modernějšímu a informovanějšímu publiku.