Děti a mladistvé musíme před závislostmi chránit
Tolik základní statistické údaje. Máme s tím něco dělat? Můžeme s tím něco dělat? Vláda odpovídá na obě otázky ANO. Samozřejmě víme, že kromě samotného boje se závislostmi na tabáku, alkoholu a hazardu, budeme také bojovat s těmi, kteří jakékoliv aktivní kroky vlády v této oblasti smetou slovy o další zbytečné regulaci, o svobodě lidí, kteří by měli mít možnost dělat si, co chtějí, o tom, že dané věci vůbec nerozumíme a nic o ní nevíme a jen lidem zbytečně komplikujeme život. Vás, kteří tyto argumenty vznesete, prosím o to, abyste si ještě jednou prostudovali fakta a čísla. Zapomeňte na ideologické klišé: často jde o konkrétní osudy dětí a mladistvých, které nemůžeme nechat jejich osudu a pro které jsou často důsledky závislostí zcela likvidační.
Akční plán pro oblast tabáku, alkoholu a hazardu, který v uplynulém roce schválila vláda a který jsme společně představili s národním protidrogovým koordinátorem Jindřichem Vobořilem, obsahuje řadu konkrétních kroků. Vznikl ve spolupráci Ministerstva zdravotnictví ČR a Rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky, pod přímým dohledem premiéra. Je součástí Národní strategie protidrogové politiky na období 2015−2018 a Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí – Zdraví 2020.
Plán obsahuje celkem 40 aktivit a 60 dílčích úkolů, které směřují především do oblasti prevence a snížení dostupnosti alkoholu, tabáku a hazardu pro mladistvé. Samozřejmě jejich naplnění bude spojeno s finančními náklady. Ve srovnání s tím, jaké úspory a přínosy mohou společnosti přinést, jde o zanedbatelné částky. Mezi základní cíle patří snížit do roku 2018 spotřebu alkoholických nápojů u osob mladších 18 let o 3,5 %, snížit užívání tabákových výrobků u osob starších 15 let o 8 % a do roku 2020 minimálně o 10 % (do roku 2025 pak minimálně o 30 %). Důležitým cílem do roku 2020 je také posunutí věkové hranice první zkušenosti s alkoholem o 3 roky. Zvrátit chceme také narůstající trend hazardního hraní mezi dětmi.
Důvod, proč jsme zvolili formu akčních plánů, není náhodný. Vycházíme z toho, že zákony a jiná ustanovení mají často tendenci soustředit se na výběr daní a nedokáží tak rychle reagovat na vzniklé situace. Akční plány mohou přinést konkrétní pomoc jednotlivcům i celým rodinám. Hlavní myšlenka zvoleného přístupu je propojení problematiky závislostí a především rozhýbání státní správu a všech zúčastněných složek, včetně provozovatelů samotných tak, aby se sami aktivně podíleli na zlepšení situace.
O tom, jak důležitá je tato oblast pro vládu, svědčí fakt, že jde o vůbec první akční plán, který kdy ministerstvo zdravotnictví společně s národním protidrogovým koordinátorem vytvořilo. Jde o jasnou zprávu veřejnosti: tato vláda se se stále zvyšujícím počtem kuřáků, alkoholiků a závislých na hazardních hrách mezi dětmi a mladistvými nehodlá smířit. Směr, kterým chceme jít, se shoduje s trendem v západní Evropě, které se v mnoha ohledech chceme přiblížit, ale v oblasti konzumace alkoholu a tabáku se nám to dlouhodobě nedaří. Už několik let totiž není na západ od nás trendy požívat v nadměrné míře alkohol a kouřit krabičku cigaret denně. Trendy je dnes pít pouze střídmě, nekouřit a naopak se udržovat v dobré fyzické kondici.