Univerzitní Revoluce: Umělá inteligence a konec bakalářských prací
Vysokoškolský svět se ocitl v prudkém otřesu díky nástupu umělé inteligence. Na nutnou změnu vzdělávací systému upozorňovali odborníci už dávno. Nyní se do zmiňovaných změn pustila jako první Fakulta podnikohospodářská Vysoké školy ekonomické v Praze.
Bakalářské práce se stávají relikty minulosti, zatímco umělá inteligence (AI) se mění v nepřemožitelného démona, který nadále buduje nástrahy vzdělávacímu systému. Jako by nebylo dostatek výzev v dnešním světě, chvilku se také zdálo, že éra, kdy studenti usínali nad klávesnicemi zalitými slzami a kapkami z redbullů, definitivně skončila. Univerzity ale nelení a na novou dobu se pomalu ale jistě připravují.
Děkan fakulty podnikohospodářské při VŠE Jiří Hnilica se netají radikálním rozhodnutím. „Umělá inteligence vytvoří většinu bakalářské práce a nemáme šanci to odhalit. Proč se s tím tedy vůbec trápit?“ prohlašuje s nadšením v hlase. Fakulta se rozhodla že od příštího akademického roku nahradí tradiční bakalářské práce projekty, které budou mít jasnější rukopis studenta. Bude to konečně šance, jak lépe připravit studenty na praktickou stránku jejich budoucích povolání?
Odborníci ze všech koutů univerzitního světa se shodují na tom, že odhalit práce vytvořené umělou inteligencí je jak hledat jehlu v kupce sena. Děkan Hnilica argumentuje tím, že generovaný text je vždy originální, což znemožňuje spolehlivou detekci.
Fakulta podnikohospodářská se odvážila změny, ale ostatní univerzity zatím váhají. Přestože jiné univerzity o zrušení bakalářských prací zatím neuvažují, některé alespoň přemýšlí o úpravách. Například na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem vedoucí práce vyžadují po studentech upřesnění zdrojů, pokud mají podezření na využití umělé inteligence. Diplomové práce zůstávají zatím nedotčeny, protože se předpokládá, že studenti v nich jdou více do hloubky.
Ačkoliv ne všechny školy jsou nadšeny z umělé inteligence, většina z nich tvrdí, že studenti mohou AI využívat, pokud ji jen citují. Zdá se, že éra trápení se nad bakalářskými pracemi je na ústupu a vystřídá ji trápení se nad praktickými projekty, kterými může být cokoliv od studijní stáže v zahraničí po kreativní podnikatelský projekt. Věřím, že rozhodnutí je to správné. Vývoj totiž sice nezastavíme, ale můžeme, nebo spíš musíme, se mu přizpůsobit.
Bakalářské práce se stávají relikty minulosti, zatímco umělá inteligence (AI) se mění v nepřemožitelného démona, který nadále buduje nástrahy vzdělávacímu systému. Jako by nebylo dostatek výzev v dnešním světě, chvilku se také zdálo, že éra, kdy studenti usínali nad klávesnicemi zalitými slzami a kapkami z redbullů, definitivně skončila. Univerzity ale nelení a na novou dobu se pomalu ale jistě připravují.
Děkan fakulty podnikohospodářské při VŠE Jiří Hnilica se netají radikálním rozhodnutím. „Umělá inteligence vytvoří většinu bakalářské práce a nemáme šanci to odhalit. Proč se s tím tedy vůbec trápit?“ prohlašuje s nadšením v hlase. Fakulta se rozhodla že od příštího akademického roku nahradí tradiční bakalářské práce projekty, které budou mít jasnější rukopis studenta. Bude to konečně šance, jak lépe připravit studenty na praktickou stránku jejich budoucích povolání?
Odborníci ze všech koutů univerzitního světa se shodují na tom, že odhalit práce vytvořené umělou inteligencí je jak hledat jehlu v kupce sena. Děkan Hnilica argumentuje tím, že generovaný text je vždy originální, což znemožňuje spolehlivou detekci.
Fakulta podnikohospodářská se odvážila změny, ale ostatní univerzity zatím váhají. Přestože jiné univerzity o zrušení bakalářských prací zatím neuvažují, některé alespoň přemýšlí o úpravách. Například na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem vedoucí práce vyžadují po studentech upřesnění zdrojů, pokud mají podezření na využití umělé inteligence. Diplomové práce zůstávají zatím nedotčeny, protože se předpokládá, že studenti v nich jdou více do hloubky.
Ačkoliv ne všechny školy jsou nadšeny z umělé inteligence, většina z nich tvrdí, že studenti mohou AI využívat, pokud ji jen citují. Zdá se, že éra trápení se nad bakalářskými pracemi je na ústupu a vystřídá ji trápení se nad praktickými projekty, kterými může být cokoliv od studijní stáže v zahraničí po kreativní podnikatelský projekt. Věřím, že rozhodnutí je to správné. Vývoj totiž sice nezastavíme, ale můžeme, nebo spíš musíme, se mu přizpůsobit.