Západ – strašlivá civilizace?

09. 06. 2015 | 20:45
Přečteno 8139 krát
Existuje na tomto krásném světě jedna strašlivá civilizace, která je příčinou a zdrojem veškerého zla. Během staletí zotročila takřka celý svět a svým genocidním počínáním zničila mnohé jiné civilizace, kultury a národy, které byly vždy lepší než ona sama.

Tato civilizace je o to strašlivější, že ačkoliv vlastně již dávno neexistuje, její samozvané elity se tváří, jako by tu pořád byla a pokračují tak v jejích genocidních orgiích utvářených hrůzným konglomerátem kapitalismu a pseudodemokracie ve službách globální oligarchie. Dámy a pánové, tou veskrze špatnou a odsouzeníhodnou civilizací, jež dávno nemá právo na svou existenci, je tak zvaný Okcident, Abendland, West čili – Západ.

A jeho největším nepřítelem a zároveň podporovatelem jsme právě my sami, neboť Západ – a já si dovoluji předpokládat, že stále existuje – je civilizací bytostně dialogickou. Právě my na Západě už nejméně dvě století s určitou chtivostí očekáváme konec Západu, celé jedno století se spenglerovsky prorokuje „Untergang des Abendlandes“ a skoro se zdá, že je toto „dobro“ již na dosah. Jenže – ať chceme nebo nechceme – Západ je tu stále – se svými přednostmi, problémy i běsy – a vlastně není vůbec tak špatnou civilizací, jak by se nám možná – z vlastní západní perspektivy – mohlo zdát.

Samozřejmě – nelze zpochybnit, že synonymem pro civilizaci Západu je dnes především slovo „krize“. Jenže – taková „permanentní krize“ je zároveň hlavním symptomem Západu od jeho počátků. Krize je šance. Většinou končí katarzí čili rozuzlením.

Možná Západ jako civilizace skutečně ustupuje do pozadí, byť jistou povrchní westernizaci (nebo spíše us-amerikanizaci?) vidíme všude na světě – i čínští komunisté v evropských oblecích se při svých byznysových plánech stále odvolávají na Zápaďana Marxe a koření jej Konfuciem. Možná jsou už jen totálně vykořenění, samozřejmě kvůli neblahému vlivu Západu, jeho politické popkultury a odlidštěných technologií. A možná Západ skutečně umírá, byť s Voskovcem, jak kdysi napsal z USA Werichovi, stále doufám, že Západ ještě neřekl (tj. neřekli jsme!) své poslední slovo. Pokud je tomu ale tak, pak by byl přinejmenším gentlemanský jistý paliativní přístup k našemu umírajícímu Západu; čestné by bylo jej na jeho cestě ke smrti doprovázet. Možná až ke Vzkříšení, dodávám s pověstnou západní arogancí.

„Východ, Západ, čí to byl nápad?“, tak zněla jedna z básnických bondyovských variací v podání Ivana Martina Jirouse. Spíše bych se ptal, „proč jsme Západ“, čímž jaksi evokuji, že my, Češi a Česká republika, jím prostě jsme. Neuškodí však učinit i k tomuto několik poznámek. Samotná západní Evropa není Západ, ač nás o tom občas žurnalisté přesvědčují. Střední Evropa není Západ, ačkoliv je to kulturní (a méně již geopolitická) entita, kterou my, Češi, máme rádi. Itálie je samozřejmě jižní Evropou a přitom nepřestává být Západem. Jenže: Evropa vlastně není Západ. Totiž: to všechno jsou jen části Západu. Západ skutečně není jen světovou stranou, jeho hranice se v minulosti měnily, byly plovoucí. Kryje se vlastně, ač se nám dnes zdá žinantní o tom hovořit, s oblastí vlivu západního křesťanství, ať už ve formě římské čili katolické nebo oné reformační, protestantské. A jistě k němu patří jak antický kořen, tak onen osvícenský výhonek. Západ – to je Evropa, onen Starý kontinent, Západ to je Nový svět, totiž ten severoamerický a australsko-novozélandský. Západ je – a zde se pouštím na tenký led aktuální politiky – i Stát Izrael, podle Kundery „skutečné srdce Evropy, podivné srdce umístěné daleko od těla.“

Do tohoto civilizačního okruhu patří – již tisíc let – právě i střední Evropa a s ní i české země – s onou skvělou kulturou, bizarní kuchyní a sklonem k politickému šlendriánu; či rovnou odporem k politice, což bylo a je občas fatální.

Můžeme nastokrát zdůrazňovat, že pojem Západ je už mrtvý, ale odseknout se od našeho západního substrátu jen tak nelze – a jistě k němu patří mnohé skvělé věci jako svoboda, právo, spravedlnost, solidarita, bratrství, touha, demokracie; ale též genocida a holocaust, totální válka nebo fašismus, Hitlerův nacionální socialismus a Leninův/Stalinův socialismus internacionální čili komunismus. Odvahou a ctí kritických duchů Západu by mělo být úsilí o trvalý dialog s naší vlastní tradicí, což je činnost, z níž se onen „proklatý Západ“ vždy znovu a znovu rodil a rodí, nově v každé generaci.

Ano, Západ je velmi nenáviděn! Nejvíce možná právě – na Západě. Ovšem – neměli bychom přehlédnout, a není to optický klam, že je stále i předmětem touhy, naděje ba obdivu mnohých lidí po celém světě. Takže znovu – strašlivý Západ? Myslím, že se nedopustím neakademického zkreslování, když řeknu že Západ – civilizace, do níž jsme se narodili a kterou svými činy a myšlenkami každý z nás formujeme a přetváříme, není o nic horší než civilizace jiné. Ano, třeba než ona civilizace ruská, tzv. ruský svět, která se tváří jako jediná pravá křesťanská civilizace a chtěla by „zase jednou“ Evropu „zachraňovat“ před západní dekadencí, a prý též staronovým fašismem, škodlivým homosexualismem a zvráceným liberalismem. Kritičtí duchové Západu běžně hovoří o problematičnosti evropského či amerického excepcionalismu a mesianismu. O podobné ruské nebo čínské sebereflexi jsme toho zatím příliš neslyšeli.

I kdybychom přece jen chtěli pojem Západ odvrhnout jakožto bezcennou nálepku a problémy světa konvertovat na protiklad „globálního Severu“ a „globálního Jihu“, v kontaktu s „jiným“ a „cizím“ (svět opravdu není uniformní!) budeme stále především Západem.

Anebo je Západ skutečně již jen nebezpečnou chimérou? Je to starobylé reziduum, které podivně připoutává hypermoderní Evropu (a Evropskou unii) k imperialistickým Spojeným státům americkým? A proto je třeba tuto veteš rozmetat a Evropu geopoliticky tak zvaně emancipovat? To je samozřejmě legitimní postoj, o kterém by se mělo debatovat. Je ovšem poněkud překvapující, že tato premisa je zároveň hlavním doporučením ze strany dnešního Ruska, doporučením znějícím permanentně z ruských státních médií. Ty na jednu stranu plédují pro emancipaci Evropské unie od USA, zároveň se však mistrně tváří, že Evropská unie jakožto svébytná entita vůbec neexistuje. Jistě – i my, unijní Evropané, se tak někdy rádi tváříme a české politické a intelektuální elity jsou v tom přeborníky. Přesto: není právě toto poněkud varovné? A není legitimní, abychom se vážně ptali, proč se tak děje? Podobně roztodivné též je, že o oné kýžené evropské emancipaci „od Západu“ často hovoří jak tzv. nová nebo nejnovější levice, tak všelijaké proudy tzv. pravice nacionalistické a identitární. Ostatně – společně dnes vládnou například v Řecku.

Česká republika leží ve střední Evropě. A střední Evropa, to je Západ. I když byla nějaké čtyři dekády tzv. Východním blokem a – kunderovsky řečeno – byla načas unesena do sovětsko-ruské náruče; přičemž mnozí, zejména pak my, Češi, se tehdy do ní – bohužel – docela hrnuly. Ano, naše střední Evropa je vlastně východní periferií Západu, neboť východní Evropou už dnes nikdo nechce být. Ani Ukrajinci a dokonce ani Rusové. Proto naše základní otázka musí znít nikoliv, „jestli jsme Západ“, nýbrž „proč“. Co to dnes znamená „být Západem“? Co jsou jeho atributy? Proč je pro Evropu potřebný onen dialogický dvojhlas se zámořským Západem, především s USA? Anebo už nikoliv?

A proč tedy nejsme Východem? Proč všechny ony etnobiologické teorie v geopolitickém hávu (jsme v Česku, tak na rovinu: myslím například panslavistické blouznění!) jsou jen starým a od počátku lživým haraburdím? Anebo nikoliv? A proč my Středoevropané tak rádi o svém západnictví pochybujeme, někdy třeba i s francouzskou nebo anglosaskou pomocí? Jsme vlastně „uražený Západ“, poněvadž elity západní části Západu o nás někdy pochybovaly a pochybují?

Snad si mohu závěrem dovolit krátké konstatování, které zavání hodnotovým soudem, tedy rozlišováním, které je v našem hypermoderním globalizovaném světě jaksi nepřípustné: Západ – a jeho důležitým jádrem je i naše Evropa a v ní naše Česká republika – je celkem dobrou a slušnou civilizací. Dobrou proto, že pro většinu svých obyvatel je nebo může být nadějeplným místem k životu; slušnou proto, že až dosud byl Západ, resp. Zápaďané a Zápaďanky, schopen sebereflexe, totiž přemýšlení o vlastních chybách – i zločinech. A nebylo jich málo. Je snad toto ona příslovečná západní arogance? Proč jsme Západ?

Poznámka: Text je upravenou verzí úvodního slova, které zaznělo 9. 6. 2015 při zahájení konference „Proč jsme Západ? Česko, Evropa a Západ mezi minulostí a budoucností“ na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy