Kardinál Duka zabouchl migrantům a uprchlíkům bránu milosrdenství

05. 01. 2016 | 18:05
Přečteno 7878 krát
Kardinál Dominik Duka ve svém novoročním poselství zabouchl bránu milosrdenství před migranty a uprchlíky. Učinil tak několik týdnů poté, co ji symbolicky otevíral.

Dne 8. prosince minulého roku se na celém světě i v našich významných chrámech otevíraly “svaté brány milosrdenství”. Tímto aktem byl v katolické církvi zahájen mimořádný Svatý rok milosrdenství. Podle papeže Františka je jeho smyslem “obrátit pozornost k podstatě evangelia”, jádru křesťanství, řekli bychom základní křesťanské hodnotě. “Milosrdenství může skutečně přispět k vytvoření lidštějšího světa. Zvláště v těchto našich časech, kdy je odpuštění v prostředích lidského soužití vzácným hostem, se důraz na milosrdenství stává naléhavějším, a to všude: ve společnosti, v institucích, v práci a také v rodině,” zdůraznil. Při otevírání brány ukončil svoji promluvu přáním: “Kéž nás průchod Svatou bránou přiměje k zaujetí postoje milosrdného samaritána.”


Ve svém novoročním poselství nazvaném “Aby naši civilizaci neodvál vítr jako opadané listí” Duka sice nepřekvapil, protože jeho postoje jsou mnohým dostatečně známé, ale překonal svůj běžný standard mlácení prázdné slámy a obvyklou dávku demagogie. “V jednom odstavci mluví o milosrdenství pro všechny bez rozdílu a na konci odstavce už straší uprchlíky, kteří naši civilizaci odvanou jako vichr opadané listí. Takže Duka rozděluje svět na "my" a "oni", my máme naši civilizaci, nás se týká milosrdenství, my se musíme semknout a naši civilizaci bránit. A pak jsou tu "oni" – vichr, co nás chce odfouknout – těch se milosrdenství netýká,” jak trefně formuloval Dukovu vadnou logiku diskutér Mephisto pod Dukovým článkem.

Není to bohužel první podobný výrok vedoucího představitele české katolické církve (předsedy České biskupské konference). Duka je v tom poměrně konzistentní, avšak zcela nekompatibilní se současným papežem, kterému lidé na rozdíl od Duky jeho slova mohou věřit, když hovoří o církvi vycházející do všech periferií, které potřebují světlo evangelia. (Evangelii gaudium, čl. 20) “Zvláštní výzvu pro mne představují migranti, protože jsem pastýřem církve bez hranic, která se cítí být matkou všech. Vybízím proto země k velkorysé otevřenosti, která namísto strachu ze zničení místní identity bude schopna vytvářet nové kulturní syntézy.” (Evangelii gaudium, čl. 210) Nedávno se vyjádřil: "Tváří v tvář migračním vlnám, jichž se ve všech koutech naší planety zvedá stále více, evangelium milosrdenství otřásá svědomím a zabraňuje tomu, abychom uvykli utrpení druhých. Když jako diváci hledíme na udušené, strádající či ztroskotané lidi, naše lhostejnost a mlčení otevírá cestu spoluvině. Lidé, kteří opustili svou zemi, zakusili vydírání převaděčů a obchodníků s lidmi, nakonec přicházejí do situace plné podezření a strachu. Nezřídka narážejí na nedostatek jasných a uskutečnitelných norem, které by stanovily pravidla a ukázaly cestu k integraci.”

Sleduji pražského arcibiskupa od jeho jmenování a přiznám se, že jsem měl z počátku podstatně optimističtější očekávání co se jeho budoucího působení týče. Bohužel, způsobem vyjednávání a obhajování majetkového narovnání, nadbíháním politikům, cenzurou, trestáním oponentů a jeho postojem k migrační krizi mě velice zklamal. Duka rád hovoří o křesťanské civilizaci. Ale těžko říct, co ta křesťanská civilizace je, zda vůbec a kdy se o nějaké takové dalo hovořit. Současný papež hovoří o civilizaci industriální, technologické nebo o “civilizaci, která je paradoxně raněna anonymitou a zároveň je posedlá slíděním po detailech ze života druhých, civilizaci stižené nestydatě morbidní zvědavostí.” (Evangelii gaudium, čl. 169) A také o tom, že “církev nabídla světu ideál ‘civilizace lásky’.” (Laudato si’, čl. 231)

Zdá se, jako by Duka mentálně žil v době předminulého a několika dřívějších staletí, kdy se katolictví zredukovalo na státní ideologii. Taková církev už ale nikoho nezajímá, je to paktování s establishmentem, s mocí a penězi, které ostře kritizuje právě papež. “Církev chce obejmout každého a říct mu, že má právo na střechu nad hlavou. Ve vztahu k chudým lidem má církev dvojí úkol, na jedné straně mluvit v pravdě a druhé straně svědčit. S tím souvisejí také dvě pokušení, která mohou církev činit nevěrohodnou. Nelze kázat chudobu a žít jako faraon [feudál]. Druhým pokušením je korupce, zpřaženost s politickým establismentem.”

Duka svými postoji činí katolickou církev v očích veřejnosti nevěrohodnou a svým tlacháním vyprazdňuje křesťanské pojmy. Dá se říct, že Dukův přístup je podobný biblickým saduceům: „Ti neměli víru, ztratili víru! Dělali svoje náboženské řemeslo paktováním s mocnými: politickými a ekonomickými mocnostmi. Byli to mužové moci.” A k těm v evangeliích mluví Ježíš velmi příkře: “Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Zavíráte lidem království nebeské, sami nevcházíte a zabraňujete těm, kdo chtějí vejít.” (Mt 23,13)

Papež si v závěru své promluvy při objasňování, proč vyhlásil rok milosrdenství, klade řečnickou otázku: “Je naivní myslet si, že to může změnit svět?” Ano, lidé inspirovaní Duchem, jako je papež František, jsou schopni svět měnit a nakonec i pro preláty, jako je kardinál Duka, je brána milosrdenství otevřená.

Blogeři abecedně

A Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy