Senátor není gubernátor, starostové v ohrožení
Občas se na mě obracíte s nejrůznějšími problémy. Já ale nejsem gubernátor, ani vládní poslanec, ani ministr či předseda vlády. A věřte, že ani ministr a premiér by mnoho věcí neovlivnili. I kdyby chtěli a soustředili se na to, protože v Praze řeší se svými úředníky problémy snad celé galaxie!
Až příliš mnoho nejrůznější institucí je tzv. nezávislých. Nejen ty tradiční, jako je policie, státní zástupci, soudy, ale i další státní úřady. Ale dokonce i ty standardní, u kterých by člověk předpokládal, že ministr může zasáhnout, když vidí hloupé počínání či nečinnost. Ale často ani to. No, zákon o státní službě, který se někdy hodí, jindy ne.
Občas si u mě stěžujete na počínání starosty a zastupitelů měst a obcí, tedy místních samospráv. To ale u mě opravdu moc nepochodíte. Od roku 1990 jsem byl v radě, od roku 1994 místostarostou a pak starostou města Krásná Lípa. A tak dobře vím, co to obnáší.
Jak je těžké vyvážit všechny ty zájmy ve městě. Sladit přístup členů zastupitelstva. Zvládnout úřad a podřízené organizace. A k tomu všemu připravit smysluplné projekty, stavby atp. Od ideje, přes několik stupňů projektové dokumentace, stále složitější a mnoho povolení, výběrové řízení, realizaci s firmami, které bylo potřeba vybrat podle hloupých a přísných pravidel až po vyúčtování.
A stále více jsou samosprávy závislé na počínání státu. Na poskytovaných dotacích a neustále méně srozumitelných a bobtnajících pravidlech, které stát průběžně mění.
Opakované dlouhotrvající státní kontroly od několika institucí dochází ve stejné věci k rozdílným závěrům i po mnoha letech. Samozřejmě základ pro ně jsou formality, překlep v datu na straně 358, zaokrouhlení na celé koruny, ve stovkách blbostí, na kterých se vystřílí… To aby nemuseli honit zloděje a snažit se tam, kde se skutečně podvádí. Formalizmus vítězí.
Na některých městech se pak politický boj v extrémní podobě přelévá do podávání anonymů, udávání se navzájem, trestních oznámení.
Starostové to mají opravdu stále těžší a těžší. A státní úředníci na samosprávy vymýšlí nová pravidla a omezení. Ty dokumenty tvoří ti, co nikdy nic nedělali, za nic nezodpovídali, převzdělaní teoretici… A podle toho to vypadá.
Je otázkou, co za pár let budou moci samosprávy opravdu dělat. A kdo bude ochoten nastavovat krk a dělat zastupitele a starostu. Na vyplňování stále složitějších formulářů a zajišťování úkolů z Prahy si pak ouřadové z Prahy budou moci najmout nemehla ze svých stranických sekretariátů či ambiciózní odborníky.
Takže, klobouk dolů před starostkami a starosty, co mají sílu ještě pracovat v rámci omezených možností pro svoji obec a region, v němž žijeme.
Až příliš mnoho nejrůznější institucí je tzv. nezávislých. Nejen ty tradiční, jako je policie, státní zástupci, soudy, ale i další státní úřady. Ale dokonce i ty standardní, u kterých by člověk předpokládal, že ministr může zasáhnout, když vidí hloupé počínání či nečinnost. Ale často ani to. No, zákon o státní službě, který se někdy hodí, jindy ne.
Občas si u mě stěžujete na počínání starosty a zastupitelů měst a obcí, tedy místních samospráv. To ale u mě opravdu moc nepochodíte. Od roku 1990 jsem byl v radě, od roku 1994 místostarostou a pak starostou města Krásná Lípa. A tak dobře vím, co to obnáší.
Jak je těžké vyvážit všechny ty zájmy ve městě. Sladit přístup členů zastupitelstva. Zvládnout úřad a podřízené organizace. A k tomu všemu připravit smysluplné projekty, stavby atp. Od ideje, přes několik stupňů projektové dokumentace, stále složitější a mnoho povolení, výběrové řízení, realizaci s firmami, které bylo potřeba vybrat podle hloupých a přísných pravidel až po vyúčtování.
A stále více jsou samosprávy závislé na počínání státu. Na poskytovaných dotacích a neustále méně srozumitelných a bobtnajících pravidlech, které stát průběžně mění.
Opakované dlouhotrvající státní kontroly od několika institucí dochází ve stejné věci k rozdílným závěrům i po mnoha letech. Samozřejmě základ pro ně jsou formality, překlep v datu na straně 358, zaokrouhlení na celé koruny, ve stovkách blbostí, na kterých se vystřílí… To aby nemuseli honit zloděje a snažit se tam, kde se skutečně podvádí. Formalizmus vítězí.
Na některých městech se pak politický boj v extrémní podobě přelévá do podávání anonymů, udávání se navzájem, trestních oznámení.
Starostové to mají opravdu stále těžší a těžší. A státní úředníci na samosprávy vymýšlí nová pravidla a omezení. Ty dokumenty tvoří ti, co nikdy nic nedělali, za nic nezodpovídali, převzdělaní teoretici… A podle toho to vypadá.
Je otázkou, co za pár let budou moci samosprávy opravdu dělat. A kdo bude ochoten nastavovat krk a dělat zastupitele a starostu. Na vyplňování stále složitějších formulářů a zajišťování úkolů z Prahy si pak ouřadové z Prahy budou moci najmout nemehla ze svých stranických sekretariátů či ambiciózní odborníky.
Takže, klobouk dolů před starostkami a starosty, co mají sílu ještě pracovat v rámci omezených možností pro svoji obec a region, v němž žijeme.