Tak už jsme opravdu Superb definitivně vzdali?

03. 12. 2020 | 11:13
Přečteno 3968 krát
Šéf Škodovky pan Schäfer nás bohorovně chlácholí, že ztráta vlajkové lidi českého automobilového průmyslu není žádný problém. A novináři na to kývají a bez zájmu kývá i opozice a vláda. Opravdu se nenajde nikdo, komu to není jedno?

V posledních měsících, na okraji zájmu, se Jaroslav Povšík, odborový předák automobilky Škoda Auto, opakovaně ostře vymezoval proti koncernu Volkswagen, především proti plánům Škodovky přesunout výrobu Škody Superbu z našich Kvasin do Devínské Nové Vsi na Slovensku. Za Superbem má podle něj jít i výroba Passatu, sjíždějícího od 70.let z tovární linky v saském Emdenu. Už se o tom dva roky mluví a bere se to za hotovou věc. Což tento týden bohužel potvrdila série nekritických rozhovorů v českých médiích s novým šéfem Škodovky, Thomasem Schäferem.


Spekulací, co je za předáním Superbu na Slovensko, je mnoho

Říká se, že jde o „běžnou marketingovou strategii“ – firma přeskládá značky ve výrobním portfoliu tak, aby více vyhovovaly aktuální poptávce. V překladu to znamená, že kupci v různých zemích mají různě hluboko do kapsy a čím více jdeme na východ, tím hlouběji. Levnější modely (Superb je přes svou kvalitu stále jen lepší střední třída) se proto přesunují i výrobně více na východ a začnou se „očesávat“ o výbavu, aby byly levnější. Tomu napovídají i rozhovory s šéfem Automobilky Škoda Auto, Thomasem Schäferem v tomto týdnu, v nichž mluvil bohorovně o navracení do třídy cenově dostupnějších vozů a o nutnosti napravit chybu, že se dosud Škodovka koncentrovala jen na Evropu.

Co už neřekl, je, že za tím může být i tvrdá vnitrofiremní konkurence. Kvalita v Čechách vyráběných vozů je možná až moc vysoká a nepříjemně konkuruje prémiovým značkám jako je Volkswagen či Audi. Tím klesá prodej dražších značek v samotném Německu a to se zase odráží na poklesu platů německých dělníků. Když by se proto českým značkám trochu podřízla větev, aby byly méně dobré, méně odolné, méně vitální, tak… by se staly taky méně drahé a namísto požírání se navzájem uvnitř firmy by se na trhu rvaly s cizími, stejně „méně drahými“ značkami, jako jsou Dacia či Fiat. A německé mzdy by utěšeně vzrostly, což by zas kvitovaly německé odbory.

Nebo je snad za tím zjištění, že česká „montovna“ už není tak levnou montovnou jako bývala? Přesun výroby by pak byl taktickým krokem jak ušetřit stamiliony na platech dělníků a techniků. Někde se přece musí vzít peníze na pokuty za emise, pokrýt náklady aféry Dieselgate, uhlíkovou stopu, environmentální náklady… ano, i to je možné.

Dokonce se najdou tací, kteří tvrdí, že za vším je osobní nenávist jednoho z manažerů koncernu VW. Divné, ale možné.

Možná je důvodem všechno dohromady a možná by se našly další důvody, které jsou seřazeny v nějaké té tajné „zprávě X“, ležící v trezoru firmy ve Wolfsburgu, o které nám pan Schäfer samozřejmě nic neřekne.

Osobně mi ale připadá, že je úplně jedno, který důvod je správný. Co je s podivem, že krom Jaroslava Povšíka a chlapů od výrobních linek to nechává politickou reprezentaci v Česku dlouhé měsíce chladnou. Proč asi? Takový významný technologický i byznysový sektor, bývalá perla českého lehkého průmyslu, a politici dělají, že je to vůbec nezajímá. Kvůli pekařské lince v Penamu se kdekterý politik i novináři mohou zbláznit, ale na mizící miliardy přesouvané s výrobou do zahraničí nikdo nereaguje.

No tak to odvezou, jako bych slyšel mínění lidu od vedlejšího stolu v hospodě. Stejně už to není embéčko ani felda, je to německej vůz s divnejma názvama, který zní jako jazykolam – prosím vás, co je českého na názvech jako Enyaq nebo Karoq…


O kousek víc evropští a o kousek méně čeští

Ale on to stále JE český vůz. A co víc – je to jeden z největších, nejcennějších a nejznámějších kousků „rodinného stříbra“, které nám tu zůstalo po výprodejích 90.let. Tehdy se zavíraly firmy ve velkém v Ostravě, Plzni, Praze… Nadobro zmizela LIAZ, na čas se ztratily Avie či Zetor... Problémy měla i Tatra a nebýt peněz skupiny Czechoslovak Group, možná by tu už nebyla ani ona.

Mladoboleslavské a kvasinské škodovky nejenom přežily, ony expandovaly a ve spojení s německou precizností (a penězi) se vyšvihly mezi světovou vyšší střední třídu. Jestliže se proto jejich výrobní linky budou přesouvat za řeku Moravu na Slovensko, je to něco jako národní ztráta. Asi jako by někdo odvážel svatováclavské klenoty. To ale kupodivu i opozici nechává zcela chladnou.

Jistě, zůstanou tu laboratoře, vývojové středisko a linky zaplní jiné značky (už je skoro jisté, že půjde o elektrické SUV Enyaq). Lidi budou mít práci a vyráběné vozy nebudou žádná veteš. V tom má pravdu i premiér, Andrej Babiš, když v létě po poradě s Thomasem Schäferem prohlásil, že prý žádný ústup z kvality se konat nebude.

Zní to ale spíš konejšivě než pravdivě. Už nebudeme moct říkat, že to MY vyrábíme auto, které získalo v roce 2009 prestižní titul Luxury Car of the Year v prestižním Top Gear Magazin. Že to je NAŠE stoletá tradice.

Ono totiž nejde jen o zisk. Svou nemalou hodnotu má i tradice a kontinuita. Progresivisté to sice neuznávají, pro ně je nejlepší to, co nemá historii. A je jim jedno, jestli se to vyrábí tady nebo jinde v Evropě, protože ztratili vztah k rodné zemi.

Ale kdo se někdy zasnil v pražském Technickém muzeu nebo v Kopřivnici nebo kdekoli jinde nad elegantními tvary starých vozů, ví, co tím myslím.

Ztráta výrobní linky bude nejenom oslabením našeho průmyslu. Bude ztrátou nemalého kusu historie. Naše děti si o tom budou číst jen v poznámce pod čarou v dějepise: „Ještě ve 20.století měla Česká republika několik světových značek automobilů…“ Budeme zas o kousíček víc evropští a o kousek méně čeští.

Takže – opravdu se nenajde „nahoře“ nikdo, kdo by znovu obnovil jednání a podržel Kvasiny a její výrobu proti německým plánům (ať už je důvodem přesunu cokoli)?

Kde je veškerý vliv Robina Povšíka, syna odborového předáka Jaroslava Povšíka, který o tom dramaticky píše; kde je jeho proklamované přátelství se špičkami politiky? Proč se o to nezajímá ministerstvo průmyslu a obchodu, Hospodářská komora? Což opravdu nestojí za to se trochu zasnažit a pokusit se udržet výrobu Superbu v Čechách?

Což to není pro nikoho ani předvolební téma?

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy