Hvězdné války - příběh radikalizace Luka Skywalkera
Comfortably Smug - Hvězdné války: Od Jediho k džihádu
Premiéra nového dílu Hvězdných válek je za dveřmi, a tak se milovníci stříbrného plátna znovu vracejí k původní trilogii, aby si připomněli, co vše se událo kdysi dávno v předaleké galaxii. Tentokrát však leckoho možná překvapí, jak nápadně příběh a postavy Hvězdných válek odrážejí realitu současné války proti teroru.
Za ta léta se objevila řada studií, které přesvědčivě dokládají, že Galaktické imérium je ve skutečnosti stranou dobra a Povstalecká aliance stranou zla, a tak se nedávné polemiky na internetových fórech přesunuly na globálnější úroveň a věnují se širším galaktickým dějům, jež provázejí snahy Impéria nastolit řád a bezpečí v hvězdné soustavě ovládané vesmírnými teroristy.
Právě v dnešní době však potřebujeme úžeji zaměřenou studii, která by nám pomohla pochopit, proč jsou filmy ze světa Hvězdných válek ve skutečnosti příběhem o radikalizaci mladého Luka Skywalkera.
Od jeho představení v Nové naději coby prostého venkovského chlapce, který zasněně pozoruje západ sluncí nad planetou Tatooine, po jeho přerod v radikalizovaného povstalce v Návratu Jediho, který na konci zapálí mrtvé tělo vlastního otce a oslavuje úspěšný bombový útok na Hvězdu smrti, původní trilogie líčí Lukův postupný příklon k terorismu. Naše studie poukazuje na tytéž poznávací znaky radikalismu, které dnes používají odborníci na terorismus a státní bezpečnostní složky, a vrhá tak světlo na Lukův tragický pád do temných hlubin náboženského fundamentalismu a extremismu.
Luka Skywalkera poprvé poznáváme coby osiřelého venkovského chlapce, prakticky bez přátel, který žije se strýcem a tetou a touží narukovat na Galaktickou akademii jako všichni jeho vrstevníci. Zde vidíme, že ačkoli se z Luka nestal terorista ze dne na den, již od samého počátku vykazoval znaky, které z něj činily ideální cíl extremistických náborářů. Kupříkladu Anthony Stahelski v materiálu amerického Ministerstva vnitřní bezpečnosti podotýká, že potenciální teroristé obvykle:
- pocházejí z rodin, v nichž chybí otec (jako Luke)
- jen obtížně navazují vztahy s lidmi mimo úzký rodinný kruh (jako Luke)
- přirozeně tíhnou ke skupinám, které jim nabízejí pochopení a družbu (jako Luke)
Luke je zkrátka typickým představitelem osamělých, frustrovaných mladých mužů, na jaké cílí náboráři extremistických skupin.
Obi-Wan, náboženský fanatik, který celý život učí mladé rekruty extrémní interpretaci Síly, jen stěží tlumí nadšení, když na Luka náhodou narazí. Okamžitě ví, že objevil mimořádně vhodného kandidáta k radikalizaci. Stahelski poznamenává, že teroristické skupiny kladou obzvláštní důraz na depluralizaci, což znamená, že každého nového rekruta nejprve odříznou od příslušnosti k ostatním skupinám a izolují jej ve svém středu, aby zvýšily jeho vnímavost vůči fundamentalistické indoktrinaci. Sotva se Obi-Wan s Lukem seznámí, hned jej přesvědčuje, aby chlapec opustil svou rodinu a přidal se k němu. Pomůže si přitom manipulativní lží, že Impérium může za smrt Lukova otce, aby chlapce pevněji připoutal k ideologii džihádismu.
Mladý Luke, zdrcen a dezorientován touto šokující zprávou, pospíchá domů, kde však jen nalézá zuhelnatělé pozůstatky své tety Beru a strýce Owena. Ty nesou nápadnou podobnost s kolaterálními obětmi bezpilotních letounů prezidenta Obamy, jichž reální teroristé zneužívají k náboru nových rekrutů. I Obi-Wan zneužije Lukova zármutku a prostřednictvím citové manipulace jej navede na dráhu extremismu.
Nejprve s Lukem zamíří do města Mos Eisley, kam tajně pronikne pomocí mentálního triku; ví totiž, že na seznamech hledaných osob figuruje na předních místech. V Mos Eisley obstará sobě i Lukovi přepravu prostřednictvím místního pašeráka drog a úspěšně Tatooin opouští. Brzy je však přesto dopaden a pokus o další únik končí střetem s Darth Vaderem. Během souboje si Obi-Wan povšimne, jak napjatě Luke jeho počínání sleduje, a vycítí příležitost. V duchu odříká jediovskou motlitbu a spáchá sebevraždu. Napadají vás nějaké další skupiny, které před sebevražedným útokem vykřikují motlitby?
Luke nakonec unikne a spřáhne se s tajnou teroristickou buňkou, která plánuje útok na vesmírnou stanici. Toho se nakonec také zúčastní, a když se přiblíží na dohled svému cíli a uslyší v duchu Obi-Wanův hlas, zavře oči, odříká motlitbu a vyhodí stanici do povětří. Útok nikdo nepřežije. Divák vidí, že mladý Skywalker pochytil základy ozbrojeného náboženského extremismu velmi rychle.
Na začátku druhého dílu Impérium vrací úder se Obi-Wan ukáže Lukovi v podobě přízraku a vydá mu jasný rozkaz pokračovat v radikalizaci. Pošle jej na vzdálenou planetu Dagobah, kde má podstoupit výcvik a další náboženskou indoktrinaci pod vedením extremistického duchovního Yody.
Yoda mladého Luka přijme do své náboženské „školy“ a učí jej fundamentalismu a partyzánskému vedení boje. Po vzoru extremistických mulláhů vyžaduje naprostou oddanost pokřivené interpretaci Síly a dělá vše pro to, aby Luka připravil o poslední zbytky kritického myšlení. Jeho snaha chlapce dále radikalizovat, zbavit jej identity a vštípit mu slepou poslušnost je obzvlášť patrná ve scénách, kdy jej nabádá, aby „Pustil otázky z hlavy“, „Zapomněl, co se naučil“ a zejména „Žádné ‚pokusím se‘; buď něco uděláš, nebo ne“. Jediové vědí, že v bojovnících, které cvičí pro svatou válku, musejí vypěstovat bezmyšlenkovitou oddanost. Jakmile se Luke zdokonalí v boji a utvrdí v náboženském zápalu, netrpělivě opouští Dagobah; už se nemůže dočkat, až svůj teroristický výcvik uplatní v praxi.
V Návratu Jediho vidíme již temnějšího, zocelenějšího Luka, příhodně oděného v černém hábitu, dychtivého užít násilí coby nástroje zvráceného hodnotového systému Jediů, kteří se s oblibou pasují do trojjediné role soudců, poroty a popravčích. Během záchranné mise se řídí typickým binárním světonázorem extremistů „kdo není s námi, je legitimní cíl“, zejména ve scéně, kdy vyhodí do povětří Jabbovu výletní loď a zabije všechny muže, ženy a děti na palubě.
Destrukce a krveprolití jej vybičuje k fanatismu do takové míry, že se rozhodne zavraždit samotného císaře a dokonce i vlastního otce, tedy pokud oba nepřijmou jeho extrémní interpretaci Síly. Na Hvězdu smrti proniká s cílem obětovat se jako mučedník. Jeho kumpánům se nakonec podaří zničit klíčový vojenský cíl a Luke zavraždí nejprve císaře, a pak i vlastního otce. Jeho výcvik je u konce, žízeň po krvi uhašena...prozatím.
Darth Vader se stává poslední obětí Lukova džihádu a Obi-Wan s Yodou se mohou spokojeně usmívat, že do osidel jediovského extremismu lapili dalšího mladého muže. Vidíme tedy, že Hvězdné války jsou bez nejmenších pochyb varovným příběhem o nebezpečí radikalizace a o tom, jak snadno se i zdánlivě tichý mladík odvedle, který se příliš nestýká s okolím, může stát teroristou.
Přeloženo pro Finmag.
Premiéra nového dílu Hvězdných válek je za dveřmi, a tak se milovníci stříbrného plátna znovu vracejí k původní trilogii, aby si připomněli, co vše se událo kdysi dávno v předaleké galaxii. Tentokrát však leckoho možná překvapí, jak nápadně příběh a postavy Hvězdných válek odrážejí realitu současné války proti teroru.
Za ta léta se objevila řada studií, které přesvědčivě dokládají, že Galaktické imérium je ve skutečnosti stranou dobra a Povstalecká aliance stranou zla, a tak se nedávné polemiky na internetových fórech přesunuly na globálnější úroveň a věnují se širším galaktickým dějům, jež provázejí snahy Impéria nastolit řád a bezpečí v hvězdné soustavě ovládané vesmírnými teroristy.
Právě v dnešní době však potřebujeme úžeji zaměřenou studii, která by nám pomohla pochopit, proč jsou filmy ze světa Hvězdných válek ve skutečnosti příběhem o radikalizaci mladého Luka Skywalkera.
Od jeho představení v Nové naději coby prostého venkovského chlapce, který zasněně pozoruje západ sluncí nad planetou Tatooine, po jeho přerod v radikalizovaného povstalce v Návratu Jediho, který na konci zapálí mrtvé tělo vlastního otce a oslavuje úspěšný bombový útok na Hvězdu smrti, původní trilogie líčí Lukův postupný příklon k terorismu. Naše studie poukazuje na tytéž poznávací znaky radikalismu, které dnes používají odborníci na terorismus a státní bezpečnostní složky, a vrhá tak světlo na Lukův tragický pád do temných hlubin náboženského fundamentalismu a extremismu.
Luka Skywalkera poprvé poznáváme coby osiřelého venkovského chlapce, prakticky bez přátel, který žije se strýcem a tetou a touží narukovat na Galaktickou akademii jako všichni jeho vrstevníci. Zde vidíme, že ačkoli se z Luka nestal terorista ze dne na den, již od samého počátku vykazoval znaky, které z něj činily ideální cíl extremistických náborářů. Kupříkladu Anthony Stahelski v materiálu amerického Ministerstva vnitřní bezpečnosti podotýká, že potenciální teroristé obvykle:
- pocházejí z rodin, v nichž chybí otec (jako Luke)
- jen obtížně navazují vztahy s lidmi mimo úzký rodinný kruh (jako Luke)
- přirozeně tíhnou ke skupinám, které jim nabízejí pochopení a družbu (jako Luke)
Luke je zkrátka typickým představitelem osamělých, frustrovaných mladých mužů, na jaké cílí náboráři extremistických skupin.
Obi-Wan, náboženský fanatik, který celý život učí mladé rekruty extrémní interpretaci Síly, jen stěží tlumí nadšení, když na Luka náhodou narazí. Okamžitě ví, že objevil mimořádně vhodného kandidáta k radikalizaci. Stahelski poznamenává, že teroristické skupiny kladou obzvláštní důraz na depluralizaci, což znamená, že každého nového rekruta nejprve odříznou od příslušnosti k ostatním skupinám a izolují jej ve svém středu, aby zvýšily jeho vnímavost vůči fundamentalistické indoktrinaci. Sotva se Obi-Wan s Lukem seznámí, hned jej přesvědčuje, aby chlapec opustil svou rodinu a přidal se k němu. Pomůže si přitom manipulativní lží, že Impérium může za smrt Lukova otce, aby chlapce pevněji připoutal k ideologii džihádismu.
Mladý Luke, zdrcen a dezorientován touto šokující zprávou, pospíchá domů, kde však jen nalézá zuhelnatělé pozůstatky své tety Beru a strýce Owena. Ty nesou nápadnou podobnost s kolaterálními obětmi bezpilotních letounů prezidenta Obamy, jichž reální teroristé zneužívají k náboru nových rekrutů. I Obi-Wan zneužije Lukova zármutku a prostřednictvím citové manipulace jej navede na dráhu extremismu.
Nejprve s Lukem zamíří do města Mos Eisley, kam tajně pronikne pomocí mentálního triku; ví totiž, že na seznamech hledaných osob figuruje na předních místech. V Mos Eisley obstará sobě i Lukovi přepravu prostřednictvím místního pašeráka drog a úspěšně Tatooin opouští. Brzy je však přesto dopaden a pokus o další únik končí střetem s Darth Vaderem. Během souboje si Obi-Wan povšimne, jak napjatě Luke jeho počínání sleduje, a vycítí příležitost. V duchu odříká jediovskou motlitbu a spáchá sebevraždu. Napadají vás nějaké další skupiny, které před sebevražedným útokem vykřikují motlitby?
Luke nakonec unikne a spřáhne se s tajnou teroristickou buňkou, která plánuje útok na vesmírnou stanici. Toho se nakonec také zúčastní, a když se přiblíží na dohled svému cíli a uslyší v duchu Obi-Wanův hlas, zavře oči, odříká motlitbu a vyhodí stanici do povětří. Útok nikdo nepřežije. Divák vidí, že mladý Skywalker pochytil základy ozbrojeného náboženského extremismu velmi rychle.
Na začátku druhého dílu Impérium vrací úder se Obi-Wan ukáže Lukovi v podobě přízraku a vydá mu jasný rozkaz pokračovat v radikalizaci. Pošle jej na vzdálenou planetu Dagobah, kde má podstoupit výcvik a další náboženskou indoktrinaci pod vedením extremistického duchovního Yody.
Yoda mladého Luka přijme do své náboženské „školy“ a učí jej fundamentalismu a partyzánskému vedení boje. Po vzoru extremistických mulláhů vyžaduje naprostou oddanost pokřivené interpretaci Síly a dělá vše pro to, aby Luka připravil o poslední zbytky kritického myšlení. Jeho snaha chlapce dále radikalizovat, zbavit jej identity a vštípit mu slepou poslušnost je obzvlášť patrná ve scénách, kdy jej nabádá, aby „Pustil otázky z hlavy“, „Zapomněl, co se naučil“ a zejména „Žádné ‚pokusím se‘; buď něco uděláš, nebo ne“. Jediové vědí, že v bojovnících, které cvičí pro svatou válku, musejí vypěstovat bezmyšlenkovitou oddanost. Jakmile se Luke zdokonalí v boji a utvrdí v náboženském zápalu, netrpělivě opouští Dagobah; už se nemůže dočkat, až svůj teroristický výcvik uplatní v praxi.
V Návratu Jediho vidíme již temnějšího, zocelenějšího Luka, příhodně oděného v černém hábitu, dychtivého užít násilí coby nástroje zvráceného hodnotového systému Jediů, kteří se s oblibou pasují do trojjediné role soudců, poroty a popravčích. Během záchranné mise se řídí typickým binárním světonázorem extremistů „kdo není s námi, je legitimní cíl“, zejména ve scéně, kdy vyhodí do povětří Jabbovu výletní loď a zabije všechny muže, ženy a děti na palubě.
Destrukce a krveprolití jej vybičuje k fanatismu do takové míry, že se rozhodne zavraždit samotného císaře a dokonce i vlastního otce, tedy pokud oba nepřijmou jeho extrémní interpretaci Síly. Na Hvězdu smrti proniká s cílem obětovat se jako mučedník. Jeho kumpánům se nakonec podaří zničit klíčový vojenský cíl a Luke zavraždí nejprve císaře, a pak i vlastního otce. Jeho výcvik je u konce, žízeň po krvi uhašena...prozatím.
Darth Vader se stává poslední obětí Lukova džihádu a Obi-Wan s Yodou se mohou spokojeně usmívat, že do osidel jediovského extremismu lapili dalšího mladého muže. Vidíme tedy, že Hvězdné války jsou bez nejmenších pochyb varovným příběhem o nebezpečí radikalizace a o tom, jak snadno se i zdánlivě tichý mladík odvedle, který se příliš nestýká s okolím, může stát teroristou.
***
Přeloženo pro Finmag.