Hana Šilhánová: NROS slaví dvacet let. Za tu dobu se český svět proměnil - neziskový i firemní
„Když se v devadesátých letech začal neziskový sektor formovat, panovalo zde obrovské nadšení, hlad po tom se angažovat byl veliký. Neziskovek vznikala spousta a bylo hodně práce. Lidé přicházeli do neziskového sektoru z různých oborů, a to, co je spojovalo, bylo právě ono nadšení. Postupně začalo být stále více důležité, aby se neziskový sektor zprofesionalizoval,“ říká Hana Šilhánová, ředitelka Nadace rozvoje občanské společnosti.
„Čerpali jsme zkušenosti ze zahraničí, kde je tradice fungující občanské společnosti dlouhá. Ze začátku to bylo velmi hektické a nadšenecké. Postupem času se toto nadšenectví začalo vytrácet. Určitě nezmizelo úplně, ale částečně vyprchalo. Dnes už je neziskový sektor trochu jinde.“
Podle Hany Šilhánové je dnes práce v neziskovém sektoru mnohem profesionálnější. Je to zaměstnání jako kterékoli jiné, i když určitý étos zde stále přetrvává. Změnila se i funkce neziskových organizací. Některé neziskové organizace vyrostly a staly se z nich organizace, které svým fungováním připomínají klasické firmy. Stále častější je také vznik firemních nadací. Začal se trochu stírat rozdíl mezi tím, co je nezisková organizace, co sociální firma a co je třeba angažovanost firem v občanské společnosti.
V čem se za posledních 20 let změnila skladba a chování dárců?
„Před lety to byly hlavně zahraniční firmy, které byly ochotné dát neziskovému sektoru podporu. Pomoc šla ze zahraničních, nadnárodních center, protože tam bylo zvykem se takto chovat. Určitým tlakem se tento model přenesl i do českého prostředí. Dnes už ale spousta českých firem cítí sama potřebu něco dělat a pomáhat, a to je vidět především v regionech a na místní úrovni. Co se týče zaměření, pryč jsou ty doby, kdy firmy chtěly podporovat pouze dětské domovy, nejlépe vybavením, což možná nebylo vždy to pravé. Dnes už se firmy chovají mnohem strategičtěji. Mají nějakou svoji koncepci a chtějí dojít k cíli, který je blízký například i jejich podnikání. Osobně si myslím, že toto je správná cesta. Pro každou firmu se dá nalézt vhodná strategie, která souvisí s jejím podnikáním a která zároveň může přinášet obecný užitek.“

Hana Šilhánová, ředitelka NROS
Podle Hany Šilhánové se sice neziskový sektor a byznys v určitém ohledu přiblížily, pro neziskovky je však stále obtížné zařadit do svého uvažování některé byznys prvky. Pro neziskové organizace není typické komerční uvažování. To by se mohlo v budoucnu projevit u nadací, které budou moci na základě nového občanského zákoníku podnikat.
„Do neziskovek chodí lidi, kteří často nemají talent pro obchodní uvažování, nebo takto uvažovat ani nechtějí, protože to není jejich parketa,“ říká Hana Šilhánová. S tím souvisí i největší slabina českých neziskovek, která podle Hany Šilhánové spočívá v pocitu některých neziskovek, že když dělají dobrou věc, musí automaticky získat podporu. Kromě toho je však třeba také prokázat, že jejich práce je efektivní. Dárci vyžadují, aby se prokázalo, že byly splněny cíle, že došlo k nějaké změně a práce byla smysluplná.
„V očích firem jsou proto neziskovky občas vnímány jako malé děti a přístup k nim není zcela partnerský. Firmy možná ještě neumějí úplně docenit, že spolupráce s neziskovým sektorem může být oboustranně prospěšná. Když se člověk zamyslí nad tím, kolik firmy stojí investice do reklamy – určitě mnohem víc, než navázat spolupráci s neziskovou organizací a udělat dobrou věc, reklama se dostaví sama a u veřejnosti to může mít velmi pozitivní efekt. Až firmy pochopí, že jim toto může přinést velmi pozitivní PR, jak dovnitř firmy, tak navenek, mohly by začít tuto spolupráci více využívat.“NROS, která oslavila dvacet let své existence, se snaží po celou dobu svého působení tento proces pozitivně ovlivňovat.
A jaká by měla být NROS za dalších dvacet let?
„Velmi bych si přála, aby byla nadále seriózní nadací, která má respekt. Aby byla transparentní a profesionálně silná. Aby to byla organizace, která má ve společnosti nějakou váhu, a aby si zachovala své dobré jméno. To je totiž to nejcennější. Strašně dlouho se buduje, ale dá se o něj přijít jedním nepovedeným činem.“
(Článek vyšel v časopisu CSR fórum 4/2013)
Nadace rozvoje občanské společnosti pomáhá již 20 let

Nadace rozvoje občanské společnosti (NROS), jedna z nejdéle působících neziskových organizací u nás, oslavila 7. dubna 20. narozeniny. Jejím posláním bylo a je znovuobnovit občanskou společnost a posilovat neziskový sektor v České republice. Výrazně se také profilovala přerozdělováním prostředků Evropské unie z programu Phare, Evropského sociálního fondu a z fondů zemí EHP/Norska, čímž se stala stabilním partnerem pro velkou část neziskových organizací.
Za dobu své existence NROS podpořila z různých grantových programů více než 5 000 projektů částkou přesahující 1,7 miliardy korun. Mezi veřejnosti nejznámější aktivity patří sbírka Pomozte dětem, již nadace před 15 lety založila společně s Českou televizí. Dle dlouhodobých průzkumů agentury STEM jde o nejznámější a nejdůvěryhodnější sbírku v naší zemi.
Dalším z úspěšných projektů, které realizuje Nadace Telefónica ve spolupráci s NROS, je Think Big, celoevropský program zaměřený na podporu mladých lidí během jejich přechodu do dospělosti, jenž podporuje dobrovolnické aktivity pro komunitu. Unikátní je v České republice program „3P“, v jehož rámci nadace poskytuje překlenovací finanční pomoc neziskovým organizacím, jež čekají na přislíbené finanční prostředky z veřejných zdrojů na realizaci svých projektů.
U příležitosti výročí chystá Nadace rozvoje občanské společnosti několik zajímavých akcí. Připravuje se křest knihy o Ladislavu Čerychovi, který společně se svým bratrem Jiřím v roce 2001 daroval nadaci vilu s přilehlou zahradou v České Skalici. Ve vzdělávacím středisku Vila Čerych proběhne 24. května v rámci programově nabytého roku seminář na téma „Evropa na rozcestí“.
Hlavní slavností pro přátele nadace, všechny podpořené organizace i širokou veřejnost pak bude 22. června Koncert pro NROS na festivalu United Islands České spořitelny. Zároveň zde NROS představí všechny své programy a aktivity nadace.
V současné době NROS připravuje společně s Nadací Partnerství vyhlášení grantového programu z prostředků zemí EHP – Fondu pro NNO, který významně podpoří projekty posilující demokracii a rozvoj neziskového sektoru.
„Čerpali jsme zkušenosti ze zahraničí, kde je tradice fungující občanské společnosti dlouhá. Ze začátku to bylo velmi hektické a nadšenecké. Postupem času se toto nadšenectví začalo vytrácet. Určitě nezmizelo úplně, ale částečně vyprchalo. Dnes už je neziskový sektor trochu jinde.“
Podle Hany Šilhánové je dnes práce v neziskovém sektoru mnohem profesionálnější. Je to zaměstnání jako kterékoli jiné, i když určitý étos zde stále přetrvává. Změnila se i funkce neziskových organizací. Některé neziskové organizace vyrostly a staly se z nich organizace, které svým fungováním připomínají klasické firmy. Stále častější je také vznik firemních nadací. Začal se trochu stírat rozdíl mezi tím, co je nezisková organizace, co sociální firma a co je třeba angažovanost firem v občanské společnosti.
V čem se za posledních 20 let změnila skladba a chování dárců?
„Před lety to byly hlavně zahraniční firmy, které byly ochotné dát neziskovému sektoru podporu. Pomoc šla ze zahraničních, nadnárodních center, protože tam bylo zvykem se takto chovat. Určitým tlakem se tento model přenesl i do českého prostředí. Dnes už ale spousta českých firem cítí sama potřebu něco dělat a pomáhat, a to je vidět především v regionech a na místní úrovni. Co se týče zaměření, pryč jsou ty doby, kdy firmy chtěly podporovat pouze dětské domovy, nejlépe vybavením, což možná nebylo vždy to pravé. Dnes už se firmy chovají mnohem strategičtěji. Mají nějakou svoji koncepci a chtějí dojít k cíli, který je blízký například i jejich podnikání. Osobně si myslím, že toto je správná cesta. Pro každou firmu se dá nalézt vhodná strategie, která souvisí s jejím podnikáním a která zároveň může přinášet obecný užitek.“

Hana Šilhánová, ředitelka NROS
Podle Hany Šilhánové se sice neziskový sektor a byznys v určitém ohledu přiblížily, pro neziskovky je však stále obtížné zařadit do svého uvažování některé byznys prvky. Pro neziskové organizace není typické komerční uvažování. To by se mohlo v budoucnu projevit u nadací, které budou moci na základě nového občanského zákoníku podnikat.
„Do neziskovek chodí lidi, kteří často nemají talent pro obchodní uvažování, nebo takto uvažovat ani nechtějí, protože to není jejich parketa,“ říká Hana Šilhánová. S tím souvisí i největší slabina českých neziskovek, která podle Hany Šilhánové spočívá v pocitu některých neziskovek, že když dělají dobrou věc, musí automaticky získat podporu. Kromě toho je však třeba také prokázat, že jejich práce je efektivní. Dárci vyžadují, aby se prokázalo, že byly splněny cíle, že došlo k nějaké změně a práce byla smysluplná.
„V očích firem jsou proto neziskovky občas vnímány jako malé děti a přístup k nim není zcela partnerský. Firmy možná ještě neumějí úplně docenit, že spolupráce s neziskovým sektorem může být oboustranně prospěšná. Když se člověk zamyslí nad tím, kolik firmy stojí investice do reklamy – určitě mnohem víc, než navázat spolupráci s neziskovou organizací a udělat dobrou věc, reklama se dostaví sama a u veřejnosti to může mít velmi pozitivní efekt. Až firmy pochopí, že jim toto může přinést velmi pozitivní PR, jak dovnitř firmy, tak navenek, mohly by začít tuto spolupráci více využívat.“NROS, která oslavila dvacet let své existence, se snaží po celou dobu svého působení tento proces pozitivně ovlivňovat.
A jaká by měla být NROS za dalších dvacet let?
„Velmi bych si přála, aby byla nadále seriózní nadací, která má respekt. Aby byla transparentní a profesionálně silná. Aby to byla organizace, která má ve společnosti nějakou váhu, a aby si zachovala své dobré jméno. To je totiž to nejcennější. Strašně dlouho se buduje, ale dá se o něj přijít jedním nepovedeným činem.“
(Článek vyšel v časopisu CSR fórum 4/2013)
Nadace rozvoje občanské společnosti pomáhá již 20 let

Nadace rozvoje občanské společnosti (NROS), jedna z nejdéle působících neziskových organizací u nás, oslavila 7. dubna 20. narozeniny. Jejím posláním bylo a je znovuobnovit občanskou společnost a posilovat neziskový sektor v České republice. Výrazně se také profilovala přerozdělováním prostředků Evropské unie z programu Phare, Evropského sociálního fondu a z fondů zemí EHP/Norska, čímž se stala stabilním partnerem pro velkou část neziskových organizací.
Za dobu své existence NROS podpořila z různých grantových programů více než 5 000 projektů částkou přesahující 1,7 miliardy korun. Mezi veřejnosti nejznámější aktivity patří sbírka Pomozte dětem, již nadace před 15 lety založila společně s Českou televizí. Dle dlouhodobých průzkumů agentury STEM jde o nejznámější a nejdůvěryhodnější sbírku v naší zemi.
Dalším z úspěšných projektů, které realizuje Nadace Telefónica ve spolupráci s NROS, je Think Big, celoevropský program zaměřený na podporu mladých lidí během jejich přechodu do dospělosti, jenž podporuje dobrovolnické aktivity pro komunitu. Unikátní je v České republice program „3P“, v jehož rámci nadace poskytuje překlenovací finanční pomoc neziskovým organizacím, jež čekají na přislíbené finanční prostředky z veřejných zdrojů na realizaci svých projektů.
U příležitosti výročí chystá Nadace rozvoje občanské společnosti několik zajímavých akcí. Připravuje se křest knihy o Ladislavu Čerychovi, který společně se svým bratrem Jiřím v roce 2001 daroval nadaci vilu s přilehlou zahradou v České Skalici. Ve vzdělávacím středisku Vila Čerych proběhne 24. května v rámci programově nabytého roku seminář na téma „Evropa na rozcestí“.
Hlavní slavností pro přátele nadace, všechny podpořené organizace i širokou veřejnost pak bude 22. června Koncert pro NROS na festivalu United Islands České spořitelny. Zároveň zde NROS představí všechny své programy a aktivity nadace.
V současné době NROS připravuje společně s Nadací Partnerství vyhlášení grantového programu z prostředků zemí EHP – Fondu pro NNO, který významně podpoří projekty posilující demokracii a rozvoj neziskového sektoru.