Bankovní poplatky LIVE: Podvod, nebo cena za služby?
Časopis CSR fórum uspořádal diskusní snídani s experty a novináři.
Kdo nestihl přímý video přenos, archivní nahrávka je k dispozici zde.

Debaty, moderované šéfredaktorem časopisu Michalem Růžičkou, se mj. zúčastnili:
Markéta Svatošová, ČNB - Oddělení ochrany spotřebitele
Libor Dupal, Sdružení českých spotřebitelů
Petr Teplý, IES, Katedra financí a kapitálových trhů
Jan Matoušek, Česká bankovní asociace
Zdeněk Husták, VŠE, BBH, advokátní kancelář, v.o.s.
Světlana Rysková, Český rozhlas 2 – Praha – poradna Rodinné finance
Dalibor Dostál, Profit
Jiří Hovorka, Aktuálně.cz
Anna Šindelková, CSR fórum
Vybíráme z diskuse:
Jan Matoušek, Česká bankovní asociace
Kdybychom se ptali našich klientů, zda je správné platit za nějaké poskytnuté služby, tak by nikdo neřekl, že ne. Kdybychom se jich ptali, zda je v pořádku platit poplatky, tak mnozí z nich, pod vlivem té mnohaleté veřejné debaty, to začnou vnímat jako něco nesprávného. Pravdou je, že klient si může vybrat banku podle různých kritérií, a to nejen na základě ceny. Těch kritérií je daleko víc, nezáleží jen na ceně, ale také na kvalitě poskytovaných služeb.
Libor Dupal, Sdružení českých spotřebitelů
Souhlasím s tím, že poplatky jsou jedna věc, a důležité jsou i další služby. Problém vidím v tom, že pro spotřebitele není transparentní výše a tvorba poplatků. Poplatky mají nějakou výši, kterou si běžný spotřebitel sám nedokáže vyhodnotit. Terminologie produktů není normalizovaná, proto je pro spotřebitele složité si vyhodnotit tyto produkty a porovnat je.
Markéta Svatošová, ČNB
Z hlediska ochrany spotřebitele se zaměřujeme především na transparentnost a plnění informačních povinností subjektů, které nám podléhají. A to je právě ten problém- některé rozsahy sazebníků a jejich nesrozumitelnost spotřebiteli nepomůžou a informace mu neposkytnou. V tom vidím základní problém. Mělo by dojít ke zjednodušení a větší transparentnosti poplatků tímto směrem tak, aby klienti byli opravdu informovaní.
Odpovědi na otázky, zda už těch poplatků není nějak moc, které vám ještě připadají správné a bez kterých bychom se obešli, hledala ve veřejné debatě v závěru března i redakce Aktuálně.cz.
Poplatky, poplatky a zase poplatky. „Zrušte poplatky – a pohnu zeměkoulí,“ psal před nedávnem ve svém blogu na Aktuálně.cz vydavatel a šéfredaktor časopisu CSR fórum Michal Růžička a pod dojmem diskuse k blogu se k tématu zakrátko vrátil v blogu dalším (Poplatky - problém věcný nebo jazykový?).
Kdo nestihl přímý video přenos, archivní nahrávka je k dispozici zde.

Debaty, moderované šéfredaktorem časopisu Michalem Růžičkou, se mj. zúčastnili:
Markéta Svatošová, ČNB - Oddělení ochrany spotřebitele
Libor Dupal, Sdružení českých spotřebitelů
Petr Teplý, IES, Katedra financí a kapitálových trhů
Jan Matoušek, Česká bankovní asociace
Zdeněk Husták, VŠE, BBH, advokátní kancelář, v.o.s.
Světlana Rysková, Český rozhlas 2 – Praha – poradna Rodinné finance
Dalibor Dostál, Profit
Jiří Hovorka, Aktuálně.cz
Anna Šindelková, CSR fórum
Vybíráme z diskuse:
Jan Matoušek, Česká bankovní asociace
Kdybychom se ptali našich klientů, zda je správné platit za nějaké poskytnuté služby, tak by nikdo neřekl, že ne. Kdybychom se jich ptali, zda je v pořádku platit poplatky, tak mnozí z nich, pod vlivem té mnohaleté veřejné debaty, to začnou vnímat jako něco nesprávného. Pravdou je, že klient si může vybrat banku podle různých kritérií, a to nejen na základě ceny. Těch kritérií je daleko víc, nezáleží jen na ceně, ale také na kvalitě poskytovaných služeb.
Libor Dupal, Sdružení českých spotřebitelů
Souhlasím s tím, že poplatky jsou jedna věc, a důležité jsou i další služby. Problém vidím v tom, že pro spotřebitele není transparentní výše a tvorba poplatků. Poplatky mají nějakou výši, kterou si běžný spotřebitel sám nedokáže vyhodnotit. Terminologie produktů není normalizovaná, proto je pro spotřebitele složité si vyhodnotit tyto produkty a porovnat je.
Markéta Svatošová, ČNB
Z hlediska ochrany spotřebitele se zaměřujeme především na transparentnost a plnění informačních povinností subjektů, které nám podléhají. A to je právě ten problém- některé rozsahy sazebníků a jejich nesrozumitelnost spotřebiteli nepomůžou a informace mu neposkytnou. V tom vidím základní problém. Mělo by dojít ke zjednodušení a větší transparentnosti poplatků tímto směrem tak, aby klienti byli opravdu informovaní.
Odpovědi na otázky, zda už těch poplatků není nějak moc, které vám ještě připadají správné a bez kterých bychom se obešli, hledala ve veřejné debatě v závěru března i redakce Aktuálně.cz.
Poplatky, poplatky a zase poplatky. „Zrušte poplatky – a pohnu zeměkoulí,“ psal před nedávnem ve svém blogu na Aktuálně.cz vydavatel a šéfredaktor časopisu CSR fórum Michal Růžička a pod dojmem diskuse k blogu se k tématu zakrátko vrátil v blogu dalším (Poplatky - problém věcný nebo jazykový?).