Vodafone ČR se chce podílet na budoucnosti mHealth
Rozhovor s Petrem Ryskou, viceprezidentem pro firemní zákazníky společnosti Vodafone ČR vyšel v novém čísle časopisu CSR fórum.

Petr Ryska, Vodafone
Často se dnes říká – možná až příliš automaticky – že být odpovědnou firmou je téměř samozřejmost. Že si to přeje jak široká veřejnost, tak i spotřebitelé a zákazníci. Můžete říct, že míra odpovědnosti vašeho konání opravdu zajímá třeba vaše firemní zákazníky, o které se staráte?
Rozhodně. Firemní zákazníci si chtějí být jisti, že i dodavatel telekomunikačních a IT řešení je odpovědný k životnímu prostředí, ke svým dodavatelům a k zaměstnancům. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že zbývá už jen velmi málo firem, které zůstávají k otázkám společenské odpovědnosti lhostejné. Pro Vodafone je důležité nejen „dělat business“, ale záleží nám na tom, „jak“ ho děláme. Na CSR nahlížíme jako na dlouhodobou strategii a je pro nás přirozené její provázání s podnikáním, s činnostmi firmy a se zapojením všech zainteresovaných stran.
Takže se už stalo, že vás nějaký firemní zákazník inspiroval k nějakému zlepšení?
Jak jsem zmínil, celá řada našich firemních zákazníků klade na CSR důraz a má systém velmi dobře propracovaný. Vzájemné sdílení nejlepších zkušeností se zákazníky v této oblasti beru jako samozřejmost, která může obě strany inspirovat a obohatit. To, že máme spoustu firemních zákazníků, nás přivedlo i k myšlence podpořit podnikatele, kteří jsou handicapovaní, a tudíž mají startovací pozici v podnikovém světě ztíženou. Chceme změnit pohled veřejnosti na uplatnění osob se zdravotním postižením a ukázat, že mohou být nejen zaměstnanci, ale dokonce i podnikateli, kteří dávají práci ostatním. Tuto snahu zastřešujeme projektem Handicamp. Nabízíme handicapovaným lidem, kteří podnikají nebo začínají podnikat, telekomunikační služby až na rok zdarma, mobilní telefony nebo poradenskou činnost.
Jaký je v současnosti trend? Co dnes po vás firemní zákazníci chtějí nejčastěji? Jak myslíte, že se budou jejich požadavky v budoucnu měnit?
U středně velkých firem a korporací roste zájem hlavně o řešení, které by pokrývalo všechny IT a telekomunikační požadavky společnosti. To znamená, že chtějí mít vyřešeny všechny starosti s pevnou hlasovou i datovou linkou a mobilní hlasovou a datovou službou. To jim nabízíme v rámci produktu Vodafone OneNet. Samozřejmě jim přinášíme také kvalitní péči a servis. Zároveň mají velký zájem o zabezpečení svých dat, know-how a firemních citlivých informací.
Jsem přesvědčen, že i nadále bude pro zákazníky důležitá individuální a kompletní zákaznická péče. Na tu se v současnosti také intenzivně zaměřujeme, sbíráme od zákazníků zpětnou vazbu a pracujeme s ní.
A jak je to z druhé strany: musí i vaši dodavatelé dodržovat ve společenské odpovědnosti zásady, které uznává Vodafone? Kontrolujete nějak své dodavatele v tomto smyslu, vedete je?
Dlouhodobě se profilujeme jako společensky odpovědná firma a jednou z věcí, která k tomu pomáhá, jsou kodexy respektované jak námi, tak našimi obchodními partnery. Kodexy vycházejí z mezinárodních standardů týkajících se životního prostředí, lidských práv a práva na práci. Pro naše dodavatele a hlavně i pro zákazníky tyto kodexy znamenají jistotu férových obchodních podmínek a odpovědného přístupu k životnímu prostředí a společnosti na všech úrovních. Než se firma stane naším dodavatelem, podepisuje čestné prohlášení, že dodržuje tyto kodexy. Stejně tak si mohou být naši dodavatelé jistí, že tyto kodexy dodržujeme i my.
Jaké je vlastně v českých podmínkách klíčové odpovědnostní téma v dodavatelsko- odběratelských vztazích ve vašem byznysu?
Odpovědná firma by měla uspokojovat nejenom požadavky zákazníků, ale i dalších aktérů, se kterými přichází při svých aktivitách do styku – zaměstnanců, dodavatelů, místní komunity atd. Jedním z témat, které se v dodavatelsko-odběratelských vztazích dostává poslední dobou do popředí, je například ochrana a zlepšení nepříznivého stavu životního prostředí. Bavíme se o úsporách spotřeby energií, recyklaci a hospodaření s odpady, ekologické výrobě nebo ochraně přírodních zdrojů.
Vodafone je již několik let partnerem soutěže Firma roku. Pomáhají podle vás podobné akce ke zlepšování podnikatelského klimatu v České republice? Co vám toto partnerství přináší?
Partnerstvím soutěže Firma roku chceme především pomoci v růstu již zaběhnutým firmám a je to pro nás příležitost podpořit to, čemu věříme, tedy úspěch v podnikání. Uvědomujeme si, že podnikatelé samotní významně ovlivňují kvalitu života lidí a celé společnosti. Zaslouží si ocenění a především naší podporu.
Vodafone se tématem společenské odpovědnosti dlouhodobě zabývá. Snažíte se pomoci ostatním firmám získat podobně respektovanou pozici? Jak se vám to daří?
Ano, velmi oceňujeme prospěšné podnikání. Ve zmíněné soutěži Firma roku mohou podnikatelé soutěžit i v kategorii Odpovědná firma. Naším cílem je mimo jiné upozornit na menší regionální firmy, které se společenské odpovědnosti chtějí intenzivně věnovat. A jako lídr v oblasti společenské odpovědnosti se samozřejmě snažíme jít ostatním firmám příkladem.
Když mluvíte o menších firmách, často jsou zatím velmi stydlivé se hlásit ve větším počtu do podobných soutěží se CSR zaměřením. Čím to podle vás je?
Je pravděpodobné, že menší firmy mají často obavu, že by nemohly konkurovat v CSR programech velkým korporacím, které mají více zaměstnanců a především peněz. Tuto obavu se snažíme odbourat. Chceme právě tyto firmy a podnikatele podpořit v jejich snaze být společensky odpovědnou firmou. Náš vzkaz tedy je, že se nemusí bát přihlásit. Už mnoho menších podniků získalo právě taková ocenění, a to právem. Mohu zmínit například firmu První Chodská z Plzeňského kraje, která získala titul Odpovědná firma Plzeňského kraje 2012. Zasadila se v projektu Schody do života o začleňování učňů z dětských domovů vyučením za peníze firmy. Současně založila a provozuje unikátní Pokrývačské muzeum, které je jediné svého druhu v Evropě.
V minulém čísle CSR fóra jsme otiskli rozhovor s generální ředitelkou významné farmaceutické společnosti. Mluvili jsme s ní také o trendech; významnou roli budou hrát ve zdravotní péči také telekomunikační technologie. Je to i součástí vaší strategie? Budete se na tomto trendu nějak podílet?
Vodafone rozhodně chce jít tímto směrem. Už nějakou dobu existují „Machine to machine“ řešení, která fungují na principu přenosu dat prostřednictvím sítí GSM. Díky nim je možné vzdáleně dohlížet na budovy, automobily, zboží nebo ovládat nejrůznější přístroje. Využití nachází právě například v medicíně. Vodafone se v současnosti podílí na projektu Telemonitoring pacientů s chronickým srdečním selháním, na kterém spolupracuje s Národním telemedicínským centrem v Olomouci a fakultní nemocnicí v Olomouci. V rámci léčebných postupů je využívána dálková monitorace pacientů pomocí tabletů a prostřednictvím softwarového nástroje Vodafone Nexo.
Takže se domníváte se, že mHealth má i v našich podmínkách budoucnost?
Potenciál využití služeb mHealth je i v českých podmínkách výrazný. Nicméně je potřeba edukovat nejen zdravotníky a lékaře, ale také pacienty, aby těmto službám důvěřovali a využívali je.
Petr Ryska, Vodafone
Často se dnes říká – možná až příliš automaticky – že být odpovědnou firmou je téměř samozřejmost. Že si to přeje jak široká veřejnost, tak i spotřebitelé a zákazníci. Můžete říct, že míra odpovědnosti vašeho konání opravdu zajímá třeba vaše firemní zákazníky, o které se staráte?
Rozhodně. Firemní zákazníci si chtějí být jisti, že i dodavatel telekomunikačních a IT řešení je odpovědný k životnímu prostředí, ke svým dodavatelům a k zaměstnancům. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že zbývá už jen velmi málo firem, které zůstávají k otázkám společenské odpovědnosti lhostejné. Pro Vodafone je důležité nejen „dělat business“, ale záleží nám na tom, „jak“ ho děláme. Na CSR nahlížíme jako na dlouhodobou strategii a je pro nás přirozené její provázání s podnikáním, s činnostmi firmy a se zapojením všech zainteresovaných stran.
Takže se už stalo, že vás nějaký firemní zákazník inspiroval k nějakému zlepšení?
Jak jsem zmínil, celá řada našich firemních zákazníků klade na CSR důraz a má systém velmi dobře propracovaný. Vzájemné sdílení nejlepších zkušeností se zákazníky v této oblasti beru jako samozřejmost, která může obě strany inspirovat a obohatit. To, že máme spoustu firemních zákazníků, nás přivedlo i k myšlence podpořit podnikatele, kteří jsou handicapovaní, a tudíž mají startovací pozici v podnikovém světě ztíženou. Chceme změnit pohled veřejnosti na uplatnění osob se zdravotním postižením a ukázat, že mohou být nejen zaměstnanci, ale dokonce i podnikateli, kteří dávají práci ostatním. Tuto snahu zastřešujeme projektem Handicamp. Nabízíme handicapovaným lidem, kteří podnikají nebo začínají podnikat, telekomunikační služby až na rok zdarma, mobilní telefony nebo poradenskou činnost.
Jaký je v současnosti trend? Co dnes po vás firemní zákazníci chtějí nejčastěji? Jak myslíte, že se budou jejich požadavky v budoucnu měnit?
U středně velkých firem a korporací roste zájem hlavně o řešení, které by pokrývalo všechny IT a telekomunikační požadavky společnosti. To znamená, že chtějí mít vyřešeny všechny starosti s pevnou hlasovou i datovou linkou a mobilní hlasovou a datovou službou. To jim nabízíme v rámci produktu Vodafone OneNet. Samozřejmě jim přinášíme také kvalitní péči a servis. Zároveň mají velký zájem o zabezpečení svých dat, know-how a firemních citlivých informací.
Jsem přesvědčen, že i nadále bude pro zákazníky důležitá individuální a kompletní zákaznická péče. Na tu se v současnosti také intenzivně zaměřujeme, sbíráme od zákazníků zpětnou vazbu a pracujeme s ní.
A jak je to z druhé strany: musí i vaši dodavatelé dodržovat ve společenské odpovědnosti zásady, které uznává Vodafone? Kontrolujete nějak své dodavatele v tomto smyslu, vedete je?
Dlouhodobě se profilujeme jako společensky odpovědná firma a jednou z věcí, která k tomu pomáhá, jsou kodexy respektované jak námi, tak našimi obchodními partnery. Kodexy vycházejí z mezinárodních standardů týkajících se životního prostředí, lidských práv a práva na práci. Pro naše dodavatele a hlavně i pro zákazníky tyto kodexy znamenají jistotu férových obchodních podmínek a odpovědného přístupu k životnímu prostředí a společnosti na všech úrovních. Než se firma stane naším dodavatelem, podepisuje čestné prohlášení, že dodržuje tyto kodexy. Stejně tak si mohou být naši dodavatelé jistí, že tyto kodexy dodržujeme i my.
Jaké je vlastně v českých podmínkách klíčové odpovědnostní téma v dodavatelsko- odběratelských vztazích ve vašem byznysu?
Odpovědná firma by měla uspokojovat nejenom požadavky zákazníků, ale i dalších aktérů, se kterými přichází při svých aktivitách do styku – zaměstnanců, dodavatelů, místní komunity atd. Jedním z témat, které se v dodavatelsko-odběratelských vztazích dostává poslední dobou do popředí, je například ochrana a zlepšení nepříznivého stavu životního prostředí. Bavíme se o úsporách spotřeby energií, recyklaci a hospodaření s odpady, ekologické výrobě nebo ochraně přírodních zdrojů.
Vodafone je již několik let partnerem soutěže Firma roku. Pomáhají podle vás podobné akce ke zlepšování podnikatelského klimatu v České republice? Co vám toto partnerství přináší?
Partnerstvím soutěže Firma roku chceme především pomoci v růstu již zaběhnutým firmám a je to pro nás příležitost podpořit to, čemu věříme, tedy úspěch v podnikání. Uvědomujeme si, že podnikatelé samotní významně ovlivňují kvalitu života lidí a celé společnosti. Zaslouží si ocenění a především naší podporu.
Vodafone se tématem společenské odpovědnosti dlouhodobě zabývá. Snažíte se pomoci ostatním firmám získat podobně respektovanou pozici? Jak se vám to daří?
Ano, velmi oceňujeme prospěšné podnikání. Ve zmíněné soutěži Firma roku mohou podnikatelé soutěžit i v kategorii Odpovědná firma. Naším cílem je mimo jiné upozornit na menší regionální firmy, které se společenské odpovědnosti chtějí intenzivně věnovat. A jako lídr v oblasti společenské odpovědnosti se samozřejmě snažíme jít ostatním firmám příkladem.
Když mluvíte o menších firmách, často jsou zatím velmi stydlivé se hlásit ve větším počtu do podobných soutěží se CSR zaměřením. Čím to podle vás je?
Je pravděpodobné, že menší firmy mají často obavu, že by nemohly konkurovat v CSR programech velkým korporacím, které mají více zaměstnanců a především peněz. Tuto obavu se snažíme odbourat. Chceme právě tyto firmy a podnikatele podpořit v jejich snaze být společensky odpovědnou firmou. Náš vzkaz tedy je, že se nemusí bát přihlásit. Už mnoho menších podniků získalo právě taková ocenění, a to právem. Mohu zmínit například firmu První Chodská z Plzeňského kraje, která získala titul Odpovědná firma Plzeňského kraje 2012. Zasadila se v projektu Schody do života o začleňování učňů z dětských domovů vyučením za peníze firmy. Současně založila a provozuje unikátní Pokrývačské muzeum, které je jediné svého druhu v Evropě.
V minulém čísle CSR fóra jsme otiskli rozhovor s generální ředitelkou významné farmaceutické společnosti. Mluvili jsme s ní také o trendech; významnou roli budou hrát ve zdravotní péči také telekomunikační technologie. Je to i součástí vaší strategie? Budete se na tomto trendu nějak podílet?
Vodafone rozhodně chce jít tímto směrem. Už nějakou dobu existují „Machine to machine“ řešení, která fungují na principu přenosu dat prostřednictvím sítí GSM. Díky nim je možné vzdáleně dohlížet na budovy, automobily, zboží nebo ovládat nejrůznější přístroje. Využití nachází právě například v medicíně. Vodafone se v současnosti podílí na projektu Telemonitoring pacientů s chronickým srdečním selháním, na kterém spolupracuje s Národním telemedicínským centrem v Olomouci a fakultní nemocnicí v Olomouci. V rámci léčebných postupů je využívána dálková monitorace pacientů pomocí tabletů a prostřednictvím softwarového nástroje Vodafone Nexo.
Takže se domníváte se, že mHealth má i v našich podmínkách budoucnost?
Potenciál využití služeb mHealth je i v českých podmínkách výrazný. Nicméně je potřeba edukovat nejen zdravotníky a lékaře, ale také pacienty, aby těmto službám důvěřovali a využívali je.