Telemedicína může být tématem příštích 5 let
Jakým tématům se bude věnovat ve své strategii udržitelnosti Vodafone v příštích letech? Přinášíme rozhovor s Přemyslem Filipem, Senior manažerem společenské odpovědnosti ve společnosti Vodafone.
Jak byste vlastně definoval společenskou odpovědnost firem? Co se za tím názvem skrývá?
Společenská odpovědnost firem (neboli CSR) není raketová věda, je to uvědomění, že firma chce podnikat s ohledem na lidi, životní prostředí a okolí ve kterém působí, a hlavně tak i prakticky činí. Tedy že se chová jako slušný a oblíbený soused, kterého rádi pozdravíte, dáte se s ním do řeči a třeba čas od času i něco společného podniknete. Vždy musí jít o přirozenou součást každodenního byznysu.
Hraje jasné směřování CSR ve firmě velkou roli?
Vždy se snažíme zaměřit se na dlouhodobější koncepty a projekty v souladu s činnostmi firmy. Stanovit si jasnou strategii a především ji dodržovat je daleko náročnější než reagovat na momentální podněty, ale v dlouhodobém horizontu je to účinnější. Strategie dává jasné vodítko, pomáhá sledovat trendy, jak se dotčené oblasti za přispění firmy mění k lepšímu. Díky propracované a dlouhodobé strategii jsme transparentní vůči okolí, dodavatelům i zákazníkům.
Mají zaměstnanci ve Vodafonu zájem se zapojit? Motivujete je k tomu?
Samozřejmě. Na začátku stojí edukace a informovanost zaměstnanců. Pokud mají vždy aktuální informace o nových či chystaných projektech a rozumí jim, často se do nich sami zapojují. Každý zaměstnanec Vodafonu má možnost dvakrát za rok využít firemní dobrovolnický program Den pro neziskovku. Pomáhá třeba v záchranné stanici pro zvířata, sází stromy, stará se o handicapované nebo organizuje kulturní festival. Tyto dny má započítané do normální pracovní doby. Zaměstnanci mohou vyjet dobrovolnicky pomáhat i do zahraničí, každým rokem se do programu aktivně zapojí až pětina firmy a zájem stále stoupá. V oblibě je také pravidelné firemní dárcovství krve nebo projekt „Charitativní pečení“, kdy zaměstnanci prodávají vlastnoručně vyrobené cukroví nebo pečivo a výtěžek pak putuje na podporu vybraných neziskových organizací. Kolegové velmi často pro dopravu do práce využívají kola, protože je pro ně připraveno potřebné zázemí ve formě uzamykatelné kolárny nebo sprch. Naprosto přirozeně pak začali používat pro služební cesty také hybridní vozy, pro lokální cesty po Praze pak zase elektrokola. Díky těmto netradičním dopravním prostředkům nejen upoutají pozornost okolí, ale hlavně dávají praktický přiklad toho, jak je možné se chovat odpovědně.
Jsou pro vás důležité certifikáty a ocenění, které se v oblasti CSR dají získat?
To že jsme také pravidelně oceňováni v soutěžích typu Top odpovědná firma, Cena Via Bona nebo CSR Award je jen potvrzením, že naše aktivity jsou systémové a jsou skutečně provázané s podnikáním. Jsme také držitelem např. Ekoznačky pro administrativní provoz a zákaznické služby naší centrály. Uděluje ji Ministerstvo životního prostředí, a to na základě splnění několika desítek přísných kritérií, jako je například hospodaření s vodou, využívání ekologických materiálů nebo třídění odpadů. Kromě toho máme ISO certifikace včetně oblasti CSR.
Motivujete zákazníky, aby se chovali odpovědněji ?
Rádi zapojujeme i zákazníky. Letos v létě jsme například objeli několik českým měst s road show Eko Tour. V jejím rámci jsme vysvětlovali veřejnosti unikátní známku Eko-třída, tedy hodnocení dopadu mobilů na životní prostředí. Touto známkou jako jediný operátor v České republice označujeme telefony v naší nabídce. Na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech jsme zase pro návštěvníky připravili např. dobíjecí stojan pro mobilní telefony využívající slunce, o který byl velký zájem. Snažíme se otevírat celospolečenské problémy a přirozeně apelovat na své okolí, např. při propagaci bezplatného dárcovství krve spolupracujeme s Českým červeným křížem a oslovujeme přes sociální sítě především mladé lidi, kterých je mezi dárci krve minimum. Se stejnou organizací jsme spustili aplikaci v mobilu První pomoc, která je ke stažení zdarma a může v kritických okamžicích pomoci zachránit život. Za první týden si ji stáhlo přes 30.000 uživatelů. Nejznámější program Nadace Vodafone je pak Rok jinak, kam se mohou hlásit profesionálové z firem či státního sektoru, kteří chtějí strávit rok života v neziskové organizaci prací na konkrétním projektu a předat tam své know how.
Hodně se hovoří o znevýhodněných skupinách, myslíte ve svých programech i na ně?
Sluchově handicapovaným zákazníkům nabízíme na vybraných prodejnách on-line přepis mluvené řeči eScribe. Dohledový systém Senior Inspect zase pomáhá seniorům překonat jejich obavy a pokračovat v aktivním životě. Malá krabička je napojena na nepřetržitou asistenční službu a v případě náhlého pádu nebo delší nehybnosti automaticky zavolá pomoc. Prostřednictvím programu Handicamp bouráme stereotypy o zaměstnávání zdravotně postižených lidí, podporujeme v něm handicapované podnikatele poradenstvím nebo telekomunikačními službami pro jejich podnikání. Tento program je součástí velkého projektu Srdcerváči Nadačního fondu pro podporu zaměstnání osob se zdravotním postižením (NFOZP).
Co byste doporučil menším nebo lokálním firmám?
Vždy jde o to zapojit selský rozum. Možností jak se chovat odpovědněji je řada: Co třeba vyřazenou techniku či kancelářské potřeby darovat do neziskových organizací? Poskytnout třeba jen vhodné místo nebo i komunikační podporu zaměstnancům, aby mohli vlastnoručně napečené koláče po obědě prodávat kolegům ke kávě a výtěžek věnovat neziskové organizaci svého srdce. Zjistit, jestli by kancelářskou výpomoc nemohl obstarávat zdravotně postižený kolega nebo student v rámci brigády. Často stačí opravdu málo.
Jaké jsou současné trendy v CSR?
V poslední době lze vysledovat následující trendy: stoupající angažovanost zaměstnanců a důležitost partnerství. Zaměstnanci jsou jeden z největších zdrojů nápadů, znají reálie firmy, mají často velmi dobré kontakty ve svém bydlišti, okolí nebo ve skupině stejně zaměřených lidí. Pak už je jen krůček k samostatným projektům zaměstnanců, kteří mohou např. realizovat finanční sbírky pro nějakou bohulibou aktivitu (v případě Vodafone třeba dlouhodobá podpora skupiny zaměstnanců pro handicapované cyklisty sdružené v týmu handbikerů Redbikes) nebo převzít patronát nad nějakou neziskovou organizací (chrudimští zaměstnanci zase pravidelně podporují Azylové centrum Veská). Neziskový sektor je často nositelem významného know-how, motivace a citu pro konkrétní projekt nebo oblast. Pokud se na spolupráci shodne s nějakou firmou, je na úspěch z poloviny zaděláno. Firma může přinést potřebné znalosti jak projekt řídit, jak jej komunikovat či jak zapojit moderními kanály veřejnost. Příkladem může být třeba Krevní kampaň Vodafone ve spolupráci s Českým červeným křížem nebo již zmiňovaný projekt Srdcerváči ve spolupráci s NFOZP.
Co naopak v současnosti v CSR cítíte jako výzvu?
Všechny oblasti lidské činnosti se proměňují v závislosti na potřebách společnosti a v oblasti telekomunikací se změny dějí obzvlášť rychle. V současnosti považuji za „horké“ CSR téma především využití mobilních technologií ve zdravotnictví, tzv. mHealth či Telemedicínu. Tam již realizujeme např. vzdálený monitoring pacientů s chorobami srdce. Další oblastí jsou tzv. Machine to Machine řešení, kdy přístroje komunikují mezi sebou. Představte si třeba, že si z mobilu automaticky zapnete vytápění domu hodinu před vašim příjezdem nebo v telefonu vidíte, kde se právě nachází vaše dítě. Mobilní technologie budou stále důležitějším pomocníkem v našem životě.
Jak byste vlastně definoval společenskou odpovědnost firem? Co se za tím názvem skrývá?
Společenská odpovědnost firem (neboli CSR) není raketová věda, je to uvědomění, že firma chce podnikat s ohledem na lidi, životní prostředí a okolí ve kterém působí, a hlavně tak i prakticky činí. Tedy že se chová jako slušný a oblíbený soused, kterého rádi pozdravíte, dáte se s ním do řeči a třeba čas od času i něco společného podniknete. Vždy musí jít o přirozenou součást každodenního byznysu.
Hraje jasné směřování CSR ve firmě velkou roli?
Vždy se snažíme zaměřit se na dlouhodobější koncepty a projekty v souladu s činnostmi firmy. Stanovit si jasnou strategii a především ji dodržovat je daleko náročnější než reagovat na momentální podněty, ale v dlouhodobém horizontu je to účinnější. Strategie dává jasné vodítko, pomáhá sledovat trendy, jak se dotčené oblasti za přispění firmy mění k lepšímu. Díky propracované a dlouhodobé strategii jsme transparentní vůči okolí, dodavatelům i zákazníkům.
Mají zaměstnanci ve Vodafonu zájem se zapojit? Motivujete je k tomu?
Samozřejmě. Na začátku stojí edukace a informovanost zaměstnanců. Pokud mají vždy aktuální informace o nových či chystaných projektech a rozumí jim, často se do nich sami zapojují. Každý zaměstnanec Vodafonu má možnost dvakrát za rok využít firemní dobrovolnický program Den pro neziskovku. Pomáhá třeba v záchranné stanici pro zvířata, sází stromy, stará se o handicapované nebo organizuje kulturní festival. Tyto dny má započítané do normální pracovní doby. Zaměstnanci mohou vyjet dobrovolnicky pomáhat i do zahraničí, každým rokem se do programu aktivně zapojí až pětina firmy a zájem stále stoupá. V oblibě je také pravidelné firemní dárcovství krve nebo projekt „Charitativní pečení“, kdy zaměstnanci prodávají vlastnoručně vyrobené cukroví nebo pečivo a výtěžek pak putuje na podporu vybraných neziskových organizací. Kolegové velmi často pro dopravu do práce využívají kola, protože je pro ně připraveno potřebné zázemí ve formě uzamykatelné kolárny nebo sprch. Naprosto přirozeně pak začali používat pro služební cesty také hybridní vozy, pro lokální cesty po Praze pak zase elektrokola. Díky těmto netradičním dopravním prostředkům nejen upoutají pozornost okolí, ale hlavně dávají praktický přiklad toho, jak je možné se chovat odpovědně.
Jsou pro vás důležité certifikáty a ocenění, které se v oblasti CSR dají získat?
To že jsme také pravidelně oceňováni v soutěžích typu Top odpovědná firma, Cena Via Bona nebo CSR Award je jen potvrzením, že naše aktivity jsou systémové a jsou skutečně provázané s podnikáním. Jsme také držitelem např. Ekoznačky pro administrativní provoz a zákaznické služby naší centrály. Uděluje ji Ministerstvo životního prostředí, a to na základě splnění několika desítek přísných kritérií, jako je například hospodaření s vodou, využívání ekologických materiálů nebo třídění odpadů. Kromě toho máme ISO certifikace včetně oblasti CSR.
Motivujete zákazníky, aby se chovali odpovědněji ?
Rádi zapojujeme i zákazníky. Letos v létě jsme například objeli několik českým měst s road show Eko Tour. V jejím rámci jsme vysvětlovali veřejnosti unikátní známku Eko-třída, tedy hodnocení dopadu mobilů na životní prostředí. Touto známkou jako jediný operátor v České republice označujeme telefony v naší nabídce. Na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech jsme zase pro návštěvníky připravili např. dobíjecí stojan pro mobilní telefony využívající slunce, o který byl velký zájem. Snažíme se otevírat celospolečenské problémy a přirozeně apelovat na své okolí, např. při propagaci bezplatného dárcovství krve spolupracujeme s Českým červeným křížem a oslovujeme přes sociální sítě především mladé lidi, kterých je mezi dárci krve minimum. Se stejnou organizací jsme spustili aplikaci v mobilu První pomoc, která je ke stažení zdarma a může v kritických okamžicích pomoci zachránit život. Za první týden si ji stáhlo přes 30.000 uživatelů. Nejznámější program Nadace Vodafone je pak Rok jinak, kam se mohou hlásit profesionálové z firem či státního sektoru, kteří chtějí strávit rok života v neziskové organizaci prací na konkrétním projektu a předat tam své know how.
Hodně se hovoří o znevýhodněných skupinách, myslíte ve svých programech i na ně?
Sluchově handicapovaným zákazníkům nabízíme na vybraných prodejnách on-line přepis mluvené řeči eScribe. Dohledový systém Senior Inspect zase pomáhá seniorům překonat jejich obavy a pokračovat v aktivním životě. Malá krabička je napojena na nepřetržitou asistenční službu a v případě náhlého pádu nebo delší nehybnosti automaticky zavolá pomoc. Prostřednictvím programu Handicamp bouráme stereotypy o zaměstnávání zdravotně postižených lidí, podporujeme v něm handicapované podnikatele poradenstvím nebo telekomunikačními službami pro jejich podnikání. Tento program je součástí velkého projektu Srdcerváči Nadačního fondu pro podporu zaměstnání osob se zdravotním postižením (NFOZP).
Co byste doporučil menším nebo lokálním firmám?
Vždy jde o to zapojit selský rozum. Možností jak se chovat odpovědněji je řada: Co třeba vyřazenou techniku či kancelářské potřeby darovat do neziskových organizací? Poskytnout třeba jen vhodné místo nebo i komunikační podporu zaměstnancům, aby mohli vlastnoručně napečené koláče po obědě prodávat kolegům ke kávě a výtěžek věnovat neziskové organizaci svého srdce. Zjistit, jestli by kancelářskou výpomoc nemohl obstarávat zdravotně postižený kolega nebo student v rámci brigády. Často stačí opravdu málo.
Jaké jsou současné trendy v CSR?
V poslední době lze vysledovat následující trendy: stoupající angažovanost zaměstnanců a důležitost partnerství. Zaměstnanci jsou jeden z největších zdrojů nápadů, znají reálie firmy, mají často velmi dobré kontakty ve svém bydlišti, okolí nebo ve skupině stejně zaměřených lidí. Pak už je jen krůček k samostatným projektům zaměstnanců, kteří mohou např. realizovat finanční sbírky pro nějakou bohulibou aktivitu (v případě Vodafone třeba dlouhodobá podpora skupiny zaměstnanců pro handicapované cyklisty sdružené v týmu handbikerů Redbikes) nebo převzít patronát nad nějakou neziskovou organizací (chrudimští zaměstnanci zase pravidelně podporují Azylové centrum Veská). Neziskový sektor je často nositelem významného know-how, motivace a citu pro konkrétní projekt nebo oblast. Pokud se na spolupráci shodne s nějakou firmou, je na úspěch z poloviny zaděláno. Firma může přinést potřebné znalosti jak projekt řídit, jak jej komunikovat či jak zapojit moderními kanály veřejnost. Příkladem může být třeba Krevní kampaň Vodafone ve spolupráci s Českým červeným křížem nebo již zmiňovaný projekt Srdcerváči ve spolupráci s NFOZP.
Co naopak v současnosti v CSR cítíte jako výzvu?
Všechny oblasti lidské činnosti se proměňují v závislosti na potřebách společnosti a v oblasti telekomunikací se změny dějí obzvlášť rychle. V současnosti považuji za „horké“ CSR téma především využití mobilních technologií ve zdravotnictví, tzv. mHealth či Telemedicínu. Tam již realizujeme např. vzdálený monitoring pacientů s chorobami srdce. Další oblastí jsou tzv. Machine to Machine řešení, kdy přístroje komunikují mezi sebou. Představte si třeba, že si z mobilu automaticky zapnete vytápění domu hodinu před vašim příjezdem nebo v telefonu vidíte, kde se právě nachází vaše dítě. Mobilní technologie budou stále důležitějším pomocníkem v našem životě.