List z vězení XVIII: Přemýšlejme, co chceme
Představte si velkou firmu vyrábějící tradiční nábytek. Starý majitel zemře a jeho syn chce změnu a dá do vedení nové lidi. Ti řeknou, že se musí zvýšit konkurenceschopnost a podnik potřebuje zásadní reformu.
Změna je základ
Nový ředitel vidí budoucnost v moderním a laciném nábytku vyrobeném z nových, ale ne kvalitních a trvanlivých materiálů. Prosadí nákup nové linky, na kterou si vezme firma úvěr. Zaměstnance pošle na přeškolení v nových technologiích. Řadu tradičních řemeslníků, co ručně vyřezávali zdobné ornamenty, propustí pro nadbytečnost.
Velká změna je riziko
Náměstek ředitele s tímto trendem zásadně nesouhlasí. Tradiční výrobky mají slušné postavení na trhu, i když trochu ztrácí. Podle něho by stačilo dělat lepší reklamu a mírně zefektivnit výrobu nákupem několika málo moderních strojů. Ve výrobě úplně něčeho jiného vidí velké riziko. Ztrácí své zákazníky a nikde není garantováno, že získají nové. Taky přijdou o řadu zručných zaměstnanců a o schopnost vyrábět kvalitní tradiční nábytek. Upozorňuje, že trh je zavalen laciným aušusem, co se tváří moderně.
Ředitel má zelenou
Ředitel je naštvaný a jeho spory s náměstkem vyústí v návrh na odvolání náměstka. To však může učinit jen majitel a ten to řediteli nedovolí. Ředitel smí realizovat svoji vizi a pustí se do toho.
Firma má potíže
Změny ve firmě způsobí, že klesají tržby. Není lehké získat úplně nové zákazníky, o ty původní přišli. Úspory ze sníženého počtu pracovníků nepokryjí ani splátky za úvěr na novou výrobní linku. Ředitel chce další peníze na investice do reklamy a podpory prodeje. Majitel je naštvaný, že mu továrna přestává vydělávat, ředitel naopak chce další peníze s tím, že je to pro budoucí vývoj firmy nezbytné. Současně ředitele kritizuje místní tisk, že vyhodil řadu zaměstnanců, kteří jsou teď na úřadu práce. Majitel se naštve, ředitele odvolá a na jeho místo dosadí náměstka. Ale ředitele zase ponechá jako náměstka.
Historie se opakuje
Nový ředitel zastaví výrobu nového nábytku a začne se vracet k původnímu. Linku se ztrátou vrátí, shání propuštěné zaměstnance, ale zjišťuje, že mezitím zákazníci přešli ke konkurenci. Ztráta firmy se dál prohlubuje a majitel ředitele odvolá a znovu udělá z náměstka ředitele…
Jako u nás
Ptáte se, proč píšu takovou báchorku? Nepřipomíná Vám to něco? Je vám jasné, jak ta firma dopadne? Je to zjednodušeně příběh vývoje v naší zemi v řadě posledních let. Zmatená rozhodnutí, která v rychlém sledu popírají jedno druhé. Teď co s tím?
Změna v myslích
Řešení je jen zdánlivě snadné, ale v reálu naprosto obtížné. Cesta ven začíná v hlavě majitele, co si musí sám ujasnit, jakou firmu chce mít. Podle toho musí vybrat vedení, dát mu čas věci dotáhnout a průběžně ho kontrolovat zda dělá, co slíbil. Výsledky pak musí hodnotit v čase, kdy jich je možné dosáhnout. Bohužel u nás „majitel“ tedy voliči často neví co chtít, nebo ještě hůře společnost je nesmírně rozdělena a polovina stojí za ředitelem a druhá půlka za náměstkem. Vzájemně se nechápou a nenávidí se. To nemůže dobře dopadnout.
Změna je základ
Nový ředitel vidí budoucnost v moderním a laciném nábytku vyrobeném z nových, ale ne kvalitních a trvanlivých materiálů. Prosadí nákup nové linky, na kterou si vezme firma úvěr. Zaměstnance pošle na přeškolení v nových technologiích. Řadu tradičních řemeslníků, co ručně vyřezávali zdobné ornamenty, propustí pro nadbytečnost.
Velká změna je riziko
Náměstek ředitele s tímto trendem zásadně nesouhlasí. Tradiční výrobky mají slušné postavení na trhu, i když trochu ztrácí. Podle něho by stačilo dělat lepší reklamu a mírně zefektivnit výrobu nákupem několika málo moderních strojů. Ve výrobě úplně něčeho jiného vidí velké riziko. Ztrácí své zákazníky a nikde není garantováno, že získají nové. Taky přijdou o řadu zručných zaměstnanců a o schopnost vyrábět kvalitní tradiční nábytek. Upozorňuje, že trh je zavalen laciným aušusem, co se tváří moderně.
Ředitel má zelenou
Ředitel je naštvaný a jeho spory s náměstkem vyústí v návrh na odvolání náměstka. To však může učinit jen majitel a ten to řediteli nedovolí. Ředitel smí realizovat svoji vizi a pustí se do toho.
Firma má potíže
Změny ve firmě způsobí, že klesají tržby. Není lehké získat úplně nové zákazníky, o ty původní přišli. Úspory ze sníženého počtu pracovníků nepokryjí ani splátky za úvěr na novou výrobní linku. Ředitel chce další peníze na investice do reklamy a podpory prodeje. Majitel je naštvaný, že mu továrna přestává vydělávat, ředitel naopak chce další peníze s tím, že je to pro budoucí vývoj firmy nezbytné. Současně ředitele kritizuje místní tisk, že vyhodil řadu zaměstnanců, kteří jsou teď na úřadu práce. Majitel se naštve, ředitele odvolá a na jeho místo dosadí náměstka. Ale ředitele zase ponechá jako náměstka.
Historie se opakuje
Nový ředitel zastaví výrobu nového nábytku a začne se vracet k původnímu. Linku se ztrátou vrátí, shání propuštěné zaměstnance, ale zjišťuje, že mezitím zákazníci přešli ke konkurenci. Ztráta firmy se dál prohlubuje a majitel ředitele odvolá a znovu udělá z náměstka ředitele…
Jako u nás
Ptáte se, proč píšu takovou báchorku? Nepřipomíná Vám to něco? Je vám jasné, jak ta firma dopadne? Je to zjednodušeně příběh vývoje v naší zemi v řadě posledních let. Zmatená rozhodnutí, která v rychlém sledu popírají jedno druhé. Teď co s tím?
Změna v myslích
Řešení je jen zdánlivě snadné, ale v reálu naprosto obtížné. Cesta ven začíná v hlavě majitele, co si musí sám ujasnit, jakou firmu chce mít. Podle toho musí vybrat vedení, dát mu čas věci dotáhnout a průběžně ho kontrolovat zda dělá, co slíbil. Výsledky pak musí hodnotit v čase, kdy jich je možné dosáhnout. Bohužel u nás „majitel“ tedy voliči často neví co chtít, nebo ještě hůře společnost je nesmírně rozdělena a polovina stojí za ředitelem a druhá půlka za náměstkem. Vzájemně se nechápou a nenávidí se. To nemůže dobře dopadnout.