Politické angažmá kněžím zapovězené - má poznámka k předvolebnímu boji

09. 08. 2017 | 14:07
Přečteno 12119 krát
Nadcházející volební kampaň v naší zemi, respektive už sama skutečnost voleb je tématem, kterým se církev musela a musí zabývat. Je to tím, že značná část věřících hledá nějakou radu, stojí o kriteria, podle nichž by se měla při volbách rozhodovat. Víme však také na druhé straně díky zkušenosti února 1948, že to nejsou jen politické strany, ale v podstatě mocenské struktury, které se do tohoto boje zapojují, často i „contra legem“, tedy protizákonně, aby obhájily své postavení a výhody.

Druhý vatikánský koncil se zabýval i touto otázkou, kterou diskutovali hlavní tvůrci konstituce Radost a naděje (Gaudium et spes). Výsledkem této diskuse byla jasná distance církve od vytváření klerikálních vlád, či klerikalismu. Byl to nový postoj církve, který bral ohled na změněné společenské podmínky. Do té doby měl tento jev – tedy klerikalizace – své kořeny v rozpadu Západořímské říše. Tehdy se klerici, jako nejvzdělanější lidé, schopní se orientovat v nových civilizačních podmínkách a změnách podíleli na vytváření struktur nových kulturních, sociálních a administrativních institucí. Až teprve další vývoj, kdy se na Západě objevily univerzity, umožnil a otevřel cestu neklerikům, tedy „laikům“ k plnému vzdělání. Začal proces deklerikalizace státu, často velmi náročný, dlouhý a velmi bojovný. To samo by vydalo na velké pojednání.

Během další historie se např. v 19. století už objevují až laicistické státy, vyjma císařské a královské monarchie. Ale i v těchto laických státech v různých službách, jako ve školství, zdravotnictví či sociální oblasti působily řeholní sestry, lidově nazývané „jeptišky“. Tato skutečnost se konec konců odrazila ještě i v dobách tzv. reálného socialismu, kdy se ve zdravotnictví či sociálních službách neoslovovali lidé „soudružko ošetřovatelko“,ale prostě jen „sestřičko, sestři“. V úřední terminologii až do nedávné doby byli tito středoškolsky vzdělaní ošetřovatelé zdravotními sestrami, ačkoli se tu a tam jednalo i o muže.

Předcházející exkurz má pomoci i pochopení, proč pokoncilní kodex kanonického práva, tedy zákoník církve, zakazuje duchovním osobám usilovat o politické funkce na všech úrovních (Kánon 285 CIC). Předpokládá pro kleriky i zákaz aktivní účasti v předvolebních bojích a šarvátkách. To ovšem neznamená, že by věřící křesťané, laici, neměli vstupovat do těchto kampaní, pokud budou respektovat svobodu rozhodování každého jednotlivce i rodinných příslušníků.

Chci zde uvést výňatek z jednoho z posledních veřejných vystoupení kardinála Františka Tomáška, které bylo přečteno 28.10. 1990. Zda a jak se od té doby situace změnila, nechám na úvaze čtenáře. Můj předchůdce na arcibiskupském stolci, kardinál Tomášek, píše:

„Chci se na vás obrátit znovu a naléhavě, protože mám velkou starost o náš společný stát. Vidím dvě nebezpečí:
Prvním je individuální sobectví, vyvolané dlouhou situací útlaku a nedostatku. Mnozí obracejí všechnu energii k vlastnímu prospěchu, ale ke službě ve správě věří veřejných je málo ochoty. Je to krátkozraké, vždyť stát, to jsme my všichni. Prosím vás, neutíkejte od zodpovědnosti.
Druhé nebezpečí je národní sobectví. Jak jednotlivci, tak i národní společenství mají svá práva a mohou se o ně hlásit. Ale právo přestává být právem, když ukracuje právo druhých. Kulturní a mravní výše národa se prokáže tím, jak ctí práva slabšího. Ducha rozdělení a nedůvěry, který je neblahým dědictvím minulosti, nahraďme duchem otevřenosti a porozumění.
Prosím vás, drazí spoluobčané, přemozte v sobě energicky city sobectví pravou láskou. Sobectví zabíjí, láska dává život a štěstí. To známe z evangelia i z životní praxe.“


Současné dramatické vyostření politického zápasu, který je chápán spíše jako boj o moc a ne jako účast na službě společnému dobru všech občanů bez rozdílu, vede církev ve většině evropských zemí ke zdrženlivosti v oblasti politiky. Vyzývá své věřící i lidi dobré vůle, kteří věří v sílu modlitby, aby se zaměřili k žádoucímu výsledku, kterému by společné dobro ve svobodě, pravdě a opravdové lásce k druhému člověku zvítězilo ve volebním zápase a aby ti, kdo se rozhodnou kandidovat s poctivým úmyslem, mohli být zvoleni. Takový je i postoj plenárního zasedání České biskupské konference na letošním cyrilometodějském Velehradu. Tam jsme si znovu mohli plněji uvědomit základy naší státnosti a duchovní orientace.

Při četbě volebních programů řady politických stran nacházíme velký výčet nabídek a příslibů, o nichž nemám důvod pochybovat. Přece však postrádám důraz na několik důležitých problémů: nejsem odborník a své otázky kladu jen jako kterýkoliv jiný občan této země, na jejímž rozvoji, zachování demokracie a svobody se chci vždy podílet.

1. Krize, která doléhá na naši globalizovanou společnost, je v našem prostoru především krizí rodiny. Nemyslím si, že hlavním a jediným bodem řešení jsou finance, ale spíše právní a morální ochrana a podpora rodiny jako základní buňky naší společnosti.Slovo „rodina“ je odvozeno od slovesa „rodit“, což předpokládá rodiče, tedy muže a ženu. Myslím, že tato skutečnost nemá být předmětem ideologického boje, ale že je srozumitelná každému.

2. V žádném z volebních programů jsem nenašel jasný návrh na řešení podstatného snížení státního dluhu v době ekonomické konjunktury. Ptám se jako každý občan, jak strany chtějí tento problém řešit.

3. Výše zadluženosti jednotlivých rodin vyžaduje určitou pomoc, protože dluhy destabilizují život rodiny. To pociťují především děti. Vím také, jak snadnou kořistí nabídek vyděračských půjček jsou matky- samoživitelky. Dovolím si tedy v této souvislosti otázku, zda etický kodex našich médií se nad tímto problémem zamýšlí.

4. Naše společnost se přes konjunkturální růst životní úrovně nezabývá příliš otázkou mezigeneračního napětí a zajištění starších generací v budoucnosti. Tato problematika je stále odkládána. Souvisí nejen s demografickou politikou a jejím řešením není promigrační ekonomická politika a získávání pracovních sil. Jak říkají sami Němci – pozvali jsme si pracovní sílu, ale přišli k nám lidé. Technokraté vidí řešení v robotizaci. Ale člověk není jen výrobní jednotka. Nedovedu si představit, jak by se v domovech seniorů a nemocnicích přistupovalo k lidem pomocí robotizace.

5. Ať již sám hovořím s různými lidmi, či sleduji média, stále více zaznamenávám že naši společnost provázejí úzkostné stavy a cítíme se ohroženi zvnějšku i zevnitř. Ale činíme skutečně něco pro naši bezpečnost? Pocity nás nezachrání. Hledáme různá spojenectví, ale chtěli bychom, aby naši obavu platili i lidskými životy ti druzí. Dvě světové války, dvě diktatury – hnědá a rudá – jsou dostatečným varováním. O této problematice jsem v programech politických stran, které jsem četl, nenašel ani zmínku. Tím samozřejmě netvrdím, že nejsou strany, které se nepokoušely tyto otázky řešit.

Myslím, že těchto několik bodů, které jsem zmínil, jen odůvodňuje naše rozhodné dovolávání se Boží pomoci v této situaci, kdy polovina populace rezignuje na spoluúčast při řízení věcí veřejných a druhá polovina se rozdělila do nesmiřitelných táborů. V nich se rozumné argumenty v diskusi nahrazují hrubostí, kaceřováním, nactiutrháním, vypouštěním lživých pomluv a různých fantastických konspiračních teorií.

Mám za to, že v 21. století v demokratické společnosti by i předvolební kampaň měla probíhat racionálně, občansky slušně a v duchu spolupráce, kdy chceme něco učinit pro společné dobro a pro budoucnost. I způsob vedení volební kampaně cosi vypovídá a vede občany k rozhodnutí se pro toho či onoho kandidáta. Dovolím si na závěr jednu poznámku: proměňme předvolební vřavu ve vzpouru slušných lidí. Bůh ať žehná této zemi.

S pozdravem,
+ Dominik kardinál Duka

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy