Je sčítání lidu 2021 ohledně víry a církví sčítáním?

21. 01. 2022 | 16:33
Přečteno 4284 krát
Kolik je vlastně (římských) katolíků? Otázka, kterou si mnozí v těchto dnech pokládají. Dává o tom přehled sociologická sonda o dobrovolném přihlášení se k církvi? Odpověď hledejme spíše v dokumentech a matrikách. Víte například, že jsou u nás 4 miliony pokřtěných?

V reakci na sčítání lidu 2021 ohledně náboženského vyznání a příslušnosti k církvím se můžeme setkat s dvojí reakcí: s poraženeckým konstatováním o úbytku víry od některých žurnalistů, nebo s radostným zvoláním, připomínajícím doby temného komunistického režimu o konci tmářské víry, která patří do koše. Je třeba také zmínit, že na mnohých školách v ČR nadále přetrvává antikatolický výklad našich i mezinárodních dějin, či přírodních věd. Tímto komentářem na sčítání lidu 2021 ale nechci hrát hru na to, že je nás víc.

Řadu let jsme totiž jednali jak se statistickou komisí, tak se statistickým úřadem, přičemž jejich názor i navrhovaný zákon nepočítal s dobrovolnými otázkami při sčítání lidu. Již tehdy byl pro jeho irevelantnost vyslán signál kněžím i věřícím, že po dohodě církve předloží vlastní statistiky. To bylo na poslední chvíli změněno Parlamentem ČR. V době Covidu se však tyto aktualizované informace těžko šířily. Nebyla to zlá vůle, parlament má právo zákon schválit i v tomto znění. S přítomností dobrovolných otázek došlo ale ohledně sčítání lidu v případě víry a národnosti ke zmatečnému výsledku.

Odpověď na náboženské vyznání byla DOBROVOLNÁ. Mediálně šířený výsledek jako statisticky přesný je spíše „fake news“! Proto tvrzení, že statisticky ubylo věřících je irelevantní! To nevíme přesně a výsledek údajů o víře a národnosti není srovnatelný s ostatními výpověďmi. (Na tomto principu by výměna bytu mohla být také dobrovolná či libovolná! Jakou hodnotu by pak měl tento údaj?!) Spíše zde jde o sociologickou sondu, než o nějaký přesný statistický závěr. Na druhou stranu toto dobrovolné sčítání prokázalo, že zjištěný počet římských katolíků je více než dvakrát větší než zjistila ČBK běžným jedním sčítáním při bohoslužbách - být v církvi neznamená jen chodit do kostela. Jde o vědomí identity a odvahy!

Faktem také je, že se křesťané u nás spíše identifikují jako “věřící”, než že by uváděli konfesní příslušnost, a to i z ekumenických ohledů. Zároveň je zde nedůvěra ve stát! To potvrdili např. někteří státní zaměstnanci, kteří se obávali zneužití těchto informací.

Je zde také odcházející generace pevně formovaných věřících, kteří prošli vyznavačskou dobou pronásledování křesťanství a ovlivňovali životní postoje v rodinách. Tato generace byla z 85% pokřtěna (v rámci katolické církve přes 70%) a díky ní byla také 2,5x větší porodnost. Tato generace už zde není. Ocitáme se stále více v době „tekoucí identity” (Zygmund Bauman), což se promítá do identity biologické, etnické, kulturní, ale i náboženské.

Dnes je 2,5 x menší porodnost než tehdy a počty pokřtěných se pohybují mezi 25-30% celkové natality. Tento demografický úbytek nemůžeme ovlivnit, (nebudeme-li tedy počítat křty CDéček a zvířat v ZOO :-)

Jaké jsou tedy naše církevní statistiky? Uvádí se v nich, že je u nás pokřtěno téměř 4 miliony lidí. Z toho je přibližně jeden milion lidí praktikujících. Další milion lidí přichází do kostela pravidelně na velké slavnosti, jako jsou Vánoce, Velikonoce, a pak slavení významných životních událostí. Pak je tu milion lidí, kteří chodí do kostela přibližně 4x za život při mimořádných událostech a jsou sympatizanty křesťanské kultury. A nakonec je zde milion lidí, kteří nevědí, že jsou pokřtění z důvodů, že nebyli ve víře vůbec formováni!

Je třeba také zdůraznit, že fenomén Církve je - jak po viditelné, tak neviditelné stránce - statistikou a jakýmkoliv sčítáním nepostižitelný. Přínos církví pro život společnosti je obecně pozitivní, neoddiskutovatelný a v mnohém také doplňuje funkce státu: školy, nemocnice, hospice; služba kaplanů v armádě, policii, nemocnicích, ve věznicích.

Na závěr chci zdůraznit, že pandemie Covidu zahrnula do společenství církve mnoho lidí s odvahou pečujících o druhé. Do církve totiž patří také ti, kteří životem podle svědomí konají dobro a obětují se pro druhé. Ve svém jednání se ztotožňují s působením církví. Uplatňují se především ve zmíněných charitativních, sociálních a vzdělávacích institucích a jsme jim za to velmi vděčni! Můžeme říci, že se uplatňuje princip křtu v nouzi, kdy i nevěřící může platně pokřtít, když se jedná v souladu s intencí církve!

+ Dominik kard. Duka OP

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peka Karel · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy