Byrokracie a Topolánkova vláda
Vláda se po půl roce svého fungování rozhodla změnit zaběhnutá pravidla pro přijímání dokumentů, a tak připravila novelu legislativních pravidel vlády a jednacího řádu vlády.
Na první pohled zřetelným přínosem této procesní změny je opatrná snaha o zavedení elektronického oběhu dokumentů určených pro jednání vlády s využitím stávajícího vybavení (zejména systém eKLEP a eVLADA). To se promítá do deklarace přednosti elektronické podoby dokumentu před papírovou a upuštěním od posílání balíků dokumentu mezi jednotlivými úřady, i když auta s vládní poštou budou brázdit pražské ulice i nadále, protože 3. vyhotovení každého materiálu budou muset být i nadále zasílány v papírové podobě.
Rovněž došlo (po 8 letech od platnosti zákona o svobodném přístupu k informacím) ke zpřístupnění úplných dokumentů, které vláda projednává (návrhů právních předpisů a dalších dokumentů vlády) na portálu veřejné správy.
Změna se netýká pouze stránky procesní, ale i obsahové, protože tyto předpisy již počítají s prováděním hodnocení dopadů regulace (tzv. RIA) do přípravy právních předpisů, podle Obecných zásad pro hodnocení dopadů regulace, což je materiál vytvořený Ministerstvem vnitra.
Pozitivní krok
Přijetí těchto úprav lze hodnotit pozitivně, ale je třeba si již dnes uvědomit, že tyto kroky jsou zatím spíše opatrnými krůčky a bude potřeba ještě hodně práce na zavedení skutečně elektronické veřejné správy a provádění kvalitního hodnocení dopadů regulace (nejen ve vztahu k nákladům podnikatelů, ale i na náklady veřejných rozpočtů a peněženek občanů spojených s nadměrnou byrokracií a nedegradování této metody na formální číselné odhady).
Řešení obou těchto výzev může ležet v ještě větším využití IT technologií a vytvoření komplexního nástroje pro tvorbu legislativy, který bude podporovat každé stádium tvorby právního předpisu, včetně provádění hodnocení dopadů regulace na základě relevantních dat shromážděných veřejnou správou v různých registrech.
Bez parlamentu to nepůjde
Další články autora:
ČEZ a Barcelona |CzechPoint je zkratka! | Porno, Danny DeVito a Irena | Státní rozpočet 1929 | Byrokracie a státní pokladna | Neděle prezidentů | Ušetříte opravdu na volání ze zahraničí? | Archivace | Státní byrokracie a volební sliby | Státní byrokracie a kanceláře | Tunel v Bratislavě | Na snídani s ministrem financí | Státní byrokracie a naše peníze | Byrokracie a encyklopedie | Vsadím se, že porušujete zákon | Den bez mobilu – doporučuji | Táta včera vyhrál Primátorky | Kolik Vám bude v roce 2025? | Olympijská daň 15 korun | Zrušte další ministerstvo! | Remíza v Německu, ČR, Francii a teď ve Španělsku | Karel Marx měl pravdu!
Na první pohled zřetelným přínosem této procesní změny je opatrná snaha o zavedení elektronického oběhu dokumentů určených pro jednání vlády s využitím stávajícího vybavení (zejména systém eKLEP a eVLADA). To se promítá do deklarace přednosti elektronické podoby dokumentu před papírovou a upuštěním od posílání balíků dokumentu mezi jednotlivými úřady, i když auta s vládní poštou budou brázdit pražské ulice i nadále, protože 3. vyhotovení každého materiálu budou muset být i nadále zasílány v papírové podobě.
Rovněž došlo (po 8 letech od platnosti zákona o svobodném přístupu k informacím) ke zpřístupnění úplných dokumentů, které vláda projednává (návrhů právních předpisů a dalších dokumentů vlády) na portálu veřejné správy.
Změna se netýká pouze stránky procesní, ale i obsahové, protože tyto předpisy již počítají s prováděním hodnocení dopadů regulace (tzv. RIA) do přípravy právních předpisů, podle Obecných zásad pro hodnocení dopadů regulace, což je materiál vytvořený Ministerstvem vnitra.
Pozitivní krok
Přijetí těchto úprav lze hodnotit pozitivně, ale je třeba si již dnes uvědomit, že tyto kroky jsou zatím spíše opatrnými krůčky a bude potřeba ještě hodně práce na zavedení skutečně elektronické veřejné správy a provádění kvalitního hodnocení dopadů regulace (nejen ve vztahu k nákladům podnikatelů, ale i na náklady veřejných rozpočtů a peněženek občanů spojených s nadměrnou byrokracií a nedegradování této metody na formální číselné odhady).
Řešení obou těchto výzev může ležet v ještě větším využití IT technologií a vytvoření komplexního nástroje pro tvorbu legislativy, který bude podporovat každé stádium tvorby právního předpisu, včetně provádění hodnocení dopadů regulace na základě relevantních dat shromážděných veřejnou správou v různých registrech.
Bez parlamentu to nepůjde
Návrh eStat.cz: Tošovského zákon
Rovněž tak bude nezbytné rozšířit provádění hodnocení dopadů regulace na všechna stádia legislativního procesu tedy i na parlament, což bude bez zákona, který má stanovit pravidla pro přijímání právních předpisů, včetně povinnosti provádět veřejné připomínkové řízení za použití elektronických nástrojů obtížné, ba zhola nemožné. Je tedy škoda, že Ministerstvo vnitra na tvorbu tohoto zákona rezignovalo.Další články autora:
ČEZ a Barcelona |CzechPoint je zkratka! | Porno, Danny DeVito a Irena | Státní rozpočet 1929 | Byrokracie a státní pokladna | Neděle prezidentů | Ušetříte opravdu na volání ze zahraničí? | Archivace | Státní byrokracie a volební sliby | Státní byrokracie a kanceláře | Tunel v Bratislavě | Na snídani s ministrem financí | Státní byrokracie a naše peníze | Byrokracie a encyklopedie | Vsadím se, že porušujete zákon | Den bez mobilu – doporučuji | Táta včera vyhrál Primátorky | Kolik Vám bude v roce 2025? | Olympijská daň 15 korun | Zrušte další ministerstvo! | Remíza v Německu, ČR, Francii a teď ve Španělsku | Karel Marx měl pravdu!