Počty úředníků a zákonů
Vláda Petra Nečase vydala brožuru. Jmenuje se "Rok vlády ODS, TOP 09 a VV". Na webu Úřadu vlády se doslova píše: "Brožura se ohlíží za hlavními úspěchy jednotlivých resortů a předkládá statistický přehled dosud předložených legislativních opatření." Problematiku byrokracie sledujeme v eStat.cz již několik let a proto bych si dovolím komentovat části, které chválí snižování počtu úředníků a výkonnost vlády v oblasti navrhování počtu zákonů.
Počty úředníků
Počty zákonů
Vedle snížení počtu úředníků, bych si dovoli upozornit na jeden nešvar, kterým se rády chlubí všechny vlády. A to je počet schválených zákonů. Vláda se chválí za to, že již bylo schválených 61 zákonů a 123 zákonů již proběhlo prvním čtením. Celkem za rok bylo ve sněmovně podáno 211 návrhů na vydání zákona, přičemž 100 z nich již buď vyšly ve Sbírce zákonů nebo aspoň již doputovaly do Senátu nebo k Prezidentu republiky. Touto statistikou se vláda dostává svou legislativní aktivitou na úroveň, jaké dosahovala vláda Vladimíra Špidly v době tzv. legislativní smršti. Přitom pokud není při přijímání nové legislativy důsledně uplatňováno pravidlo one in - one out, tak platí, že každá nová legislativa plodí novou regulaci a s tím spojený nárůst byrokracie a nákladů na plnění povinností a to jak na straně státu tak i na straně občanů a podnikatelů.
Jen pro pořádek v minulém volebním období bylo ve Sněmovně podáno 613 návrhů zákonů, z toho schváleno 341 zákonů. A za dva roky působení vlády Václava Klause a vlády Josefa Tošovského vletech 1996 až 1998 bylo ňavrženo jen 219 návrhů zákonů a přijato jen 106 zákonů, což je množství, které stihli poslanci vyřídit v tomto období během jednoho roku. To však neznamená, že by poslanci nyní pracovali lépe.
eStat.cz 2009 Video: Jan Fischer a byrokracie
eStat.cz 2008: Byrokracie ve vládě Mirka Topolánka
Počty úředníků
Informační brožura prvního roku vlády ODS, TOP 09 a VV (pdf, 301 kB)
Argumentovat zrušením počtu systematizovaných není moc reprezentativní, neboť v mnoha případech se rušila jen prázdná tabulková místa. Důležité však je, že se podařilo dosáhnout 10% úspor na personálních výdajích. Osobně si myslím, že existuje ještě velký prostor pro další snižování počtu úředníků. Avšak provádět toto snižování plošně bez návaznosti na audity vykonávaných správních agend a jejich smysluplnost by mohlo být kontraproduktivní.Počty zákonů
Vedle snížení počtu úředníků, bych si dovoli upozornit na jeden nešvar, kterým se rády chlubí všechny vlády. A to je počet schválených zákonů. Vláda se chválí za to, že již bylo schválených 61 zákonů a 123 zákonů již proběhlo prvním čtením. Celkem za rok bylo ve sněmovně podáno 211 návrhů na vydání zákona, přičemž 100 z nich již buď vyšly ve Sbírce zákonů nebo aspoň již doputovaly do Senátu nebo k Prezidentu republiky. Touto statistikou se vláda dostává svou legislativní aktivitou na úroveň, jaké dosahovala vláda Vladimíra Špidly v době tzv. legislativní smršti. Přitom pokud není při přijímání nové legislativy důsledně uplatňováno pravidlo one in - one out, tak platí, že každá nová legislativa plodí novou regulaci a s tím spojený nárůst byrokracie a nákladů na plnění povinností a to jak na straně státu tak i na straně občanů a podnikatelů.
Jen pro pořádek v minulém volebním období bylo ve Sněmovně podáno 613 návrhů zákonů, z toho schváleno 341 zákonů. A za dva roky působení vlády Václava Klause a vlády Josefa Tošovského vletech 1996 až 1998 bylo ňavrženo jen 219 návrhů zákonů a přijato jen 106 zákonů, což je množství, které stihli poslanci vyřídit v tomto období během jednoho roku. To však neznamená, že by poslanci nyní pracovali lépe.
eStat.cz 2009 Video: Jan Fischer a byrokracie
eStat.cz 2008: Byrokracie ve vládě Mirka Topolánka