Reforma státní správy, pokolikáté?
Na těchto stránkách píši o reformě byrokrokracie od roku 1997. V eStat.cz navrhujeme již od roku 2005 reformu centrální státní správy. Něco málo se povedlo, ale zbytek zůstal spíše v šupletech. V roce 2005 jsme přišli s konceptem 9+1 (9ministerstev+1Úřad vlády). Podle včerejšího Práva experti z ministerstva vnitra oživili svůj plán na sloučení a rušení některých ministerstev, aby stát mohl uspořit potřebné miliardy. Jejich návrh nové struktury ústřední státní správy počítá, světe div se, se snížením počtu ministerstev ze současných čtrnácti na pouhých devět.
Resortismus
Jakékoliv dosavadní pokusy o reformu státní správy vždy ztroskotaly na resortismu jako největším nešvaru současné státní správy. Bez jeho odstranění nemohou dílčí i ucelenější pokusy o reformu splnit očekávání a potenciál reformních opatření. Státní správa tak vedle aktuálně potřebných technických opatření, jako je posílení pravomocí NKÚ, větší transparentnost a zpřísnění režimu veřejných zakázek potřebuje zásadní systémovou změnu přístupu k zaměstnávání úředníků navázanou na restrukturalizaci ústředních orgánů státní správy, která odstraní půdorys resortní správy státu spojenou se změnou filozofie vládnutí a výkonu veřejné moci.
eStat.cz si proto dovoluje představit soubor deseti cílů, které by měly být naplněny plánovanou reformou státní správy:
Cíl 1: Přizpůsobit strukturu ústředních orgánů moderním požadavkům na řízení státu, zvýšení účinnosti řízení – především jejím zjednodušením, zeštíhlením a zpřehledněním, se zdůrazněním náležité koordinace a odstranění vnímání státní správy prostřednictvím odvětvových ministerstev a nahrazení holistickým vnímáním správy státu.
Cíl 2: Odstranit všechny činnosti, které již na úrovni ústředních orgánů státní správy po privatizaci a decentralizaci nejsou zapotřebí.
Cíl 3: Snížit nepřiměřené zásahy ústředních orgánů státní správy do života občanů, podnikatelů i samospráv a zastavit nepřetržitý proud legislativních změn, zkvalitnit tvorbu legislativy a dbát zásad právního státu, zejména pak právní jistoty a předvídatelnosti chování státu při tvorbě nových právních norem.
Cíl 4: Vymezit kompetence ústředních orgánů státní správy ve vztahu k regionům a všude, kde již kompetence na regiony byly převedeny nebo kde se to jeví jako účelné zrušit jejich zrcadlení na úrovni ústředních orgánů státní správy.
Cíl 5: Snížit finanční náročnost na provoz ústředních orgánů státní správy. Snížit počet státních zaměstnanců v důsledku redukce agend a outsourcování služeb.
Cíl 6: Odlehčit vládě jako nejvyššímu orgánu výkonu moci od řešení operativních záležitostí a vytvořit podmínky pro jednání vlády o strategických a koncepčních otázkách.
Cíl 7: Narovnat postavení jednotlivých ústředních orgánů státní správy a zjednodušit jejich manažerské řízení.
Cíl 8: Umožnit řízení tzv. průřezových či neresortních agend.
Cíl 9: Odstranit neefektivní nakládaní jak s movitým tak i nemovitým majetkem státu, včetně efektivního využívání nakupovaných služeb.
Cíl 10: Efektivní práce a péče o lidské zdroje pracující ve státní správě a zamezení paralyzace úřadů v důsledku politických turbulencí.
www.estat.cz | www.parlamentniservis.cz | www.twitter.com/efektivnistat
Resortismus
Jakékoliv dosavadní pokusy o reformu státní správy vždy ztroskotaly na resortismu jako největším nešvaru současné státní správy. Bez jeho odstranění nemohou dílčí i ucelenější pokusy o reformu splnit očekávání a potenciál reformních opatření. Státní správa tak vedle aktuálně potřebných technických opatření, jako je posílení pravomocí NKÚ, větší transparentnost a zpřísnění režimu veřejných zakázek potřebuje zásadní systémovou změnu přístupu k zaměstnávání úředníků navázanou na restrukturalizaci ústředních orgánů státní správy, která odstraní půdorys resortní správy státu spojenou se změnou filozofie vládnutí a výkonu veřejné moci.
9+1
eStat.cz si proto dovoluje představit soubor deseti cílů, které by měly být naplněny plánovanou reformou státní správy:
Cíl 1: Přizpůsobit strukturu ústředních orgánů moderním požadavkům na řízení státu, zvýšení účinnosti řízení – především jejím zjednodušením, zeštíhlením a zpřehledněním, se zdůrazněním náležité koordinace a odstranění vnímání státní správy prostřednictvím odvětvových ministerstev a nahrazení holistickým vnímáním správy státu.
Cíl 2: Odstranit všechny činnosti, které již na úrovni ústředních orgánů státní správy po privatizaci a decentralizaci nejsou zapotřebí.
Cíl 3: Snížit nepřiměřené zásahy ústředních orgánů státní správy do života občanů, podnikatelů i samospráv a zastavit nepřetržitý proud legislativních změn, zkvalitnit tvorbu legislativy a dbát zásad právního státu, zejména pak právní jistoty a předvídatelnosti chování státu při tvorbě nových právních norem.
Cíl 4: Vymezit kompetence ústředních orgánů státní správy ve vztahu k regionům a všude, kde již kompetence na regiony byly převedeny nebo kde se to jeví jako účelné zrušit jejich zrcadlení na úrovni ústředních orgánů státní správy.
Cíl 5: Snížit finanční náročnost na provoz ústředních orgánů státní správy. Snížit počet státních zaměstnanců v důsledku redukce agend a outsourcování služeb.
Cíl 6: Odlehčit vládě jako nejvyššímu orgánu výkonu moci od řešení operativních záležitostí a vytvořit podmínky pro jednání vlády o strategických a koncepčních otázkách.
Cíl 7: Narovnat postavení jednotlivých ústředních orgánů státní správy a zjednodušit jejich manažerské řízení.
Cíl 8: Umožnit řízení tzv. průřezových či neresortních agend.
Cíl 9: Odstranit neefektivní nakládaní jak s movitým tak i nemovitým majetkem státu, včetně efektivního využívání nakupovaných služeb.
Cíl 10: Efektivní práce a péče o lidské zdroje pracující ve státní správě a zamezení paralyzace úřadů v důsledku politických turbulencí.
www.estat.cz | www.parlamentniservis.cz | www.twitter.com/efektivnistat