2 mýty o úřednících
V české veřejnosti přežívají dva z velmi nesprávných mýtů o státní správě.
Státní správa a „úřednictvo“ je nesprávně vnímáno jako součást a „prodloužená ruka“ právě vládnoucí politické reprezentace. To je mimořádně škodlivé, protože to má paradoxní zpětný efekt v tom, že mnohdy právě tak se státní správa skutečně chová. Státní správa by měla být co možná nejvíce odpolitizována a politickou roli by měly hrát pouze jednotlivé osoby v čele konkrétních orgánů ústřední státní správy. Tato velmi nezdravá situace částečně přetrvává a souvisí zcela jistě s tím, že se nepodařilo důsledně připravit s seriozně projednat objektivní „zákon o státní službě“.
Současně je třeba vyvrátit druhý mýtus, že reforma státní správy má převážně sloužit ke stabilizaci „aparátů“ formou různých pobídek typu „definitivy“.
Aktuální situace vede k jiným doporučením. Vytvořit český model efektivní státní správy s dostatečnou motivací pro výkonné úředníky – odborníky.
Státní správa a „úřednictvo“ je nesprávně vnímáno jako součást a „prodloužená ruka“ právě vládnoucí politické reprezentace. To je mimořádně škodlivé, protože to má paradoxní zpětný efekt v tom, že mnohdy právě tak se státní správa skutečně chová. Státní správa by měla být co možná nejvíce odpolitizována a politickou roli by měly hrát pouze jednotlivé osoby v čele konkrétních orgánů ústřední státní správy. Tato velmi nezdravá situace částečně přetrvává a souvisí zcela jistě s tím, že se nepodařilo důsledně připravit s seriozně projednat objektivní „zákon o státní službě“.
Současně je třeba vyvrátit druhý mýtus, že reforma státní správy má převážně sloužit ke stabilizaci „aparátů“ formou různých pobídek typu „definitivy“.
Aktuální situace vede k jiným doporučením. Vytvořit český model efektivní státní správy s dostatečnou motivací pro výkonné úředníky – odborníky.