Koncesionářské poplatky
Je tomu právě pět měsíců co jsem spolu se senátorem Richardem Svobodou předložil návrh zákona na zrušení rozhlasových a televizních poplatků. Za těch pět měsíců stihnul Senát projednat návrh zákona v prvním čtení na plénu a přikázat jej k projednání do jednotlivých senátních výborů. V senátních výborech se projednávání návrhu zákona trochu zadrhlo. Ne však proto, že by senátoři málo pracovali, ale proto že řada z nich se k zákonu nedokázala jasně postavit. Jednotlivé výbory tak zvolily jakousi vyčkávací taktiku, kdy čekají až jak se k návrhu postaví výbory ostatní. Situace je tak poněkud zabetonovaná a všichni vyčkávají až co udělá ten druhý.
Seminář v Senátu
Mezitím v průběhu letních prázdnin uspořádala senátní mediální komise veřejné slyšení na téma „financování médií veřejné služby“ s očekáváním, že seminář ukáže cestu jakým směrem se vydat. Zda nadále udržovat přežitý a neefektivní model výběru koncesionářských poplatků anebo změnit financování médií poskytujících veřejnou službu směrem k přímému financování z veřejných rozpočtů při zachování nezávislého postavení těchto médií.
Uspořádaný seminář bohužel senátorům v rozhodování asi moc nepomohl. Předvedl jen demonstraci až téměř úzkostlivého hájení status quo ze strany České televize a Českého rozhlasu bez náznaku ochoty vést alespoň diskusi o jakémkoliv jiném způsobu financování médií poskytujících veřejnou službu než je současný model výběru koncesionářských poplatků. Jakoby snad veřejnoprávní média ani nechtěla umožnit veřejnosti nakouknout pod pokličku vnitřních finančních toků v těchto institucích a na jejich penězovody napojené skupiny. Seminář také ukázal plošné levicové odmítání všech návrhů pocházejících z pera pravice bez sebemenší ochoty si přiznat alespoň skutečnost, že současný model koncesionářských poplatků je co do nákladů na správu poplatků opravdu neefektivní a velmi nákladný.
Jen účelová kritika bez konkrétních návrhů
Člověk pohybující se v prostředí politiky musí být připraven dělat kompromisy a to i u krystalicky čistých řešení o nichž je přesvědčen, že jsou to ta řešení jediná správná. V případě návrhu na zrušení rozhlasových a televizních poplatků bohužel nemohu dělat kompromisy, protože dosud žádný konkrétní protinávrh na jehož půdorysu by šlo kompromis dojednat nepadnul. Nepočítám návrh na zamítnutí návrhu zákona a zachování platného stavu.
Tvrdá čísla snad senátorkám a senátorům pomohou
Návrh na zrušení koncesionářských poplatků by se měl dostat na projednávání v plénu Senátu na začátku října. Senátoři tak mají ještě měsíc na to, aby řekli zda chtějí zachovat přežitý a provozně drahý systém výběru poplatků, který svou povahou šikanuje občany nebo chtějí hledat efektivnější, komfortnější a modernější systém financování nezávislých médií veřejné služby. Snad jim v jejich rozhodování pomůže dnes zveřejněný průzkum veřejného mínění od společnosti Ipsos Tambor, který zjistil, že současný model financování veřejnoprávních médií vyhovuje jen 37% občanů a nevyhovuje 56% občanů. Zároveň se dle průzkumu 73% obyvatel neobává o narušení svobody slova při zrušení současného systému koncesionářských poplatků.
27.03.2009: Proč chci zrušit koncesionářské poplatky
08.05.2009: Senát podpořil návrh na zrušení koncesionářských poplatků
22.05.2009: V Polsku zrušili koncesionářské poplatky
CHCI SE AKTIVNĚ ZAPOJIT: KO! KOncesionářským poplatkům
Seminář v Senátu
Mezitím v průběhu letních prázdnin uspořádala senátní mediální komise veřejné slyšení na téma „financování médií veřejné služby“ s očekáváním, že seminář ukáže cestu jakým směrem se vydat. Zda nadále udržovat přežitý a neefektivní model výběru koncesionářských poplatků anebo změnit financování médií poskytujících veřejnou službu směrem k přímému financování z veřejných rozpočtů při zachování nezávislého postavení těchto médií.
Uspořádaný seminář bohužel senátorům v rozhodování asi moc nepomohl. Předvedl jen demonstraci až téměř úzkostlivého hájení status quo ze strany České televize a Českého rozhlasu bez náznaku ochoty vést alespoň diskusi o jakémkoliv jiném způsobu financování médií poskytujících veřejnou službu než je současný model výběru koncesionářských poplatků. Jakoby snad veřejnoprávní média ani nechtěla umožnit veřejnosti nakouknout pod pokličku vnitřních finančních toků v těchto institucích a na jejich penězovody napojené skupiny. Seminář také ukázal plošné levicové odmítání všech návrhů pocházejících z pera pravice bez sebemenší ochoty si přiznat alespoň skutečnost, že současný model koncesionářských poplatků je co do nákladů na správu poplatků opravdu neefektivní a velmi nákladný.
Jen účelová kritika bez konkrétních návrhů
Člověk pohybující se v prostředí politiky musí být připraven dělat kompromisy a to i u krystalicky čistých řešení o nichž je přesvědčen, že jsou to ta řešení jediná správná. V případě návrhu na zrušení rozhlasových a televizních poplatků bohužel nemohu dělat kompromisy, protože dosud žádný konkrétní protinávrh na jehož půdorysu by šlo kompromis dojednat nepadnul. Nepočítám návrh na zamítnutí návrhu zákona a zachování platného stavu.
Tvrdá čísla snad senátorkám a senátorům pomohou
Návrh na zrušení koncesionářských poplatků by se měl dostat na projednávání v plénu Senátu na začátku října. Senátoři tak mají ještě měsíc na to, aby řekli zda chtějí zachovat přežitý a provozně drahý systém výběru poplatků, který svou povahou šikanuje občany nebo chtějí hledat efektivnější, komfortnější a modernější systém financování nezávislých médií veřejné služby. Snad jim v jejich rozhodování pomůže dnes zveřejněný průzkum veřejného mínění od společnosti Ipsos Tambor, který zjistil, že současný model financování veřejnoprávních médií vyhovuje jen 37% občanů a nevyhovuje 56% občanů. Zároveň se dle průzkumu 73% obyvatel neobává o narušení svobody slova při zrušení současného systému koncesionářských poplatků.
27.03.2009: Proč chci zrušit koncesionářské poplatky
08.05.2009: Senát podpořil návrh na zrušení koncesionářských poplatků
22.05.2009: V Polsku zrušili koncesionářské poplatky
CHCI SE AKTIVNĚ ZAPOJIT: KO! KOncesionářským poplatkům