Jak se tvoří ceny pohonných hmot v ČR
Vývoj ceny ropy Brent obchodované na londýnské burze, ceny rafinérského produktu (benzínu a nafty), kurz USD/CZK, daně (spotřební daň, DPH) a marže jsou klíčovými faktory pro cenový vývoj pohonných hmot v ČR.
Každý příběh má svůj začátek a cenový vývoj PHM v ČR začíná na londýnské burze, kde se obchoduje ropa Brent. Částka, za kterou se zde ropa Brent obchoduje, je primárním faktorem určujícím vývoj cen pohonných hmot na burze v Rotterdamu. Ceny v Rotterdamu jsou benchmarkem pro evropské rafinérie, na jejichž základě odvozují svou konečnou cenu.
Na burze v Rotterdamu se nafta a benzín obchodují v dolarech, proto vývoj kurzu USD/CZK hraje pro českého motoristu důležitou roli. Každé posílení či naopak oslabení české koruny se odrazí na konečné ceně, za kterou spotřebitelé natankují u čerpacích stanic. Mezi vývojem cen pohonných hmot na burze v Rotterdamu a pohonných hmot v ČR je přibližně zpoždění 2 - 3 týdny.
České ceny PHM jsou stanovovány výstupními cenami rafinérií, přičemž k těmto cenám si distributoři a následně prodejci PHM v ČR přirazí své marže. V konečné fázi je rozhodnutí o výšce této marže záležitostí každé čerpací stanice. Ovšem dlouhodobý průměr distributorských marží je 2,5 Kč/l. Důležité je zmínit, že nejvyšší marže jsou typicky na dálnicích, jelikož se zde pohybují motoristi, kteří nejsou citliví na cenu. Na dálnicích je taky podstatně menší konkurence mezi čerpacími stanicemi. Ceny PHM v ČR podléhají spotřební dani a dani z přidané hodnoty. Spotřební daň je u nafty 10,95 Kč/l a u benzínu jde o částku 12,84 Kč/l. DPH je 21 % z celé ceny benzínu či nafty po připočtení spotřební daně.
Více: Informace o zásobnících: http://www.colosseum.cz/z/2015-03-06-graf-dne-sklady-ropy-jsou-temer-plne
Infografika: http://www.colosseum.cz/z/2015-03-08-infografika-jak-se-tvori-ceny-pohonnych-hmot-v-cr
Každý příběh má svůj začátek a cenový vývoj PHM v ČR začíná na londýnské burze, kde se obchoduje ropa Brent. Částka, za kterou se zde ropa Brent obchoduje, je primárním faktorem určujícím vývoj cen pohonných hmot na burze v Rotterdamu. Ceny v Rotterdamu jsou benchmarkem pro evropské rafinérie, na jejichž základě odvozují svou konečnou cenu.
Na burze v Rotterdamu se nafta a benzín obchodují v dolarech, proto vývoj kurzu USD/CZK hraje pro českého motoristu důležitou roli. Každé posílení či naopak oslabení české koruny se odrazí na konečné ceně, za kterou spotřebitelé natankují u čerpacích stanic. Mezi vývojem cen pohonných hmot na burze v Rotterdamu a pohonných hmot v ČR je přibližně zpoždění 2 - 3 týdny.
České ceny PHM jsou stanovovány výstupními cenami rafinérií, přičemž k těmto cenám si distributoři a následně prodejci PHM v ČR přirazí své marže. V konečné fázi je rozhodnutí o výšce této marže záležitostí každé čerpací stanice. Ovšem dlouhodobý průměr distributorských marží je 2,5 Kč/l. Důležité je zmínit, že nejvyšší marže jsou typicky na dálnicích, jelikož se zde pohybují motoristi, kteří nejsou citliví na cenu. Na dálnicích je taky podstatně menší konkurence mezi čerpacími stanicemi. Ceny PHM v ČR podléhají spotřební dani a dani z přidané hodnoty. Spotřební daň je u nafty 10,95 Kč/l a u benzínu jde o částku 12,84 Kč/l. DPH je 21 % z celé ceny benzínu či nafty po připočtení spotřební daně.
Infografika PHM
Více: Informace o zásobnících: http://www.colosseum.cz/z/2015-03-06-graf-dne-sklady-ropy-jsou-temer-plne
Infografika: http://www.colosseum.cz/z/2015-03-08-infografika-jak-se-tvori-ceny-pohonnych-hmot-v-cr