Exkluzivní report o dnešním jednání o budoucnosti Národního Divadla
"Bylo to hlavně o činohře a pak hlavně o ničem. Besser i Zdráhal, když mluvili, vyplácali čas na spoustu vágních (jak by řek Pepik) řečí a nic konkrétního neřekli. Předpokládám, že si Besser myslel, že když přijde a řekne - milí činoherci, ze Stavovského divadla Vás nikdo nevyhání, to je mylná interpretace mediálně zveřejněných informací, že je jako uklidní. A ono ne, oni se uklidnit nenechali.
Zkoumali dál, že když teda jako ve STD zůstanou a v budoucnu se tam uskuteční ta mozartovská staggiona, jak se tam spolu vejdou? Ono hrát Mozarty je jistě lukrativnější, takže si tam činohra zahraje o vánocích, nebo o nědělích jako za Tháma? K tomu už se zase MK vyjadřovat nechtěli a pořád do nekonečna opakovali, že jsme přeci na začátku diskuze. To tam zaznělo asi tisíckrát.
Pak se zved Kofroň a poznamenal, že tedy toto pan ministr hlásá, ale v ND dochází k výměně šéfa opery a naprosto vážně je ustanovena pracovní skupina zabývající se slučováním opery ND a SOP. Na to Besser reagoval, že šéf SOP musel odstoupit pro neadekvátní rozpočtové vize, takže všichni zírali. Pak se vysvětlilo, že Besser spletl operu SOP a ND. A přehodil to na Černého, že výměna šéfa je jeho věcí a Černý řekl, že se k tomu nebude vyjadřovat. A pak se zase pro velký úspěch zopakovalo, že jsme na začátku diskuze.
Besser tam také několikrát řekl, že Hermanovu studii si zadalo ještě předchozí osazenstvo MK a že navíc je tato studie jednou z mnoha dalších. A že nad těmito všemi studiemi se začnou scházet odborníci. (jsme přeci na tom začátku) Když se ho dramaturgyně činohry ptala, co jsou zač ty další studie a kdo se bude scházet a jaký bude další postup, Besser to celé zazdil s tím, že jí v podstatě řekl, "vy jste dramaturg, tak dělejte dramaturgii, vy jste herci, hrajte, nás nechte také dělat svou práci".
Všichni ztrnuli, Dočekal zopakoval otázku a opět se z toho Besser vykroutil dalšími řečmi. Pak kecal něco o tom, že celé reformy vznikají z potřeby pohnout s kauzou 2 operní soubory v Praze a že si vlastně nikdo svou prací nesmí být jistý příliš, protože to pak přestává profesně růst. Na to několik přítomných orchestráků málem vyskočilo a vypadalo to, že ho půjdou zmlátit. To myslím, že Besser zabředl někam, na co fakt nebyl připraven, tak to Černý obrátil zase zpět - jsme tu dnes kvůli činohře a jsme na začátku.
Závěrem Besser řekl, že dotyčná Pepikova studie není brána jako model, podle kterého se budou věci odvíjet. Bohužel už se nikdo nemohl zeptat, tak proč pan Zdráhal všude cituje právě tuto studii, protože to Černý utnul - činohra musí začít se zkouškou.
Taky tam mluvil pan Kačer, jenže on už je opravdu hodně starý, navíc po nějaké těžké nemoci, takže to nemělo moc hlavu ani patu.
A ještě závěrem Besser zopakoval to, co řekl již na začátku, že v různých médiích vycházejí různé interpretace "pravdy". A že co vydaly Lidovky a čeho se taky chytla ČT, je něco úplně jiného, než vyšlo v Hospodářkách. A právě závěrem zopakoval, že doporučuje pozornosti článek v HN od paní Resslové, že tam je opravdu vše objektivně popsáno. (No bodejď ne, že, když Resslová kandidovala za TOP09...) :-D
Čili takové veselé dopoledne. Ale myslím, že se Besser zapotil, aspoň to.
Taky vlastně řekl, že (protože seděli na jevišti jako při tiskovce a herci v hledišti), že v takovémto opačném řádu ještě nikdy neseděl. Ale pokud vím, tak ono ani v tom normálním řádu mockrát neseděl."
JINÝ POHLED:
čtenář Martin napsal:
Pane Golgo, pan Kačer na setkání s ministrem Besserem nemluvil nesrozumitelně. Právě proto, že je starší a již zdravý, sdělil ministrovi, že byl již svědkem mnoha pokusů o reformy ND, které va snaze ušetřit dopadly vždy tak, že se vše prodražilo, a že to, co pan ministr nastiňuje jako "začátek"povede k témuž. Pan ministr ujišťoval, že činohra ze StD neodejde, jen se povede diskuse o objemech produkcí. Čímž přítomné vyprovokoval k otázce, jak ty diskuse budou vypadat. Na to nedokázal odpovědět a tak začal být slušně arogantní a stále se odvolával na studii pana Hermana, kterou současně označoval za"jen takový nástřel".
Slučování dvou operních souborů(orchestrů a sborů) v jeden doprovází rozšíření této jedné megaopery o třetí scénu, budovu SOP. Je to komický tanec v kruhu. Otázka StD je dost zásadní. Pan Herman ve své stati (studie to v žádném případě není)píše, že Stavovské je prvním a nejkrásnějším operním domem v Čechách, ne-li v širším okolí. Operním domem Stavovské však nikdy nebylo. Vždy se v něm hrála činohra va slušně "velkých objemech". Svůj provoz činohrou zahájilo před 238 lety a od té doby se tam hraje stále. Napřed německy(když ještě všichni Češi mluvili německy), pak i česky a nakionec už jenom česky, když Češi německy mluvit přestali.
Mýtus o Mozartově Praze, který je mýtem i marketingovým sloganem, v případě StD slouží jako krytí pokusu namastit si kapsy pod hlavičkou státu a ztráty z podnikání hodit na něj. To je legitimní podezření, které ze studie-nestudie vyplývá. jinak se prezentoval pouze chaos a amtérské ekonomické úvahy. Pan ministr je milý člověk až do chvíle, než mu někdo položí otázku po smyslu a průběhu této velikolepé transformace oper. Pak začíná být arogantním až sprostým bafuňářem. Nikam to nevedlo, takže komedie s transformací čeká na další jednání. Ale pan Kačer byl přesný. Vyslovil totiž jasně zkušenost s bafuňářskými reformami.