Brazilci jednají o koupi Budvaru
Mluvčí Budvaru Petr Samec však zůstával v klidu a řekl, že to není konečný verdikt, že se spor vrací opět na začátek k soudu nižší instance, který už jednou rozhodl ve prospěch Budvaru. Jenže brazilská strana (A-B InBev patří do tzv. belgické skupiny piv, která je fakticky vlastněna Brazilci - mix brazilské AmBev a belgické InterBrew), nemyslí, že bude třeba vyhrát další soudní spor, neboť za současné politické garnitury jednoduše plánují koupit a převzít Budějovický Budvar.
Od března loňského roku už šest různých delegací brazilských a amerických analytiků přijelo na sice neoficiální, ale pracovní cestu do ČR, aby analyzovali a zhodnotili různé aspekty týkající se Budějovického Budvaru a zároveň navázali styky s politickými činiteli, ale i lidmi z médií, protože jsou si vědomi, že má-li BB padnout do rukou nečeských vlastníků, bude třeba masivní PR kampaně, aby se zmírnila nevole Čechů.
Naposledy se sešli v restauraci syna bývalého ředitele TV Nova Davida Železného (Le Terroir, ve Vejvodově ulici v Praze na Starém městě), kterou jim doporučil světově známý spisovatel brazilského původu Paulo Coelho. Zde se jednalo s reprezentantem vlivné PR agentury o tom, komu věnovat pěkné, rozumějte drahé dárky, které politiky zvát do jakých rekreačních středisek na krásném brazilském pobřeží atp. Dokonce najali i jednoho bývalého manažera z brazilského VW, který pracoval ve Škodovce, aby pomáhal mimo jiné navazovat kontakty, právě jako to kdysi dělal v české firmě.
Podle mého zdroje, který je součástí rodiny jedné z vyjednávajících stran (InBev), je na straně české vlády zainteresovanou postavou např. ministr financí Miroslav Kalousek. Nejváženější kontakty nejvyšší úrovně, co se Budvaru týče, se započaly už v Itálii na bujaré chlastačce pro VIP hosty pořádané Silviem Berlusconim před pěti lety. Ale poté, co údajně bylo mezi řádky požádáno o pomoc s penězi na politickou kampaň ODS, jednání trochu ochladla. Brazilci prý neměli zájem riskovat zapletení do korupčního skandálu, který by mohl poškodit jejich obraz a znemožnit tak prodej BB. Interní analýza podle mého zdroje nastínila, že s touto transakcí by se neskutečně zvýšilo riziko provaření v médiích.
Jenže Prezident InBevu, Carlos Brito, je hlasitě proti korupci. Ten tým, který má v ruce seznam vlivných lidí, kteří mají být klíčem k ovládnutí alespoň části Budějovického Budvaru, sice počítá s nákupem jakýchsi dárků či umožněním cestování, popř. i službami uspokojujícími jisté mužské potřeby - to ale v brazilské kultuře není považováno za uplácení, nýbrž za jakousi „laskavost". Může to znít divně, ale ten rozdíl spočívá v tom, že ta strana, co se něco snaží získat, neříká, co chce, pouze ukazuje dobré úmysly. Tento kulturní rys by se dal srovnat s chováním muže, který se snaží sbalit holku. Lichotí jí, koupí jí drink, ale neřekne přímo, že ji chce mít večer v posteli. Ale zejména ona by neměla říct, že si přeje dostat určitý dárek.
Podle manželky již zmíněného bývalého manažera brazilského VW i české Škodovky se InBev údajně nelíbilo, že Češi připravili konkrétní nabídky „kolik za co“, a proto nebyla jednání dokončena. Ale teď jsou jednání podle mého zdroje opět v plném proudu.
Už je téměř jisté, že současná vláda plánuje někdy příští rok zahájit prodej menšího podílu v BB, a jelikož si jsou vědomi, že tato transakce bude mít podporu pouze ODS + TOP 09 a že pravděpodobné nemůže počítat s podporou populistických VV a už vůbec ne opozičních ČSSD nebo KSČM, doporučila PR agentura zaměřit se na získávání podpory především lokálních politických subjektů.
InBev, mezi jejíž produkty v současnosti patří například Stella Artois a která působí zhruba v 150 zemích světa, se chystá získat podporu třeba i zelených tím, že se plánuje v roce 2013 zapojit do celosvětového trendu a stát se tzv. „zelenou“ firmou.
Po převzetí prý plánují „nechat“ BB v původním stavu beze změn. Naštěstí alespoň pochopili, že pustit na český trh americký Budweiser by byla sebevražda, i když podle mého zdroje to zabralo dva roky přesvědčování dvou hlavních manažerů InBevu.
Zůstává ale problém, že za sympatickými exotickými tvářemi od Cobacabany se skrývá ničemný plán dostat „Bud“ na evropský trh a zaplavit ho. Interně se hovoří o strategii „Van Sá“, což je složenina příjmení oblastních ředitelů pro západní a střední Evropu, Jo Van Biesbroeck a Francisco Sá, spočívá v tom, že by se Budvar stal tzv. nadstandardním luxusnějším pivem - výměnou za národní hrdost - zatímco pivem pro běžnou spotřebu by se v celé Evropě postupně stal právě Budweiser.
Zároveň se mluví také o „Sicupira" strategii (po řediteli Carlosi Sicupirovi), která zase počítá s tím, že plánované cesty prezidentky Dilmy Rousseffové v roce 2012 za účelem obchodních jednání mezi brazilskými a českými firmami budou i za účelem prosazování právě tohoto obchodu. Proto je další nejnovější objednávka směrována agentuře na průzkum trhu, aby zjistila, jaké vztahy už fungují a jaké mají teprve potenciál, aby oficiální delegace věděla, na co se má při vyjednávání zaměřit.
Je to vysoká hra, nemluvíme o koupi nějaké opuštěné fabriky, mluvíme o otevření brány k obrovské mezinárodní expanzi, která by zapříčinila ovládnutí evropského trhu americkou značkou. Přece se „kvůli pivovaru v nějakém malém jihočeském městě" nenechá InBev zastavit. Koupě Budvaru by mohla přijít na dvě miliardy dolarů (asi 30 miliard korun).
Uvědomil jsem si, jak „dobré" přátele má ten třetí zdroj, se kterým jsem se sešel v Dhábě na Národní třídě. Poté, co jsme se rozdělili, jsem toho člověka o chvíli později zahlédl v ulici V Jámě před číslem osm, jak mluví s Milanem Jančíkem, kontroverzním exstarostou Prahy 5, v autě VW Touareg stříbrné barvy, SPZ 54A 9702, přesně v 19:54, v útery 29.03.2011.
Buď čekali na „go-go“ tanečníka z gay klubu Escape, nebo si jen možná dávali tipy, co Čechům ještě zbylo a dalo by se nějak zpeněžit...
Článek původně vyšel zde:
http://denikreferendum.cz/clanek/9801-co-cechum-zbylo-a-dalo-by-se-nejak-jeste-zpenezit