First Here: Nelson Piquet Jr. speaks
Nelson Ângelo Piquet - Official Statement (21 September 2009 - 15:08 CET)
"I am relieved that the FIA investigation has now been concluded. Those now running the Renault F1 Team took the decision, as I did, that it is better that the truth be known and accept the consequences. The most positive thing to come from bringing this to the attention of the FIA is that nothing like it will ever happen again.
I bitterly regret my actions to follow the orders I was given. I wish every day that I had not done it.
I don't know how far my explanation will go to making people understand because for many being a racing driver is an amazing privilege, as it was for me. All I can tell you is that my situation at Renault turned into a nightmare. Having dreamed of being a Formula One driver and having worked so hard to get there, I found myself at the mercy of Mr Briatore. His true character, which had previously only been known to those he had treated like this in the past, is now known.
Mr Briatore was my manager as well as the team boss, he had my future in his hands but he cared nothing for it. By the time of the Singapore GP he had isolated me and driven me to the lowest point I had ever reached in my life. Now that I am out of that situation I cannot believe that I agreed to the plan, but when it was put to me I felt that I was in no position to refuse. Listening now to Mr Briatores reaction to my crash and hearing the comments he has made to the press over the last two weeks it is clear to me that I was simply being used by him then to be discarded and left to ridicule.
I have had to learn some very difficult lessons over the last 12 months and reconsider what is valuable in life. What has not changed is my love for Formula One and hunger to race again. I realise that I have to start my career from zero. I can only hope that a team will recognise how badly I was stifled at Renault and give me an opportunity to show what I promised in my career in F3 and GP2. What can be assured is that there will be no driver in Formula One as determined as me to prove myself.
As my final words on this matter, I would like to repeat that I am so sorry to those who work in Formula One (including the many good people at Renault) the fans and the governing body. I do not expect this to be forgiven or forgotten but at least now people can draw their conclusions based upon what really happened."
Zde je rozhovor s Piquetem, který jsem dělal pro LN:
"Piquet: S otcem se bavíme jen o autech
18. prosince 2007
Syn legendy formule 1 Nelson Piquet pokračuje v rodinné tradici. „Chci být mistrem světa,“ říká v rozhovoru pro LN
BRASILIA (od spolupracovníka LN) Jako požehnání i prokletí před sebou tlačí své jméno - Nelson Piquet. Jeho otec patří k nejslavnějším jezdcům v historii seriálu formule 1 a Nelson Piquet (22) kráčí po vyšlapané stezce. Na jaře se poprvé postaví na start Velké ceny, získal totiž angažmá po boku Fernanda Alonsa ve stáji Renault. Snad aby si Brazilci nepletli svého favorita, říkají mu raději Nelsinho.
* LN - Nelsinho je zdrobnělina, která znamená malý Nelson. Nepřál byste si raději jiné jméno? Navíc takhle vás všichni budou neustále porovnávat s vaším slavným otcem.
Asi by nepomohlo mít jiné křestní jméno, když pořád zůstanu Piquetem. Ale je pravda, že být malý Nelson znamená, že lidé předpokládají, že navazuji na svého otce.
* LN - A je to tak? Váš otec musel na konci kariéry překousnout, jak jeho slávu a rekordy překonává Ayrton Senna.
Ne, otec ukončil kariéru na vrcholu, jenže se Sennou měli komplikovaný osobní vztah. Ale ne na profesionální úrovni. Otec byl na úplném vrcholu dřív, následoval Emersona Fittipaldiho v naší brazilské tradici. Senna v ní jen pokračoval. Pamatuji si, že otec strašně plakal, když Ayrton zemřel. Nikdy předtím a ani potom už jsem ho neviděl plakat.
* LN - Takže vy nejenže úpíte pod tlakem neustálých srovnávání s otcem, ale také pod obrovským očekáváním 200 milionů Brazilců. Jak se vám s tím žije?
Rubinho, což mimochodem znamená malý Rubens, Barrichelo o tom říká, že v Brazílii nesmějí fotbalisté a piloti formule 1 nikdy prohrát. Na tyhle dva sporty jsme jako národ velice přísní a nároční. Nemám nějaký jiný cíl než kdokoli přede mnou. Prostě chci jezdit nejlépe, jak dovedu a samozřejmě se chci stát mistrem světa.
* LN - Od nadcházející sezony budete u týmu Renault krýt záda Fernandovi Alonsovi. Jak se chcete ze druhého místa vyškrábat až k titulu světového šampiona?
Nevím, co máte na mysli. Oba budeme závodit za Renault, jak nejlépe dokážeme a úvahy o tom, kdo je v týmu výše postavený, jsou pro lidi s daleko větším egem, než mám já. Jsem šťastný, že se můžu pokusit být nejlepší bez porovnávání s ostatními piloty.
* LN - Nebojíte se, že ve dvojici s Alonsem se ocitnete v roli Barrichela, který stínoval triumfy Michaela Schumachera?
Já jsem šťastný, že se od Alonsa mohu učit, a nesoutěžím s ním. Chci porazit ostatní týmy. Pro mě to je fantastická příležitost, protože si premiérovou sezonu odbudu v jedné z nejlepších stájí na světě, a navíc vedle jednoho z nejlepších jezdců současnosti.
* LN - Smrt je jakousi paralelní realitou formule 1. Nenapadne vás někdy před startem, alespoň na malou chviličku, že by to mohl být váš poslední závod?
Abych byl upřímný, hlavně teď ve formuli 1 o tom budu přemýšlet, jestli to náhodou není poslední závod, ale ne proto, že bych se bál, že se rozplácnu o zeď, ale proto, že tenhle byznys je hrozně nestálý. Dneska jste týmový pilot, ale zítra...
* LN - Nedávno jeden jezdec zemřel na brazilském okruhu Interlagos. To vás přeci musí donutit přemýšlet o nebezpečích, která na vás v každém podniku číhají.
Je zajímavé, že se na to ptáte, protože jezdec podle mého otce zemřel kvůli primitivní chybě organizátorů. Gumy, které se používají jako ochrana, totiž postavili příliš blízko zdí, takže místo aby auto zpomalily, tak ho vymrští dopředu. Před startem mám vždycky trochu strach, ale adrenalin ho přehluší. Ale i otec tvrdí, že do třiceti se to dá zvládnout.
* LN - Zpátky k rodinným záležitostem. Vaši tři bratři Geraldo, Laszlo i nejmladší Pedro také závodí. Nešpičkujete se navzájem?
Otec nás všechny inspiroval. Laszlo a Pedro jezdí motokáry, Geraldo závodí s tahači.
* LN - Váš otec se proslavil arogantním přístupem k novinářům. Nejenže je po závodech ignoroval, ale byl i velmi agresivní, když chtěli nějaký rozhovor získat. Vy se ale tváříte přátelsky.
Vyrostl jsem v jiném světě než otec. On se médiím vyhýbá dodneška.
* LN - Nevyplývalo jeho chování z faktu, že jeho otec, váš dědeček, byl ministr ve vládě vojenské diktatury? Nestyděl se kvůli tomu? Vždyť raději používal jméno Piquet, což bylo jméno vaší babičky, a ne Maior po otci.
Ne. On se nestyděl sám za sebe, to s tím nemá nic společného. Umím si představit, že se styděl za svého otce, ale moc o tom nevím, protože s otcem se bavíme o autech, a ne o dědečkově minulosti. A tohle je konec rozhovoru.
***
Nelson Ângelo Piquet
Narodil se 25. července 1985 v německém Heidelbergu, ale má brazilský pas. Závodní kariéru začal v roce 1993 v motokárových podnicích. Jeho otec Nelson Piquet se stal třikrát mistrem světa v seriálu formule 1. V uplynulé sezoně plnil Piquet junior roli testovacího jezdce u týmu Renault. Po letošních špatných výsledcích angažovalo vedení stáje jako jedničku mistra světa Fernanda Alonsa a jako dvojku právě Piqueta, který by si na jaře měl odbýt debut ve formuli 1. Piquet žil v Monacu se svou matkou Sylvií Tamsma, která pochází z Nizozemska, až do svých osmi let, pak se přestěhoval k otci do hlavního brazilského města Brasilia. Má dvě sestry, Kelly a Julii, a čtyři bratry - Geralda, Laszla, Pedra a Marca.
FABIANO GOLGO, Lidové noviny
Teď závodit asi jenom virtuálně...
Otec a syn:
Sex symbol F1 :-)