Tomáš Hamberger o mezilidských vztazích a šikaně
Tentokrát jsem si o mezilidských vztazích, kyberšikaně a šikaně povídal s Tomášem Hambergerem (expert MPO pro oblast digitalizace, inovací a technického vzdělání). Tomáš také vytvořil příručku, jak se bránit proti kyberšikaně v rámci distanční výuky.
Jak vlastně vnímáte dnešní mezilidské vztahy a celkově společnost?
Já jsem přesvědčený, že dobré mezilidské vztahy se odvíjejí od úrovně vzdělanosti v daném státě či národu. Čím více má národ zájem na zvyšování úrovně vzdělanosti a zlepšování kvality vzdělání, tím lépe se národu žije a mezilidské vztahy jsou zdravější a kvalitnější. Dobrý příklad může být Finsko nebo Švýcarsko.
Jaká byla vaše školní léta? Myslím, co se týče vztahů se spolužáky, učiteli a celkově s okolím?
Já jsem se vždy do školy těšil. Každý den. Hlavně na spolužáky. Oblíbení učitelé byli vždy ti na dějepis, literaturu a český jazyk.
Setkal jste se osobně někdy se šikanou?
Více již jako učitel. Zejména v době, kdy nebylo ještě regulováno používání mobilních telefonů ve školách. Byla to divoká doba. Mobilní telefony jako zbraně a kyberšikana na denním pořádku. Školy nevěděly, jak k tomuto problému přistupovat.
Tomáši vytvořil jste také příručku, jak se bránit proti kyberšikaně v rámci distanční výuky. Zaznamenal jste tedy již nějaké případy kyberšikany na distanční výuce?
Jak jsem zmínil výše. Kyberšikana je problém nejen dnešních žáků a studentů, ale i pedagogů, a právě pro učitele jsem vytvořil příručku, kterou zmiňujete. Učitelé v ní najdou praktické návody, jak bezpečně vyučovat na dálku a jak bezpečně používat moderní digitální technologie. Je pravda, že kybernetických útoků na učitele v době výuky na dálku přibylo.
Jaký je hlavní rozdíl mezi Českým a Finským školství?
Je to o celkovém pohledu společnosti na důležitost vzdělání a vzdělávání. Pro Finy je to priorita číslo jedna a u nás tomu tak zatím není. Další aspekt je důvěra ve školství. Většina rodičů má důvěru v to, že jejich děti dostanou, ať už pocházejí z jakékoliv části Finska, stejně kvalitní vzdělání. Takto to vnímá i odborná veřejnost a učitel jako takový má ve Finsku důstojné a důvěryhodné postavení.
Co byste rád na závěr vzkázal všem obětem šikany a celkově společnosti?
Nejen obětem, ale i svědkům šikany a kyberšikany chci vzkázat, že nejlepší je nenechávat si nic pro sebe. Pokud vás někdo ohrožuje nebo vidíte, že je někdo ohrožován, zesměšňován apod., nebojte se, co nejdříve, někomu svěřit a na problém upozornit.
Děkuji za rozhovor.
Již brzy se můžete těšit na celý rozhovor na youtube.
Jak vlastně vnímáte dnešní mezilidské vztahy a celkově společnost?
Já jsem přesvědčený, že dobré mezilidské vztahy se odvíjejí od úrovně vzdělanosti v daném státě či národu. Čím více má národ zájem na zvyšování úrovně vzdělanosti a zlepšování kvality vzdělání, tím lépe se národu žije a mezilidské vztahy jsou zdravější a kvalitnější. Dobrý příklad může být Finsko nebo Švýcarsko.
Jaká byla vaše školní léta? Myslím, co se týče vztahů se spolužáky, učiteli a celkově s okolím?
Já jsem se vždy do školy těšil. Každý den. Hlavně na spolužáky. Oblíbení učitelé byli vždy ti na dějepis, literaturu a český jazyk.
Setkal jste se osobně někdy se šikanou?
Více již jako učitel. Zejména v době, kdy nebylo ještě regulováno používání mobilních telefonů ve školách. Byla to divoká doba. Mobilní telefony jako zbraně a kyberšikana na denním pořádku. Školy nevěděly, jak k tomuto problému přistupovat.
Tomáši vytvořil jste také příručku, jak se bránit proti kyberšikaně v rámci distanční výuky. Zaznamenal jste tedy již nějaké případy kyberšikany na distanční výuce?
Jak jsem zmínil výše. Kyberšikana je problém nejen dnešních žáků a studentů, ale i pedagogů, a právě pro učitele jsem vytvořil příručku, kterou zmiňujete. Učitelé v ní najdou praktické návody, jak bezpečně vyučovat na dálku a jak bezpečně používat moderní digitální technologie. Je pravda, že kybernetických útoků na učitele v době výuky na dálku přibylo.
Jaký je hlavní rozdíl mezi Českým a Finským školství?
Je to o celkovém pohledu společnosti na důležitost vzdělání a vzdělávání. Pro Finy je to priorita číslo jedna a u nás tomu tak zatím není. Další aspekt je důvěra ve školství. Většina rodičů má důvěru v to, že jejich děti dostanou, ať už pocházejí z jakékoliv části Finska, stejně kvalitní vzdělání. Takto to vnímá i odborná veřejnost a učitel jako takový má ve Finsku důstojné a důvěryhodné postavení.
Co byste rád na závěr vzkázal všem obětem šikany a celkově společnosti?
Nejen obětem, ale i svědkům šikany a kyberšikany chci vzkázat, že nejlepší je nenechávat si nic pro sebe. Pokud vás někdo ohrožuje nebo vidíte, že je někdo ohrožován, zesměšňován apod., nebojte se, co nejdříve, někomu svěřit a na problém upozornit.
Děkuji za rozhovor.
Již brzy se můžete těšit na celý rozhovor na youtube.