O záhadných neměřitelných energiích

12. 10. 2019 | 09:46
Přečteno 3472 krát
Zdravý člověk má mnoho přání, nemocný jen jedno. Nemoc je pro člověka neštěstím a zhoubná tím větším. Tvrdit, že je nemoc darem, mohou jen pomatenci s absencí kritického myšlení a stoupenci hnutí New Age.

Potěšil mne ohlas předchozího blogu a tak kuji železo, pokud je žhavé. Slovo „energie“ proniklo do našeho běžného života, a aniž si to uvědomujeme, slyšíme ho oproti minulému miléniu nezvykle často. Moderátoři v rozhlase si předávali směny a jen tam mimochodem se původní zeptal nově příchozího, jak strávil víkend. Ten odpověděl, že byl s rodinou v přírodě čerpat energii. Já s kritickým myšlením si to představuji tak, že si někde sedli na kládu, vytáhli z batohu krajíce chleba hustě namazaného sádlem se škvarky a posilnili se. Tělo potravu postupně zpracovávalo na potřebnou energii dodávanou do buněk, aby před další cestou měli dost sil. Ti dva moderátoři to však mysleli jinak, byla to energie z přírody. Lidem z měst je v přírodě dobře a přicházejí si do ní odpočinout. Stoupenci hnutí New Age, kteří sdružují i ezoteriky, však oprášili hinduismus, buddhismus a taoismus a tvrdí, že existuje pozitivní a negativní energie a příroda je nabita tou první. Tak objímají stromy a chodí na energeticky silná místa. Těch je u nás dost a pomáhal je odhalit i cyklus pořadů ve veřejnoprávní České televizi. Tak jsme pomalu přesvědčováni, že kolem nás je spousta energie, která je dokonce schopna léčit a to i závažné choroby.

Vraťme se proto znova k videu „„Duše K – tentokrát povídání nad knihou Nemoc – dar transformace“ s autory Petrem a Martinou Hanáčkovými“. Posunete-li si video na 2 hodiny, uslyšíte názor, že očkování způsobuje autismus a kritiku hexavakcíny. Vydržíte-li to do 2.10 hodin, dočkáte se slov Petry Hanáčkové, že k nám od předků proudí hodně energie, kterou můžeme použít k léčení. Téma nakousla a nechala bez vysvětlení. Přívrženci hnutí New Age tvrdí, že kolem nás je spousta energie, ať se jedná o vesmírnou energii, Boží energii či energii lásky, která je schopna uzdravovat. Tak proč neuzdravuje? A tím se dostáváme k reiki. Háček je v tom, že tuto energii mohou do sebe akumulovat pouze zasvěcení lidé, kteří ji přikládáním rukou přenášejí do nemocného člověka a tím ho uzdravují. Někteří ruce přikládají na bolavá místa, jiní na čakry. Existenci energií a čaker potvrdila mediálně známá psychosomatička z kauzy Aktip MUDr. Jarmila Klímová ve své knize „Proč (a jak) psychosomatika funguje? Nemoc začíná v hlavě?“, k níž napsal předmluvu náš přední psychiatr a psychosomatik MUDr. Radkin Honzák, známý odhalovač psychopatů ve vrcholné politice. Neslyšel jsem, že by ho na jeho četných přednáškách s dotazy na koncích některý z mladých posluchačů pogriloval otázkou, jak je to s energiemi a čakrami. Popře-li je, nechápu, proč tedy psal úvod ke zmíněné knize. Ledaže by chlapsky přiznal, že tu knihu vůbec nečetl. Rovněž nechápu, jak si ho mohla přizvat k další spolupráci režisérka ČT Šárka Maixnerová.

Předáváním energie reiki, kterou lze přenášet a uzdravovat i na dálku, se u nás dobře živí stovky lidí, kteří ji předávají tisícům dalších, kteří o ni však musí požádat a věřit, že jim pomůže. To jsou dva předpoklady, aby léčitel začal pracovat. Důkazem vstupování energie do těla jsou jeho horké ruce. Mluvil jsem s několika lidmi, kteří se nechali pomocí reiki léčit a všichni horké ruce potvrdili. Horké ruce jsou důkazem, že přes ně energie skutečně prochází a tudíž, že tato energie existuje. Jednou mi manželka obrátila ruce dlaněmi vzhůru a přitiskla si je na tvář. Řekla, že bych nemohl dělat reiki, protože mám studené ruce. Nerozuměl jsem tomu, chtěl vysvětlení, ale žena o tom dál nechtěla mluvit. Teď si to vysvětluji tak, že pocit horkých rukou vyvolává sugesce léčitele a autosugesce nemocného člověka. Odborník, který tento trik odhalí a veřejně publikuje tak, aby tomu rozuměla laická veřejnost, udělá záslužný kus práce. Potom postupně padne i víra v léčebný účinek akupunktury a akupresury.

Ale vraťme se ještě k Petře Hanáčkové. Na své webové stránce o sobě uvádí v roce 2017 nový projekt Uzdravíme se sami, Festival Miluj svůj život. Jeho letošní ročník proběhne ve dnech 26. a 27. října v Praze, podrobnosti se dovíte, když si zobrazíte uvedenou webovou stránku. V rámci festivalu proběhne spousta seminářů, na kterých budou přednášet lektoři s akademickými tituly. Vysoké školy mají u svých studentů vytříbit kritické myšlení, v tomto případě trestuhodně selhaly. Pokud ho ze zvědavosti navštívíte, ocitnete se ve společenství podivných lidí, kterým neporozumíte. Určitě někde budou mít vystavenou tabuli se sponzory a mediálními partnery, mohou to být zajímavé instituce a media. Pokud ho finančně sponzorovaly státní instituce, měla by jim to ministryně financí zatrhnout. S obavami poznáte, že hnutí New Age u nás zapustilo pevné kořeny.

Předpokládám, že si většina čtenářů v dnešní uspěchané době nebude vyhledávat o hnutí podrobnější informace. Trochu to svým čtenářům ulehčím a ocituji podstatnou část ze stati Davida Zbírala New Age a novopohanství. Dáte-li si čas a přečtete si ji, pochopíte současné dění ve společnosti, které vás začne znepokojovat:

Začátek citace:
Některé podstatné znaky New Age:
Alternativa. New Age je hnutím programově alternativním a nadkonfesním; snaží se o slučitelnost svých myšlenek s různými náboženstvími (ač nelze říci, že by tuto slučitelnost vždy uznávali i teologové a běžní věřící té které náboženské tradice). Hnutí chce být alternativou ve více ohledech, např. vytváří alternativní vědu, která spočívá na povýtce kritických metodách, ale není svázána mechanistickým modelem světa.
Nový věk nastolený paradigmatickým posunem. Podle představitelů hnutí se blíží doba radikálního myšlenkového posunu, jenž způsobí rozsáhlé společenské změny.
Nové vědomí. Nový věk bude nastolen rozšířením vědomí, objevením dosud neznámých hlubin naší osobnosti, odhalením dosud nevyužívaných lidských schopností.
Dávná moudrost. New Age zdůrazňuje, že jeho kořeny sahají hluboko do minulosti. S tím je spojen zájem o stará náboženství, mytologii (chápanou často v jungovské perspektivě), zaniklé civilizace, „záhadologii“, esoteriku apod.
Holismus, snaha o sjednocení protikladů. Po dualistickém věku Ryb spjatém s tradičními formami křesťanství nastává doba smiřování protikladů, např. muže a ženy, vědy a náboženství, těla a duše, akce a spirituality, lékařství a léčitelství, Západu a Východu, jednotlivých etnik a náboženství... New Age kritizuje karteziánsko-newtonovský mechanistický model světa a má sklon k celostnímu pohledu.
Feminismus. New Age propaguje umírněný feminismus, a to i feminismus v širším smyslu, tj. snahu nahradit dosavadní úsilí za každou cenu vědět, pokořit, dobýt či rozložit na součásti snahou o ochranu, udržování, reprodukci, mír a porozumění. Soutěžení má uvolnit místo spolupráci.
Environmentalismus. New Age má silný environmentalistický náboj. Poukazuje na to, že samotná existence života na této planetě je ohrožena a že je naší povinností pokusit se zachránit alespoň to, co ještě nebylo zničeno.
Sociální angažovanost, důraz na službu druhým a skupinovou práci, kosmopolitismus, společná odpovědnost za svět. Je nutné „myslet globálně a jednat lokálně“.
Iracionalismus. Důraz je kladen na intuici, cit, instinkt. Svět rozumu je příliš úzkoprsý, „mužský“, analytický. Je třeba najít rovnováhu, spojení mužského světa rozumu a ženského světa citu, celostní pohled.
Božství v nás. Každý z nás má v sobě latentní, neprojevené božství. Cílem je toto božství najít a realizovat je v sobě. Zde má New Age velmi blízko k hinduismu či gnózi.
Spiritualita. I v dnešní sekularizované společnosti můžeme a máme žít duchovním, nekonzumním, plným životem. (Moje poznámka: Zde bych chtěl upozornit na velmi nebezpečné a zákeřné spirituální psychosomatiky.)
Důraz na seberealizaci. Tvůrčnost a plné prožití každého okamžiku, objevování vlastních latentních schopností, osobní růst, často popisovaný metaforou hledání (hledačství). Cesta seberealizace vede k rozvinutí božství v nás. Idea je spojena mj. s jungovským pojmem individuace a alchymickou představou transmutace.
Léčitelství. Je nutno obnovit vazbu na prostředí, navrátit se k tradiční přírodní medicíně a uzdravit nejen člověka, ale i celou planetu.
Jóga, meditace, astrologie, alchymie. Tyto duchovní techniky a nauky si získaly v New Age značnou popularitu. Oblíbená je též gnóze, taoismus, zen, indiánská spiritualita, přírodní medicína aj. Přejaté prvky těchto tradic jsou často interpretovány nově a zcela neortodoxně.
Zájem o paranormální jevy, spojený s kritikou současného západního paradigmatu, které podle některých představitelů New Age mnohdy pod záminkou vědeckosti popírá nepopiratelné.
Hypotéza Gaia. Hnutí propaguje návrat k chápání Země jako živého organismu, což souvisí s „hlubinnou ekologií“ a obnovením kultu Bohyně.
Mistři. Vyšší bytosti, které jsou dárci poznání. Dosáhly božského vědomí a vstoupily do duchovního prostoru, kde mohou být kontaktovány. Mohou, ale nemusejí mít podobu mimozemšťanů.
Kanálový přenos (chanelling) je formou kontaktu a komunikace s bytostmi dlícími na jiných úrovních bytí. Tyto bytosti se mohou stát našimi rádci a zasvěcovateli.
Kult „bojovníka“. Člověk, který prochází životem, je bojovníkem na duchovní cestě, „hledačem“. New Age se v souvislosti s „hledačstvím“ často odvolává na artušovský cyklus (hledání svatého Grálu moudrosti, která dodá novou energii vyprahlé krajině naší duše, srv. artušovský mytologém Pustiny). Kult bojovníka se projevuje mimo jiné oblibou her zvaných RPG (Role Playing Games) jako např. Dungeons&Dragons, u nás pak Dračí doupě, Talisman aj., a popularitou bojových umění, jež spojují akci se spiritualitou.
Reinkarnace. Určitá část příznivců New Age věří v reinkarnaci. S reinkarnací operuje i transpersonální psychologie, jeden z proudů úzce spjatých s New Age.
Druhý „kopernikovský obrat“. Podle New Age evropská věda do značné míry stojí na v podstatě subjektivních základech; je proto nutné si připustit, že možnost plné objektivity je pozitivistickou iluzí a že si sami utváříme obraz světa skrze síto vlastní mysli. V tom New Age ale nevidí slabost, nýbrž přednost. Konec citace.

Hnutí New Age se můžeme ubránit pouze tím, že v lidech budeme podporovat kritické myšlení. Čeká nás dlouhý boj a vítězství je nejisté.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy