Všichni to známe. Když si musíme opatřit nebo vyměnit dokumenty, když kupujeme nebo prodáváme nemovitosti nebo třeba auto, když chceme postavit dům, nebo se rozhodneme podnikat, nezbývá nám, než se vydat na úřad. A čeká nás vyplňování spousty papírů, dlouhé čekání a pobíhání. Nejen proto, že podobný nápad nemáme v daný moment jen my sami, ale jako z udělání i další desítky lidí. A také proto, že úředníci musí počkat, až jim jejich kolegové na jiném úřadě potvrdí, že oni mohou potvrdit, vystavit nebo povolit naši věc. A my trávíme tímto procesem hodiny a někdy i dny a nezřídka si na vyřízení vezmeme i dovolenou.
Musím uvést, že mě tento stav vůbec nevyhovuje. A jsem si jistý, že Vám také ne. V 21. století se nabízejí mnohem elegantnější, pohodlnější a účinnější cesty, jak vyřešit své úřední záležitosti. A tak jsem se dal dohromady se skupinou lidí, kteří na tom jsou podobně a kteří nechtěli zůstat stát na místě, nespokojili se s tím, jak dnes vyřizování na úřadech probíhá. Inspirovali jsme se v jiných státech (např. Rakousko, Estonsko), kde podobné problémy vyřešili elektronizací státní správy a rozhodli jsme se eGovernment - tedy elektronickou státní správu, zavést i v Čechách“.
Motivací pro nás byla vize uvést do života efektivní veřejnou správu. To podle nás znamená zjednodušení komunikace mezi občany a úřady navzájem, zjednodušení samotných úřadů a jejich „odpapírování“. První vlašťovkou v tomto smyslu je zkušební provoz univerzálních podatelen a ověřovacích míst, tzv. CZECH POINTů, které jsou k dnešnímu dni funkční už ve 37 městech a obcích naší republiky. Jsou označeny modrým logem a umožňují získání více ověřených dokumentů na jednom místě. Přijdete a za padesátikorunu si odnesete ověřený výpis z katastru nemovitostí, nebo z obchodního či živnostenského rejstříku. To je ale jen začátek. Až bude všechno plně funkční a bude vybudována elektronická síť propojená s tzv. registry, bude mít každý občan možnost učinit podání k většině orgánů a úřadů státní správy z jednoho místa, bez toho, že by musel na příslušný úřad fyzicky jít. Potom nejen že na jednom místě získáme výpis z katastru nemovitostí, obchodního rejstříku, živnostenského rejstříku anebo výpis z rejstříku trestů, aniž bychom museli vyplňovat celou řadu formulářů a ztrácet čas běháním po úřadech. Ale to samé časem zvládneme z „CZECH POINTU“ ve svém počítači, který můžeme mít třeba v ložnici.
Rád bych se s Vámi podělil o jeden příběh s dobrým koncem, který se nedávno stal v Tachově.
Příběh začal velmi jednoduše. Na služebnu obvodní policie v Tachově přišel podat trestní oznámení občan. Z důvodů, které zná jen on sám, nakonec policistu obvinil. Prý ho policista napadl pěstmi a bil ho do břicha. Za nemalé pozornosti médií pak milý občan odešel ze služebny k lékařskému vyšetření a policistu nařkl z fyzického napadení. A skandál byl na světě – policisté napadají ty, které mají chránit, a to přímo v prostorách služeben!
Pokračování příběhu je předvídatelné. Jako vždy v těchto případech, tak i tentokrát celou záležitost pečlivě prověřovala Inspekce ministra vnitra. Měla k dispozici také záznamy bezpečnostních kamer. Na nahrávkách bylo jasně zaznamenáno, jak jednání mezi občanem a policistou probíhalo. A ukázalo se, že si milý občan vše vymyslel! Díky kamerovému záznamu tak mohla Inspekce ministra vnitra rychle vyloučit, že policista dotyčného napadl. Dobré jméno policisty bylo očištěno a celá záležitost rychle objasněna.
Konec příběhu je šťastný a udělal mi velkou radost. A to proto, že jako v každém příběhu s dobrým koncem bylo spravedlnosti učiněno zadost. Prokázalo se, že policista není násilník. Ukázalo se také, že Projekt 1000 (P1000), který jsem po svém nástupu na Ministerstvo vnitra nastartoval a který modernizuje služebny policie, je potřebný a opodstatněný. Modernizace policejní služebny v Tachově proběhla právě v rámci P1000 a během její rekonstrukce přibylo moderní vybavení včetně bezpečnostních kamer, které v tomto příběhu sehrály hlavní roli.
Dobrou zprávou tak je, že cíl modernizací policejních služeben - přinést nejen větší komfort pro občany a kulturnější prostředí s lepším vybavením pro policisty, ale i účinnější ochranu občanů i samotných policistů - se postupně plní. Tachovský příběh potvrzuje, že policejní služebny opravdu mohou být místem důvěry a bezpečí.