Tvrdý zákrok
Tentokrát jen o železnici ... ale i trochu o médiích: odvážil by se někdo vysvětlit, že vlak byl vykolejen schválně, protože jel tam, kam neměl? Bylo by to tak zajímavější.
Kdo jste v dětství četli knížečku "Svět na kolejích" s ilustracemi Jiřího Boudy, tak jste se tam dozvěděli, že vjezd z vlečky anebo z manipulační koleje na dopravní kolej je chráněn tzv. výkolejkou anebo výhybkou, která nasměruje vlak pryč z kolejiště, řekněme třebas "do kytek". Aby náhodně uvolnivší se vagón anebo posunující vlak nemohl ohrozit dopravu, která na trati probíhá, je v normálním stavu výkolejka přiklopena přes kolejnici, anebo vyhýbka nasměrována pryč z kolejiště. A vedle svítí modré světlo, které značí "zákaz posunu".
Už od dětství mě udivovala tvrdost toho opatření: vykolejit vlak jenom proto, aby nejel tam, kam nemá, protože by se tam MOHL střetnout s jiným vlakem? Způsobit jedno neštěstí, aby EVENTUÁLNĚ nedošlo k jinému neštěstí? Vždycky jsem si říkal, že taková logika může fungovat jedině proto, že beztak k tomu vykolejení nikdy nedojde.
Ale dojde. Dnes ráno k tomu došlo v Radotíně. Posunující vlak jel tam, kam neměl, a byl za trest vykolejen. Jak to vypadá, když se vlak pošle do kytek, vlastně z náspu na chodník, o tom vypovídá přiložená fotka...
Více pak v reportáži zde.
PS
To tvrdé "předběžné opatření" má svou logiku, která je v tomto případě vtělena do předpisu resp. do technického opatření z dob snad CK monarchie. Kdyby se touto logikou ovšem měl ubírat člověk a řídit se jí při individuálním rozhodnutí, mohl by s tím mít eticky problém a své rozhodnutí by těžko obhajoval. Jak mě na to v diskusi na fb dnes upozordil přítel DK, tak v modelové podobě se tato situace popuje jako tzv. tramvajové dilema; více viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Tramvajov%C3%A9_dilema
PS2
Dneska se na fb "Radotínské letopisecké společnosti" objevily dvě fotky ze 60. let, kdy se na témže místě stala téměř shodná nehoda. Jenomže tehdy jel vlak lokomotivou napřed, takže se njad chodníkem objevila lokomotiva.
Foky z archivu Letopisecké komise Radotín doplňuju níže. - Letopisecká, díky!
Kdo jste v dětství četli knížečku "Svět na kolejích" s ilustracemi Jiřího Boudy, tak jste se tam dozvěděli, že vjezd z vlečky anebo z manipulační koleje na dopravní kolej je chráněn tzv. výkolejkou anebo výhybkou, která nasměruje vlak pryč z kolejiště, řekněme třebas "do kytek". Aby náhodně uvolnivší se vagón anebo posunující vlak nemohl ohrozit dopravu, která na trati probíhá, je v normálním stavu výkolejka přiklopena přes kolejnici, anebo vyhýbka nasměrována pryč z kolejiště. A vedle svítí modré světlo, které značí "zákaz posunu".
Už od dětství mě udivovala tvrdost toho opatření: vykolejit vlak jenom proto, aby nejel tam, kam nemá, protože by se tam MOHL střetnout s jiným vlakem? Způsobit jedno neštěstí, aby EVENTUÁLNĚ nedošlo k jinému neštěstí? Vždycky jsem si říkal, že taková logika může fungovat jedině proto, že beztak k tomu vykolejení nikdy nedojde.
Ale dojde. Dnes ráno k tomu došlo v Radotíně. Posunující vlak jel tam, kam neměl, a byl za trest vykolejen. Jak to vypadá, když se vlak pošle do kytek, vlastně z náspu na chodník, o tom vypovídá přiložená fotka...
Více pak v reportáži zde.
PS
To tvrdé "předběžné opatření" má svou logiku, která je v tomto případě vtělena do předpisu resp. do technického opatření z dob snad CK monarchie. Kdyby se touto logikou ovšem měl ubírat člověk a řídit se jí při individuálním rozhodnutí, mohl by s tím mít eticky problém a své rozhodnutí by těžko obhajoval. Jak mě na to v diskusi na fb dnes upozordil přítel DK, tak v modelové podobě se tato situace popuje jako tzv. tramvajové dilema; více viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Tramvajov%C3%A9_dilema
PS2
Dneska se na fb "Radotínské letopisecké společnosti" objevily dvě fotky ze 60. let, kdy se na témže místě stala téměř shodná nehoda. Jenomže tehdy jel vlak lokomotivou napřed, takže se njad chodníkem objevila lokomotiva.
Foky z archivu Letopisecké komise Radotín doplňuju níže. - Letopisecká, díky!
Takto to vypadalo před nehodou: vlečka je ta kolej, která je na dolním okraji snímku nejvíc vlevo, a výhybka-výkolejka je uprostřed snímku
Na témže místě, 60. léta (foto se sbírky Letopisecké komise Radotín)