Opencard - nad mobilní aplikací se stahují mračna
Ve svém minulém článku jsem nastínil vizi, s jakou jsem šel do dozorčí rady Operátora OPENCARD. Od té doby utekl cca měsíc a posunuli jsme se blíže k realitě. Jak to s mobilní aplikací nyní vypadá?
Zásadní informace na začítek - svůj mandát vykonávám zatím bezplatně. Odmítl jsem totiž podepsat pracovní smlouvu, jelikož střet zájmů v ní byl definován jako společný obchodní partner. V praxi by to znamenalo, že když si Operátor OPENCARD koupí od Alza.cz myš a člen dozorčí rady Gattermayer (za své peníze) klávesnici, je ve střetu zájmů. Na kriminál se ještě necítím, proto budu raději pracovat (než projde upravená smlouva radou) zdarma :-).
Multikanálová karta
Základním pilířem vize v minulém článku je více typů jízdních dokladů: papírový kupon, SMS jízdenky, mobilní aplikace či bankovní karty. Tato vize se jmenuje multikanálová karta a podstatné je, že každý kanál obsluhuje jiný dodavatel, tudíž si vzájemně konkurují a není možné město vydírat znefunkčněním služby.
Jak si nyní stojí mobilní aplikace
Udělali jsme rešerši dopravních aplikací používaných ve světě a oslovili jeden britský starup, který nabízí kompletní řešení včetně billingu, datové analýzy, aplikací pro check-in či revizory. Získali jsme dvě varianty nabídky, jednu za procentuální podíl z prodaných jízdenek, druhou za fixní měsíční platbu. Procentuální podíl byl řádově (tj. cca /10) výhodnější než současná provize na SMS (25%), fixní poplatek taktéž řádově levnější, než kolik stojí měsíční provoz Opencard.
Avšak optimismus z nalezeného řešení mě opustil po analyzování smlouvy se společností Erika, která provozuje SMS jízdenky. Dodatkem z roku 2011 se město a "všechny subjekty jednající ve shodě" zavazují, že až do roku 2018 bude jak SMS jízdenky, tak případnou mobilní aplikaci dodávat výhradně Erika, a.s. Tuto jednostranně nevýhodnou smlouvu podepsalo vedení Dopravního podniku, neboli Dvořák, Vodrážka, Blažek a podobná esa z éry Pavla Béma.
Následně společnost Erika předložila Dopravnímu podniku nabídku, v rámci které si snížila provize (avšak zachovala exkluzivitu). Tuto nabídku dozorčí rada (především díky hlasům Trojkoalice, jmenovitě Petře Kolínské ze Strany zelených) nepřijala a pověřila představenstvo, aby interním auditem prověřilo výhodnost současné smlouvy (http://byznys.lidovky.cz/dpp-resi-dalsi-nevyhodnou-smlouvu-tentokrat-s-firmou-erika-pqp-/doprava.aspx?c=A150421_112154_ln-doprava_ele).
Dále stále společnost EMS (původní dodavatel Opencard) nabízí svoje řešení mobilní aplikace, avšak toto řešení by bylo závislé na současné infrastruktuře Opencard, kterou nemá ani Operátor, ani EMS pod kontrolou. Dokud se tak nestane (pokud vůbec), není možné tímto směrem byť jen uvažovat.
Přijatelná řešení jsou nyní dvě
1) Mobilní aplikace do roku 2018 nebude.
2) Společnost Erika se dobrovolně vzdá své exkluzivity na mobilní aplikaci, čímž bude rehabilitována jako věrohodný obchodní partner. Následně se vypíše nové výběrové řízení, v kterém každá společnost předloží jak nabídku za provizi, tak za fixní poplatek. Nechť vyhraje ten nejlepší (a klidně to může být Erika).
Pokračování současné smlouvy s exkluzivitou (byť s nižší provizí) nepovažuji ani za slučitelnou s dobrými mravy, ani ekonomicky výhodnou.
Více informací o stavu vyjednávání na ostatních kanálech se pokusím přínést zase někdy příště.
Zásadní informace na začítek - svůj mandát vykonávám zatím bezplatně. Odmítl jsem totiž podepsat pracovní smlouvu, jelikož střet zájmů v ní byl definován jako společný obchodní partner. V praxi by to znamenalo, že když si Operátor OPENCARD koupí od Alza.cz myš a člen dozorčí rady Gattermayer (za své peníze) klávesnici, je ve střetu zájmů. Na kriminál se ještě necítím, proto budu raději pracovat (než projde upravená smlouva radou) zdarma :-).
Multikanálová karta
Základním pilířem vize v minulém článku je více typů jízdních dokladů: papírový kupon, SMS jízdenky, mobilní aplikace či bankovní karty. Tato vize se jmenuje multikanálová karta a podstatné je, že každý kanál obsluhuje jiný dodavatel, tudíž si vzájemně konkurují a není možné město vydírat znefunkčněním služby.
Jak si nyní stojí mobilní aplikace
Udělali jsme rešerši dopravních aplikací používaných ve světě a oslovili jeden britský starup, který nabízí kompletní řešení včetně billingu, datové analýzy, aplikací pro check-in či revizory. Získali jsme dvě varianty nabídky, jednu za procentuální podíl z prodaných jízdenek, druhou za fixní měsíční platbu. Procentuální podíl byl řádově (tj. cca /10) výhodnější než současná provize na SMS (25%), fixní poplatek taktéž řádově levnější, než kolik stojí měsíční provoz Opencard.
Avšak optimismus z nalezeného řešení mě opustil po analyzování smlouvy se společností Erika, která provozuje SMS jízdenky. Dodatkem z roku 2011 se město a "všechny subjekty jednající ve shodě" zavazují, že až do roku 2018 bude jak SMS jízdenky, tak případnou mobilní aplikaci dodávat výhradně Erika, a.s. Tuto jednostranně nevýhodnou smlouvu podepsalo vedení Dopravního podniku, neboli Dvořák, Vodrážka, Blažek a podobná esa z éry Pavla Béma.
Následně společnost Erika předložila Dopravnímu podniku nabídku, v rámci které si snížila provize (avšak zachovala exkluzivitu). Tuto nabídku dozorčí rada (především díky hlasům Trojkoalice, jmenovitě Petře Kolínské ze Strany zelených) nepřijala a pověřila představenstvo, aby interním auditem prověřilo výhodnost současné smlouvy (http://byznys.lidovky.cz/dpp-resi-dalsi-nevyhodnou-smlouvu-tentokrat-s-firmou-erika-pqp-/doprava.aspx?c=A150421_112154_ln-doprava_ele).
Dále stále společnost EMS (původní dodavatel Opencard) nabízí svoje řešení mobilní aplikace, avšak toto řešení by bylo závislé na současné infrastruktuře Opencard, kterou nemá ani Operátor, ani EMS pod kontrolou. Dokud se tak nestane (pokud vůbec), není možné tímto směrem byť jen uvažovat.
Přijatelná řešení jsou nyní dvě
1) Mobilní aplikace do roku 2018 nebude.
2) Společnost Erika se dobrovolně vzdá své exkluzivity na mobilní aplikaci, čímž bude rehabilitována jako věrohodný obchodní partner. Následně se vypíše nové výběrové řízení, v kterém každá společnost předloží jak nabídku za provizi, tak za fixní poplatek. Nechť vyhraje ten nejlepší (a klidně to může být Erika).
Pokračování současné smlouvy s exkluzivitou (byť s nižší provizí) nepovažuji ani za slučitelnou s dobrými mravy, ani ekonomicky výhodnou.
Více informací o stavu vyjednávání na ostatních kanálech se pokusím přínést zase někdy příště.