Další dějství proměny státní maturity: Zmatky, obrovská nejistota i návrhy pro neúspěšné maturanty

05. 03. 2020 | 13:33
Přečteno 4322 krát
Diskuze o budoucnosti maturitní zkoušky, které se odehrávají v poslanecké sněmovně i ve veřejném prostoru, z velké části poukazují na některé problémy českého vzdělávacího systému. Podobně platí to, že současná podoba maturitní zkoušky je jako celek již překonaná a je nutná její změna.

Přistoupit k ní však můžeme až poté, co dojde k celkové proměně cílů, obsahu vzdělávání a způsobů učení, tedy toho, jak probíhá a k čemu směřuje samotná výuka ve školách. Na nezbytnosti revidovat rámcové vzdělávací programy (RVP) panuje shoda. Vedle toho je však dále zásadní postupně “přestavět” i samotnou strukturu středního školství tak, aby odpovídala potřebám budoucího trhu práce a společnosti jako celku. Vždy je nutné mít na zřeteli to, že vzdělávání je nutné koncipovat tak, aby absolventi byli schopni čelit globálním výzvám a změnám, jichž svědky jsme již nyní – od nástupu moderních technologií, digitalizace a automatizace, přes změny klimatu a prostředí, ve kterém žijeme, po bezpečnostní hrozby atp.

Návrh MŠMT ležící v PSP ČR, který prozatím ponechává maturitní zkoušku v současné podobě (pouze v případě „jazyků“ mírně mění její parametry), dává v souvislosti s přípravou Strategie vzdělávací politiky do roku 2030+ prostor pro zahájení a realizaci výše nastíněných změn.

Ty musí stavět na revidovaném kurikulu zaměřeném na vybrané spektrum základních gramotností i přenositelných kompetencí. Nová podoba rámcových vzdělávacích programů a je provázejících vzdělávacích zdrojů musí být především oporou, nikoliv zátěží pro samotné učitele. Revidované cíle a obsah vzdělávání je dále nutné promítnout také do samotné přípravy budoucích pedagogů. A především pak do jejich komplexní profesní podpory “přímo ve škole”. Teprve na nový a do praxe uvedený obsah a způsoby vzdělávání je možné navázat i nově vymezenou podobu jeho ověřování. Tj. např. právě podobu závěrečné – maturitní – zkoušky na konci středoškolského studia (zde se pak i na základě dobré zahraniční praxe můžeme začít bavit o výběru oborového zaměření studia a ověřování výsledků právě v těchto oborech, o celkovém průběžném hodnocení výsledků žáků, o portfoliích žáků či ročníkových pracích a projektech - více např. zde).

Tento srozumitelný a logický plán paradoxně aktuálně rozbíjí pozměňovací návrh z dílny koaličních poslanců Vondráka, Raise a Valachové, kteří trvají na zavedení státní maturity ze tří předmětů s odkladem o dva roky. Tito poslanci a poslankyně tedy opětovně chtějí ponechat žáky a učitele a celý vzdělávací systém v další nejistotě. Zároveň v každoročním zajetí rozmaru testologů Cermatu, jejichž – především v matematice - náhodně a na cíle vzdělávání nejasně navázané didaktické testy, jsou vždy překvapením jak pro řešitele, tak i pro ty, kteří je mají na testy připravit. Samozřejmě zůstává zcela absurdní to, že se cílem výuky ve všech maturitních oborech výrazně stává příprava na testy, přičemž o tom jsou dle dostupných dat výrazně přesvědčeni i učitelé středních škol. Návrh pak samozřejmě konzervuje možnou proměnu kurikula na středních školách a do jisté míry i další debatu o struktuře samotného středního školství.

Pokud by však návrh poslanců přeci jen prošel, lze nově očekávat až tisíce žáků, kteří v rámci – především didaktického testu z matematiky, ale i z cizího jazyka – jednoduše „neuspějí“. Budou to především ti ze středních odborných škol a maturitních oborů středních odborných učilišť, kteří pro rozvoj matematické gramotnosti či osvojení cizího jazyka (zatím) nemají v rámci svých vzdělávacích programů tolik prostoru.

Co s nimi? Uvažují zákonodárci o nějakých cestách k tomu, jak zaručit, aby veřejné peníze (i budoucí rozvoj ekonomiky a příjmy státního rozpočtu) vynaložené na jejich vzdělávání nepřišly vniveč? Aby žáci ze 4 úspěšně ukončených ročníků středoškolského studia „alespoň něco měli“? Ve sněmovně se objevily dva návrhy, které se v různé podobě snaží jejich osudy nějak řešit.

Prvním z nich je pozměňovací návrh z dílny České pirátské strany, který u maturity neúspěšným žákům přiznává tzv. „střední vzdělání“ dle školského zákona. Jedná se o typ ukončení střední školy, které je dnes vztaženo ke vzdělávacím programům v délce 1 roku nebo 2 let denní formy vzdělávání (obory kategorie J či C, které jsou určeny žákům bez studijních aspirací či těžšími a kombinovanými formami zdravotního postižení).

Návrh sice úplně neřeší to, aby motivoval či nějak žákům napomohl k tomu, aby úspěšně dokončili svůj maturitní obor vzdělávání. Avšak alespoň částečně řeší to, aby žáci, kteří úspěšně absolvovali 4 ročníky maturitního studia (tj. mají i prostřednictvím vysvědčení “ověřené” znalosti a dovednosti v různých vzdělávacích oblastech a předmětech) a byli připuštěni k maturitě, nezůstali pouze se základním vzděláním. A aby si zároveň mohli pro zaměstnavatele do svých životopisů napsat to, že - byť bez maturity - mají alespoň nějaké střední vzdělání.

Dále jim návrh rovněž pomůže dosáhnout na kvalifikaci (např. prostřednictvím rekvalifikací nabízených Úřadem práce) dle Národní soustavy kvalifikaci. Právě zde je totiž často vstupním předpokladem střední vzdělávání, ovšem bez podrobnější specifikace. Pirátský návrh si však poměrně nepochopitelně nezískal podporu poslanců školského výboru. Ovšem stále o něm budou ve 3 čtení rozhodovat všichni poslanci PSP ČR.

Druhý návrh a vlastně komplexní přístup k tomu, jak pomoci neúspěšným maturantům k získání nějaké kvalifikace, je z dílny poslance Karla Raise. V kostce staví na „ulehčení“ a stanovení podmínek neúspěšným maturantům v tom, aby mohli nastoupit ke zkrácenému studiu pro získání středního vzdělání s výučním listem. Takto mohou ti, kteří úspěšně dokončili poslední ročník maturitního oboru střední školy za 1 až 2 roky získat výuční list v příbuzném oboru vzdělávání.

V tomto návrhu lze do jisté míry vypozorovat skrytou lobby dnes už pouze části zaměstnavatelů, kteří se z důvodu demografického poklesu a celkového nedostatku „lidí“ snaží dostat část středoškoláků do učňovské větve školství. Zůstává otázkou, zdali je ideální cestou pro neúspěšného maturanta to, aby byl systémově “nahnán” do učňovského oboru. Právě učňovská větev odborného vzdělávání se potýká s problémem nižší kvality a často velmi špatných podmínek a průběhu vzdělávání. Zde je zcela nezbytná výrazná postupná reforma, a to jak v oblastech teoretické, tak praktické přípravy (mimo jiné např. i zaměření na kvalitní a perspektivní řemeslné obory).

Oba výše popsané návrhy tedy nabízejí alespoň nějakou cestu, jak legislativně řešit situaci neúspěšných maturantů. A to za i za předpokladu, že sněmovnou bude schválen samotný vládní návrh, který podobu státní maturity ponechává s drobnými parametrickými změnami v současné podobě.

Z pohledu organizace EDUin je však MŠMT i poslance a poslankyně nutné vyzvat k vyšší kreativitě, jejímž skrytým cílem by mělo být zajištění úspěchu žáka v podobě ukončení středního vzdělávání s maturitní zkouškou. Už jen proto, že do žáka stát - tedy my všichni - investoval nemalé veřejné prostředky.

Nic nebrání např. tomu, aby bylo zákonem vymezeno nějaké speciální studijní období spojené s určitými druhy podpůrných opatření pro neúspěšné žáky u maturit. To by bylo využito k jejich intenzivní přípravě na úspěch v rámci společné či profilové části maturitní zkoušky a přispělo by ke skutečnému osvojení znalostí a dovedností v testovaných předmětech. Samozřejmě by návrhy mířící tímto směrem vyžadovaly zacílení dalších finančních zdrojů a jejich doručení samotným školám.

Je ale nutné zamyslet se nad tím, zda-li přece jen neexistuje účelnější a efektivnější způsob užití veřejných peněz než současný systém, ve kterém žáci skončí se základním vzděláním (jak jsem popsal výše, ekonomické a společenské ztráty jsou dle dostupných dat obrovské , přičemž z pohledu veřejných rozpočtů můžeme hovořit až o miliardách korun), popř. je do jejich vzdělávání investováno úplně znovu od začátku v nějakém jiném oboru.

Text ve zkrácené podobě vyšel ve zpravodaji bEDuin.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy