Jednotné přijímačky aneb potřebujeme chytáky a výjimky?
Blíží se termíny jednotných přijímacích zkoušek na SŠ s maturitními obory a s nimi i pro mnohé děti rozhodující okamžiky, které mohou významně ovlivnit jejich blízkou i vzdálenou budoucnost. Letos je situace logicky jiná než v předchozích letech. Žáci devátých tříd začali do školy v omezeném režimu chodit až v květnu po téměř dvouměsíční pauze. A chodí se připravovat právě na přijímačky. Jak se dá zameškané dohnat je samozřejmě otázka, rozhodně spousta z nich teď není ve studijním módu… Jiné je to také v tom, že je čeká jen jeden pokus. Což je pěkně stresující.
Jak vypadá výuka na dálku u dětí, které nerozumí dostatečně česky?
Tuto otázku si pokládáme v naší organizaci již více než měsíc. A odpovědi se nám pochopitelně různí. Podle úhlu pohledu, kterým se na situaci díváme, i při bližším zkoumání situace konkrétních dětí. Většina rodičů si stěžuje na přetíženost učivem a úkoly, nejednotnost či nejednoznačnost v zadávání, někdy i na nesmyslnost dílčích úkolů. Nejinak je tomu i v případě mnoha rodin, jejichž domácím jazykem není čeština. Tam pak přichází ještě zásadnější problém s neporozuměním a nemožností podpořit vlastní děti, a to i v případě, že je chuť, vůle i čas. Učitelé čelí přechodu na distanční výuku, sami zprvu bez podpory a mnohdy potřebného vybavení, na druhé straně pak mají (v lepším případě) na příjmu děti s naprosto odlišnými životními situacemi, mnohdy bez vybavení a v našem případě i bez společného jazyka. Podpora a výuka dětí s odlišným mateřským jazykem v současné situaci je zkrátka ještě větší výzva než dřív…
O autorovi
programová ředitelka organizace META, o.p.s. – Společnosti pro příležitosti mladých migrantů. Profesně se zaměřuje na podporu rovných příležitostí ve vzdělávání zejména dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem. Tedy žáků, kteří se vzdělávají v jazyce, který se teprve učí. Tato práce v sobě spojuje mnoho témat a úrovní: vzdělávání, metodologii, lingvistiku, vzdělávání dospělých, férovost a spravedlnost, otevřenost a respekt k novému a odlišnému. V práci se věnuje jak odborné stránce tématu, tak prosazování systémových změn. Je jednou z autorek portálu www.inkluzivniskola.cz a www.cestina2.cz, několika odborných a metodických publikací a editorkou učebnice Levou zadní 1. Osobně se aktivně věnuje i eko udržitelnosti a soběstačnosti.