Povánoční (trvalá) dieta na berlínský způsob

Stejně jako loni i předloni se německá metropole a spolková země Braniborsko potýkají s problémy s městskou dopravou. Současná krize je největší za posledních 41 let. Pamětníci dokonce tvrdí, že i během druhé světové války byla prý situace lepší. Přeprava S-Bahnem je pro tak velkou metropoli, jakou Berlín je (891,85 km²), naprosto nezbytná. Jde o rychlovlak, který jezdí po centrálním okruhu ve středu Berlína a do nejvíce obydlených předměstí v Braniborsku. Umožňuje přesuny do všech částí města. Tedy jakýsi prstencový okruh, který tolik chybí pražskému metru, kombinovaný s regionální dopravou.

(foto: rbb.de)
Už přes dva roky diskutuje celá metropole včetně novinářů, veřejnosti a politiků o tom, kdo krizi zavinil a kdo za ni bude pykat. A také, jak by měli být cestující sužovaní komplikacemi v dopravě odškodněni. Ostatně, vedení S-Bahnu se už od té doby čtyřikrát vystřídalo. S rokem 2011 měl přijít návrat k normálu, ale nestalo se tak. Technické problémy na starém vozovém parku a tuhá zima s přívaly sněhu zapříčinily, že v prvním lednovém týdnu byla v provozu už jen třetina vlaků, některé tratě zůstaly bez spojení a interval vlaků s menším počtem vagónů než za normálních okolností se z deseti prodloužil na 25 až 30 minut. Berlín zažil kolaps, který znásobila ledovka na chodnících.
Berlínský starosta Klaus Wowereit sice ve svých veřejných prohlášeních stojí za Berlíňany a turisty a hájí jejich práva na dopravu i nárok na patřičné odškodnění za vzniklou a dnes už bohužel téměř trvalou situaci. Ale působí to směšně – za dva roky nedokázal zřídit ani krizový tým a jeho vyjednávání nevedla k žádným konkrétním zlepšením. Ba naopak. Lidem dochází trpělivost a určitě to dají najevo během zářijových voleb do berlínského Senátu. Někteří s nadhledem o situaci vtipkují:
* Víte, nač jsou jizdní řády? Aby řidiči S-Bahnu věděli, jak mají do stanice přijet, aby nepřijeli včas.
* Pane průvodčí, S-Bahn už má 30 minut zpoždění! A oč Vám jde, milá paní? Jízdenka přece platí 2 hodiny!
* Průvodčí k cestujícímu, který si stěžuje, že už půl hodiny nejel žádný vlak: A kolik Vám je vlastně let? 40, proč? Takže jste dost starý, abyste mohl stát na vlastních nohou, že?
Podle vyjádření šéfa S-Bahnu Rüdigera Grübeho je naděje na zlepšení do příští zimy mizivá. Technické problémy zastaralého vozového parku budou odstraňovány dlouho a musejí se najít peníze na další investice, resp. na nové vlakové soupravy. Zatím je připraveno jediné krizové řešení: 24. ledna 2011 vstoupí v platnost nový jízdní řád S-Bahnu, který zajistí provoz na všech stávajících tratích s delšími časovými odstupy, což by zatím mělo pomoci nastolit alespoň plynulý provoz.
Vlaky budou jezdit v intervalech 20 minut a až do stanice dorazí, musejí v mrazu čekající cestující doufat, že se do nich dostanou. Budou totiž stále o několik vagónů kratší. A když ne, tak pěkně do ulic, šlapat po svých. A hubnout – za ty tři roky už jsme si ostatně v Berlíně na povánoční dietu tohoto rázu zvykli…