Berlínský deník: Macbethovský zážitek

Očekával jsem vysokou úroveň interpretace i skvělé pěvecké výkony. Byly výtečné. Ostatně, znalci berlínské opery mi toto představení doporučili. Ale nejen pro zážitek hudební, ale také pro originální scénické provedení.
V opeře zmizely divadelní lóže těsně u pódia, stejně jako opona. Scéna byla nejenom po obou stranách divadelní forbíny, ale také před orchestrem v místech první řady v parteru. Lady Macbeth tak občas stála ve svých robustních róbách sněhobílé a rudočerné barvy pár centimetrů od diváků v přízemí. Její nástup na scénu v zužujícím se obdélníku nepravidelných tvarů s mohutným krvavým pozadím byl impozantní, její bílá róba dominovala pódiu a podtrhla její pěvecký výkon.
Jednoduchá, přitom nezvykle pojatá scéna nabízela variace zvedající se zadní stěny s měnícím se barevným efektem. Jednou se tak pódium zalilo krví, jindy se změnilo v nekonečné černé prázdno. V závěru opery pak v les. Světelné efekty dávaly prostoru, který se protínal s hledištěm, různé dimenze odpovídající temné náladě celé opery.

Zajímavé bylo i pojetí čarodějnic. Jejich bílé obličeje a kožené černé dlouhé šatové kostýmy v potemnělé šedorudé záři dominovaly celému pódiu, byly jich desítky. A neustále se mihotaly, tu dopředu, to dozadu, tu mezi publikem. Pojetí pódia jim dokonce dovoluje kroužit kolem orchestru a vytvořit iluzi jakéhosi magického kotle, ze kterého stoupá tajuplný dým.
Macbethovy krvavé činy vyřešil režisér po svém. Jak? Všechno Vám přece prozradit nemohu. Zkrátka, berlínský Macbeth je nejen pastvou pro uši, ale i pro oči. Pokud na tuto operu do německé metropole přijedete, pak věřte, že na její provedení nezapomenete.

foto: Staatsoper Berlin
Macbeth
Giuseppe Verdi / Francesco Maria Piave
Režie: Peter Mussbach
Scéna: Erich Wonder
Kostýmy: Andrea Schmidt-Futterer
Macbeth: Lucio Gallo
Lady Macbeth: Iano Tamar
Banquo: Christof Fischesser
Státní opera Berlín
Unter den Linden 7, Stadt Mitte
Tel. +49 30/ 2035 4555
www.staatsoper-berlin.de